Nästa artikel
Tesla har nu 400 snabbladdningsställen i Europa
Nyheter

Tesla har nu 400 snabbladdningsställen i Europa

Publicerad 28 juni 2018
Superchargern i Breukelen Nederländerna, blev station nummer 400 i ordningen.
Milstolpe nådd när elbilsföretaget invigde senaste Superchargerstationen i Nederländerna.
Tesla firar jämt när det gäller snabbladdare i Europa. Idag finns det 400 stycken. Den första Superchargern installerades i Norge 2013 och har sedan dess har möjligheterna att ladda snabbt spritt sig över Europa. På en halvtimme uppnås enligt Tesla 27 mils räckvidd.

Energin i Supercharger-nätverket i Europa kommer från källor som sol, vind och vattenkraft. I Sverige är det 100 procent förnyelsebar el. Hittills har Teslor i Europa fått 850 miljoner mil i laddning från Superchargers. Det motsvarar 21.000 mil runt jorden. Enligt Teslas beräkningar har dessa resor körda med laddning från snabbladdare sparat 92 miljoner liter bränsle och över 200.000 ton koldioxid. 

I nuläget finns 26 snabbladdningsstationer runtom i Sverige. I år planeras det ytterligare snabbladdare i närheten av Skurup, Markaryd, Norrköping, Enköping, Grums, Torsby, Hudiksvall, Sveg och Storlien och 2019 får Norrland fler Superchargers omkring Storuman och Töre. 

Diskutera: Vad tycker du om Teslas Superchargers?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-28 18:17
L. Mäkinen

Synd att de inte är kompatibla med CCS när de bygger så många. Det är stora byggen för en begränsad del av vagnparken.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-28 21:46
PREVIA

Många Teslaägare kommer nog få ladda sin Tesla på någon annan laddare än en snabb Teslaladdare nu när säkert många kör sina Teslor på semestern nere i Europa.
9600 Teslabilar kan ladda sin bil en gång per dygn i en perfekt fördelning vilket nog sällan uppstår i verkligheten. Kör man 60 mil på en dag blir det självklart bara hälften så många bilar som kan laddas per dygn och till osv. När så många modell 3 nu tillverkas och kommer till Europa måste många fler Teslaladdare byggas om man nu tycker att det är viktigt att just ladda sin bil där.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-29 00:51
Bo Håkansson

400 laddställen i Europa är 400. Undrar hur många mackar det finns i Europa ........ Det var inte snällt kanske. Allt är ju relativt.

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

notarius
Av den "fruktansvärda" miljöbelastning som batteritillverkning orsakar, utgör batterier till elfordon en mindre del. Dom stora batterivolymerna går till datorer, telefoner och annan hemelektronik.
Är du villig att avstå?
Att kablar, maskiner och annan utrusning tillverkas är en del av det "märkliga" ekonomiska system som för tillfället styr vår värld.
Att maskiner sedan gräver ned dessa kablar medverkar till att du t.ex inte behöver laga mat över öppen eld och en del andra bekvämligheter.

#5 • Uppdaterat: 2018-06-29 09:08
1

Notarius vill så klart helst ha ett mobilt dieselelverk till alla sina mobila elprylar, och ett stationärt till sitt hus. Jättebra för miljön och inte alls bakåtsträvande. Att forsla runt flytande bränsle i tankbilar och dutta ut i småtankar i backen lite varstans är ju det bästa för miljön ...

#6 • Uppdaterat: 2018-06-29 09:11
1

Borde finnas en standard för laddning av elbilar. Men, det är ju marknaden som styr.

#7 • Uppdaterat: 2018-06-29 09:23
LennartJ

@L.Mäkinen. Du är helt rätt ute. Jag tror att det skulle tjäna på att införa ett betalsystem liknande Clever för de som ej kör Tesla.
Likaså skulle de som upplåter platsen tjäna på att fler stannar och laddar.
Lite dumt att enbart ha en "mack" för ett bilmärke.
@1. Det finns en EU-standard CCS och Type 2.

#8 • Uppdaterat: 2018-06-29 09:43
L. Mäkinen

CCS tillåter dessutom högre effekt än vad Tesla levererar i sina Supercharger.

Antalet laddplatser lär öka lavinartat nu när oljebolagen har börjat investera och ser en chans att sälja mer kaffe och korv.
BP gick ut igår med att de hade köpt en av de största laddbolagen i Storbritannien.

#9 • Uppdaterat: 2018-06-29 18:33
Bilräven

Hej du - Notariusp..
Har du gjort din konsekvensanalys? Att köra "break even" med en dieselbil på 19.500 mil är ju bra för el-bilen. De flesta dieselbilar går ju minst dubbelt så långt, innan de tackar för sig. Så din ekvation haltar rejält...
Nä - hoppa ur Svensson-boxen och tänk framåt, så kanske vår planet klarar både barnbarn och ett par generationer till - om de tänker smartare...
Tack för alla superchargers - de fungerar perfekt - ju fler desto bättre!

#a • Uppdaterat: 2018-07-01 21:16
Grosser

Bra jobbat Tesla, men jag håller med jag håller med om att det borde vara samma standard för DC-laddning på varje kontinent.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.