Bild
Nästa artikel
Porsche "gör en Tesla" – lanserar eget nätverk för långsamladdning

Porsche "gör en Tesla" – lanserar eget nätverk för långsamladdning

Nyheter

Du som ska parkera bilen vid ett hotell eller en flygplats kan snart ladda i Porsches nya laddnätverk med destinationsladdare.

Tesla har en stor fördel jämfört med konkurrenterna i form av ett eget snabbladdningsnätverk. I skrivande stund finns över 1 800 öppna Superchargers.

Men vid sidan av Superchargers har Tesla ytterligare ett laddnätverk av så kallade ”destinationsladdare”. De är inte lika snabba, utan är istället tänkta att användas av bilägare som är på resa och behöver ladda sin bil på exempelvis restauranger eller hotell.

Porsche är en av biltillverkarna som står bakom laddnätverket Ionity med snabbladdare, men nu lanserar Porsche också ett eget nätverk av destinationsladdare med totalt 1 035 laddplatser i 20 länder.

”Installation av ytterligare 900 destinationsladdare är planerat till slutet av det här året”, skriver Porsche i ett pressmeddelande.

Laddarna ska placeras vid exempelvis hotell, flygplatser, muséer och shoppinggallerior. Laddningen blir gratis för alla som har en Taycan eller en laddhybrid-Porsche men det är oklart om även andra bilar ska kunna ladda vid destinationsladdarna.

I nuläget ska Porsche Destination Charging finnas i Tyskland, Spanien, Italien, Beneluxländerna samt några länder i östra Europa, men på sikt ska laddnätverket även rullas ut i fler länder.

Taggar: Nyheter, Porsche
Porsche "gör en Tesla" – lanserar eget nätverk för långsamladdning
Porsche "gör en Tesla" – lanserar eget nätverk för långsamladdning

Kommentarer

#1
2020-03-05 12:40

Det funkar inte att alla ska ha sina egna system. Vad gör EU? EU måste tvinga fram en gemensam standard när tillverkarna inte själva klarar det. Totalt ohållbart, detta.

#2
2020-03-05 14:08

Instämmer. Ta fram EN överdimensionerad standard.

#3
2020-03-05 16:32

De första publika med EU-standarden CCS kom i 2013. Falun fick Sveriges första. Vissa kommer aldrig sluta skriva FUD.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

#4
2020-03-05 17:39

Jag tror Porsche var tvungna att fixa egna laddare, dels för att kunderna kan slippa höga laddpriser men även för att slippa köa med alla andra bilmärken framöver.

#5
2020-03-05 18:27

Bra tänkt av Porsche. Det vore bra om andra elbilstillverkare än Tesla gjorde något liknande.

#6
2020-03-05 18:43

Det finns EN standard för laddkontakter i Europa. Typ 2 (Mennekes) för växelspänning och CCS Combo 2 för likspänning.
Nyheten handlar om att Porsche vill sätta upp egna destionations-laddstolpar som är öppna för deras kunder.

#7
2020-03-05 20:13

Alla borde vara öppna för alla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.