Bild
Nästa artikel
Tesla stämmer Rivian – ”Ser ett oroväckande mönster”

Tesla stämmer Rivian – ”Ser ett oroväckande mönster”

Nyheter

Tesla stämmer nu den amerikanska elbilsstartupen Rivian. Detta eftersom de anser att före detta anställda som gått över till Rivian tagit med sig hemliga uppgifter.

Elbilsuppstickaren Rivian har ännu inga bilar på vägarna, men sedan man visade upp en konceptbil av pickupen R1T 2018 har investerare bidragit med stora summor pengar. Med den eldrivna pickupen tror många att Rivian kan utmana Teslas cybertruck. Samtidigt har flera av tidigare teslaanställda gått över till Rivian.

Nu har Tesla skickat en stämningsansökan där de hävdar att fyra tidigare Tesla-anställda tagit med sig patentskyddad information till den konkurrerande verksamheten. Tesla säger sig se ett "oroväckande mönster" i detta och misstänker även att ytterligare två före detta anställda begått samma brott, skriver Bloomberg.

I stämningsansökan hävdar Tesla att Rivian till och med ”uppmuntrar detta beteende”. Tesla hävdar också att två av de anklagade redan erkänt sina handlingar.


Men Rivian nekar och säger att anklagelserna är grundlösa. De hävdar att man som nyanställd måste bekräfta att man inte tar med sig tidigare arbetsgivares intellektuella egendom.

”Dessa anklagelser är grundlösa och strider mot Rivians kultur, etos och företagspolitik” säger Rivian i ett uttalande.

Enligt Tesla jobbar så mycket som 178 tidigare anställda idag hos Rivian. 70 av dessa har gått över direkt mellan företagen.

Diskutera: Tror du att Rivians R1T kan utmana Cybertruck?

 
Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-07-24 17:05

Det ser ut som om gräset är grönare hos Rivian. :-)

#2
2020-07-24 17:07

Rivian har iaf en design som inte är lika extremt anskrämlig som Tesla.

#3
2020-07-24 18:11

Man kan ju undra varför så många väljer att lämna Tesla? Dålig arbetsmiljö?

#4
2020-07-24 19:12

det är inget konstigt med att folk går över till andra arbetsgivare mot högre lön eftersom de har bra kunskaper o kompetens inom om rådet

#5
2020-07-24 19:22

"Nu har Tesla skickat en stämningsansökan där de hävdar att fyra tidigare Tesla-anställda tagit med sig patentskyddad information till den konkurrerande verksamheten."

Förmodligen hur de lackerar bilarna :-)

#6
2020-07-24 19:55

Rimligtvis måste Tesla peka ut de exakta patentintrången som i så fall återfinns i Rivians konstruktion och inte bara uttrycka allmänt missnöje.

#7
2020-07-24 20:01

Mkt Tesla-nyheter blir det :)
Ingen annan biltillverkare (även om dom inte är en renodlad sådan) drar sånt intresse. Vilka biltidningar skriver liksom om Opels kvartalsrapporter, eller att Ford har en juridisk tvist med nån konkurent, eller att en BMW har krockat etc? Ingen. Men är det Tesla inblandat då blir det skriverier och med det, reklam.
Inte konstigt Tesla inte behöver lägga en spänn på marknadsföring...

#8
2020-07-24 21:11

Rivian kanske har bättre anställningsvillkor.

#9
2020-07-25 06:49

Kanske även anställda hos Tesla inser att Teslorna är föråldrade produkter förutom eladministrationen.

#10
2020-07-25 09:21

Bandvagn # 7 Har helt rätt, inget säljer bättre än uppmärksamhet i pressen och det spelar ingen roll om den är negativ eller positiv.
Se på VW alla skandaler som gjorde att man sålde ännu mer bilar när bilpressen tjatade om biltillverkaren var dag. Själv trodde man att nu kommer VW inte få sälja en bil med alla växellådsfel, kamkedjefel osv, dryga när det gäller att stå för åtgärder vid uppenbara fel på bilarna.
Nu sker samma sak med Tesla där ägare haft bilen längre tid på verkstaden än hemma och ändå säljer bilarna som aldrig förr. Först nu börjar man förstå influensers roll i försäljning av produkter.

#11
2020-07-25 12:46

Kul att läsa hur många som tror man bara byter jobb om man är missnöjd där man är......anar inte så många av de skribenterna är så vassa på det som de gör att de blir headhuntade? Skulle gissa på att iaf 90% av de som gått från Tesla till Rivian gjort det pga headhunting snarare än att det var dåligt där de var......

#12
2020-07-25 12:48

Bgl: Vilken Tesla är det du brukar så mycket att du hunnit få den upplevelsen att det enbart är drivlinan de har som är modernt? Eller ska vi gissa på att du inte har en aning om vad du pratar om? Ganska mycket mer än så Tesla är i framkant med även om de inte är bäst på allt.

#14
2020-07-25 13:32

Skulle gissa på att 90% av de som gått från Tesla till Rivian gjort det för att de inte stått ut.

Intressant är också att Tesla/Musk vet precis var deras f.d. anställda befinner sig.
Musk verkar gilla att ha kontroll på allt o alla...kanske därför folk byter plats.

#15
2020-07-25 13:38

Peter E: Hört talas om LinkedIn? Idag har de flesta koll på vart folk jobbar, samt att det är en rätt vanlig fråga när någon säger upp sig, vad man ska göra istället?

#16
2020-07-25 13:47

Jag har inte koll på var gamla arbetskamrater jobbar. Och om någon chef skulle fråga vad jag skulle göra istället hade jag svarat: Skit du i det.
Men Musk har väl kontrollbehov.

#17
2020-07-27 08:10

#10 och #13.
Rykande färska exempel på detta:

Jamie Foxx testar en Tesla M3 Performance på Youtube och tjuter av förtjusning när han drar iväg :)
https://youtu.be/tB15Da2TRWw

Eller att MKBHD med 12 miljoner subs recenserar Model Y:
https://youtu.be/j52nXdQKFD0

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.