Bild
Nästa artikel
Qoros 3 Hatch designprisas

Qoros 3 Hatch designprisas

Nyheter

Några veckor efter världspremiären på bilsalongen i Genève vinner uppstickaren Qoros 3 Hatch det prestigefulla designpriset Red Dot Award.

Det internationella bilmärket med bas i Kina planerar att slå sig in på den Europeiska marknaden de närmaste åren. Och nu har man fått en ordentlig skjuts på PR-vägen i och med vinsten av Red Dot Award. Red Dot-juryn gav hedersomnämnade till Qoros för sina "slående och lyckade detaljlösningar" hos halvkombimodellen 3 Hatch.

Designpriset blir den andra utmärkelsen på kort tid för Qoros. Förra året fick man högt betyg i Euro NCAP:s krocktest. Märket har anställt över 250 västerlänningar med bakgrund hos olika biltillverkare, bland annat ett tjugotal svenskar som tidigare arbetat på Saab och Volvo. Bilmärket ska lanseras i Sverige under 2016.

Red dot design award är en internationell designutmärkelse för god design inom olika branscher. Det är en av världens största och äldsta designtävlingar, som instiftades 1955 av det tyska Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Priset kallas ibland även "designernas Nobelpris". Förra året prisades Mazda6 av Red Dot-juryn för sin "innovativa och linjesköna design".

Priset delas ut den 1 juli på Aalto Teater i Essen.

Diskutera: Vad tycker du om designen på Qoros 3 Hatch?

Taggar: Nyheter, , Qoros 3

Kommentarer

#1
2014-03-31 13:50

Visst är bilen snygg men att få pris för den vet jag inte, den sticker ju inte ut så värst jämfört med andra bilar.
Men ett grattis är ändå på sin plats.

#2
2014-03-31 14:31

Ja det ska bli kul att se den i verkligheten och ett designpris lär säkert hjälpa till vid försäljningen..
Jag gillar att den har en riktig handbromsspak!
Men ser inte sittdynan väldigt kort ut bak?

#3
2014-03-31 14:38

Jag har en vanlig handbromsspak i min Rapid med och det är jag glad för.

#4
2014-03-31 15:09

Just hypen med att ha automatisk handbroms som aktiveras med en knapp känns rätt onödig. Å andra sidan så kanske det är ett resultat av en allt för aktiv styrservo i el som gjort att våra muskler förtvinats och vi inte orkar "dra i spaken"

#5
2014-03-31 15:52

Bullshit?

I artikeln står att man fått hedersomnämnande ELLER vinner Red Dot Award !?

Jag kollade på deras hemsida - priset offentliggörs 8 april !?

Jag har förståelse för att svenska motortidningar uppmärksammar när det går bra för svenska bilar och/eller svenska tekniker - men det får vara lite sans och nyans.

Svar på frågan: den ser alldaglig ut.

#6
2014-03-31 16:41

Komik!

Var det inte nån vanskapt Hyundai som vann någon liknande utmärkelse ifjol eller två år sedan?

Inte direkt ful men väldigt väldigt slätstruken...

#7
2014-03-31 16:50

Om bara tio är är den kinesiska bilindustrin störst i världen och har tagit över efter Japan och Sydkorea.

#8
2014-03-31 17:01

Måste vara ett av de svårare uppdragen att utse pristagare i grenen god bildesign. Designen får ju trots allt inte sticka ut. Bilköparen har oftast referenser vad som är god design, = produkter som man ser ofta och känner igen. Bortsett från fronten, som idag skall ha en grill stor som ett öppet flodhästgap,anser jag att flertalet bilmodeller delar samma formspråk.Qoros kommer säkert att säljas i stora antal, en snygg alldaglig bil som de flesta kan känna sig bekväma med.

#9
2014-03-31 17:09

Håller med Kjell 45. F.ö. är det väl en Mazda i det yttre designspråket och en hel del som är snott rakt av från Audi/VW i den inre designen. Men det behöver ju inte vara fel....

#11
2014-03-31 19:06

Ny teknik kan kanske verka onödig men om man tänker efter lite är det kanske inte så dumt. Elektrisk handbroms är ju faktiskt något man får på köpet om bilen skall ha så kallad hillhold vid start i backe eller autobroms vid stillastående vid tex stoppljus. Fungerar väldigt bra ihop med start/stopfunktionen på en miljöbil också. Du behöver inte sitta och hålla ner bromspedalen.

#13
2014-03-31 20:04

crister_1@ Nej, bara den inte sitter i en Opel så är det ingen fara för då kan den frysa fast och eller få el-spratt och vägra släppa eller släppa omotiverat! Opels GM-elsystem ska man akta sig för, GM har gått ut med ännu en återkallning p.g.a att automatlådan läcker olja och orsakar bilbrand.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140330/general-motors-aterkallar-igen

#14
2014-03-31 20:29

Jag har både HillHold och Start&Stop, men dock ingen elhandbroms.
Nu är väl inte det något som fäller avgörandet på vilken bil man väljer, men gillar ändå tanken på att kunna rycka i kryckan och känna mig som 18 igen emallanåt...(med ESP avstängd såklart)

#15
2014-03-31 20:30

S k hill hold kräver inte elektrisk handbroms - våra två bilar har båda den funktionen men vanlig, konventionell handbroms.

#16
2014-03-31 20:38

Precis som Pi; vår andrabil har krycka och hillhold.

Däremot kan en elektrisk handbroms alternera som panikbroms - passageraren i högerstolen kan då få full bromsverkan på alla 4 hjulen om föraren t.ex. skulle svimma (eller ännu värre). Men hur ofta händer det?

#17
2014-03-31 20:52

Anonym i designen, inget som sticker ut på utsidan....

#18
2014-03-31 20:59

Är det bara jag eller ser fronten ut som en kopia på Renault Laguna....

#20
2014-04-01 01:51

Så oerhört trist design. Slätstruken, omodern och okristligt lik en gammal Laguna i fronten. Ett bottennapp.

#21
2014-04-01 07:17

Den ser OK ut bara man slipper se fronten. Den är milt sagt gräslig. Men det har den gemensamt med flera andra bilar. Nu när man ska flirta med Kina blir designen knepig i mina ögon.

#22
2014-04-01 11:09

Hoppas att denna konkurrerar ut volvo så vi slipper de skitbilarna på vägen. För li shufu siktar på 1 miljon bilar / år enligt en : http://www.expressen.se/gt/volvos-agare-vill-gora-1-miljon-bilar--per-ar/

tråkiga och allmänt dåliga bilar får man leta efter! Ford produkter ska man akta sig för, och även innan fords övertagande var de skit!

#23
2014-04-01 11:10

Men sluta trolla nu "true believer"... det blir mest jobbigt att läsa dina hat-inlägg överallt...

#24
2014-04-01 12:11

Aha!! Detta är aprilskämtet!! ( Men publicerad en dag för tidigt...... )

#25
2014-04-01 14:27

Audi A5 SB,
När jag bytte till sommarhjul på min 2014 Golf Tdi 2.0 4Motion, noterade jag att den elektriska handbromsen bara tar på bakhjulen!

#26
2014-04-01 15:06

Jag tycker att en konventionell mekanisk handbroms med en rejäl spak är överlägsen den elektriska och det har absolut inte med teknikfientlighet att göra utan mer med tjockleken på plånboken!

#27
2014-04-01 15:10

X = (antalet låsningar(e-handbroms) * reparationskostnader)/tjockleken på plånboken.

#28
2014-04-01 16:14

Pensionären; ja, det kanske är så på Golf VII, men på min Audi nödbromsar man alla 4 hjulen.

#30
2014-04-01 16:29

"slående och lyckade detaljlösningar"?
Det låter kryptiskt?

Det är alltså inte karossens utseende man får pris för.
Design är mer än utseende.

Denna är en kopia på Astra 5-d 2004 minus front och rundade detaljer i aktern.
Och det borde ju en blind kunna se så det är väl inte kontroversiellt att påstå?

Opel har vunnit detta pris 7 gånger sedan 1998.
Så så märkvärdigt är det ju inte med EN vinst.

#29
2014-04-01 16:35

Innan man ens överväger att köpa en kinesisk bil, bör man noga fundera på detta:
http://saboteur365.wordpress.com/2014/03/26/seven-million-dead-stunning-revelation-re-china-and-asia/

Billiga och kanske bra bilar som produceras i ett land med rymligt miljösamvete. Nej tack.
Det är illa nog att det är svårt (omöjligt?) att undvika alla elektronikprylar som kommer därifrån.

OT: För övrigt är det lustigt att bli kallad bakåtsträvare bara för att man inte gillar elparkbroms. Jag kan inte se någon fördel med en sådan, dessutom lever de ju ett eget liv, det har vi sett många exempel på. Hur kul är det att bli stående bara för att elparkbromsen "inte vill" lossa?
Det blir heller knappast billigare att reparera.

#32
2014-04-01 22:01

crister, det finns många som fått reda på kostnaden för att reparera elektriska handbromsar.
Men helt bortsett från den fullständigt onödiga merkostnaden för reparationer, vad har den egentligen för fördelar framför en rejäl mekanisk handbroms?
Ok, jag vet att jag verkar ha samma åsikt som Old Henry, som vägrade införa hydrauliska bromsar på sina bilar förrän sent 1939 och vägrade att ersätta T-Fordens framfjädring förrän 1950, men det är inte riktigt samma sak.
En väl konstruerad mekanisk handbroms är överlägsen en elektrisk.

#33
2014-04-02 06:22

Det är säkert billigare att producera en elektrisk handbroms än en mekanisk så där sitter nog tillverkarens främsta argument. Sen kan man givetvis få t ex "automatisk" handbroms när den är elektrisk om nu det är nån fördel.

#35
2014-04-02 07:49

Jag är av den åsikten att alla nya teknikidéer behöver inte vara bra bara för att de är nya. Det finns inkörningsperioder för en del teknik där det kan komma fram barnsjukdomar som behöver rättas till.
Det har hänt att elektriska handbromsar låst sig och inte går att stänga av så bilarna måste bärgas och det blir mycket ståhej bara för en handbroms.
Skulle inte förvåna mig om man kommer att införa en mekanisk "lossning" (eller något annat säkerhetssystem) på elektriska handbromsar för att undvika obrukbar bil om handbromsen låser sig och då behöver man inte oroa sig för detta. Innan dess skulle inte jag lita på de elektriska handbromsarna.

#36
2014-04-02 08:45

"Fördelen ... enligt mig är att den bara fungerar och inte strular"

Ja, det är ju samma sak med vanlig p-broms.
Men, som sagt: elp-broms strular.

Inte ovanligt på vare sig Volvo, VW eller andra märken. De fastnar (fråga min bekant hur kul det var att stå längst fram på färjan och inte kunna flytta bilen..), ger felmeddelanden och låser sig spontant under färd.

Reparationer blir dyrare, t.ex. ett bakre bromsok till en Passat med vanlig handbroms kostar 1980 kr hos Meca, med el-p-broms kostar det 4587,50!

#37
2014-04-02 08:54

En nackdel jag noterat med elhandbromsen på min Golf är att jag inte kan motionera bakre bromsarna för att undvika rost på bakre bromsskivorna. På BMW'n kan jag dra mjukt i handbromsen under färd medans på Golfen smäller det till utan möjlighet att successivt öka trycket. Nu får man börja "tvärnita" ibland med Golfen.

#38
2014-04-02 09:03

Det är ju märkligt att en artikel om designen på Qorus, som skulle kommenteras, främst kommer att handla om elektrisk eller mekanisk handbroms!
Men det är kanske mitt fel, jag var ju först med att kommentera att den har mekanisk handbroms.

#39
2014-04-02 09:42

Ehrrm...saabnisse har rätt. Låt oss återgå till att diskutera artikeln.
Snygg bil men den verkar inte ha mycket till lastutrymme.

#40
2014-04-02 09:58

Och en hög lasttröskel.....

#42
2014-04-02 18:04

Varför diskutera handbromsar ???
Artikeln handlar om Qoros 3 och vad man tycker om designen på denna.
Den ser väl fin ut, men det verkar dröja innan den kommer på vägarna.
Kanske den hinner "åldras" när det dröjer så..?

#44
2014-04-03 09:19

Dom är i alla fall inte dumma. "Bilmärket ska lanseras i Sverige under 2016"
För då har två på sig att modifiera eventuella fel.

#45
2014-04-05 14:11

Har inte, ovanligt nog, plöjt genom alla inlägg. Den här tråden förpassas ju snart till bakgården.

Verkar vara mycket skriverier om handbromsen.
Fördelen med en automatisk handbroms är att den motioneras regelbundet, medans en konventionell rostar fast.
Sen finns det olika konstruktioner på de elektriska - den billigaste där man behållit vajrarna och dyrare där allt är ett kokpakt, skyddat paket vid hjulet.

Nåväl, bilen är snygg utan att vara utstickande. Sparsmakat, skandinaviskt snygg invändigt.
Men jag stör mig utav helsike på att man, trots Saab-folk, placerat hastighetsmätaren och varvräknaren så idiotiskt fastän det är en helt ny bil! Har Volvo-maffian hävdat att ska vara så här?
Jag har aldrig sett en enda motivering till varför man har hastighetsmätaren till vänster och varvräknaren till höger. Som tagits upp har i trådarna så många gånger tidigare, så har man ju garanterat maximerat att de viktigaste områdena på mätarna skyms.
Man får tycka att det är betydelselöst eller inte - ergonomi är dock aldrig betydelselöst - men det finns ju faktiskt argument, så varför välja den dumma lösningen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.