Nästa artikel
Här laddar han Teslan – med solceller på släp
Nyheter

Här laddar han Teslan – med solceller på släp

Publicerad 9 juni 2020 (uppdaterad 9 juni 2020)
Jodå, det går att ladda elbilen med ett solcellssläp. Det finns bara ett problem: laddningen tar nästan två dygn...

De senaste åren har många bilköpare som bytt till en elbil också börjat fundera på att installera solcellspaneler hemma för att ladda sin bil.

Men för att ta det hela ett steg längre har nu en Tesla Model 3-ägare på Youtube bestämt sig för att installera solcellspaneler på ett släp – som dras efter bilen. Totalt har släpet kostat 2 500 dollar.

Så går det att ladda elbilen med solceller på släp? Svaret är att det går, men tyvärr väldigt långsamt. Under gynnsamma förhållanden kan bilen laddas fullt på 40 timmar vilket förstås inte räcker för att ladda bilen medan den körs, särskilt inte med tanke på att förbrukningen ju blir mycket högre med släp på kroken.

Men detta kanske ändå kan vara en rolig (om än dyr) lösning för den som till exempel vill campa med sin elbil. Med solcellsladdaren kan bilen parkeras var som helst – så länge det finns någorlunda bra ljus kan bilen laddas upp var som helst.

Uppblåsbara solceller hos Ford

Flera biltillverkare har experimenterat med solcellspaneler på bilen. Audi och Toyota har till exempel haft solceller som tillval för att driva luftkonditioneringen i kupén. Andra märken, som elbilstillverkaren Sono Motors, har gått längre och monterat stora solcellspaneler på sidan av bilen för att kunna ladda batteriet.

Problemet är att panelerna ändå blir för små för att kunna ladda batteriet fullt – något som Ford vill lösa med en udda lösning, nämligen uppblåsbara solcellspaneler som blir större när bilen står stilla. Om det blir verklighet återstår dock att se.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-09 10:55
PREVIA

Toyota plug-in har sålts med solceller som laddar drivbatteriet i bilen, tidigare solceller drev elektrisk AC bara. Tidigare har bilar haft solceller som bara driver kupéfläkten som tex Audi men inte AC.
https://www.pv-magazine.com/2017/02/21/toyota-debuts-new-prius-with-rooftop-pv-option-in-japan/

#2 • Uppdaterat: 2020-06-09 11:11
Pi

Det krävs som sagt rejält med yta för att detta skall fungera och det är inte möjligt med den högst begränsade yta som en bil erbjuder. Dessutom bor vi ju inte helt idealiskt heller med tanke på våra soltimmar sett över hela året.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-09 11:24
L. Mäkinen

Varför utgår alla från att man ska ladda från tomt till fullt med solcellerna? Ska man 20-25 mil hemifrån och vara borta över dagen kanske det räcker med det panelerna ger. Det är ett "avgasbilstänkande" att man tankar fullt när man tankar.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-09 11:38
Lasse L-on

Verkningsgraden på solceller behöver öka 50-100 % först. En typ gardin med solceller som kan rullas ut är ett alternativ för kompletterings ladda om man bor närmare ekvatorn. Frågan är vad det skulle kosta?

#5 • Uppdaterat: 2020-06-09 12:14
Henrik M

Spot on Mäkinen, det är väldigt mycket som du skriver det tänket som många inte kan släppa. Likaså en del man pratar med som tror varje laddning alltid tar en timma när jag är ute och far, men som du med är inne på, man behöver ju bara toppa upp just för den sträckan som blir diffen mellan bilens räckvidd och hem/nästa laddplats man är längre på. Nu kör jag 2 ggr i veckan en vända där min laddning hemma inte räcker, då tar en del för givet att det måste ju va segt stanna en timma på vägen hem.....men jag stannar 5-10 minuter och går in och kissar o köper en mugg te, exakt samma jag hade gjort med fossilbil. Enda skillnaden är att med fossilbil hade jag behövt åka till mack ett par gånger i veckan och stå bredvid bilen medans den fylls på.....stenålderstänk det där ju. ;)

#6 • Uppdaterat: 2020-06-09 14:06
K_Klabbe

40 timmar va ju inte så farligt för att ladda fullt. Släpet är ju otympligt och drar upp förbrukningen men om man åker långt till ex. vis en sommarstuga utan el är ju solceller toppen för att fylla på medans man är i stugan. Men tror mer på de andra exemplen där cellerna är integrerade i bilen och laddar 50+ km om dagen. Det är ju faktiskt rätt långt jmf. med snittkörsträckan för många bilar.

#7 • Uppdaterat: 2020-06-09 19:28
glimma-48

Att inte elbilen är färdigutvecklad är fullständigt uppenbart. Att den färdigutbildade (?) elbilen inte heller blir okomplicerad är även det uppenbart. Problemen kommer med stor säkerhet att "stå som spön i backen". Att inte Elbilisten och Henrik M m.fl. håller med behöver ni inte påpeka. Framtiden kommer att visa att elberoendet var historiens största misstag.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-09 20:40
Henrik M

Glimma: Vad är inte färdigutvecklat? Efter snart 7000 mil i elbil på lite mer än 1 år så har jag inte märkt nånting som är sämre än mina sista fossilbilar, däremot en del bättre saker. Spenderar mindre tid på laddning än jag gjorde tanka fossilbil.
Det som däremot behöver utvecklas är ju laddmöjligheterna om andelen elbilar går upp rejält i antal. Men det finns utan tvekan elbilar idag som är så pass utvecklade att de fungerar klockrent som endabil i familj och i jobb.
Sen kan man ha åsikt att det fortfarande saknas eldrivet i en del klasser, men det är ju en annan sak än din kritik.....
Skulle mest gissa att du är oupplyst eller vill vara negativ...

#9 • Uppdaterat: 2020-06-09 21:39
glimma-48

Henrik! Kan du eller vill du inte förstå. Att mänskligheten gör allt för att vi inte ska få ett hållbart samhälle är för mej och många andra uppenbart. Naturligtvis är inte fossilbränslet den slutliga lösningen på transportproblemet. Kanske är det snarare så att vårt strävande efter att allt ska gå så fort som möjligt och till så liten ansträngning som möjligt det fatala misstaget.

#a • Uppdaterat: 2020-06-09 21:41
Grosser

Den fossila parentesen är snart till ända. Högst troligt att det går snabbare än vad vi kan tänka oss idag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.