Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur kan mopedbilar vara godkända i Sverige?

Bilfrågan: Hur kan mopedbilar vara godkända i Sverige?

Bilfrågan

"Är det sant att utsläppen är 164 gånger högre än vad som är tillåtet för en vanlig bil?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur kommer det sig att mopedbilar är godkända för trafik i Sverige? Är det sant att utsläppen är 164 gånger högre än vad som är tillåtet för en vanlig bil? Hur kan denna regering gå med på detta, har miljöpartiet blundat för det här? Krocksäkerheten är ju dessutom skrattretande låg. Förbjud eländet omgående! 
Frisken 

Svar:
Vi ställde frågan till Transportstyrelsen som svarar att ”det finns utsläppskrav för mopedbilar. Men de följer helt andra regler än de som gäller för personbilar. Utsläppen för mopedbilar och personbilar är inte direkt jämförbara eftersom det är helt olika testmetoder. Att bara jämföra gränsvärden för respektive fordon blir därför inte relevant. När det gäller krocksäkerheten så begränsas den av fastställd maxvikt, 425 kg i körklart skick. På grund av viktbegränsningen är mopedbilar oftast byggda i plast. Men de är också byggda för en maxhastighet av 45 km/tim. Euro NCAP har krocktestat 8 mopedmodeller (inklusive modeller i motorcykelutförande) och ingen har fått mer än två stjärnor av fem möjliga. Detta trots att man testar i lägre hastighet än för personbilar och att vissa av mopedbilarna var utrustade med krockkudde. Om en mopedbil används i stället för en personbil är det säkerhetsmässigt en klar försämring. Men om mopedbilen ersätter en vanlig moped är det en förbättring.” I detta sammanhang bör påpekas att det finns ytterligare ett alternativ och det är bilar som byggs om till A-traktor och de äldre så kallade EPA-traktorerna. Där krävs också enbart AM-körkort, men högsta tillåtna konstruktiva hastighet är 30 km/tim. Säkerheten är troligen på samma nivå som det fordonet ursprungligen är byggt på. Reglerna förenklades för övrigt nyligen då det gäller tidigare kravet på max hastighet av 10 km/tim på lägsta växeln, när motorn går på två tredjedelar av maximala varvtalet. Det finns för övrigt också eldrivna mopedbilar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om mopedbilar?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-10-26 08:17

Tycker EU kunde fasa ut förbränningsmotorer i alla mopeder. Ovanligt lyckad kategori att elektrifiera, ingen vettig människa åker ändå på långfärd med en moped eller mopedbil.

#2
2020-10-26 08:41

Det här är väl om något ett bevis på hur aningslösa folk är om förbränningsmotorer?
Allt utom moderna förbränningsmotorer till bilar är skit. Totalt skit.
Flyg, båt, småmotorer, moppar, etc, etc.
Ändå demoniseras enbart den kategorin av brukare som lyckats göra något åt problemet.

Mopedbilar är ett totalt jädrans skämt. Att folk lägger 150k på en sån är för mig helt ofattbart.

#3
2020-10-26 08:50

Nu är det väl så att bilarna är väldigt många och de körs i stor utsträckning där folk är (till skillnad från tex båt o flyg) så skadliga utsläpp får en stor effekt på människor. Förutom det faktum att bilar inte presterar som de ska i verklig trafik, de är ofta mycket sämre. Så ja, fokus på bilar av flera anledningar.

#4
2020-10-26 12:34

@milkylainen För just småmotorer såsom gräsklippare, röjsågar, motorsågar och även båtmotorer. upplever jag att de flesta kör på akrylatbensin. Ska väl n minska skadliga utsläpp med upp till 100ggr jämför med vanlig mack-soppa.

#5
2020-10-26 13:43

Desmoholic: Aldrig sett någon köpa akrylatbensin till sina småmotorer förutom någon stackars miljöfanatiker.
När akrylatbensin kostar 30-40kr litern så kan du gissa vad folk väljer.
Du vet. Samma folk som gnäller över att soppan blivit 20 öre dyrare?
Akrylatbensin är en total failprodukt pga priset.
Vad gäller utsläpp så gäller det samma för alla syntetiska bränslen.
Oavsett om det är HVO eller Akrylatbensin. Kör du fuldieslar på syntetiskt bränsle sjuker också utsläppen markant.
Bara det att HVO kostar som vanligt bränsle...

Gissa vilken som är den lättaste att tillverka och den rimligaste produkten?

#6
2020-10-26 15:15

Dessa hör inte hemma på våra vägar. Blir enorma bromsklossar i trafiken och skapar farliga trafiksituationer pga dess låga hastighet. Bara för att dom själva kör långsamt så blir dessa fordon inte säkrare när en vanlig bil eller lastbil dammar in i dom.

#7
2020-10-26 17:12

Kör alkylatbensin i min gräsklippare och i snöslungan men inte i båtmotorn. Och tror knappast att jag är ensam om detta i den typen av maskiner.
F ö håller jag med bl a kissekatten om att dessa fordon, tillsammans med EPA/A-traktorer, egentligen inte hör hemma i trafiken idag.

#8
2020-10-26 17:42

Höj viktgränsen så mopedbilarna kan bli säkrare. Mopedbilar och A-traktorer kan vara ett bra sätt för ungdomar att vänja sig vid att köra i trafik innan de får ta B-körkort.

#9
2020-10-26 22:01

Allt ska lösas med förbund eller straffskatter... va trött man blir..

Varför inte bara låta dom köra med vilken vanlig bil som helst utan några onödiga modifieringar borde räcka med elektronisk hastighetsspärr. Då skulle man kunna köpa en helt ny småbil med 5 stjärnig säkerhet och bara strypa den till 30 km/h.

#10
2020-10-26 22:36

Blir du av med körkortet p.gr.av fylla, ja då köper du ett dylikt då kallat fordon! Finns många i vår by! Ur krocksynpunkt ett självmordsfordon!
Med rösta på MP så ser vi säkert mer av dessa skitprodukter! Förresten rösta på MP så stannar Sverige! Sagt innan och säger det igen, tills vi slipper dessa fanatiker !!!!!

#11
2021-01-18 21:22

gmogmo
Vi har hybridskam bilar som vräker ut co och värre är att de kallas för miljöbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.