Bild
Nästa artikel
Mustang Mach-E är en elektrisk familjesuv. Stort batteri ger ovanligt generös räckvidd.
Mustang Mach-E är en elektrisk familjesuv. Stort batteri ger ovanligt generös räckvidd.

Provkörning: Ford Mustang Mach-E (2021)

Provkörning

Tack vare stort batteri erbjuder Fords elektriska suv en räckvidd bara Tesla kan överträffa. Här finns i amerikansk tradition gott om utrustning – men också några tveksamheter.

Namnfrågan dök upp redan första gången Mustang Mach-E visades vid ett exklusivt event på Hawthorn Airport, ett stenkast från Teslas lokaler i Los Angeles. Får vilken bil som helst döpas till Mustang? Henry Fords sonson Bill Ford talade vid evenemanget:

– Jag var själv skeptisk och sa att om ni ska kalla den här för Mustang, då kan den inte bara se ut som en Mustang, den måste också kännas som en Mustang att köra. Å jag kan avslöja att det gör den! 

En armé av kommunikatörer stod dock redo att snabbt förklara att Mustang Mach-E inte på något sätt ska ersätta den bakhjulsdrivna V8-sportbilen Mustang utan ska ses som ett komplement, en bil som breddar laguppställningen och ger Mustangvänner fler alternativ att välja mellan. 

På många sätt är den elektriska familjesuven Mach-E så långt från Fords ursprungliga ”pony car” från 1964 man kan komma, bortsett från låga accelerationstider.

Vi provkör i fyrhjulsdrivet utförande med en stark elmotor på vardera hjulaxeln. Tjurrusningar från stillastående är av mindre praktisk nytta men blixtrande snabb omkörningsacceleration är alltid välkommet och i den grenen är elbilarna oftast överlägsna. Bottendraget från låga farter trollar bort känslan av tyngd och inte ens när det svänger känner man riktigt av de närmare 2,2 ton Mustang Mach-E väger.

Karossen ligger platt utan att kränga och bilen går snällt och neutralt dit man önskar. Styrningen är dock inte särskilt kommunikativ och förmedlar inte någon känsla av underlaget. 

Låg taklinje stör utsikten men visar i alla fall upp skägget ...
Låg taklinje stör utsikten men visar i alla fall upp skägget ...
Mach-E bär utan problem sin vikt när det bär av i galopp på krokvägar.
Mach-E bär utan problem sin vikt när det bär av i galopp på krokvägar.

På landsväg visar det sig att styrningen dessutom är ganska inexakt runt mittläget. Som förare sitter man och snurrar lite fram och tillbaka på ratten, som skådisarna i gamla filmer.

Bilen går tyst och såväl vindbrus som vägbuller är väl dämpat. Fjädringskomforten är mindre lyckad och ojämnheter i vägbanan fortplantar sig in i kupén. Det är tråkigt då Mustang annars kunde vara en utmärkt elbil för långresor.

Det stora batteriet utlovar rejäl räckvidd som blir ännu bättre om man väljer den enbart bakhjulsdrivna versionen som klarar upp till 61 mil på en laddning och dessutom är 85 000 kronor billigare i inköp. Räkna dock med att räckvidden blir kraftigt reducerad vintertid. Mustang har inte någon strömsparande värmepump. 

Vid introduktionen var Ford noga med att påpeka att Mach-E inte är någon premiumbil och att den prismässigt ska ligga mitt emellan de mindre koreanska elbilarna och de större tyska och brittiska.

När nu lanseringen i Europa närmar sig står det klart att priset här har halkat upp en nivå och närmar sig premiumklassen. Det ställer till det lite för den amerikanska utmanaren vars kvalitetskänsla inte alltid ligger på samma nivå som de europeiska storheternas. 

Den sluttande taklinjen ger knapp takhöjd i baksätet.
Pekskärmen på 15,5 tum styr de flesta av bilens funktioner. Ratten längst ned är volymkontollen.
Pekskärmen på 15,5 tum styr de flesta av bilens funktioner. Ratten längst ned är volymkontollen.
Kodlås är nog onödigt komplicerat. Gudskelov går Mach-E också att öppna med mobil eller vanlig nyckel.
Kodlås är nog onödigt komplicerat. Gudskelov går Mach-E också att öppna med mobil eller vanlig nyckel.

Förarmiljön är i huvudsak bra. Den stora pekskärmen på mittkonsolen är lätt att använda men borde varit mer vinklad mot föraren och det är tråkigt att man inte låtit det fysiska vredet i botten på skärmen styra fler saker än ljudvolym. Framför föraren sitter ytterligare en skärm men presentationen i den är så utspridd att viktig information som hastighet och räckvidd tenderar att döljas av rattkransen. 

Innerutrymmet i Mustang Mach-E är inte särskilt effektivt utnyttjat. Den sluttande taklinjen ger knapp takhöjd i baksätet och den låga fönsterlinjen gör att normallånga inte heller har någon utsikt åt sidorna. Benutrymmet är bra men golvet högt vilket ger baksätespassagerarnas ben lite fällknivsvinkel. Dörrbladen går hela vägen ner över dörrtrösklarna vilket gör det enklare att kliva i och ur utan att smutsa ner byxbenen.

Den sluttande bakluckan inkräktar på bagageutrymmet men lastytan blir helt plan när baksätet fälls. Genomlastningslucka för exempelvis skidor saknas vilket är extra problematiskt då Mach-E inte får ha takbågar.

I fronten finns ytterligare ett bagageutrymme med en extra finess i form av en bottenventil som gör det lättstädat. Tyvärr har Ford monterat in ett fast avdelningssystem i plast vilket förhindrar att mer skrymmande föremål placeras där. 

Förarens huvudskärm är för bred. Ibland döljs viktig information i kanterna av rattkransen.
Förarens huvudskärm är för bred. Ibland döljs viktig information i kanterna av rattkransen.
LED-bakljus med ”rinnande” blinkers. För bilentusiaster är det tydligt var designen kommer från.
LED-bakljus med ”rinnande” blinkers. För bilentusiaster är det tydligt var designen kommer från.

Den mest intressanta versionen av Fords nya elsuv är inte den fyrhjulsdrivna prestandamodell vi provkört här. Den bakhjulsdrivna långpendlarvarianten har däremot egenskaper som kan tippa över nålen till ”köp” för vissa. Om nu inte det klassiska varumärket skulle vara tillräckligt lockande i sig… 

Plus: Stort batteri, omfattande utrustning, tyst. 
Minus: Stötig fjädring, inget takräcke, ingen värmepump.

Vad nytt? Helt ny elektrisk suv.
För vem? Långpendlare som vill köra elektriskt.

Namnfrågan dök upp redan första gången Mustang Mach-E visades vid ett exklusivt event på Hawthorn Airport, ett stenkast från Teslas lokaler i Los Angeles. Får vilken bil som helst döpas till Mustang? Henry Fords sonson Bill Ford talade vid evenemanget:

– Jag var själv skeptisk och sa att om ni ska kalla den här för Mustang, då kan den inte bara se ut som en Mustang, den måste också kännas som en Mustang att köra. Å jag kan avslöja att det gör den! 

En armé av kommunikatörer stod dock redo att snabbt förklara att Mustang Mach-E inte på något sätt ska ersätta den bakhjulsdrivna V8-sportbilen Mustang utan ska ses som ett kompl

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range 99 kWh

Pris, kr: Från 734 900 (exkl. elbilspremie på 70 000 kr) Skatt 360 kr/år. 

Svensk lansering: Juni.

Mått, cm: L 471/B 188/H 162.

Bagagevolym, L: 402/1 420 bak + 81 fram. 

Tjänstevikt, kg: 2 182.

Släpvikt, kg: Max 750.

Motor: Max effekt 351 hk (258 kW). Max vridmoment 580 Nm.

Batteri: Litiumjon med 376 celler. 98,7 kWh kapacitet (88 kWh netto). Snabbladdning med upp till 150 kW. 

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift.  

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,1 s.

Deklarerad förbrukning: 18,7 kWh/100 km (WLTP). 

Räckvidd, km: 540.

Konkurrenter: VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40 P8, Polestar 2, BMW IX3, Mercedes EQC, Audi e-Tron.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.