Bild
Nästa artikel

Nya Qoros 3 Hatch – med svensk säkerhet

Nyheter

Nya Qoros 3 Hatch kan vara bilen som tar det kinesiska märket till Sverige. Det är också svenskar som ansvarat för bilens säkerhet.

För ungefär ett år sedan presenterade nya kinesiska bilmärket Qoros sin första produktionsbil, Qoros 3 Sedan. På Genèvesalongen i mars är det dags för den andra.

Det handlar om en halvkombi som får namnet Qoros 3 Hatch och den är baserad på samma tekniska plattform som den första sedanmodellen. På längden mäter den 444 centimeter och till stora delar påminner designen om sedanens. Det bakre partiet, grillen, dimljusen och de främre stötfångarna har dock fått nya former.

Inuti bilen finns bland annat ett infotainmentsystem med en åttatums pekskärm och under huven sitter en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter som kombineras med en manuell sexväxlad låda eller en automatisk dubbelkopplingslåda.

Qoros är kinesiskt men märket har också anställt över 250 västerlänningar med bakgrund hos olika biltillverkare, bland annat ett tjugotal svenskar som tidigare arbetat på Saab och Volvo. Det är till exempel en grupp säkerhetsexperter från Saab som ansvarar för bilarnas krocksäkerhet, som redan fått högt betyg av Euro NCAP.

Nu återstår det att se när Qoros kommer till Sverige. I slutet av förra året påbörjades försäljningen i Kina. Dessutom öppnade en återförsäljare i Slovakien. Under 2015 och 2016 planerar det kinesiska märket att expandera till fler marknader.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig att köpa en kinesisk bil?

Kommentarer

#1
2014-01-15 09:55

När bilen / märket väl kommer till Sverige kommer det kinesiska löneläget att ligga på östeuropeisk nivå. Så bilen lär nog kosta som en KIA gör idag. Och då måste det till nåt helt otroligt bra garantipaket för att folk ska våga köpa.

#2
2014-01-15 10:16

Om det inte vore för den något halvdana grillen ser bilen riktigt bra ut.

#3
2014-01-15 11:48

Inget fel på utseendet på denna bil, bara bilen får ett ganska omfattande garantipaket så är succen given. Bäva månde många tillverkare framöver.......

#4
2014-01-15 12:34

Säkerhet är bra men inte allt. Hittills har kineserna med undantag av Great Wall helt misslyckats att exportera sina personbilar och lastbilar trots låga priser. På bussidan tycks det gå bättre. Higer bussar är numera en vanlig syn runt om i världen. Det skall bli mycket intressant att se hur det går för kineserna när de väl kommer till det fjärran Sverige.

#5
2014-01-15 14:54

Så sa man om japaner och koreaner också när de skulle in på svenska marknaden.
Kan man köpa Dacia så kommer man ta emot Qoros med öppna famnen.

Vad är det som säger att Qoros skulle ha sämre kvalité än Volvo och VW med bara 2års garanti?

#6
2014-01-15 16:25

Hyundaiix35.

Som svar på din fråga, inget! Möjligtvis fördomar......

#7
2014-01-15 16:35

Ser bra ut, man kanske ska ta och provköra en när den kommer till Sverige bara för och se om den verkligen håller.

#8
2014-01-15 19:02

Dacia vågar folk köpa för att det är Renault-teknik om än i ny förpackning, och Dacia säljs via Renault-handeln och servas av Renault-verkstäder. Qoros har ingenting i dagsläget, och det är givetvis enklare att introducera ett nytt märke som kan använda återförsäljare och en serviceorganisation som redan finns än det är att bygga upp något helt nytt. Qoros är ställda inför en rejäl utmaning.

Sedan så sjunker ju den europeiska bilmarknaden i försäljning, allt färre europeer köper ny bil - när volymerna sjunker så är det allt svårare att nå lönsamhet på den europeiska bilmarknaden. När japanerna och koreanerna kom så var fortfarande bilmarknaden i uppsving med ökande siffror och allt fler europeer som ville ha en ny bil. Nu är läget väldigt annorlunda. Jag tror att i norra Europa kommer bilförsäljningen fortfarande ligga på ungefär de nivåer som finns nu, medan i mellan- och sydeuropa så tror jag att det definitivt kommer att fortsätta sjunka. År 2012 hade bilförsäljningen sjunkit till lägsta nivån i Europa på 16 år.

När det gäller utseendet så tycker jag bilen ser konstig ut, den påminner väldigt mycket om Daewoo Lacetti förrförra generationen. Alltså långt axelavstånd och en rumphäck. Det blir för mig knasiga proportioner. Ärligt talat, jag tycker den är ful. Lång motorhuv och kort häck, det ser ut som de amerikanska "småbilarna" i början av 70-talet som hade kvar motorhuven från de större bilarna men de högg av aktern och kallade bilen för småbil. (AMC Gremlin är skräckexemplet i denna genre). Det kanske inte är den mest lämpliga inspirationskällan för en ny bil. :)

#9
2014-01-15 20:00

Sätt ett Citroen eller Peugeotmärke på den då så blir den fin........

#10
2014-01-15 20:08

Håller med Kapten om att grillen ser lite smäckig ut. I övrigt - lite tråkig men helt klart snygg bil. Bara det att den har silvriga fälgar och inte nåt svart klarlackat skit är värt en eloge i sig ;) Speciellt när den kommer från landet där man till och med tillverkar ATV's med dessa fula fälgar ;)

#11
2014-01-15 20:19

Bakifrån ser den riktigt fin ut - nästan lika fin som min fru =)

#12
2014-01-15 20:30

Du är en lycklig man du KaptenOberKommander om din fru har en så snygg bak :)

#13
2014-01-15 20:48

Ser vi en Qoros med handavtryck bak kan vi gissa vem som gått förbi och gett den en kärvänlig klatsch.

#14
2014-01-15 21:21

Antalet potentiella köpare i Kina är som bekant ganska stor. Lyckas de sälja en stor mängd bilar på hemmaplan då kan de möjligtvis sälja bilarna med en mindre vinst i Europa. Syftet med det är att etablera sig på den europeiska marknaden, för att därefter börja höja priserna. Det är väl inte första gången det skulle ske i sådana fall.

#15
2014-01-16 12:32

Ser mycket bra ut möjligen bortsett från grillen som liknar äldre Renault Laguna. Att den ska vara säker lovar gott men om de dessutom har bra rostskydd och låg ljudnivå även på grov svenska asfalt och har hygglig kvalitet i övrigt utan massa elektronikfel eller annat strul och allt till bra pris så blir detta en framgång...men allt detta kanske är för mycket begärt

#16
2014-01-16 15:08

Kommentarerna visar ju att smaken är som baken. Jag skulle kunna tänka mig att köpa den - fast grillen håller jag med om, den är lite fågelnäbbsaktigt ful. Sen är det väl alltid svårt att bilda sig en uppfattning utifrån en artikel och två bilder, men det jag läst hittills om Qoros bådar gott; visst kan man väl snacka om Kia och Hyundai som i början inte hade några speciellt bra bilar, som nu har stigit som raketer.... här kommer det mesta väldesignat från början, verkar det som. Det finns inga anledningar till att det inte skulle lyckas.

#17
2014-01-18 16:09

Den ser helt OK ut. Jag hänger inte ens upp mig på grillen - det finns värre från Audi, Lexus, Toyota och Peugeot för att ta några exempel.
Bilen skulle kunna komma från Renault, Opel eller någon annan europeisk fabrik. Den ser inte särskilt asiatisk ut och definitivt inte amerikansk.

Nä, man får nog se upp med kineserna.

#18
2014-06-22 00:49

Det intressanta blir väll att se hur de går för dessa på Bilprovningen om 10 år. Kineser kan göra olika bilar till olika kunder. Kineser drar sig inte för att strunta i att montera komponenter på fabriken. Från tidigare försäljningar av Kina bilar så har vissa levererade bilar T,e,x avsaknad Airbag ! Ser det framför mig när vi bilägare har hittat fel på dessa Qoros som de inte trodde fanns!! Tror inte på Kina!

#19
2014-06-22 00:51

Fronten har vissa drag från Subaru impreza! Kineser är bäst i världen på att Kopiera och bra blir det Aldrig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.