Nästa artikel
Här laddar elpickupen batteriet med solceller på flaket
Nyheter

Här laddar elpickupen batteriet med solceller på flaket

Publicerad 24 augusti 2020
Den här lösningen ska ge ström för upp till 30 procent av vardagskörningen – utan att koppla in laddsladden.

Elektrifieringen är på väg att sprida sig även till pickupvärlden. Flera biltillverkare har meddelat officiellt att eldrivna pickupmodeller är under utveckling, bland andra Tesla, Ford och uppstickaren Rivian.

Nu kommer företaget Worksport med en intressant eftermarknadslösning för att kunna ladda en eldriven pickup längs vägen. Det görs med ett stort pickupflak med solcellspaneler.

Att använda solceller för att ladda elbilar är en idé som ingenjörerna drömt om länge. Nackdelen är att det ofta krävs enormt stora paneler för att bara ge några kilometers räckvidd.

Men eftersom pickuper har så pass stor yta som exponeras mot solen kan solcellspaneler eventuellt fungera bättre på den typen av bil. Solcellerna på pickupflaket räcker inte för att bilägaren ska slippa stoppa i laddsladden helt, men det ska räcka för 25–30 procent av vardagskörningen.

Läs också: Här laddar han Teslan – med solceller på släp

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-24 11:00
saabnisse

Ska man frakta något på flaket som är högre än ett par dm har man inte mycket nytta av solcellerna som då måste lämnas hemma.
Då vore det bättre med ett skåp, det har ju ungefär lika stor yta som kan bära cellerna.
Men med nuvarande cellteknik passar det dåligt i Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-24 11:10
Optimus

Äntligen ett vettigt sätt att använda bilar med flak. Sällan man ser ägarna till dem frakta "stora stenar" eller andra tunga saker. Verkar mest vara en imagefråga för många av dessa ägare, att åka omkring i en stor(för stor) flakbil.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-24 12:19
bgl

Möjligen 3 mils daglig vardagskörning när optimala villkor är uppfyllda!

#4 • Uppdaterat: 2020-08-24 14:19
LeifV

#3 bgl: svenska snittbilen rullar ca 1200 mil/år, så 3 mil daglig körning täcker en himla massa bilister, men knappast alla.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-24 16:14
Arne Nilsson1

Solpaneler som väger? Med en sladd som ansluts till batteriet? Tar man som förare bort detta paket utan problem? Var ska man göra av det? Hemma i garaget? Men om jag vill ha det på hela dagen och sen vill passa på att frakta hem nåt på hemvägen? Nej detta är bara trams. I Sverige.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-24 16:16
Ben39

Av storleken på solpaketet gissar jag att det ger 10-15 Kwh per dag i solen på sommaren en mil per dag vid sol inte så pjåkigt
Bättre att ha det stående i solen utanför garaget hemma uppkopplat mot elnätet och ladda bilen över natten hemma

#7 • Uppdaterat: 2020-08-24 17:54
Carl Trefalt

Det går inte att lasta mycket med solpanel. Och vinsten är inte så stor.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-24 21:50
FAB

Folk (män) har inte den här typen av bil för att lasta, utan för att dom tror att den är tuff

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.