
Regeringen vill införa en ny typ av elbilsbonus den 1 februari nästa år. Den ska bara betalas ut till vissa hushåll med lägre inkomst och som bor i vissa områden med dålig tillgång till kollektivtrafik.
Men att kraven är så många, och så hårda, kommer göra handläggningen onödigt krånglig. Dessutom kan färre än väntat söka premien eftersom de inte känner till hur den fungerar.
Det hävdar flera myndigheter och organisationer som tyckt till om förslaget i olika remissvar, som Vi Bilägare analyserat.
”Otydliga eller onödigt komplexa villkor kan öka risken för felaktiga ansökningar”
”Otydliga eller onödigt komplexa villkor kan öka risken för felaktiga ansökningar, fördröjd handläggning och höga administrativa kostnader”, skriver till exempel Ekonomistyrningsverket.
Att kraven är så hårda beror enligt regeringen på att EU bara tillåter en ”riktad” elbilspremie. Men premien kan riktas på olika sätt. I Italien kan till exempel storstadsbor få elbilsbonus eftersom luften i vissa italienska städer är så smutsig.

Utesluter många
En annan detalj som väckt uppmärksamhet är att den nya elbilsbonusen inte går att söka för den som ägt en elbil eller laddhybrid under det senaste året.
Det kritiseras av 2030-sekretariatet. ”Vi ser det som oklokt att utesluta de som redan har elbil. Att ta steget från en enklare elbil för korta sträckor till att skaffa en elbil som kan användas för alla bilresor är mycket värt”, skriver organisationen i sitt svar.
En annan punkt i förslaget är att bonusen även ska gälla vid köp av en begagnad elbil mellan privatpersoner. Boverket varnar för att det kan utnyttjas av bedragare som skriver ”skenavtal” för att kassera in bonusen.
Boverket vill helt utesluta köp mellan privatpersoner i bonusen.
”Det kommer sannolikt bli svårt för den enskilde handläggaren att ifrågasätta privata bilaffärer även i de fall varningstecken finns”, skriver myndigheten.

Orättvist
En privatperson som skickat in egna åsikter om förslaget hävdar att barnfamiljer med låg inkomst missgynnas eftersom inkomsttaket är onödigt snävt, och Energimyndigheten vill på sikt att bara energisnåla elbilar ska få stöd.
Det finns också kritik från vissa kommuner och regioner om att bonusen är orättvis. Piteå kommun som blir utan bonus kritiserar att Skellefteå kommun, med betydligt fler invånare, omfattas av bonusen. Och i Jämtland klagas det på att Östersund blir utan medan ”rikare” storstadskommuner som Ekerö, Öckerö och Skurup får bonus.
Att inkomsttaket är för lågt satt tycker även branschorganisationerna Drivkraft Sverige och Mobility Sweden. De vill utöka bonusen till att omfatta även hushåll med högre inkomst.
Annat som kritiseras från olika håll är pristaket på 500 000 kr eller 4 700 kr/mån vid privatleasing. Region Västerbotten skriver till exempel att boende i norra Sverige behöver elbilar med längre räckvidd och större batteri, och då räcker inte pristaket till.
- Regeringen vill införa en ny elbilsbonus som delvis finansieras av EU.
- Naturvårdsverket har tagit fram ett förslag på hur den skulle kunna utformas.
- Bonusen är kopplad till hårda krav. Bland annat får hushållets inkomst inte vara för hög och den sökande måste bo i ett område med dålig tillgång till kollektivtrafik.
- Om bonusen blir verklighet är den tänkt att införas den 1 februari 2026.