Bild
Nästa artikel
Peugeot inför fem års nybilsgaranti

Peugeot inför fem års nybilsgaranti

Nyheter

Peugeot hänger på i garantiracet och förlänger nybilsgarantin från två till fem år för tillverkarens samtliga modeller.

Peugeot sällar sig till raden bilmärken som satsar på längre garantier. Kia har rönt stora framgångar med sin sjuårsgaranti och i vintras trappades garantikriget upp när Mitsubishi lanserade den längsta nybilsgarantin hittills, åtta år.

Med nya kombin Peugeot 508 introducerade den franska tillverkaren en femårig garanti och nu följer resten av modellprogrammet med 107, 206+, 207, 308, 3008, 5008 och Partner Tepee. Garantin gäller alla bilar som registreras från och med 1 maj.

– Vi förlänger nybilsgarantin till 5 år för att våra kunder ska känna sig ännu tryggare i sitt bilägande, säger Ulrik Lundsfryd, vd för Peugeot Sverige.

I ett pressmeddelande låter Peugeot meddela att ett utökat kvalitetsprogram ligger bakom den förlängda garantitiden. Bland annat ska perioden innan serieproduktion startar ha förlängts från en miljon till tre miljoner körda testkilometer.

Under de två första åren saknar garantin milbegränsning. Därefter gäller fem år eller 10 000 körda mil, beroende på vilket som inträffar först. Om bilen skulle byta ägare under perioden följer garantin med. Femårsgarantin gäller dock inte taxi, trafikskolebilar, utryckningsfordon eller budbilar.

Diskutera: Hur viktig är garantitiden när du väljer bilmärke?

Taggar: Nyheter, , Peugeot

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-02 11:33

Klart att garanti tiden är viktig speciellt med nya bilmodeller som kan ha en del barnsjukdomar.

#2
2011-05-02 11:53

Jag skulle inte köpa en Peugeot eller en fransk bil om de så skickade med en mekaniker.

#3
2011-05-02 12:16

Peugeot 308 igen i toppen av sin klass i tyska ADAC. Kvalitetsprogrammet l'Andon tycks fungera också i praktiken? http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=3&pstatid=3&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeN_

#4
2011-05-02 12:35

Peugeot 307 näst sist bara 1 sämre en annan fransk bil.

#5
2011-05-02 13:41

Peugeot verkar ha ryckt upp sig på senare år...synd bara att man själv har en 307:a istället för en 308:a.

men den går framåt iaf...lite krånglande farthållare å strålkastarspolare kan jag leva med =)

#6
2011-05-02 16:13

"Vi förlänger nybilsgarantin till 5 år för att våra kunder ska känna sig ännu tryggare i sitt bilägande, säger Ulrik Lundsfryd, vd för Peugeot Sverige." Ska man känna sig trygg värt namnet köper man ingen Peugeot överhuvdtaget. Eller som pope skriver: Inte ens om man skickar med en mekaniker.

#8
2011-05-02 19:40

Peugeot 207 mest pålitliga bil: http://www.motoring.co.uk/car-news/peugeot-207-awarded-most-reliable-car-accolade_28257
Såklart finns det måndagsexemplar som hos alla biltillverkare. Min måndagsexemplar var en Volvo men inte orkar jag skriva "svenskt skit" på alla forumsidor ändå. Sämsta egenskapen bland alla bilar är nog ändå det om den lokala servicestationen inte fungerar. Kontakta generalagenten för att få ändring till stånd.

#9
2011-05-02 20:02

Tråkigt att det finns så många belackare av franska bilar. Tyvärr finns det många som lyssnar till skrönor och elaka tungor från människor som inte har den blekaste aning, aldrig ens suttit i en fransk bil, och gör detta till egna sanningar likt vandringssägner. Bilda er en egen uppfattning, endast denna är värd att lyssna på.
Ni skall då se att franska bilar är inte sämre än övriga.

#10
2011-05-02 21:46

Tja, varför inte... Måste jag välja mellan valfritt japanskt/koreanskt elände och en PSA-produkt så väljer jag ju INTE en Toyota, det kan jag ju säga....

#11
2011-05-02 22:16

Hoppas att fler hänger på. Framför allt Volvo och VW som bara har två år. De är så dominerande på den svenska marknaden att om de ökade så skulle de flesta andra bli tvungna att följa efter.

#12
2011-05-02 22:24

Har de bara 2 år? Jag trodde 3 år var standard idag....

#13
2011-05-03 00:38

Focus:
Min chef och jag bytte bil ungefär samtidigt (2008), han till Citroen C4 G. Picasso, jag till Mazda6. Ska vi jämföra vem som haft flest mekaniska fel på bilen? Eller ska vi kanske hålla tyst om det? Jag har kvar min, han tröttnade och sålde.

Det finns bra franska bilar. Det finns dåliga japanska (inte så många dock). Men kom inte och säg att franska bilar *generellt* skulle vara lika bra som övriga märken (japanska eller ej) för det är de helt enkelt inte. Vissa har aldrig haft något problem med sin franska bil, andra har haft problem med sin asiatiska. Men räknar du antalet så "leder" fransmännen garanterat i den föga smickrande tävlningen "Jag blev så trött på min bil så jag bytte till ett annat märke".

Den här garantiförlängningen kommer kosta Peugeot stora pengar. Men gissningsvis måste man ha NÅGOT att erbjuda nu när konkurensen hårdnar. Att de bara haft två års garanti fram till nu får mig än mer att ifrågasätta varför folk vågar köpa bilarna.

#14
2011-05-03 10:33

Visst är det viktigt med garantier. Men än viktigare är det hur generalagenten i det här fallet Peugeots hanterar och kommer att använda garantierna. Försöker man att komma undan genom att försöka skylla på kunden? Eller kommer man verkligen ta allt på garantin som är avsett? Detta behöver Peugeot för att bättra på sitt rykte om man ska upp ur träsket på Autoindex. Och det är min förhoppning att så ska ske då jag är intresserad av nya Peugeot 508. Och min undran är kommer man ha samma inställning som Toyota i garantiärenden? Det är min förhoppning vid ett köp av en Peugeot och då kanske jag senare återkommer som en kund för ytterligare en Peugeot. Så visst lång garanti är bra,men viktigare är hur man hanterar och vad man tar på garantin för att göra kunden nöjd. Annars är garantin värdelös för mig som kund.

#15
2011-05-03 10:57

Shogun, dina inledande frågor är precis de man kan ställa vad gäller om tex SAAB läggs ner och garantin ska skötas helt av ÅF. När jag framförda dessa farhågor fick jag mothugg av olika tyckare som menade att garantifrågor handlar om småsummor (yeah, right...) och det inte skulle vara någon som helst fara. Så i detta fall med en tillverkare i ryggen skulle det ju i så fall inte vara någon fara...?

#16
2011-05-03 14:50

nästan alla märken i norge har 5 års garanti.
åtminstone vw , audi , skoda , bmw...

#17
2011-05-03 21:04

Skagerström:
Det är ju det jag skrev och menade. Att du har en eller flera du känner som haft franska bilar som de ej varit nöjda med borgar inte för att alla franska bilar är sämre. Lyssna inte till "korridorskvaller", bilda dig en egen uppfattning.

#18
2011-05-04 01:05

Så jag måste alltså köpa en själv och bli ruinerad för att kunna ha en uppfattning? Nej tack. På vilket sätt är det korridorsskvaller? Vi är fyra personer på firman, bilen var skräp. Även C5'an de hade innan var en bil besudlad med elfel och konstigheter.

Sen har jag naturligtvis läst en del. Grejen är att det är precis samma fel på dessa bilar nu som det var för massor år sedan. Elfel, mekaniska haverier. Den upplevda kvalitetskänslan var det inget fel på. Fina material och smarta lösningar. Men när samma elfel återkommer flera gånger och mekanik i robotkopplingen går sönder (ej täckt av garanti, gick på maskinskadeförsäkringen), och den börjar ge konstiga motorfelkoder på det tredje året, då är det enligt mig ingen kvalitetsprodukt. Speciellt då det här exemplaret är långt ifrån ensamt med att ha problem. Mycket av avskyn mot franska bilar som folk har är säkert baserat på antaganden och gamla rykten. Och det finns säkert kvalitativa franska bilar idag. Men jag tänker INTE köpa en i hopp om att det inte är en skräphög jag köper. Rykten är rykten, men de är sällan grundlösa.

VI har för övrigt haft två Renaulter i familjen. En Laguna kombi som köptes ny -96, som funkade hyfsat bra ändå till tändsystemet havererade. Det var så länge sedan så jag minns inte miltalet på bilen då dock. Sen glappade även baktorkaren. Det var dock en snikvariant utan varken AC eller ens ABS, så det var inte så mycket som kunde gå sönder.

2004 köptes det en Megané kombi (av den variant som den nuvarande Meganén nyligen ersatte). Hade den bara i ett par tusen mil men på den tiden hann torkaren bak fått glappkontakt och det var glappkontakt i ett ABS-kablage ut till ett bakhjul.

Innan dess hade vi en Mazda6 2002. Den var en av de första exemplaren som såldes och var HELT fri från barnsjukdomar eller andra fel, var dock tvungna att byta till den automatväxlade Megánen av familjesjäl. Efter Meganén så köpte jag själv en Mazda6 2003 halvkombi som jag hade till 2008. Den var då tämligen hårt körd och hade under mina år endast råkat ut för två mekaniska defekter - ett klonk från framvagnen om man svängde starkt samtidigt som fjädringen gungade till, och lite trötta gasdämpare till bakluckan, som byttes på garantin. Inga elfel, ingen glappkontakt. Rost hade den lite av, men allt åtgärdades exemplariskt av Mazda på garantin, utöver några plattor som satt mellan brandväggen och stötdämparfästena, som jag fick betala själv. Utöver service så la jag ut 800 kr för plattorna och 4 x 12 kronor för parkeringslampor fram under de 3 åren jag ägde den bilen. Rosten var ju ingen bra grej direkt. Men det kostade mig minimalt med pengar. Den jag har nu har gått 5000 mil på 3 år. När jag köpte den var kurvljusen urkopplade pga ett mjukvarufel. Detta var demobilen, tillverkade i december 2007, långt innan de första beställda bilarna kom till Sverige. När mjukvaran uppdaterades (den var redan fixad på de bilar som kom till Sverige på order) så har det inte varit ETT ENDA FEL på bilen överhuvudtaget. Innan garantin gick ut lät jag verkstan titta på ett litet glapp i stolen. De kunde inte hitta något fel, men beställde ändå ett nytt underrede och monterad detta. Glappet kvarstog dock (om man håller i ratten och pressar ryggen mot stolen märker man det) så det är helt enkelt ett drevspel.

Jag ser det inte som en omöjlighet att jag en dag köper en fransk bil. 508'an på bilden är ju tex en väldigt snygg bil. Men jag vill se att de i ett par år i sträck lyckas tillverka bilar som inte ramlar isär efter 2-3 år. Då fransmännen generellt gör rätt avancerade bilar tekniskt sett så är det än mer viktigt att bilen faktiskt HÅLLER. Något som gör det än mer viktigt är alla skräckhistorier man läser om den snåla importören. Visste man att de hade ansvarstagande och allmän moral hade kanske ett fel eller två eller kanske tre inte varit nån big deal så länge garantin räckte då. Men när de inte ens har det, då har de en del att bevisa!

#19
2011-05-04 10:38

Vilken otur Du haft. Jag känner massor av människor som är nöjda med sina franska bilar. Men jag aktar mig för att dra några slutsatser av detta. Därför tar jag Autoindex resultat med en stor nypa salt, det finns folk som höjer sitt eget märke till skyarna och kastar all inneboende skit på andras märke. Detta framgår inte minst av bloggarnas inlägg i Vib.

#20
2011-05-04 11:01

Själv har jag kört några Renault på rakne nu efter att ha haft olika märken innan. Den första var en beg laguna 97 full med utrustning, som jag körde i 4,5 år utan att ha några speciella fel, undantaget en plastsprint i handtagsmekanismen som gjorde att passagerardörren inte gick att öppna utifrån, fixades för någon tusenlapp om jag inte missminner mig. både ACC, ABS och övrig el funkade bra...
den andra blev en ny Megane kombi -04 som jag hade i 5,5 år, allt funkade oklanderligt utom stereon som la av en vecka innan garantin gick ut, men den var ju från Philips... det andra var knapparna till sätesvärmarna som vägrade "haka upp" kostade strax under 400:- styck. Min nuvarande Megane III Turbo har 1,5 år i min ägo nu och har hittills varit felfri.
3 franska bilar, inga elfel, ingen rost... Rost är för övrigt något jag är starkt allergisk mot, skulle aldrig kunna bagatellisera det som Roger S. oavsett om det kostat mig pengar eller inte. Problem är inga problem så länge det inte kostar pengar...?
Tvivlar inte på att "franska bilar" (om man nu nödvändigtvis ska klumpa ihop dem så) ibland går sönder, men min och andra bekantas erfarenheter är avsevärt bättre än vad många andra har hört talas om. Däremot har släktingars "tyska bilar" krånglat riktigt ordentligt... ex BMW 520d som haft ständiga elfel, en Passat biogas som oftast inte går att fylla gas i, samt båda bakhjulslagren slut på 6000 mil (årsmodell -10) nonchalans från ÅF gör nu att han kommer köra Volvo framöver. Skulle dock aldrig drömma om att kategoriskt såga dessa märken pga detta. Däremot verkar det vara ok att göra det med franska bilar oavsett problemens art...

#21
2011-05-04 20:10

Men just Citroên är ju kända för att vara "spännande" bilar. Har till och med läst hela ledare i tex Teknikens Värld som handlat om någons eskpader i havererade Cittror.

Rost ser jag inte som ett lika allvarligt problem som havererad mekanik. Rost får mig inte att bli stående.

Dessutom så var det rost i skärmkanterna och falsningarna runt dörrsidorna (det sistnämnde var bara bubblor, men de fixade till ändå redan innan det blev fläckar). När detta en gång är fixat så lär det inte återkomma då de (förhoppningsvis då) gör ett bättre underarbete än vad som var gjort från början.

Jag väljer (just nu iallafall) Mazda för att det är en bil där jag näst intill är garanterad att inte få en oväntad utgift, något jag, som inte har så mycket pengar, värdesätter. Det är inte många bilar som jag litar på på det viset. Är väl i princip Mazda och Honda. Definitivt inte något franskt. Bilarna KAN vara bra. Säger inte emot det. Men jag tänker då inte ta någon risk så länge de inte bevisar att det funkar, och skulle inte rekommendera någon annan att köpa en heller. När man om 2-3 år kan läsa ett begagnattest om tex Peugeot 508 här uppe, och INTE hitta punkter som sporadiska elfel, då kanske man kan få förtroende för dom.

Framförallt är det franska bilar jag har dåligt förtroende för. Men jag vet inte om jag skulle våga ha tex en Audi eller BMW efter att garantin gått ut heller, dessa "har man ju hört" en hel del om med. Det är som jag sa oerhört få märken som har en grundmurad kvalitetsstämpel.

Men jag har allt gått och sneglat på en Alfa 159 TBI Distinctive Sportswagon ett par gånger. Jag vill. Men jag skulle nog aldrig.

#22
2011-05-12 12:20

I min "bok" står alla Japanska fabrikat högst då det gäller kvalite,...men det finns en verklighet också.
I den verkligheten måste man ta hänsyn till ekonomin och andra behov som utgör ens bilval.
Oavsett fabrikat som jag har haft tidigare ( och det är många ) så har det inte varit problemfritt.
Känns också lite som att inte ens Toyota,Mazda eller Honda längre kan upprätthålla den kvalite som har gällt förr,..men det vore ju konstigt i så fall med all teknik som har tillkommit.

Vill därför påstå ( även om det kan göra ont här ) att just Franska bilar är dem som har utvecklats mest,...tillsammans med de fabrikat som folk ändå inte kan stava till.
Samtidigt har de bättre fabrikaten blevit något sämre.
( Bmw,Audi och MB ej undantagna )

Förlitar mig helt på garantierna nu när jag har gått emot mina egna tankar om Franska fabrikat.
Men frågan är bara varför jag fortsätter tvivla?
De har fungerat bra nu i över 3 år och säkert kommer det att bli Franskt igen men då p.g.a ekonomin.

Älskar som sagt bilar men att hitta en bil som är rymlig,bränslesnål,bra utrustad,krocksäker och lågt prissatt är inte så lätt om man skall leta ibland andra fabrikat.

Betvivlar inte ett dugg på att Japanska bilar är långt bättre än samtliga Franska bilar ihopa men frågan är om en Mazda eller Toyota ifrån -07 håller ihopa bättre än en ny Renault/Citroen/Peugeot ? för så stor är nästan prisskillnaden :-(

#23
2011-05-21 20:18

Jag kör en Citrén C3 Picasso HDi som har gått över 4 000 mil på 1,5 år. Bilen har fungerat helt oklanderigt, både mekaniskt och elektroniskt.

Jag har tidigare haft två Renault (Mégane -04 och Laguna -00), en Peugeot (309 -89) och två Citroën (Xsara break -99 och AX GT Edition Limitée -90). Det har bara varit vanlig service och sedvanliga slitagedelar. Förstår inte detta prat om mekaniska fel och elfel. Det har jag inte drabbats av. Inte ens på min Laguna som hade en talande dator ("Welcome, this is the onboard computer checking systems for you") och var fullproppad med elektronik.

Men visst har jag blivit nerslagen på bilprovningen, för trasiga positionsljus - jag har slarvat med att byta lampor. Det är dock mitt fel och inte bilens. Apropå detta så är det en barnlek att byta lampor på en C3 Picasso. Hur lätt som helst, rätt ovanligt idag.
En fantastisk bra bil och med hög byggkvalitet.

#24
2012-09-23 22:37

Nu har man dragit ner till 3års fabriksgaranti,varför? Hur lång framförhållning har Peugeot innan man inför något? Detta är något för VIB att rota i, många undrar nog.

http://www.peugeotcenter.com/peugeot_nybilsgaranti.asp#.UF9wg40aPQg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.