Bild
Nästa artikel
Nyheter

Polisen vill stoppa nya A-traktorerna – kör om i 90 km/tim

Publicerad 24 november 2020
Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.
Polisen är kritisk mot att Transportstyrelsen lättat på reglerna för nya A-traktorer. Med en liten fjärrkontroll kan bilägaren gå över till ”30-läge”.

Antalet så kallade A-traktorer som rullar på vägarna är tio gånger högre i dag än för tio år sedan, enligt en granskning som Dagens Nyheter gjort.

En del av ökningen beror på att Transportstyrelsen nyligen lättat på reglerna. Många bygger nu om helt vanliga personbilar och efterkonverterar dem till A-traktorer. DN skriver till exempel om en 16-åring på Lidingö som kör en Porsche Cayenne från 2005 i 30 km/tim som A-traktor.

Men den här typen av fordon, som har omprogrammerad elektronik eller en särskild hastighetsregulator för att sänka hastigheten, får polisen att reagera.

– Sedan de gjorde nya regler så finns det snart ingen som går som de ska. De är så lättmanipulerade, säger Leif Svensson, som är chef för trafikpolisen i Bergslagen, till DN.

Han tycker den här typen av A-traktorer borde förbjudas. Enligt honom får polisen in klagomål från vanliga bilister som blir omkörda av A-traktorer där spärren tagits bort – vilket i vissa fall kan göras med en fjärrkontroll i fickan – och i vissa trafikkontroller har polisen upptäckt A-traktorer som körs i 90 km/tim. 

Läs också: Hur kan mopedbilar vara godkända i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-11-24 08:13
Tomas Björnerbäck

A-traktorer och mopedbilar är en styggelse i trafiken! Kidsen behöver lära sig om eldrivna fordon, så det skulle vara ett absolut krav på denna typ av fordon att de drivs av elmotorer med batterier e dyl som energikälla.

Som det är nu är det gamla skitbilar utan katalysator, i bästa fall med en lambdasond, och mopedbilar helt utan någon form av rening som bränner runt... Usch!

#2 • 2020-11-24 09:11
Thommys

Klart att ungdomen ska bekanta sig med bilar i unga år. Gärna så moderna, säkra och miljövänliga de har råd med. Jag tycker att A-traktorn är vettig för det ända målet. Men de ska köras i 30 km/h eftersom förarna varken är mogna eller har avlagt en uppkörning för vanliga bilar. Ett stort problem för andra bilister är att de förväntar sig att fordonet med LGF-skylten är långsamtgående som t ex vid omkörningar. Vissa omogna ungdomar roar sig med att koppla ur spärren medan de blir omkörda för att visa hur kvick deras bil är egentligen. Det är direkt livsfarligt. Därför måste det till spärrar som inte går att koppla i och ur medan fordonet är i rörelse.

Om det kommer så bra lösningar så skulle de kunna få köra familjens bil genom att bara spärra den genom ett SMS till transportstyrelsen och låta bilen mottaga en kod där ifrån och sätta på en LGF-skylt. Att det finns ett baksäte skulle bara göra färden säkrare för alla kompisar som åker med. Idag får de bara ha en passagerarstol medan det inte finns någon lag som begränsar antalet personer i kupén för A-traktorer. Därför kan det sitta fyra ungdomar i passagerarstolen.

#3 • 2020-11-24 09:24
LC4ever

Håller med #1, förbjud alla EPA-traktorer och mopedbilar.
Finns absolut ingen anledning till att dessa skall vara i trafiken, speciellt inte nu när fler och fler vägar blir 2+1 (eller ännu värre 1+1).
Man pratar så mycket om miljö och säkerhet, och ändå tillåter man detta???

#4 • 2020-11-24 09:24
Pi

Tycker inte att dessa fordon med sina omogna förare hör hemma i dagens trafik. Kör dom i lagliga 30 så stoppar dom upp trafiken och kör dom i olagliga hastigheter så är det ju som att släppa ut förare utan körutbildning i trafiken - och dessutom förare med högst begränsat konsekvenstänkande.

#5 • 2020-11-24 09:52
Mikael Larsson

Totalförbud för A-traktorer är det enda rätta. Är man motorintresserad får man ha en gammal riktig bil i garaget som väntar tills man fyllt 18 (eller 16 för övningskörning). Likaså med mopedbilar. Utöver det bör mopeder med förbränningsmotor förbjudas.

Elmoped är perfekt för 15-åringarna.

#6 • 2020-11-24 10:06
saabnisse

Man bör komma ihåg att TSV med NTF som påhejare har 0-visionen som huvudmål när det gäller vägtrafik och då är det bättre om all trafik anpassar sig till den hastighet A-traktorerna håller!

I praktiken kanske det skulle innebära att det endast blir A-traktorerna som kommer att framföras i nuvarande fart med manipulerade spärrar?

#7 • 2020-11-24 11:27
Styggavargen

En annan sak jag upptäckt, det verkar också numera som ungdomar kör bet-lass med lastbilar som framkörs i 30 km/h, med LGF skyltning. Vi pratar transporter på över 10 ton. Jag har inte kunnat verifiera att det är ungdomar som kör dem, men varför ha en dragbil med släp och varför kör de i 30 km/h med LGF skylten bak?. Det kan finnas en logisk förklaring bakom allt, men min "konspirations hjärna" säger mig att det är något lurt på gång. Någon som vet mer?

#8 • 2020-11-24 11:41
Lasse L-on

Jag tror det varit bättre med en höjd hastighetsgräns istället. 50 km/t tror jag varit bättre och det skulle göra trafiken säkrare för riskfyllda omkörningar. Dessutom borde risken minska att man manipulerar med hastighetsspärren. 30 km/t är lägre än vad jag brukar hålla med cykel.

#9 • 2020-11-24 11:44
L. Mäkinen

Jag citerar min fru "man blir så glad när man ser ungdomar med en a-traktor. De har en helt annan frihet än om de ska åka kollektivt".
Precis som alla andra trafikanter har de regler att följa. Polisens uppgift är att se till att så sker.
Jag är för individers rätt att vara individer oavsett om de är 16 eller 86.

#a • 2020-11-24 13:01
saabnisse

@LasseL-on, det vore naturligt att A-traktorn finge gå i samma fart som tvålkopparna till moppebilar, alltså 45 km/t, de är ju ändå avsevärt säkrare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.