Bild
Nästa artikel

Produktionen stoppas i Saabfabriken

Nyheter

Nevs har inte längre råd att rädda upp delägarens missade finansiering. Tillverkningen i Trollhättan avbryts den här veckan.

Produktionen i Nevs fabrik i Trollhättan läggs ned då det inte finns nog med likvida medel i företaget för att betala utestående skulder. Enligt Nevs själva överstiger dock bolagets värde dessa skulder. Vad det handlar om är i stället problem med kinesiska investmentbolaget Qingbo som är delägare i Nevs. Qingbo ska ha misslyckats med att fullfölja avtal om finansiering av produktionen i Trollhättan till den grad att huvudägaren, National Modern Energy Holdings, varit tvungen att sälja tillgångar i Kina för att hålla liv i produktionen. Över tre miljarder kronor har på det viset tillförts verksamheten i Trollhättan nu under våren men nu är pengarna slut.
 
Det här innebär att produktionen stoppas från och med torsdag denna vecka i Trollhättan. Stoppet gäller till en början i fyra veckor. Nevs presstalesman Mikael Östlund säger så här till ttela.se på frågan om företagsledningen är orolig över situationen:
– Vi är ett företag i uppstart och det blir alltid utmaningar. Men det är viktigt att veta att bolagets tillgångar vida överstiger våra skulder. Vi har rätt goda framtidsutsikter med två större fordonstillverkare som vi har fört dialog med en längre tid.

Läs Nevs pressmeddelande om situationen.
 
Diskutera: Tror du att Saab kommer att klara även den här krisen?

Kommentarer

#1
2014-05-20 14:55

Det blev en kort saga, det finns inte utrymme till sådana här problem om Saab skall överleva.

#2
2014-05-20 15:36

Med så liten produktion måste det ju vara närmast omöjligt att driva en bilfabrik, tyvärr. Vi håller tummarna men det känns lite som att det förra "spektaklet" håller på att upprepa sig. Kan man inte betala sina leverantörer åter en gång så är det nog tyvärr godnatt. Men hoppet är ju det sista som överger människan sägs det...

#3
2014-05-20 15:47

Tycker ändå NEVS kommentar om det hela känns seriös jämfört med vad den galne holländaren brukade kläcka ur sig.
Det verkar ju som dom har ett par nya finansiärer inom kort och kommer presentera dessa i Juni, därav produktionsstoppet på 4 veckor.

#4
2014-05-20 15:47

Med risk för att få alla Saab-entusiaster på mig: jag hade aldrig trott att de skulle klara sig så här långt! De hann väl bygga nästan lika många bilar som Indigo?

#6
2014-05-20 15:58

Har tiden sprungit ifrån NEVS?
Det var, sannolikt, en god tanke att satsa på elbilar i Kina, men utvecklingen på elbilsfronten, där en mindre, aggressiv tillverkare kunde ligga steget före dom stora drakarna håller på att "explodera" med de restriktioner som håller på att införas.
Dvs, i stället för en situation där marknaden för elbilar var för liten för att flytta produktion till Kina, håller restriktionerna på att flytta fokus på elbilstillverkning till Kina. Då är det svårt för NEVS att hinna med.
Detta kan politikerna i Qingdao ha insett och slagit till bromsarna

#7
2014-05-20 16:08

Reverend Benny, sannolikheten för att få ytterligare finansiärer eller samarbetspartners har inte ökat med de redovisade problemen.

#8
2014-05-20 16:37

Läser man pressmeddelandet så tycker jag man får andra vibbar.
"Nevs har tecknat ett ramavtal med en större fordonstillverkare om att inleda ett samarbete kring teknisk utveckling av Phoenix-arkitekturen till en plattform för nya bilmodeller. Dessutom förhandlar Nevs med en annan fordonstillverkare om att gå in som delägare i Nevs för att tillföra mer resurser i syfte att utveckla Saab-bilen till ett globalt premiumvarumärke. Dessa samarbeten bidrar till att trygga Nevs finansiellt och utvecklingsmässigt på lång sikt och ger även Nevs möjlighet till produktion och distribution på viktiga framtida marknader."

Tycker det låter som saker är på gång.
Självklart kan det ju vara ett spel för gallerierna, men känns ändå som NEVS är rätt seriösa och inte skulle slänga ur sig något sånt för att sedan krascha om 4 veckor.

#9
2014-05-20 16:40

Lyckas de ro iland det här så är de sannerligen trollkarlar.

#10
2014-05-20 18:10

Hur det än är är det tråkigt. :(

#11
2014-05-20 18:37

Reverend Benny - NEVS säger exakt det man förväntar sig av ett företag som har stora problem. Man berättar vad man hoppas på men ingenting är säkert. Det handlar om miljarder och sådana växer inte på träd.

#12
2014-05-20 18:49

Jag ser vissa paralleller med Mullers försök till ekonomiskt bistånd från Kina!

#13
2014-05-20 19:52

Enligt uppgift är det inte Qingdao som brutit avtal - det är NEVS som inte följt uppgjord tidplan.

Om NEVS är beroende av finansiärer, kan man få ytterligare ett problem - varumärket. NEVS leasar det av Saab AB på vissa villkor.

#14
2014-05-20 19:56

@Tjalle

Var läste du det? Källa?

#15
2014-05-20 20:03

Reverend Benny: SAABSUNITED. Där skriver man också att det är ny politisk regim i Qingdao - som kanske utnyttjar försening till att dra sig ur.

#16
2014-05-20 20:29

En enkel förklaring är väl också att de säljer för få bilar. Så smart att pausa lite. Värre är väl om Qingdao krånglar.
Dock har ju ägaren ännu en del pengar så vi får väl se...

#17
2014-05-20 20:33

Jag tror att det finns en ärlig plan och seriös satsning i grunden, men Nevs är långt från Kina och om det knorrar "på hemmaplan" i Kina där finansiärerna finns så är det givetvis ett trubbel för Nevs. Jag är rätt förvånad över att kineserna har stött idén med Nevs från början, varför inte köpa inventarierna och flytta fabriken till Kina - det borde ju vara mer ekonomiskt i längden när den huvudsakliga produktionen ändå var tänkt att gå till Kina...

#18
2014-05-20 20:39

73 st bilar sålda totalt X 279 tusen= ca 20 miljoner Sen är ju frågan vad som är vinst av det?? Inte konstigt att pengarna rinner iväg för 20 mille räcker väl inte långt, bara att driva fabriken och löner kostar väl mycket mer??

#20
2014-05-21 01:39

Re. Sven E : "73 st bilar sålda"
I.o.f.s. så har Saab sålt drygt 400 bilar, inte 73 st. Några hundra till Kina som du glömt bort.
Men man kan inte leva på att sälja hundra-tals bilar, det behövs snarare 100 000 bilar per år!
Som på 80-talet när Saab gick med vinst...

#21
2014-05-21 04:23

Skönt att inga svenska skattepengar är nerkörda i detta.

#22
2014-05-21 04:50

Ja. Maud, Fredrik och Anders tyckte att Nuon var en mycket bättre investering..!

#23
2014-05-21 07:22

"Tim" på SAABSUNITED är sannolikt den utomstående som vet mest. Han skriver att antingen får NEVS finansiär/blir uppköpta inom en månad - eller är det kört.
NEVS har tydligen skickat hem de flesta konsulterna sedan två månader- "någon" har mörkat.

#24
2014-05-21 09:26

Erik N: Tyvärr är det nog helt sant, Saab hade knappast varit bättre.

#25
2014-05-21 09:56

Göran Perssons regering satsade ju tidigare för att underlätta ( resultatet blev ju att folk kunde pendla fortare till GBG ) med bättre väg till Göteborg. Men GM konkade och fick krav från Obama att spara mer pengar , då rykte Saab och flera av deras " gamla" märken.
Nu skulle det ju inte skada med lite "bidrag" , varför inte garantera lån eller låna ut pengar? det har ju gjorts förut.
Ägaren verkar ju seriös som har investerat så mycket egna pengar i Nevs, en helt annan person än Muller!
Det gnälls om "skattepengar " här och på de andra biltidningarnas sidor men som sagt jämfört med idiotprojekt som Nuon så är Nevs ju ett bolag som kan fungera. eller??

#26
2014-05-21 14:58

Affärsiden har väl varit att ta tillvara varumärket Saab samt Saabs teknologi för framtida kinesiska /indiska köpare och investerare. Det finns ett stort behov av elbilar för Kinas nersmutsade storstadsluft, med restriktioner att köpa bilar i flera storstäder. Det kan aldrig gå att få lönsamhet i svensk tillverkning jämfört med kinesisk och tekniköverföringen är hela poängen med elbilsiden. Däremot bör den till synes galna iden att återuppta tillverkningen av bensinbilar vara ett sätt att klä upp bruden för ett kinesiskt övertagande och ett försök att återuppliva Saab som lyxbil med svensk tillverkning och utveckling som bas. Tänk på hur det gick för MG och Rover -Roewe., och jämför med JLR.! Man kan inte bara lyfta över ett märke med historia till Kina eller Indien. Kunde Mahindra eller någon av de enorma statliga kinesiska jättekoncernerna vilja göra en ny framgångssaga typ JLR skulle det vara jackpot för svensk industri.

#27
2014-05-21 18:55

@Janne G
Nuon - Svenska statens sämsta affär någonsin, på över hundra år. 45 miljarder i förlust - kastade i Nordsjön, utan att skapa ett enda arbetstillfälle. Ingen sysselsättningsskapande åtgärd precis!

Saab under Victor Mullers tid sysselsatte 10 000 personer varav 3500 i Trollhättan, fick ett EIB-lån via Svenska staten (med Saab Parts som pant - numera Orio). Det lånet var på 2 miljarder till 10% ränta. Efter Saabs konkurs ägde Svenska staten Saab Parts (Orio), som var och är ett lönsamt bolag...

#28
2014-05-22 18:55

Men Erik N, varför fortfarande så bitter över att staten inte hjälpte gamla SAAB att överleva? Det är ju trots allt bara en bil, eller? Nuon var en dålig affär ja, men jag tror inte att det hade varit en lysande affär att hålla gamla SAAB vid liv via statlig väg heller.

#29
2014-05-22 20:19

Lillstefan nr2: Därför att landet styrs av ett gäng pajasar som med ett överlägset sätt förklarat att de är bäst att styra landet och att man tar ansvar, men när det visar sig att man " fuckat up " avsäger sig allt ansvar och skyller på varann! "Rädd om våra skattepengar" jo tjena!

#30
2014-05-22 20:51

Fast Trasten, du berör inte mitt påstående huruvida det skulle vara lönsamt att rädda SAAB. Jag och många med mig tror inte det. Och trots allt, det är bara en bil, hade det varit produkt ni inte var intresserade av hade ni inte brytt er.

#31
2014-05-22 22:26

Jo, lillstefan, Saab hade kunnat räddas, men det skulle ha skett tidigare innan GM tagit baslutet om nedläggning.
GM var inte den räddande ängel som många trodde i slutet av 1990-talet, man fick en hel del teknik som man var ute efter, men det var svårt att forma Saab efter amerikanska affärside'er, det var helt enkelt för stora kulturskillnader och därför var det enklast med beslut om nedläggning.
Muller blev bara en bekväm utväg till ett rent samvete.

#32
2014-05-23 07:23

saabnisse, det var faktiskt värre än så - jfr Audi 100 och 9000 resp. Audi A6 och 9-5 - SAAB fick det GM var berett att ge SAAB, vilket var "Opel-teknik". Den första bilen som utvecklades efter GM-övertagandet var 900 gen. II - byggd på en gammal Ascona plattform!

#33
2014-05-23 07:54

GM gav SAAB 20 år extra, inse det istället för att skylla på GM hela tiden. SAAB var nedläggningshotat innan GM köpte SAAB, och ingen annan större tillverkare ville köpa SAAB.

För att knyta an till denna artikel; tidigare trodde jag att det var typ 50-50 att SAAB skulle klara sig denna gång, kanske eller kanske inte. DEt som händer nu tror jag raserar mycket, förtroendet för märket sjunker, tyvärr tror jag inte att de fixar detta på lång sikt.

#34
2014-05-23 08:19

lillstefan nr.2, jo det var, faktiskt, en annan biltillverkare som förhandlade om att köpa SAAB. Efter att Lexus LS 400 visats i Detroit, och FORD köpt Jaguar, kastade sig GM över SAAB.

#35
2014-05-23 09:50

" GM gav Saab 20 år extra ". Undrar hur mycket man gav egentligen?

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/carl-peter-fo...

#36
2014-05-31 11:03

Hoppsa detta inte är början till slutet igen för Saab.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.