Nästa år vill regeringen införa en ny elbilsbonus. Naturvårdsverket har tagit fram ett förslag som fått både ris och ros.
Eftersom tre fjärdedelar av pengarna ska hämtas från en särskild EU-fond behöver EU ge sitt godkännande till den svenska premien. I oktober fick förslaget underkänt eftersom det inte bedömdes vara tillräckligt träffsäkert.
Nu har regeringen arbetat om förslaget. En ändring är att bonusen sänks från 54 000 kronor till 46 800 kronor för hushåll som tjänar upp till 80 procent av medianlönen. Men i stället höjs bonusen till 64 800 kronor för hushållen med lägst inkomst – upp till 50 procent av medianlönen.
Dessa belopp gäller för elbilsbonus som betalats ut fram till och med 30 juni 2028. Därefter sänks bonusen till 32 400 kronor respektive 42 400 kr (för den som tjänar upp till 80 respektive 50 procent av medianlönen).
”Det första förslaget fick underkänd eftersom det inte bedömdes vara tillräckligt träffsäkert”
För att Sverige ska få ta del av EU-pengarna behöver bonusen vara ”snävare” än den gamla elbilspremien. Tanken är att stötta hushåll som påverkas mest av den nya prissättningen på utsläpp av bensin och diesel som införs inom EU.
Totalt är fem miljarder kronor budgeterat för den nya bonusen under sju års tid, enligt Tea Alopaeus som är klimatpolitisk analytiker på Naturvårdsverket.
– Syftet med den här riktade premien är annorlunda. Det handlar inte om att introducera ny teknik och få till så många nya elbilar som möjligt, utan om att stötta hushåll som är särskilt beroende av bil och samtidigt har svårt att byta bort sin bensin- eller dieselbil på grund av sina ekonomiska förutsättningar, säger hon till Vi Bilägare.
  50 000 kr lägre
En annan ändring är att pristaket för hur dyr elbilen får vara sänks från 500 000 till 450 000 kronor. Det motsvarar 1 300 kronor i månaden i 36 månader.
– EU-kommissionen vill minska risken för att höginkomsttagare ska vara snabbast att söka och få den här premien. De ville att vi skulle sänka pristaket på hur dyr bilen får vara.
För nya bilar gäller det bland annat vissa versioner av Minis elbilar, BYD Dolphin, Citroën ë-C4, Volkswagen ID.3, Renault Megane och Scenic, Peugeot e-208 och e-2008, Toyota bZ4X, Ford Explorer, Hyundai Kona, Cupra Born, Kia EV3 och BMW iX1 som alltså blir bonuslösa.
Men Naturvårdsverket poängterar att bonusen inte bara gäller nya bilar.
– Vi bedömer att det kanske i första hand kommer handla om begagnade bilar.
En annan ändring i det uppdaterade förslaget är att den som söker elbilsbonusen inte behöver äga någon bensin- eller dieselbil sedan tidigare.
  ”Väldigt brådskande”
Nästa steg är att EU ska fatta beslut om det uppdaterade förslaget. Sedan behövs en överenskommelse mellan EU och Sverige, och regeringen behöver fatta beslut om en förordning som sedan ska träda i kraft.
Därför är det bråttom att hinna. Tanken är att bonusen ska införas redan den 1 februari 2026.
– Det är ett väldigt brådskande arbete, framför allt att utveckla ett it-system så vi kan ta emot ansökningar, säger Tea Alopaeus.
- Den 1 februari 2026 är planen att införa en ny elbilsbonus som riktas till hushåll med låga inkomster och dålig tillgång till kollektivtrafik.
 - Förslaget togs fram av Naturvårdsverket och har nu arbetats om av regeringen. Det är skickat till EU-kommissionen för godkännande.
 - Kraven för att få bonus är hårda. Förutom kravet på inkomst betalas den bara ut till boende i vissa kommuner och områden samt till hushåll som inte tidigare ägt någon elbil eller laddhybrid.
 - Bonusen gäller även vid privatleasing och vid köp av begagnad elbil.