Bild
Nästa artikel
Reportage

Blågult avtryck i kinesiska Qoros

Publicerad 12 maj 2013 (uppdaterad 13 maj 2013)
Ett tjugotal svenskar från Saab och Volvo packade väskorna för att utveckla ett helt nytt bilmärke i Shanghai. Nu är kinesiska Qoros på väg mot Europa.

Snackisen på årets Genèvesalong i början av mars var varken den krisande bilindustrin eller kavalkaden av nya sportvagnar, istället stals showen av en nykomling, den första utmanaren från Kina som på allvar kan slå sig in på den europeiska bilmarknaden.

– Vi kände oss väldigt vuxna när vi kom hit i dag. Vi är ett riktigt bilföretag, vi står i Genève och vi är redo att lansera första bilen, säger produktchefen Daniel Backman, som tidigare hade motsvarande jobb på Volvo, och sneglar mot debutmodellen Qoros 3.

Märket har handplockat inte mindre än 250 västerlänningar, varav ett tjugotal svenskar, från bland annat Saab, Volvo, Volkswagen, Opel, Ford, BMW och Jaguar Land Rover. Och med det manskapet har man utvecklat en ny bilplattform, byggt en ny fabrik utanför Shanghai och etablerat ett nätverk av återförsäljare. Allt på mindre än fyra år. Försäljningen startar senare under 2013, först i Kina och på en marknad i Östeuropa, sedan följer övriga Europa.

– Ge oss två år så finns vi i Sverige, säger Daniel Backman, som planerar att importera en Qoros 3 redan i sommar.

– Det hade varit kul att ha en på uppfarten och visa grannarna.

I ryggen har Qoros två ägare, dels ett israeliskt riskkapitalbolag som investerat 15 miljarder kronor, dels kinesiska biltillverkaren Chery. Chery bygger Qoros motorer, men i övrigt vill Qoros tona ned kopplingen.

– Första tanken var att bygga om Cherys bil, men det visade sig inte vara en hållbar lösning, bilen var för dålig, det var bättre att börja om från scratch, berättar Daniel Backman.

Qoros är inte första kinesiska märket som prövar lyckan i Europa. Brilliance och Landwind har försökt, men avbrutit satsningarna efter misslyckade krocktest.

Den som ska se till att Qoros inte får stämpeln som kinesisk dödsfälla är Roger Malkusson, med över 20 års erfarenhet från Saab. Han ansvarar för bilarnas egenskaper och har till sin hjälp en grupp säkerhetsexperter från Saab.

– Från dag ett har vi utvecklat bilen för att få toppbetyg i europeiska krocktest, vi har inte tagit några genvägar, säger Roger Malkusson.

Hur är det då med kvaliteten? Daniel Backman påpekar att Qoros samarbetar med välkända leverantörer och att bilarna testats i alla klimat, bland annat i Arjeplog. Han drar upp sin smarta mobiltelefon ur fickan och pekar på en textremsa på baksidan: Made in China.

– Kineser kan bygga kvalitet, det är bara de kinesiska biltillverkarna som inte har gjort det ännu, säger Daniel Backman. Vi är från Kina och det är en utmaning, men vi hoppas att produkten ska överspegla alla förutfattade meningar om kinesisk produktion.

Enligt Roger Malkusson är detaljarbetet betydligt bättre än hos Saabarna han utvecklade i början av 2000-talet.

– Det är en fördel att starta från ett vitt papper, man slipper ärva gammal teknologi och man kan göra rätt från början, då blir det en högre nivå.

Sedanmodellen Qoros 3 har ritats av tysken Gert Hildebrand, tidigare designchef på Mini. Linjerna är raka och formerna konservativa för att passa så stor målgrupp som möjligt. Förutom med design ska Qoros definieras av en rymlig och funktionell interiör, bilens uppkopplade infotainmentsystem och, inte minst, valuta för pengarna.

– Vi tittar mycket på Volkswagen, vi kommer att ligga under dem när det gäller priset, men skicka med mer utrustning, säger Daniel Backman.

Grundpriset hamnar någonstans kring 165 000 kronor och siktet är inställt på bland annat Ford Focus, Kia Cee’d, Toyota Auris och Volkswagen Jetta.

Vad lockade då svenskarna till Qoros? För Roger Malkusson var det chansen att starta ett bilmärke från grunden.

– Det här har varit det enda jag hållit på med i tre och ett halvt år, inget annat, ingen speciell fritid eller längre semestrar, jag har fokuserat på detta, säger han och fortsätter:

– Det är lite som en baby, det är någonting man kan titta tillbaka på när man blir äldre och säga: jag var med och startade någonting som förhoppningsvis blir väldigt bra och som lever vidare under många år.

Diskutera: Vad tror du om Qoros chanser i Europa?

Kommentarer

#1 • 2013-05-12 09:26
saabnisse

Naturligtvis kommer de att lyckas, men det tar säkert några år.
Man kan ju jämföra med japanerna, där tog det ju minst tjugo år innan de fick ett gott anseende trots att bilarna redan från början var av god kvalité om man bortser från rostkänsligheten, men den fanns ju även på europeiska bilar.
När sedan koreanerna kom gick det betydligt snabbare för dem att bli accepterade, man kan nog säga att japanerna jämnat vägen och längs den vägen kan även kinesiska tillverkare färdas.
Nu tror jag ju inte att Qoros blir ensamma kineser på den europeiska marknaden, det kommer nog många fler.
Men hur kommer EU att reagera?
Flera av de etablerade asiatiska bilmodellerna tillverkas ju inom EU.
Blir det likadant med de kinesiska?

#2 • 2013-05-12 10:32
Hackenbush

Visst kan de lyckas, får de till god kvalite och håller lågt pris (arbetskraft är fortfarande billig i Kina) så kan de sälja massor av bilar i Europa.
Men det får inte bli problem och återkallningar för då kommer det att gå långsamt att ta sig in på den Europeiska marknaden.
ett grundpris på 165.000 är verkligen konkurrenskraftigt i detta segmentet.

#3 • 2013-05-12 11:27
Raphael

I ett Europa med minskad bilförsäljning, som dels är en effekt av ett Europa som mår dåligt ekonomiskt men också kan handla om att allt färre har behov av bil, så är det givetvis en särskild utmaning att lansera ett helt nytt bilmärke. Qoros kan säkert göra lycka internationellt, men Europa tror jag kommer fortsätta att vara på låga nivåer försäljningsmässigt. Jag tror på att nischbilar kan ha marknad, som Renault Twizy och liknande speciella fordon.

#4 • 2013-05-12 11:31
Hackenbush

Raphael, även om det säljs färre bilar nu så handlar det om marknadsandelar fortfarande och med rätt kvalitet och pris så kan denna bilen sälja och ta marknadsandelar av den totala försäljningskvoten just nu.

#5 • 2013-05-12 14:48
Raphael

Jo men jag tror det finns en tveksamhet hos europeiska bilköpare att våga satsa på köp av ett nytt märke. Även om man givetvis kan se ironin i att först kopierade européerna Kina, österlandet och de arabiska länderna, och nu kopierar Kina Europa. Det är som att cirkeln har slutits...

Men det kanske inte är många som känner till att Kina redan före vår tideräkning hade ett ekonomiskt välstånd, en industrialisering och en jordbruksproduktion som Europa inte kom i fatt förrän i början av 1900-talet... Det var alltså inte bara krutet, tryckpressen och kompassen som uppfanns i Kina utan mycket mer än så. :) Även stålet och gjutjärnet användes betydligt tidigare i Kina, de uppfann masugnen och blåsbälgen - redan 300 f. Vt. så var de igång med detta.

Men de halkade efter på grund av världskrigen och Maos styre... och då fick Europa en chans att ta över. Men historiskt sett så har Kina verkligen varit "mittens rike".

#6 • 2013-05-12 15:00
Prestigelös

Dags att sluta skratta åt bilar "made in China".
Jag har mycket svårt att tänka mig att kineserna med en vettig produkt inte lyckas prisa sig in på den europeiska marknaden.
Tror också att folk så småningom kommer klumpa ihop märken från Japan, Sydkorea och Kina som asiatiska bilar helt enkelt, det spelar ingen större roll från vilket av dessa tre länder bilen kommer ifrån utan det blir priset som kommer att avgöra till stor del.

#7 • 2013-05-12 17:37
Raphael

Problemet med Kina är dåliga arbetsförhållanden för arbetarna, avsaknad av miljöskydd, tillverkning helt utan respekt för miljö och arbetare som i praktiken slavar för usla löner. Det är därför som kinesiska produkter kan hålla låga priser, och den som köper en kinesisk produkt stödjer också en totalitär regim och bristen på mänskliga rättigheter i Kina. Ur en moralisk och etisk synvinkel så finns det all anledning att avstå från kinesiska produkter.

#8 • 2013-05-12 18:26
Peter E

Håller med dig Raphael, tyvärr är det väl så att väldigt mycket av det vi köper idag är tillverkat i Kina, billigt och *bra*. Det vi ofta väljer att blunda för är ju arbetssituationen i Kina med det du nämner.
Men så är vi ju i gemen snabba på att blunda för saker om det gynnar oss själva, åtminstone på kort sikt.
Mycket av vår överkonsumtion idag bygger ju på låga priser på produkterna, ingen(nästan) frågar efter hur det kommer sig att priserna är där de är.
Har inte kollat i min senaste bil men den förra byggd i Mexico hade bagagematta gjord i Malaysia. Förmodligen tillverkad till mycket låga löner. Undrar om den var gjord i den där fabriken som rasade med drygt 1000 offer som följd.

#9 • 2013-05-12 18:30
Peter E

En liten kommentar till ett innehåll i artikeln: Malkusson sa att detaljarbetet är betydligt bättre än på de SAAB.ar han var med och tog fram på 2000-talet. Vill man vara elak så är väl inte det någon större bedrift.

Lite elakt.. :)

#a • 2013-05-12 19:04
Raphael

Peter E, fabriken som rasade nyligen med massa offer var en tygfabrik i Bangladesh - ett land där bl a H&M har mängder med fabriker och arbetare under förfärliga förhållanden. Malaysia jämfört med Bangladesh är ja, stor skillnad. Malaysia är bättre, även om det finns saker kvar att göra där absolut.

För mig som är påläst på Kinas historia, som är onekligen enormt imponerande, så är dagens situation i Kina något jag ser som tragiskt. Mao tog marxistiska idéer och försökte göra Kina europeiskt fast Kina redan låg före Europa i mångt och mycket. Hans "kulturrevolution" blev tragisk med miljoner döda, hans omläggning av jordbruket där miljoner svalt på grund av misslyckad administration och misslyckad politik, det var en tragedi. Han förstörde landet och det har inte hämtat sig sedan dess. Det nya ledarskapet kör en slags money-kommunism som inte fungerar och där man helt struntar i Kinas enormt vackra miljö. De många utsläppen, smogen som brer ut sig, döda djur i Gula floden... Kina håller på att bli en enorm miljökatastrof och med ett land med så enormt många människor som Kina har så blir det riktigt allvarligt när man inte fixar miljön och hittills så har ledningen för landet reagerat för lite och för sent, med en ständig hänvisning till att det viktigaste är att få upp konsumtionen för det innebär välfärd... jojo säger jag bara...

Jag tycker absolut att bilar ska märkas utifrån kriterier där man tar hänsyn till fabrikens miljöpåverkan och arbetarnas förhållanden. Frågan är var de kinesiska fabrikerna skulle hamna där, jag tippar på rätt långt ner...

Så, kineserna kan absolut göra bra bilar det betvivlar jag inte - men vill vi verkligen ha dem, bör vi vilja ha dem, är det rätt att köpa dem? Det är svårare frågor.. jag hoppas att konsumenter världen över blir mer medvetna för att påverka tillverkare till att var mer etiskt hållbara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.