Bild
Nästa artikel
Nyheter

Peugeot 3008 Årets Bil 2017

Publicerad 6 mars 2017 (uppdaterad 6 mars 2017)
Vinnaren i Årets Bil 2017: Peugeot 3008.
Den franska crossovern tog hem titeln.
Årets Bil 2017 heter Peugeot 3008. Detta tillkännagavs på en ceremoni under bilsalongen i Genève. Vinnaren röstades fram av en jury bestående av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder. Vi Bilägare representerades av Tommy Wahlström.

3008 segrade med 319 poäng. På andra plats kom Alfa Romeo Giulia med 296 poäng och på bronsplats parkerade Mercedes E-klass med 197 poäng. Volvo S90/V90 slutade på fjärde plats med 172 poäng och efter följde Citroën C3 (166 p), Toyota C-HR (165 p) och Nissan Micra (135 p).

Tommy Wahlström om vinnaren Peugeot 3008:

– Det har ju blivit en säljsuccé i Europa, så den har något som tilltalar folk. Dels är det designen, den ser tuff och annorlunda ut. Sedan säljs den till ett ganska rimligt pris och har praktiska fördelar, bland annat ett stort och fint bagageutrymme, säger Tommy Wahlström och fortsätter:
 
– Men det var inte min favorit. Jag röstade på Volvo S90/V90. Jag tycker att Volvos säkerhetssystem, miljöambitioner och design är värt mer än den fjärdeplats som man nu fick i årets omröstning.

Peugeot 3008 höjde sig från flexbil till en bil med suv-ambitioner när den nya generationen presenterades i maj i fjol. Bilen är en del av Vi Bilägares långteststall för detta år.
 
Diskutera: Vad tycker du om Årets Bil 2017?
 
Poäng Årets Bil 2017

1. Peugeot 3008, 319 poäng
2. Alfa Romeo Giulia, 296 poäng
3. Mercedes E-klass, 197 poäng
4. Volvo S90/V90, 172 poäng
5. Citroën C3, 166 poäng
6. Toyota C-HR, 165 poäng
7. Nissan Micra, 135 poäng

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-03-06 15:34
Peugo

Jag höll på Alfa, Peugeot först på nästa plats.

#2 • 2017-03-06 15:38
Raphael

Jag trodde faktiskt detta, därför att 3008:an har blivit enormt hyllad av europeisk journalister från norr till söder, öst och väst. Så detta var fullständigt väntat. Peugeot erbjuder uppenbart en attraktiv kombination av design, utrymmen, låg förbrukning och en innovativ interiör som ger en egen körupplevelse.

#3 • 2017-03-06 15:40
L. Mäkinen

Duktigt av PSA att skapa rubriker i hela Europa två gånger samma dag.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-06 15:54
40-talisten

Jag kommer aldrig att köpa en bil, där man måste ändra värme och ventilation på en tryckskärm!

#5 • 2017-03-06 17:23
Peugeote-Pär

Roligt för Peugeot, det är ju en trevlig bil så valet är inte inte allt för dumt.
40-talisten@ Snart kommer du inte kunna köpa någon ny bil, får nog hålla dig till 40-talet kanske på bilfronten.

#6 • 2017-03-06 17:59
christer_1

Men Peugeote-Pär skall det vara pekskärm så skall den vara röststyrd för annars är det ju sämre en knappar och vred.

#7 • 2017-03-06 18:37
Raphael

Vi talar om en bil med klimatkontroll, den sköter sig själv. Automatik kallas det. Klimatautomatik. Finns ingen anledning att sitta och pilla på den och ändra temperaturer och så. Och behöver man manuellt trycka igång defroster för framrutan så finns det som en separat knapp nedanför skärmen. Även bakrutan och elspeglarna har fysiska knappar. Jag har svårt att se detta som ett riktigt problem.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-06 19:32
Pi

Nja - jag vill ha en temperatur-inställning och hustrun en annan och eftersom hennes ord är min lag så måste jag ändra när hon åker med...:) Så helt oväsentligt är det inte att kunna göra det enkelt. Sen kanske det inte är nån "utslagsfråga" om man är nöjd med allt annat men det är i alla fall en sak att ta hänsyn till.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-06 19:38
Raphael

Pi, men det är ju inget problem för bilen har olika inställningar för olika sidor. Om hon åker med dig så kan hon ha den inställning hon önskar och du kan ha den inställning du önskar. Samtidigt. Och skulle hon ta plats vid ratten så kan hon ändra innan hon åker iväg.

#a • 2017-03-06 19:41
saabnisse

Förmodligen är det här det vettigaste valet som årets bil, en bil som passar många.
Jag håller med när det gäller automatisk klimatkontroll, den rör man inte särskilt ofta om den är välkonstruerad, men jag har faktiskt kört bilar med ACC som krävt handpåläggning och då är det inte kul om det måste ske genom att bläddra och fingra på en pekskärm.
Men som christer är inne på så är det alltid bättre med fysiska knappar och vred än en pekskärm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.