Bild
Nästa artikel
Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan

Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan

Nyheter

Renault har presenterat en radikal plan som går ut på att minska – inte öka – bilförsäljningen. Dessutom kommer flera nya modeller de kommande åren.

Renault har ställts inför tuffa utmaningar den senaste tiden, inte bara på grund av coronapandemin. Försäljningen backade med 21 procent förra året jämfört med året innan och tidigare i år presenterades en krisplan för att rädda ekonomin.

Nu väljer Renault att titta framåt och presenterar flera intressanta nyheter på en digital presskonferens. Viktigast är att Renault nu ger upp målet att ”jaga volym” och sälja många bilar för att istället försöka öka vinstmarginalen till mer än tre procent inom tre år och mer än fem procent inom fem år.

Den nytillträdde chefen Luca de Meo, som hämtats från Seat, kallar det hela för en ”Renaulution”. Fram till 2023 vill han fokusera på att kapa kostnader och öka marginalerna. Därefter ska han förnya modellprogrammet och öka företagets fokus på teknik och klimatsmarta lösningar.

Renault ska öka vinstmarginalen till tre procent på tre år och fem procent på fem år
Att jaga enorm försäljningsvolym är inte längre Renaults melodi. ”Det kan ha fungerat för 5, 10 eller 15 år sedan, men det har helt klart misslyckats de senaste åren”, säger Renaultchefen Luca de Meo. Kapaciteten i fabrikerna sänks från 4 till 3,1 miljoner bilar årligen.
Att jaga enorm försäljningsvolym är inte längre Renaults melodi. ”Det kan ha fungerat för 5, 10 eller 15 år sedan, men det har helt klart misslyckats de senaste åren”, säger Renaultchefen Luca de Meo. Kapaciteten i fabrikerna sänks från 4 till 3,1 miljoner bilar årligen.

Kapar plattformar och motorer

Viktigast på kort sikt är alltså att försöka effektivisera och kapa kostnader. Renault ska halvera antalet plattformar som modellerna bygger på och antalet drivlinor till tre respektive fyra. De fasta kostnaderna ska sänkas med 30 miljarder kronor till 2025.

När det gäller drivlinorna handlar det om bensin, eldrift, bränslecellsdrift och diesel. Det blir bara en drivlina per bränsle. Bränslecell och diesel hamnar på sikt enbart i transportbilar, inte i personbilar.

Renault ska också dra ned på pengar som går till forskning och utveckling. Men trots det ska 24 bilmodeller ha lanserats till 2025 varav åtminstone tio helt eldrivna modeller.

Inte heller sportbilsmärket Alpine kommer undan elektrifieringen. Tillsammans med Lotus ska Alpine utveckla en helt eldriven sportbil.

När det gäller uppkopplade bilar ska Renault på olika sätt samarbeta med Google, men det återstår att se exakt vad det samarbetet innebär. Självkörande bilar ska utvecklas tillsammans med Nissan.

Läs också: Renault visar ny elbil – utmanar Volkswagen ID 3

Renault väcker liv i den lilla småbilen 5 från 1970-talet. Nu blir den helt eldriven.
Renault väcker liv i den lilla småbilen 5 från 1970-talet. Nu blir den helt eldriven.

Smart småbil väcks till liv

Den mest spännande nyheten var att klassiska småbilen Renault 5, som presenterades redan 1971 och lockade med genialiskt enkel design, väcks till liv i form av en elbil. Den ska locka med retrodesign till relativt lågt pris.

Luca de Meo har även jobbat på Fiat där han var med och väckte den insomnade 500-modellen till liv.

– Detta är en kultbil till ett pris många kommer ha råd med. Och det är bara början för hela Renaultmärket, säger han.

Än så länge är nya Renault 5 bara en prototyp, men målet är alltså att sätta den i produktion. Även om det inte är bekräftat kan småbilen Twingo eventuellt läggas ned när den nya ”Femman” börjar säljas för att undvika intern konkurrens med Renault 5 och Zoe.

Läs också: Renault: Vi närmar oss slutet för dieselmotorn

Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan
Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan
Taggar: Nyheter, Renault

Kommentarer

#1
mso 1000
2021-01-14 10:25

Småfrän faktiskt. Kan bli en succé med rätt pris :)
Hoppas dom skippar hud skitt och annat bling bling i zyberformat.

Min gamla R5a är dock inget man saknar för fem öre :)

#2
Masa
2021-01-14 10:25

Dags för en ny Kadjar snart?

#3
Mattse
2021-01-14 11:25

Bra strategi. Då blir det förhoppningsvis färre Renaulter ute på vägarna men med bättre kvalitet.

#4
bejje
2021-01-14 11:54

Ser lite cool ut. Samarbete med Google lär ju innebära att det blir liknande infotainment som för Polestar vilket är bra.
Även Peugeot kommer gå över till det inom ett par år.

#5
Jarl Karlsson
2021-01-14 12:06

Lite Renault 5 för 300k nej tack

#6
lsoderlund
2021-01-14 13:30

R5:an är ju en klassiker utan dess like, Stålmusen ju.
Som andrabil är nog storleken perfekt, och den är ju mycket snyggare än tex VW Up, Aygo och likande småbilar. Renault Zoe verkar ju hålla ihop långt över förväntat, varpå jag tror en sådan kan vara vettig. I med ett 41kW batteri och sälj den rent för 260 för miljöbonus så är den en succé

#7
N-iklas
2021-01-14 14:05

"Stålmusen"?
En bekant som var berömd offentlig person dödades i en sådan i en viltolycka, blev platt som en pannkaka, inte mycket stål där.

#8
Carl Trefalt
2021-01-14 17:32

Renualt/Nissan har alltså svåra ekonomiska problem. Lönsamheten är kanske viktigast.

#9
John2008
2021-01-14 23:01

Märkligt att det fortfarande finns så få mindre och billigare elbilar att välja på. Jag kan tycka att Renault 5 redan borde varit i produktion och inte en prototyp som den är nu.

#10
A.L
2021-01-15 10:54

Bra iakttagelse John. Just småbilar borde man ju kunna elektrifiera först. De brukar ju mest köras kortare sträckor.

Men jag gissar att de pressade marginalerna i småbilsklassen ("små bilar - små vinster") är orsaken till att man inte tagit steget fullt ut ännu.

MVH AL

#11
John2008
2021-01-15 22:24

Men med fler billigare, mindre elbilsmodeller borde tillverkarna kunna sälja desto fler än nu. En svensk genomsnittlig bilresa är trots allt bara 5 km.

#12
A.L
2021-01-16 10:52

Den genomsnittliga skattade reslängden per dag är c:a 47 km, inte c:a 5 km (utslaget på hela populationen). Dock ser syftet med våra resor lita olika ut beroende på var vi bor, och hur vi arbetar eller fördriver vår tid (se gärna Resvanestudier från Trafikanalys och SCB). Då finns det en relativt stor andel (i volym räknat - inte i relation till trafikarbetet) med korta bilresor.

I fallet mindre bilar rullar de i genomsnitt kortare sträckor varje år än vad de större fordonen gör, och av det skälet borde de också kunna elektrifierats i snabbare takt utan att förarna förlorar särskilt mycket i form av tillgänglighet eller tidsvinster. Dessutom borde det (på sikt) kunna göras till en lägre marginalkostnad vilket borde ge ett relativt snabbt utslag bland småbilarna som vanligtvis köps och körs av en mer priskänslig målgrupp.

Att bygga fler småbilar är f.ö inget bra sätt att öka transporteffektiviteten, snarare tvärtom ( och även om vi får in några fler bilar på en given sträcka om de är fyra istället för fem meter så blir säkerheten lidande). Men det är en annan diskussion.

MVH AL

#13
John2008
2021-01-16 17:40

Korrekt ska vara att ca 50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer.

#14
A.L
2021-01-17 19:02

John(suck ; hämtat från Naturvårdsverket - du kan även lägga till att det är ännu mer i tätort) uppdelat på flera resor, därför får man det resultatet.

Bryter man ner det behöver den genomsnittliga resenären transportera sig en viss sträcka varje dag. Det är denna sträcka som är relevant att studera. Då visar RES att den genomsnittliga transporten är 47 km (och ja, den kan göras elektrifierat så undviker vi en massa pådyvlade åsikter aldrig uttryckt osv)

Se som sagt RES för mer kunskap (men observera vad RES är - det är inte en sanning utan en skattning (95% konf. Intervall) så du inte i sedvanlig ordning återupprepar att kalla det för bevis eller att det är så osv). Det är från RES som Naturvårdsverket hämtat sitt påstående ovan. Så nej, 50% av resorna är inte kortare än 5 km.

MVH AL

#15
John2008
2021-01-18 01:40

AL, det finns väl ingen som menar att "50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer" är en absolut sanning, utan det handlar om just ett ungefär, även om det i en del sammanhang uttrycks med hälften och varannan. Hade du varit uppmärksam hade du sett att jag tidigare skrev "ca 5 kilometer".

#16
A.L
2021-01-18 11:11

John." Hade du varit uppmärksam hade du sett att jag tidigare skrev "ca 5 kilometer" (#15) skriver John vilket skall jämföras med Johns uttalanden ovan:

"En svensk genomsnittlig bilresa är trots allt bara 5 km" (#11) och efter mitt påpekande "att ca 50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer" ( #13). Så det blir inte rätt hur du än vrider på det och oavsett hur mycket du försöker förolämpa folk eller kasta jästen efter degen;-). RES anges med ett 95% konfidensintervall. Vi behöver inte gå in djupare på vad det betyder (du kan inte googla fram det utan behöver öva systematiskt för att skapa förståelse).

En sak är vi dock överens om och det är att vad jag kommenterade innan propagandamaskineriet tog över, eller att småbilarnas allmänna användning i högre grad medger elektrifiering än vad som är fallet idag. De rullar vanligen kortare sträckor än vad större fordon gör, dessutom inte helt sällan i enmanshushåll eller som s.k "andrabil".

Men som så ofta är det en kostnadsfråga. Mindre bilar har regelmässigt små och pressade marginaler så biltillverkarna brukar inte prioritera att putta in ny teknik där först. Jag gissar att inom några år så har kostnaderna sjunkit så mycket att även småbilarna kommer att bli helt eldrivna. Det ser jag som positivt, eftersom det kommer medföra minskade kostnader för en i grunden ganska priskänslig köpgrupp.

https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-ez-1-ar-en-modernare-twizy-med...

MVH AL

#17
John2008
2021-01-19 20:37

Från AL ovan: "...propagandamaskineriet...", "...försöker förolämpa folk eller kasta jästen efter degen."

Ja du AL, att vi väldigt ofta ser konflikter mellan dig och oss andra på ViB, är helt förståeligt när du lika ofta kommer med fabulerande liknande det ovan.

Fortfarande är det dock så att ca 50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer.

#18
A.L
2021-01-20 18:00

Dubbelpost

#19
A.L
2021-01-20 22:18

John;” oss”? Jag vet inte vilka som avses.

Nej fortfarande är inte 50% av alla bilresor kortare än 5 km. Det påståendet är inte vad SCB, Trafikanalys har skrivit.

Konflikterna mellan oss grundar sig i att du är så slarvig med både fakta och data och sedan inte är vuxen nog att korrigera dina uppenbara fel. Det gör att diskussionerna blir ändlösa, även om huvuddelen av alla missförstånd har en grogrund i bristfälliga ämneskunskaper (som i det här fallet matematik och dataanalys, men även ekonomi och naturvetenskap verkar allt för ofta saknas) i kombination med en rejäl portion manlig prestige.

Att låta google eller extremism ersätta adekvat akademisk kunskap är ett tillvägagångssätt vi ser komma till uttryck allt oftare, inte bara på ViB, i svensk politik utan också i USA (Trump senast) och i miljöfanatikernas befängda värld. Ett problem som behöver hanteras på ett eller annat sätt. Här pekar Bo Rothstein (en mycket välkänd auktoritet i den akademiska världen) på en potentiell risk - faktiskt med utgångspunkt i marxistisk teori.

https://www.expressen.se/debatt/nobbade-man-ar-en-tickande-bomb/

MVH AL

#20
John2008
2021-01-23 23:17

Lustigt att bli beskylld för att slarva, när du själv inte kan ta till dig att det finns forskning som visar just att "ca 50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer". Men detta faktum stämmer inte med din agenda, så jag förstår därför att det måste bråkas om även detta.

I dokumentet https://www.trafikverket.se/contentassets/0271094089c7499d8fcd95d5b6b4a2...
står följande på sidan 7:

"Olika forskningsprojekt visar att cirka 50 procent av bilresorna är kortare än 5 kilometer – ett avstånd som lätt kan cyklas av de flesta."

#21
A.L
2021-01-24 09:24

Som jag skrev John; de siffror som du klipper och klistrar anges med 95%-konfidensintervall.
Se den nationella resvaneundersökningens metodmässigt eller läs resultaten direkt.

https://www.scb.se/contentassets/d444a23512c242c38a1c59bbe3716314/tk1101...

Att du inte förstår vad det betyder (vilket visats ett oräkneligt antal gånger och nu så även i denna tråd) ändrar inte på fakta. Ingen kan påstå att 50% av alla resor är kortare än 5 km. För att påstå det måste man mäta samtligt genomföra bilresor i Sverige, vilket inte skett. Det är därför man redovisar en parameterskattning, dessutom med stora osäkerheter (faktiskt så stora att ”normalstatistikern” skulle låta bli att redovisa siffrorna).

Varför har du så svårt att släppa på prestigen och fråga vad det är du har missuppfattat istället för att i börja googla?

Men, om vi bortser från detta sidospår tror jag att framtida mindre bilar och kortare lokala bilresor (oavsett volym) kan elektrifieras i snabbare takt och det var där jag tyckte du hade en god poäng. Ofta brukar dock småbilar vara sist med ny teknik eftersom bilköparna inte är beredda att betala så mycket för dem (och därmed måste produktförändringarna till stora delar vara avskrivna innan de monteras i småbilarna).

MVH AL

#22
John2008
2021-01-25 22:38

AL: "Ingen kan påstå att 50% av alla resor är kortare än 5 km. För att påstå det måste man mäta samtligt genomföra bilresor i Sverige, vilket inte skett."

Jag har aldrig påstått att exakt 50 % av alla resor är kortare än 5 km och att man mätt samtligt genomförda bilresor i Sverige (för hur skulle det ens vara praktiskt möjligt)! Men däremot visar olika forskningsprojekt att cirka 50 procent av bilresorna är kortare än 5 kilometer och det verkar vara de "bästa siffrorna" som finns allmänt tillgängliga. Och vad har det sen för praktisk betydelse om "sanningen" skulle vara 47 eller 53 %?

#23
A.L
2021-03-04 10:24

. "En svensk genomsnittlig bilresa är trots allt bara 5 km." skrev John2008 2021-01-15 22:24. Detta är alltså ett uttalande som saknar grund.

Och någon forskning är det heller inte frågan om. Forskning handlar om teoribildning och en teori och mätning och insamlad och bearbetad data är inte samma sak. Däremot har man gjort en mätning för att bilda sig en uppfattning som man kanske kan betrakta som representativ (vilket är tveksam med bortfall på över 50% om vi nu skall utgå från statistisk teoribildning inom området) men sådant bekommer ju bara sådana som vill förstå och kunna verifiera och är därför helt ointressant för det som John ägnar sin tid åt;-).

Men som sagt, i grunden är vi överens. Det som skiljer oss åt är våra olika uppfattningar som att tro på sagor (som John ägnar sig åt) eller att veta (och då hur mycket man tror sig veta) som är min utgångspunkt. Vi har olika perspektiv, kunskap, erfarenheter, mognad och förståelse. Därför gör vi så olika bedömningar och har svårt att förstå varandra.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.