Bild
Nästa artikel
Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.
Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.

Polisen vill stoppa nya A-traktorerna – kör om i 90 km/tim

Nyheter

Polisen är kritisk mot att Transportstyrelsen lättat på reglerna för nya A-traktorer. Med en liten fjärrkontroll kan bilägaren gå över till ”30-läge”.

Antalet så kallade A-traktorer som rullar på vägarna är tio gånger högre i dag än för tio år sedan, enligt en granskning som Dagens Nyheter gjort.

En del av ökningen beror på att Transportstyrelsen nyligen lättat på reglerna. Många bygger nu om helt vanliga personbilar och efterkonverterar dem till A-traktorer. DN skriver till exempel om en 16-åring på Lidingö som kör en Porsche Cayenne från 2005 i 30 km/tim som A-traktor.

Men den här typen av fordon, som har omprogrammerad elektronik eller en särskild hastighetsregulator för att sänka hastigheten, får polisen att reagera.

– Sedan de gjorde nya regler så finns det snart ingen som går som de ska. De är så lättmanipulerade, säger Leif Svensson, som är chef för trafikpolisen i Bergslagen, till DN.

Han tycker den här typen av A-traktorer borde förbjudas. Enligt honom får polisen in klagomål från vanliga bilister som blir omkörda av A-traktorer där spärren tagits bort – vilket i vissa fall kan göras med en fjärrkontroll i fickan – och i vissa trafikkontroller har polisen upptäckt A-traktorer som körs i 90 km/tim. 

Läs också: Hur kan mopedbilar vara godkända i Sverige?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Tomas Björnerbäck
2020-11-24 08:13

A-traktorer och mopedbilar är en styggelse i trafiken! Kidsen behöver lära sig om eldrivna fordon, så det skulle vara ett absolut krav på denna typ av fordon att de drivs av elmotorer med batterier e dyl som energikälla.

Som det är nu är det gamla skitbilar utan katalysator, i bästa fall med en lambdasond, och mopedbilar helt utan någon form av rening som bränner runt... Usch!

#2
Thommys
2020-11-24 09:11

Klart att ungdomen ska bekanta sig med bilar i unga år. Gärna så moderna, säkra och miljövänliga de har råd med. Jag tycker att A-traktorn är vettig för det ända målet. Men de ska köras i 30 km/h eftersom förarna varken är mogna eller har avlagt en uppkörning för vanliga bilar. Ett stort problem för andra bilister är att de förväntar sig att fordonet med LGF-skylten är långsamtgående som t ex vid omkörningar. Vissa omogna ungdomar roar sig med att koppla ur spärren medan de blir omkörda för att visa hur kvick deras bil är egentligen. Det är direkt livsfarligt. Därför måste det till spärrar som inte går att koppla i och ur medan fordonet är i rörelse.

Om det kommer så bra lösningar så skulle de kunna få köra familjens bil genom att bara spärra den genom ett SMS till transportstyrelsen och låta bilen mottaga en kod där ifrån och sätta på en LGF-skylt. Att det finns ett baksäte skulle bara göra färden säkrare för alla kompisar som åker med. Idag får de bara ha en passagerarstol medan det inte finns någon lag som begränsar antalet personer i kupén för A-traktorer. Därför kan det sitta fyra ungdomar i passagerarstolen.

#3
LC4ever
2020-11-24 09:24

Håller med #1, förbjud alla EPA-traktorer och mopedbilar.
Finns absolut ingen anledning till att dessa skall vara i trafiken, speciellt inte nu när fler och fler vägar blir 2+1 (eller ännu värre 1+1).
Man pratar så mycket om miljö och säkerhet, och ändå tillåter man detta???

#4
Pi
2020-11-24 09:24

Tycker inte att dessa fordon med sina omogna förare hör hemma i dagens trafik. Kör dom i lagliga 30 så stoppar dom upp trafiken och kör dom i olagliga hastigheter så är det ju som att släppa ut förare utan körutbildning i trafiken - och dessutom förare med högst begränsat konsekvenstänkande.

#5
Roadkill
2020-11-24 09:52

Totalförbud för A-traktorer är det enda rätta. Är man motorintresserad får man ha en gammal riktig bil i garaget som väntar tills man fyllt 18 (eller 16 för övningskörning). Likaså med mopedbilar. Utöver det bör mopeder med förbränningsmotor förbjudas.

Elmoped är perfekt för 15-åringarna.

#6
saabnisse
2020-11-24 10:06

Man bör komma ihåg att TSV med NTF som påhejare har 0-visionen som huvudmål när det gäller vägtrafik och då är det bättre om all trafik anpassar sig till den hastighet A-traktorerna håller!

I praktiken kanske det skulle innebära att det endast blir A-traktorerna som kommer att framföras i nuvarande fart med manipulerade spärrar?

#7
Styggavargen
2020-11-24 11:27

En annan sak jag upptäckt, det verkar också numera som ungdomar kör bet-lass med lastbilar som framkörs i 30 km/h, med LGF skyltning. Vi pratar transporter på över 10 ton. Jag har inte kunnat verifiera att det är ungdomar som kör dem, men varför ha en dragbil med släp och varför kör de i 30 km/h med LGF skylten bak?. Det kan finnas en logisk förklaring bakom allt, men min "konspirations hjärna" säger mig att det är något lurt på gång. Någon som vet mer?

#8
Lasse L-on
2020-11-24 11:41

Jag tror det varit bättre med en höjd hastighetsgräns istället. 50 km/t tror jag varit bättre och det skulle göra trafiken säkrare för riskfyllda omkörningar. Dessutom borde risken minska att man manipulerar med hastighetsspärren. 30 km/t är lägre än vad jag brukar hålla med cykel.

#9
L. Mäkinen
2020-11-24 11:44

Jag citerar min fru "man blir så glad när man ser ungdomar med en a-traktor. De har en helt annan frihet än om de ska åka kollektivt".
Precis som alla andra trafikanter har de regler att följa. Polisens uppgift är att se till att så sker.
Jag är för individers rätt att vara individer oavsett om de är 16 eller 86.

#10
saabnisse
2020-11-24 13:01

@LasseL-on, det vore naturligt att A-traktorn finge gå i samma fart som tvålkopparna till moppebilar, alltså 45 km/t, de är ju ändå avsevärt säkrare.

#11
Mattse
2020-11-24 13:21

Haha, varje generation har sina arga gubbar som klagar på de motorburna ungdomarna. Nu har dessa även hittat till ViB.

De nya reglerna som gör det möjligt att registrera moderna bilar som A-traktorer är bara positivt. Jag ser hellre personer åka omkring i en nyare och säker V70 än en 60 år gammal Volvo Duett där de ruttna rambalkarna rostlagats både två och tre gånger.
Att de moderna bilarna är enklare att manipulera ska inte ungdomarna lastas för. Det har alltid varit en grej med att få traktorerna att gå snabbare och just nu är det myndigheterna som ligger steget efter. Att det är fler traktorer än någonsin som går snabbare än tillåtet säger mer om polisens bantade trafikresurser än om ungdomarnas beteende. Nu är det upp till polisen att kraftsamla resurser om de vill komma till rätta med problemet.

#12
Pi
2020-11-24 14:38

Alltså - lika bra att vi släpper kravet på körkort ö h t. Klart att alla skall ha rätt att köra våra bilar på vägen i full fart oavsett utbildning. Eller....
Hur var det nu - även om man kan så innebär detta inte att man alltid får. Men det är tydligen glömt och begravet numera.
Och varför skall en 15-åring utan körkortsutbildning för bil ö h t få framföra en bil på allmän väg - oavsett om det är en moppebil, A-traktor eller EPA-traktor.
Det är ju trots allt ingen mänsklig rättighet att få framföra ett stort fordon på allmänna vägar och dessutom utan utbildning. Och speciellt inte för barn.

#13
Stefan Eriksson
2020-11-24 14:45

Mattse, vi kan inte förvänta oss att myndigheter ska ta hand om allt, dessa bilar framföres av barn där föräldrar helt eller delvis
har finansierat A-traktorn. Kräv föräldraansvar eftersom barnen som kör dem är omyndiga. Vid upprepad brott mot trafikregler är det föräldrarna som riskerar sina körkort, då skulle vi få bukt med en hel del av problemen. Jag vet från när min son var i den åldern att de flesta föräldrar var fullt medvetna om att barnen körde olaglig A-traktor eller moppe. Ibland var det t om pappan som hjälpte dem trimma.

#14
Rikard
2020-11-24 15:21

Lite mäkligt. Det vimlar av Epa, A och mopedbilar där jag bor, men jag har aldrig sett en åka för fort ??
Jag har fått veta hur man manipulerar en modern A traktor. Man kopplar bort signalen från hastighetsgivaren på växellådan, då vet elektroniken inte hur fort bilen går, och det går att åka hur fort som helst.

#15
Carl Trefalt
2020-11-24 18:10

EPA traktor brukar det kassas i folkmun. Det är väl en sport att trimma.

#16
marauder
2020-11-24 19:33

"16-åring på Lidingö som kör en Porsche Cayenne" klart att det sticker i ögonen på alla sossar som hellre skulle se att alla åker kommunalt.

#17
Pi
2020-11-25 09:39

Fast numera är det ju inte "trimning" i den klassiska betydelsen som dessa barn gör utan en manipulering av det system som gjort att man kunde klassa t ex en XC90 som s k A-traktor. Detta är då i grunden helt vanliga personbilar som körs av 15-åringar utan körkort - så varför skall vi då ha kvar körkortskravet för de som är över 18 år....

#18
Hundter
2020-11-25 10:15

Förlegat! Bort med skiten från svenska vägar!! Det var en gång——- men inte nu längre!!

#19
Hundter
2020-11-25 10:15

Förlegat! Bort med skiten från svenska vägar!! Det var en gång——- men inte nu längre!!

#20
hultarn
2020-11-25 13:05

Jag tycker att A-traktorer ska få köra i 45, likaväl som papplådorna till mopedbilar.
Nu är ju besiktning infört. så A-traktorerna är säkrare.
Fördelar: de är inte lika mycket ivägen, och trimningen lockar mindre.
Blir de avslöjade med att ändå ha trimmat, ska polisen direkt beslagta A-traktorn. Den kan sedan lösas ut med, säg, 10.000 kr. Skulle det upprepas, så ska A-traktorn gå direkt till destruktion, ungefär som de gör i England med bilar som vait inblandade i brott.
Frihet under ansvar helt enkelt. Det är bra med A-traktorer, ungdomarna kan färdas skyddat och lär sig trafikregler (och att meka....)

#21
Rocketman
2020-11-27 09:44

Här kommer ett "lantis"-perspektiv ang A-traktor. Bor på landet och har barn i tonåren. För dem är det självklart att skaffa Epa för här är Epa lika med frihet. Att kunna ta sig till grannorten, åka till kompisar och ha ett gemensamt intresse (meka) med vänner är mycket viktigt och väldigt svårt när kollektivtrafiken inte finns. Som förälder har man kört sina barn många tusen mil under åren så det är otroligt skönt att de kan sköta det själva. Moppe är inget alternativ då det är rent livsfarligt att köra tvåhjuligt på landsortsvägar utan vägren, belysning och med en del tung trafik. Tycker istället hastighetsgränsen för Epa borde vara 45-50 km/t då en moppe med tak får framföras i dessa hastigheter. 30km/t är en fara för alla då det stressar upp folk i övriga fordon som måste hitta omkörningsläge. Tror också behovet av raketknapp skulle minska om hastighetsgränsen var högre.

#22
mattaz
2020-11-30 14:32

Vad jag förstår så är det A-traktorer med så kallad H-reg som är lätta att manipulera. Det är en extern låda som kopplas in för att begränsa hastigheten. Många som bygger nya A-traktorer idag väljer att programmera om styrboxen till bilen. Om företaget som programmerar om boxen kan sin sak, är det väldigt svårt att komma förbi den spärren. Förbjud H-reg och certifiera företagen som programmerar om boxar, så borde problemet med för hög hastighet vara löst.

#23
Hundter
2020-11-30 21:41

De ska besiktigad som alla andra bilar och en gräns för totalvikt sättas! Vilka försäkringar gäller och vilken bilskatt??

#24
Hundter
2020-11-30 21:41

De ska besiktigad som alla andra bilar och en gräns för totalvikt sättas! Vilka försäkringar gäller och vilken bilskatt??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.