Bild
Nästa artikel
Nyheter

Rivians annorlunda lösning: Elbilsbatteriet på flaket

Publicerad 12 november 2020 (uppdaterad 12 november 2020)
Med batteriet på pickupflaket kan Rivian göra det smidigare att byta batteri istället för att snabbladda.

De flesta som byter till elbil kommer ladda den hemma eller snabbladda längs vägen. Men det finns också andra och mer udda lösningar på det här med elbilsladdning.

Kinesiska Nio har till exempel börjat bygga ”batteribytesstationer” där batteriet i elbilarna helt enkelt byts ut mot ett fulladdat istället för att förarna ska snabbladda.

Amerikanska uppstickaren Rivian, som ska bygga eldrivna pickup- och suv-modeller, planerar att placera batteriet på pickupflaket och det ska därmed bli enklare att byta ut när det behövs.

Rivian sökte patent på lösningen 2019 och har nu fått godkänt av amerikanska patentmyndigheten. Batteriet är placerat i en box på flaket till pickupmodellen Rivian R1T och tar visserligen upp en del plats, men å andra sidan går det snabbare att byta batteriet jämfört med att snabbladda det.

En annan lösning kan vara att göra som den här eftermarknadsfirman som vill sälja solcellspaneler för pickupflaket.

Läs också: Fulladdat elbilsbatteri – på bara 3 minuter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-11-12 15:47
Christoffer

Det kanske är en lösning för att få hygglig räckvidd: alla elbilar kommer med ett flak reserverat för batteriet. ;-)

#2 • 2020-11-12 15:57
Lasse L-on

Det kan bli baktungt med batteri långt bak, kanske inte så bra i så fall.

#3 • 2020-11-12 16:41
Mattse

Batteriet på flaket är ett extrabatteri och inte bilens ordinarie batteri.
Det ordinarie batteriet på 105-180 kWh sitter fortfarande monterat i golvet på bilen. Extrabatteriet på flaket är tänkt att användas för att förlänga räckvidden när det behövs eller att användas till elverktyg/maskiner i fält. Kapaciteten på extrabatteriet uppgår till 50-80 kWh och det krävs gaffeltruck för att byta det.

#4 • 2020-11-12 17:36
Carl Trefalt

Då finns det nästan ingen plats kvar, att lasta varor.

#5 • 2020-11-12 17:48
Hundter

Välkommen till Kiruna !!

#6 • 2020-11-13 10:30
Styggavargen

Skall man bara släpa runt på batterierna, är det som är slutmålet? Tyngst batteri vinner...

#7 • 2020-11-13 10:45
Axa

För den som har möjlighet att titta på serien Long Way Up (Apple TV+) så kan man där beskåda Rivian (dock prototyp) i verklig miljö och vad den går för.

#8 • 2020-11-14 13:43
Samuel K

Det här är alltså bara ett patent. Registreras i syfte att kunna hävda rättigheter om någon annan kommer på samma idé längre fram. Att det patenteras utan att åtföljas av en lanserad produkt är snarast ett säkert tecken på att de inte har några aktuella planer åt det hållet.

#9 • 2020-11-12 16:33
milkylainen

Baktungt? Skulle mer oroa mig för den höga tyngdpunkten jag... speciellt på fordon som är vältbenägna sen redan innan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.