Bild
Nästa artikel
Nyheter

Renault 5 väcks till liv med ny elbil – här är märkets nya plan

Publicerad 2021-01-14 10:05 (uppdaterad 2021-01-14 10:13)
Renault har presenterat en radikal plan som går ut på att minska – inte öka – bilförsäljningen. Dessutom kommer flera nya modeller de kommande åren.

Renault har ställts inför tuffa utmaningar den senaste tiden, inte bara på grund av coronapandemin. Försäljningen backade med 21 procent förra året jämfört med året innan och tidigare i år presenterades en krisplan för att rädda ekonomin.

Nu väljer Renault att titta framåt och presenterar flera intressanta nyheter på en digital presskonferens. Viktigast är att Renault nu ger upp målet att ”jaga volym” och sälja många bilar för att istället försöka öka vinstmarginalen till mer än tre procent inom tre år och mer än fem procent inom fem år.

Den nytillträdde chefen Luca de Meo, som hämtats från Seat, kallar det hela för en ”Renaulution”. Fram till 2023 vill han fokusera på att kapa kostnader och öka marginalerna. Därefter ska han förnya modellprogrammet och öka företagets fokus på teknik och klimatsmarta lösningar.

Renault ska öka vinstmarginalen till tre procent på tre år och fem procent på fem år

Att jaga enorm försäljningsvolym är inte längre Renaults melodi. ”Det kan ha fungerat för 5, 10 eller 15 år sedan, men det har helt klart misslyckats de senaste åren”, säger Renaultchefen Luca de Meo. Kapaciteten i fabrikerna sänks från 4 till 3,1 miljoner bilar årligen.

Kapar plattformar och motorer

Viktigast på kort sikt är alltså att försöka effektivisera och kapa kostnader. Renault ska halvera antalet plattformar som modellerna bygger på och antalet drivlinor till tre respektive fyra. De fasta kostnaderna ska sänkas med 30 miljarder kronor till 2025.

När det gäller drivlinorna handlar det om bensin, eldrift, bränslecellsdrift och diesel. Det blir bara en drivlina per bränsle. Bränslecell och diesel hamnar på sikt enbart i transportbilar, inte i personbilar.

Renault ska också dra ned på pengar som går till forskning och utveckling. Men trots det ska 24 bilmodeller ha lanserats till 2025 varav åtminstone tio helt eldrivna modeller.

Inte heller sportbilsmärket Alpine kommer undan elektrifieringen. Tillsammans med Lotus ska Alpine utveckla en helt eldriven sportbil.

När det gäller uppkopplade bilar ska Renault på olika sätt samarbeta med Google, men det återstår att se exakt vad det samarbetet innebär. Självkörande bilar ska utvecklas tillsammans med Nissan.

Läs också: Renault visar ny elbil – utmanar Volkswagen ID 3

Renault väcker liv i den lilla småbilen 5 från 1970-talet. Nu blir den helt eldriven.

Smart småbil väcks till liv

Den mest spännande nyheten var att klassiska småbilen Renault 5, som presenterades redan 1971 och lockade med genialiskt enkel design, väcks till liv i form av en elbil. Den ska locka med retrodesign till relativt lågt pris.

Luca de Meo har även jobbat på Fiat där han var med och väckte den insomnade 500-modellen till liv.

– Detta är en kultbil till ett pris många kommer ha råd med. Och det är bara början för hela Renaultmärket, säger han.

Än så länge är nya Renault 5 bara en prototyp, men målet är alltså att sätta den i produktion. Även om det inte är bekräftat kan småbilen Twingo eventuellt läggas ned när den nya ”Femman” börjar säljas för att undvika intern konkurrens med Renault 5 och Zoe.

Läs också: Renault: Vi närmar oss slutet för dieselmotorn

Prototyp på elbilen Renault 5.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.