Bild
Nästa artikel
Polestarchefen: ”Elbilar är framtiden – men de är inte rena ännu”

Polestarchefen: ”Elbilar är framtiden – men de är inte rena ännu”

Nyheter

Thomas Ingenlath vill att biltillverkarna är öppna och ärliga när det gäller utsläppen från nya elbilar – annars riskerar vi en ”ny dieselgate”.

Frågan om elbilarnas utsläpp brukar ofta leda till hetsiga diskussioner. 

Tidigare i september kom en ny studie som visade att även om elbilar kan släppa ut mer än en bensin- eller dieselbil när den tillverkas, kör elbilen snabbt ”ikapp” och om förbränningsbilen eftersom den genererar betydligt lägre utsläpp när den körs.

Biltillverkarna måste dock bli bättre på att vara ärliga och transparenta med att även elbilar har vissa utsläpp – och arbeta tillsammans för att minska dem, skriver Thomas Ingenlath, chef för Volvos elbilsmärke Polestar i en debattartikel som publicerats av The Telegraph.

Artikeln har rubriken ”Biltillverkarna måste vara ärliga: inte ens elbilar är rena”. 

”Som chef för en elbilstillverkare borde jag inte säga det”, skriver han.

Men Thomas Ingenlath gör samtidigt klart att ”elbilar är framtiden” och förklarar att elbilar är de enda bilarna som faktiskt kan bli koldioxidneutrala på sikt, vilket förbränningsbilar enligt honom inte kan bli.

”Elbilar ger oss ett genuint sätt att få ned koldioxidutsläppen till noll, men det är dags för ärliga analyser, tuffa frågor och några ännu tuffare svar för att säkerställa att vi når det här målet. Det finns inga rena bilar i dag och att säga det till kunderna är omoraliskt”, skriver han.

Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Volvo använder sydkoreanska och kinesiska batterileverantörer i sina elbilsmodeller.
Volvo använder sydkoreanska och kinesiska batterileverantörer i sina elbilsmodeller.

”Dieselgate får aldrig hända igen”

Thomas Ingenlath tar utgångspunkt i Volkswagens dieselskandal, där bilköparna blev lurade – något han skriver ”aldrig får hända igen”.

Han vill att elbilsindustrin lär sig av dieselskandalen och öppet redovisar hur tillverkningen går till. Han efterfrågar också olika standarder i bilbranschen som alla kan mätas mot istället för att alla använder interna mål.

”Till skillnad från en fossildriven bil kan en elbil bli klimatneutral. Nu har vi till slut en riktig chans och vi får inte slösa bort den möjligheten”, skriver Thomas Ingenlath i debattartikeln.

Spåra batteritillverkningen

När det gäller utsläppen från elbilstillverkningen är de flesta biltillverkare fortfarande inte särskilt öppna och transparenta kring exakta siffror. Däremot jobbar många av dem med olika projekt som ska sänka utsläppen under tillverkningsfasen.

När elbilen laddas spelar det förstås roll hur energin framställs, men enligt flera studier spelar det inte lika stor roll som många tror. Elbilen är oftast renare än en förbränningsbil även med ”smutsig” el.

En annan kontroversiell fråga gäller framställningen av batterier och råvaror som i vissa fall kan vara farlig och giftig för arbetarna. Här har Volvo gjort klart att batteritillverkningen ska spåras med så kallad blockkedjeteknik, något som dock kritiserats för att inte vara något felfritt sätt att spåra hur tillverkningen går till.

Volvo har inte valt att använda batterier från svenska Northvoltfabriken i sina elbilsmodeller utan batterier från sydkoreanska och kinesiska leverantörer.

Läs också: Volvo använder blockkedjor för etiska elbilsbatterier

Taggar: Nyheter, Polestar

Kommentarer

#1
2020-09-10 16:44

All heder åt Thomas Ingenlath, som vågar berätta sanningen. Vad som måste göras är att sänka energianvändningen tills dess vi kan producera 100% koldioxidfri energi, och vi är långt ifrån detta idag...jag vet bara ETT land i världen och det är Norge. Vi behöver köra mindre bilar tex, använda mindre energi och i alla led noga tänka igenom hur produkterna tillverkas. Frågan jag ställer mig, är inte bilen som den ser ut idag död? Går det att bygga något lättare, och mer strömlinjeformat som tex en mindre tubformade "bilar" som kan kopplas ihop på tex motorvägen och spara energi? (långa objekt har mindre luftmotstånd än korta) Bara en tanke om man får leka fritt i tankarna...

#2
2020-09-10 17:22

Volvo tar inte batterier från Sverige, utan Kina och Sydkorea. Vilken gör att batterierna sannolikt är tillverkade med el från kolkraftverk.

#3
2020-09-10 17:53

Du glömde Island. Sverige och Frankrike har också en nästan helt fossilfri elproduktion.

#4
2020-09-10 18:18

Eftersom jag gillar naturen vill jag inte se vindkraftverk på varje bergstopp och dammar i varje älv bara för att bilar ska vara klimatneutrala. Då ser jag mycket hellre att bilar inte är det, eller att det byggs mer kärnkraft.

#5
2020-09-10 19:35

Kinesernas Trojanska häst genom Polestar och Thomas Ingenlath försöker skapa publicitet genom en påklistrad uppriktighet. Välj europeiskt/amerikanskt där man som svensk skulle uppskatta att Northvolt står för en betydande batterileverans. Elbilarnas överlägsenhet i verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorerna är ett måste för att göra något mot den skenande klimatkrisen. Covid tar de flesta på allvar men är en fis i Mississippi när klimatförändringens krafter släpps loss.

#6
2020-09-10 19:49

J.L
Tog i från fötterna där.

#7
2020-09-10 21:09

Ingenlath har helt rätt, dock ser batteribilarna ut att vara närmsta vägen till att uppnå en nära på utsläppsfri bilpark.

#8
2020-09-10 21:15

Äntligen någon som är åt det seriösa hållet !

#9
2020-09-10 22:47

Vargen #1: "Vad som måste göras är att sänka energianvändningen tills dess vi kan producera 100% koldioxidfri energi, och vi är långt ifrån detta idag...jag vet bara ETT land i världen och det är Norge."

Nära nog 100 % av Islands el kommer från förnybara källor och har alltså något högre siffra än Norge. Inom EU är Sverige bäst.

#10
2020-09-11 09:25

John, bra då finns det två länder... och alla andra? En bil per hushåll kommer innebära 2000 - 4000 kwh/år i extra förbrukning för en normal familj. Eller omräknat i procent så gör varje hushåll av med 10-25% extra energi. Kanske kan man tycka det är lite extra energi, men summan som vi alla vet blir stora siffror när det kommer till kritan.

#11
2020-09-11 21:35

@Styggavargen - den svenska elproduktionen är 98% fossilfri, helt i paritet med den norska.

#12
2020-09-11 21:37

@Styggavargen - en helt elektrifierad bilflotta skulle i Sverige öka elförbrukningen mindre än den el vi idag exporterar årligen. Dvs den ökade elförbrukningen det skulle innebära är inget problem alls.

#13
2020-09-12 02:39

Endast ca 50 % av den svenska elen kommer från förnybara källor. Att den blir till 98 % fossilfri el beror till ca 40 % på kärnkraften (som av olika anledningar inte är långsiktigt hållbar). Så påståendet att Sveriges elproduktion är likvärdig med den norska, som till 98 % är förnybar, haltar alltså påtagligt (om det inte är fossilfritt man är ute efter).

#14
2020-09-12 19:49

Styggavargen: Ska vi begränsa oss till saker du vet så kommer inte diskussionen bli så lång. Kenya, Bhutan, Albanien, Island, Norge, Sverige, Costa Rica, Frankrike, Nicaragua, Uruguay, Paraguay, Kongo med flera...
Och 70-80+ länderna samt en massa småländer som ingen bryr sig om skulle göra listan lång.

Det räcker dessutom med att ta bort några enstaka länder ur den globala listan för att koldioxidintensiteten för elen ska ligga i nivå med den Europeiska där elbilar äter upp mellanskillnaden till de fossila på ett år eller så.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.