Bild
Nästa artikel
Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan

Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan

Nyheter

Renault har presenterat en radikal plan som går ut på att minska – inte öka – bilförsäljningen. Dessutom kommer flera nya modeller de kommande åren.

Renault har ställts inför tuffa utmaningar den senaste tiden, inte bara på grund av coronapandemin. Försäljningen backade med 21 procent förra året jämfört med året innan och tidigare i år presenterades en krisplan för att rädda ekonomin.

Nu väljer Renault att titta framåt och presenterar flera intressanta nyheter på en digital presskonferens. Viktigast är att Renault nu ger upp målet att ”jaga volym” och sälja många bilar för att istället försöka öka vinstmarginalen till mer än tre procent inom tre år och mer än fem procent inom fem år.

Den nytillträdde chefen Luca de Meo, som hämtats från Seat, kallar det hela för en ”Renaulution”. Fram till 2023 vill han fokusera på att kapa kostnader och öka marginalerna. Därefter ska han förnya modellprogrammet och öka företagets fokus på teknik och klimatsmarta lösningar.

Renault ska öka vinstmarginalen till tre procent på tre år och fem procent på fem år
Att jaga enorm försäljningsvolym är inte längre Renaults melodi. ”Det kan ha fungerat för 5, 10 eller 15 år sedan, men det har helt klart misslyckats de senaste åren”, säger Renaultchefen Luca de Meo. Kapaciteten i fabrikerna sänks från 4 till 3,1 miljoner bilar årligen.
Att jaga enorm försäljningsvolym är inte längre Renaults melodi. ”Det kan ha fungerat för 5, 10 eller 15 år sedan, men det har helt klart misslyckats de senaste åren”, säger Renaultchefen Luca de Meo. Kapaciteten i fabrikerna sänks från 4 till 3,1 miljoner bilar årligen.

Kapar plattformar och motorer

Viktigast på kort sikt är alltså att försöka effektivisera och kapa kostnader. Renault ska halvera antalet plattformar som modellerna bygger på och antalet drivlinor till tre respektive fyra. De fasta kostnaderna ska sänkas med 30 miljarder kronor till 2025.

När det gäller drivlinorna handlar det om bensin, eldrift, bränslecellsdrift och diesel. Det blir bara en drivlina per bränsle. Bränslecell och diesel hamnar på sikt enbart i transportbilar, inte i personbilar.

Renault ska också dra ned på pengar som går till forskning och utveckling. Men trots det ska 24 bilmodeller ha lanserats till 2025 varav åtminstone tio helt eldrivna modeller.

Inte heller sportbilsmärket Alpine kommer undan elektrifieringen. Tillsammans med Lotus ska Alpine utveckla en helt eldriven sportbil.

När det gäller uppkopplade bilar ska Renault på olika sätt samarbeta med Google, men det återstår att se exakt vad det samarbetet innebär. Självkörande bilar ska utvecklas tillsammans med Nissan.

Läs också: Renault visar ny elbil – utmanar Volkswagen ID 3

Renault väcker liv i den lilla småbilen 5 från 1970-talet. Nu blir den helt eldriven.
Renault väcker liv i den lilla småbilen 5 från 1970-talet. Nu blir den helt eldriven.

Smart småbil väcks till liv

Den mest spännande nyheten var att klassiska småbilen Renault 5, som presenterades redan 1971 och lockade med genialiskt enkel design, väcks till liv i form av en elbil. Den ska locka med retrodesign till relativt lågt pris.

Luca de Meo har även jobbat på Fiat där han var med och väckte den insomnade 500-modellen till liv.

– Detta är en kultbil till ett pris många kommer ha råd med. Och det är bara början för hela Renaultmärket, säger han.

Än så länge är nya Renault 5 bara en prototyp, men målet är alltså att sätta den i produktion. Även om det inte är bekräftat kan småbilen Twingo eventuellt läggas ned när den nya ”Femman” börjar säljas för att undvika intern konkurrens med Renault 5 och Zoe.

Läs också: Renault: Vi närmar oss slutet för dieselmotorn

Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan
Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan
Taggar: Nyheter, Renault

Kommentarer

#1
2021-01-14 10:25

Småfrän faktiskt. Kan bli en succé med rätt pris :)
Hoppas dom skippar hud skitt och annat bling bling i zyberformat.

Min gamla R5a är dock inget man saknar för fem öre :)

#2
2021-01-14 10:25

Dags för en ny Kadjar snart?

#3
2021-01-14 11:25

Bra strategi. Då blir det förhoppningsvis färre Renaulter ute på vägarna men med bättre kvalitet.

#4
2021-01-14 11:54

Ser lite cool ut. Samarbete med Google lär ju innebära att det blir liknande infotainment som för Polestar vilket är bra.
Även Peugeot kommer gå över till det inom ett par år.

#5
2021-01-14 12:06

Lite Renault 5 för 300k nej tack

#6
2021-01-14 13:30

R5:an är ju en klassiker utan dess like, Stålmusen ju.
Som andrabil är nog storleken perfekt, och den är ju mycket snyggare än tex VW Up, Aygo och likande småbilar. Renault Zoe verkar ju hålla ihop långt över förväntat, varpå jag tror en sådan kan vara vettig. I med ett 41kW batteri och sälj den rent för 260 för miljöbonus så är den en succé

#7
2021-01-14 14:05

"Stålmusen"?
En bekant som var berömd offentlig person dödades i en sådan i en viltolycka, blev platt som en pannkaka, inte mycket stål där.

#8
2021-01-14 17:32

Renualt/Nissan har alltså svåra ekonomiska problem. Lönsamheten är kanske viktigast.

#9
2021-01-14 23:01

Märkligt att det fortfarande finns så få mindre och billigare elbilar att välja på. Jag kan tycka att Renault 5 redan borde varit i produktion och inte en prototyp som den är nu.

#10
2021-01-15 10:54

Bra iakttagelse John. Just småbilar borde man ju kunna elektrifiera först. De brukar ju mest köras kortare sträckor.

Men jag gissar att de pressade marginalerna i småbilsklassen ("små bilar - små vinster") är orsaken till att man inte tagit steget fullt ut ännu.

MVH AL

#11
2021-01-15 22:24

Men med fler billigare, mindre elbilsmodeller borde tillverkarna kunna sälja desto fler än nu. En svensk genomsnittlig bilresa är trots allt bara 5 km.

#12
2021-01-16 10:52

Den genomsnittliga skattade reslängden per dag är c:a 47 km, inte c:a 5 km (utslaget på hela populationen). Dock ser syftet med våra resor lita olika ut beroende på var vi bor, och hur vi arbetar eller fördriver vår tid (se gärna Resvanestudier från Trafikanalys och SCB). Då finns det en relativt stor andel (i volym räknat - inte i relation till trafikarbetet) med korta bilresor.

I fallet mindre bilar rullar de i genomsnitt kortare sträckor varje år än vad de större fordonen gör, och av det skälet borde de också kunna elektrifierats i snabbare takt utan att förarna förlorar särskilt mycket i form av tillgänglighet eller tidsvinster. Dessutom borde det (på sikt) kunna göras till en lägre marginalkostnad vilket borde ge ett relativt snabbt utslag bland småbilarna som vanligtvis köps och körs av en mer priskänslig målgrupp.

Att bygga fler småbilar är f.ö inget bra sätt att öka transporteffektiviteten, snarare tvärtom ( och även om vi får in några fler bilar på en given sträcka om de är fyra istället för fem meter så blir säkerheten lidande). Men det är en annan diskussion.

MVH AL

#13
2021-01-16 17:40

Korrekt ska vara att ca 50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer.

#14
2021-01-17 19:02

John(suck ; hämtat från Naturvårdsverket - du kan även lägga till att det är ännu mer i tätort) uppdelat på flera resor, därför får man det resultatet.

Bryter man ner det behöver den genomsnittliga resenären transportera sig en viss sträcka varje dag. Det är denna sträcka som är relevant att studera. Då visar RES att den genomsnittliga transporten är 47 km (och ja, den kan göras elektrifierat så undviker vi en massa pådyvlade åsikter aldrig uttryckt osv)

Se som sagt RES för mer kunskap (men observera vad RES är - det är inte en sanning utan en skattning (95% konf. Intervall) så du inte i sedvanlig ordning återupprepar att kalla det för bevis eller att det är så osv). Det är från RES som Naturvårdsverket hämtat sitt påstående ovan. Så nej, 50% av resorna är inte kortare än 5 km.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.