Bild
Nästa artikel
Nyheter

Qoros 3 Hatch designprisas

Publicerad 31 mars 2014 (uppdaterad 31 mars 2014)
Några veckor efter världspremiären på bilsalongen i Genève vinner uppstickaren Qoros 3 Hatch det prestigefulla designpriset Red Dot Award.

Det internationella bilmärket med bas i Kina planerar att slå sig in på den Europeiska marknaden de närmaste åren. Och nu har man fått en ordentlig skjuts på PR-vägen i och med vinsten av Red Dot Award. Red Dot-juryn gav hedersomnämnade till Qoros för sina "slående och lyckade detaljlösningar" hos halvkombimodellen 3 Hatch.

Designpriset blir den andra utmärkelsen på kort tid för Qoros. Förra året fick man högt betyg i Euro NCAP:s krocktest. Märket har anställt över 250 västerlänningar med bakgrund hos olika biltillverkare, bland annat ett tjugotal svenskar som tidigare arbetat på Saab och Volvo. Bilmärket ska lanseras i Sverige under 2016.

Red dot design award är en internationell designutmärkelse för god design inom olika branscher. Det är en av världens största och äldsta designtävlingar, som instiftades 1955 av det tyska Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Priset kallas ibland även "designernas Nobelpris". Förra året prisades Mazda6 av Red Dot-juryn för sin "innovativa och linjesköna design".

Priset delas ut den 1 juli på Aalto Teater i Essen.

Diskutera: Vad tycker du om designen på Qoros 3 Hatch?

Kommentarer

#1 • 2014-03-31 13:50
Hackenbush

Visst är bilen snygg men att få pris för den vet jag inte, den sticker ju inte ut så värst jämfört med andra bilar.
Men ett grattis är ändå på sin plats.

#2 • 2014-03-31 14:31
saabnisse

Ja det ska bli kul att se den i verkligheten och ett designpris lär säkert hjälpa till vid försäljningen..
Jag gillar att den har en riktig handbromsspak!
Men ser inte sittdynan väldigt kort ut bak?

#3 • 2014-03-31 14:38
Hackenbush

Jag har en vanlig handbromsspak i min Rapid med och det är jag glad för.

#4 • 2014-03-31 15:09
Reverend Benny

Just hypen med att ha automatisk handbroms som aktiveras med en knapp känns rätt onödig. Å andra sidan så kanske det är ett resultat av en allt för aktiv styrservo i el som gjort att våra muskler förtvinats och vi inte orkar "dra i spaken"

#5 • 2014-03-31 15:52
Tjalle

Bullshit?

I artikeln står att man fått hedersomnämnande ELLER vinner Red Dot Award !?

Jag kollade på deras hemsida - priset offentliggörs 8 april !?

Jag har förståelse för att svenska motortidningar uppmärksammar när det går bra för svenska bilar och/eller svenska tekniker - men det får vara lite sans och nyans.

Svar på frågan: den ser alldaglig ut.

#6 • 2014-03-31 16:41
Rålle G.

Komik!

Var det inte nån vanskapt Hyundai som vann någon liknande utmärkelse ifjol eller två år sedan?

Inte direkt ful men väldigt väldigt slätstruken...

#7 • 2014-03-31 16:50
Oomkullrunkelig

Om bara tio är är den kinesiska bilindustrin störst i världen och har tagit över efter Japan och Sydkorea.

#8 • 2014-03-31 17:01
Kjell 45

Måste vara ett av de svårare uppdragen att utse pristagare i grenen god bildesign. Designen får ju trots allt inte sticka ut. Bilköparen har oftast referenser vad som är god design, = produkter som man ser ofta och känner igen. Bortsett från fronten, som idag skall ha en grill stor som ett öppet flodhästgap,anser jag att flertalet bilmodeller delar samma formspråk.Qoros kommer säkert att säljas i stora antal, en snygg alldaglig bil som de flesta kan känna sig bekväma med.

#9 • 2014-03-31 17:09
Audi A5 SB

Håller med Kjell 45. F.ö. är det väl en Mazda i det yttre designspråket och en hel del som är snott rakt av från Audi/VW i den inre designen. Men det behöver ju inte vara fel....

#a • 2014-03-31 19:06
lasolaso

Ny teknik kan kanske verka onödig men om man tänker efter lite är det kanske inte så dumt. Elektrisk handbroms är ju faktiskt något man får på köpet om bilen skall ha så kallad hillhold vid start i backe eller autobroms vid stillastående vid tex stoppljus. Fungerar väldigt bra ihop med start/stopfunktionen på en miljöbil också. Du behöver inte sitta och hålla ner bromspedalen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.