Bild
Nästa artikel
Nyheter

Premiär för Ford F-150 Lightning – här är nya elpickupen

Publicerad 2021-05-20 09:20 (uppdaterad 2021-05-20 09:49)
Ford har visat upp en eldriven version av populära pickupmodellen F-150. Den heter Lightning och kommer med två olika batteristorlekar.

De amerikanska biltillverkarna har inte varit särskilt snabba att ställa om sina pickupmodeller till eldrift. Men nu visar Ford upp en eldriven version av storsäljaren F-150 med flera intressanta nyheter.

Detta är en stor nyhet framför allt på den amerikanska marknaden där Ford säljer 900 000 exemplar av bilarna i F-serien per år. Det blir drygt 100 bilar i timmen, dygnet runt.

Mest uppmärksamhet har prislappen fått. Priserna för Ford F-150 Lightning, som den eldrivna versionen heter, börjar på 40 000 dollar före subventioner. Men då får köparna nöja sig med instegsversionen.

Ford säljer drygt 100 exemplar av F-150 i timmen – dygnet runt

Det finns två olika batteripaket. Med det mindre får bilen en drivlina på 432 hk och 1 050 Nm, samt en räckvidd på 38 mil. Med det större batteripaketet har bilen samma vridmoment men högre effekt, 571 hk, och en räckvidd på 50 mil.

Den interna laddaren är på 11,3 respektive 19,2 kW och bilen klarar snabbladdning på upp till 150 kW. Batteriet kan även användas för att förse hemmet med elektricitet i upp till tre dygn och det finns totalt elva eluttag runt om i bilen för att driva prylar eller verktyg.

Elbilar brukar ofta ha ett främre bagageutrymme och F-150 Lightning kan förmodligen erbjuda marknadens största med en bagagevolym på 400 liter och maxlast på 180 kilo. Luckan är elstyrd och utrymmet kallas ”Mega-Power Frunk”.

För första gången någonsin i F-seriens historia får den eldrivna varianten även individuell hjulupphängning bak som ska ge högre komfort och bättre köregenskaper än tidigare. Bilen har en maxlast på 900 kilo och en högsta släpvikt på 4,5 ton.

Marknadschefen för Ford F-150 Lightning, Jasen Turnbull, skickar en hänvisning till Tesla Cybertruck.

– Våra kunder berättade att de vill ha något modernt och avancerat, men ville inte att bilen skulle se ut som ett dörrstopp eller rymdskepp, säger han.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.