Bild
Nästa artikel
Foto Carlos Tavares: Alexander Migl/Creative Commons/Wikimedia
Foto Carlos Tavares: Alexander Migl/Creative Commons/Wikimedia

PSA-chefens hårda ord: ”Bara de mest snabbrörliga kommer överleva”

Nyheter

Många biltillverkare kommer slås ut under de kommande tio åren, enligt chefen för PSA-koncernen.

Bilindustrin är inne i en enorm omställning till eldrift för att sänka utsläppen. Redan nu har många tidigare ”fiender” börjat samarbeta och vissa bilmärken väljer dessutom att ta betalt av konkurrenter för att de ska klara EU:s utsläppskrav.

Den här typen av jätteaffärer, samgåenden och samarbeten kommer bara bli vanligare framöver, tror chefen för PSA-koncernen (Peugeot och Citroën), Carlos Tavares. Han tror inte att alla dagens biltillverkare överlever de kommande tio åren.

– Bara de mest agila och snabbrörliga med en darwinistisk inställning kommer överleva, sa han på en konferens för bilindustrin under onsdagen, enligt Reuters.

Carlos Tavares uppger att PSA-koncernen inte längre investerar i nya förbränningsmotorer. Enligt honom är det också extremt viktigt att finans finnas på den kinesiska marknaden.

– Ingen global biltillverkare har råd att inte finnas på den största bilmarknaden i världen.

PSA-chefen har tidigare sagt att Peugeots elbilar än så länge bara köps av ”miljömissbrukare” och inte lockar den breda massan.

Läs också: Peugeot: Våra elbilar köps bara av "miljömissbrukare"

Kommentarer

#1
2020-11-19 09:37

"miljömissbrukare" är en felöversättning, han menar miljöberoende. Environmental addicts. Addiction betyder beroende. Addicts är människor som har ett betyeroende. Det kan innebära missbrukare, dvs ett skadligt beroende, men måste inte göra det. Se t ex uttrycket "Jazz addict", en person som är beroende av Jazz. Det kan innebära ett skadligt beroende, men måste inte göra det.
Vanligast är att använda addiction/addicts i betydelsen drogmissbrukare, men det finns även andra användningar. Och måste inte betyda ett skadligt beroende.

#2
2020-11-19 09:47

Men kom igen Peugeout, ni bara typ två modeller av elbilar. Det är för tidigt att säga att inga fler vill ha elbilar då utbudet är klent. Hade man kunnat köpa en Peuegot e-308 för ca 300 tkr och räckvidd 30 mil (riktiga mil) så hade jag köpt ny bil direkt.

#3
2020-11-19 10:24

@Raphael: jag kommer något osökt att tänka på Robert Palmers 80-talshit "Addicted to love"! :-)

#4
2020-11-19 11:02

"Bara de mest agila och snabbrörliga med en darwinistisk inställning kommer överleva"
Ett normalt argument vore ju att den som gör den bästa bilen vinner, tydligen är det inte en tanke som finns med i kalkylen.
Jaha, det säger ju en hel del om sättet att tänka och prioritera.

Hur blir den bil som kommer från en sådan tillverkare att vara byggd?
Om man lägger allt fokus på företagets interna verksamhet och inget på hur slutprodukten till kund blir, så ökar risken för att tillverkaren blir tvungen att försöka lura kunderna att tro att det är en mycket mer fantastisk bil än den i själva verket är.

Inget tyder på att den strategin skulle kunna möta något ogillande från kundernas sida.

#5
2020-11-19 11:40

N-iklas: Hur får du ut allt det där ur att han i princip säger att biltillverkare måste vara mycket mer anpassningsbara nu än dom har varit förut? Anpassningsbara till kunderna har dom alltid behövt vara för att sälja, nu måste dom också vara anpassningsbara till en rejäl omställning i regelverken.
Gör man den bästa bilen så hjälper inte det så mycket om man inte kan sälja den nånstans.

#7
2020-11-19 14:36

Addiction betyder defekt och beroende , någon/något som är defekt och är beroende

#8
2020-11-19 18:05

Jösses.
Addiction betyder missbruk/beroende. Alltså något negativt/skadligt. Det finns ingen positiv betydelse av det ordet även om vissa vill få det till det.

#9
2020-11-19 19:15

"Gör man den bästa bilen så hjälper inte det så mycket om man inte kan sälja den nånstans."

!!!!!!
Vilket innebär att ingen vill ha den bästa bilen och alla enbart köper den sämsta?
Men i så fall är väl mänsklighetens tid över eftersom ingen organism som är så dum kan existera, det får ju ett grässtrå att framstå som ett under av intelligens.

#10
2020-11-19 19:52

N-iklas: Lugna ner dig och läs igenom allt en gång till. Bilbranschen går igenom en stor omvälvning, dom som inte anpassar sig till det kommer få det svårt. Det är väl inte så svårt att förstå? Så är det alltid, vid alla stora omvälvningar i alla branscher. Nokia anpassade sig inte till övergången till smarta telefoner, Facit anpassade sig inte till skrivmaskinens död, Kodak anpassade sig inte till övergången till digitalfoto. Dom biltillverkare som inte anpassar sig nu kommer inte överleva.

Nej, det jag menar är att det kan bli så att ingen FÅR köpa "den bästa bilen" alternativt att den får så mycket straffskatt så att ingen har råd att köpa den.

#11
2020-11-19 21:38

PSA-chefen verkar lite väl överdriven!

#12
2020-11-21 14:42

"Kodak anpassade sig inte till övergången till digitalfoto"
Kodak uppfann faktiskt digitalkameran...
Och den första handhållna "kompaktkameran".
Jag skulle nog säg att Kodaks problem var identiska med Opels, urusel marknadsföring.
Kodak fanns ingenstans att köpa och syntes aldrig i något sammanhang, självklart rasade försäljningen trots att man var världsledande på flera tekniker - med det hade ju kunderna ingen aning om, och även om de vetat det skulle de inte ha förstått innebörden.

Anpassning har inget med saken att göra, den som tror att anpassning automatiskt innebär att man tvingas tillverka usla produkter och om du inte tillverkar usla produkter utan bra sådana så har du inte anpassat dig, har helt enkelt fel och är ett offer för hjärntvätt från tillverkarna av usla produkter som vill att man ska acceptera vad de prånglar ut utan minsta invändning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.