Bild
Nästa artikel

Långteststallet 2017: Peugeot 3008 SUV

Långtest

Sista bilen ut i vår presentation av vårt nyinköpta långteststall är Peugeot 3008. Året som kommer får visa hur den står sig mot SUV/Crossover-konkurrensen med Volkswagen och Kia.

Precis som i fallet Kia, finns bilen än så länge bara med framhjulsdrivning. Därmed är den, trots modellbeteckningen, snarare att betrakta som en crossover än som en renodlad suv.

Långteststallets 3008 drivs av en 1,6-litersdiesel på 120 hk i kombination med en sexstegad automatlåda. Utrustningspaketet heter Allure och det är mellannivån, enligt Peugeots vokabulär.

På prislappen står 293 100 kronor och det gör att 3008 hamnar mitt i fältet i årets långteststall när det handlar om inköpskostnader.

Peugeot 3008 SUV Alllure Bluehdi/120 Automat

GRUNDPRIS: 269 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr, Drive Assist 2 5 500 kr, Citypaket 3 6 900 kr, nyckelfritt lås- och startsystem 4 900 kr.  
TESTBILENS PRIS: 293 100 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 
SKATT: 1 103 kr/år. 
MÅTT & VIKT: L 445/B 184/H 162 cm. Tjänstevikt 1 512 kg. Maxlast 478 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagagevolym 520–1 482 liter (VDA).  
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Maxeffekt 120 hk (88 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 750 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 108 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 3.

Kommentarer

#1
2017-01-02 12:31

Förutom Ignis så var det hyfsade val, Tiguan kanske skulle varit en billigare Seat eller Skoda istället dock.

#2
2017-01-02 12:33

Där kom den, trevligt!

#3
2017-01-02 12:40

Diesel och Suv gör den ointressant för mig personligen.

#4
2017-01-02 12:43

Över 1500 kg för en småbil, inte illa....tror inte den kommer att ligga i närheten av uppgiven förbrukning.

#5
2017-01-02 13:53

Trist val, hade hellre sett Reanults nya grand scenic om de nu skulle ha med franskt. Hade vart intressantare att följa. Tycker själv mpv-stuket är flexiblare och mer praktiskt än dessa småsuv om man ser till vad man får en på 4.50 meter bil.

#6
2017-01-02 13:53

Vid första anblicken ser den bara tråkig ut..

#7
2017-01-02 14:07

Tre dieselbilar, man tror det är ett skämt år 2017

#8
2017-01-02 14:11

Där håller jag med dig helt, Simon.

#9
2017-01-02 14:56

Nu har jag bara dieselbilar och tycker att det är bra alternativ för långpendling, men jag håller med vissa kommentarer. Varför inte fler bensinbilar? Framförallt skulle de lägga trycket på tillverkare att faktiskt ge samma rabatter för bensinare som dieselbilar.
De säger att dieselbilarna är dyrare att tillverka, men ändå får man bättre rabatter och nästan alla företagserbjudande är bara på dieselbilar vilket jag tycker är fel.

Folk kommer välja fler bensinare, det borde reflekteras i teststallet också.

#10
2017-01-02 15:36

Peugeot är väl alltid lite spännande i den här typen av tester. Ingen vet riktigt vad som kan hända.

#11
2017-01-02 15:55

Provsatt och upptäckte att knappen för stolsvärme sitter på sidan av sätet, som vanligt franskt påfund. Hate it! Hur svårt kan det vara?

#12
2017-01-02 16:45

Alla tillverkare borde ha stolsvärmen vid sidan av sätet, det är den mest naturliga platsen. Bara ner med handen. Skönt slippa sträcka sig mot mittkonsolen eller liknande.

#13
2017-01-02 16:54

Sträcka sig efter knappen till stolsvärmen mot mittkonsolen? Hur korta armar har ni? Når min med utsträckt arm utan att ändra sittställning.

#14
2017-01-02 16:55

Diesel står för ungefär hälften av nybilsförsäljningen, dessutom är diesel vanligt hos Peugeot - 3008:an finns i fler utföranden och modellversioner med diesel. 3008 finns med bensin, men utbudet av modellversioner är mer begränsat. 3008 med 120 hästarsdiesel, automat och Allure-version lär bli den mest populära eller näst mest populära varianten och det innebär den kan bli vanlig på begagnatmarknaden om några år.

#15
2017-01-02 16:58

Axa, vet inte vad du provade för bil men den 3008:an jag körde idag hade knappen till stolvärmen på instrumentpanelen framför växelväljaren.

#16
2017-01-02 17:35

293000 för en framhjulsdriven 120 hästare?
Hade det stått MB eller BMW i nosen kanske det hade funkat men.....

#17
2017-01-02 17:42

Intressant, är själv sugen på att göra en order på denna modell så ska följa detta noga :D

#18
2017-01-02 19:26

Jag tycker också det är trist att man valt diesel, men det var ju väl att man valt automat.
När det gäller stolvärme kom jag att tänka på Saab 99 som var en av de första modellerna med värme i stolarna och den hade ingen knapp!
Det blev det kritik för från korkade biljournalister som inte fattade att den var automatisk.

#19
2017-01-02 19:52

Provsatte flera, inkl 3008 och 2008. Det kanske var 2008 som hade knappen på sätet? Min gamla 308 hade samma idiotiska lösning. Verkar som om fransmännen inte lärt sig dra elkabel till mittinstrumenteringen.
Om man tycker det är svårt att nå till mittinstrumenteringen antar jag att man vill ha alla dess knappar i sätet inklusive cd-spelaren med inmatning där bak?

#20
2017-01-02 21:13

Fransmännen är oftast mera geniala än tex tyskarna som aldrig kommer på något nytt och försöker oss alla att tänka i samma (oftast dåliga och föråldrade) banor. Sätesvärmaren ställs in med en knapp var då? Ja, på sätet! Hur svårt ska man göra det för sej? Elementärt, min käre Watson! En anna sak som är idiotisk är att kolla hastighetsmätaren genom ratten som oftast täcker övre delen av instrumenten. Kör man ett par veckor med en bil som har instrumenteringen rätt placerad och liten och behändig ratt så känns allt annat som att ratta en långtradare! ;)

#21
2017-01-02 21:21

Det verkar ju som om de geniala fransmännen verkar ha svårt att bestämma sig om knappen ska sitta på sätet eller på panelen. ;-)

#22
2017-01-02 23:02

Peugo
Ja du... I Renault Scenicen vi har på jobbet är inte bara en knapp utan en sådan där snurr med steglös inställning av sätesvärmen. Man har ingen aning om den är på eller av eller vilken värmenivå det är. Ej heller någon upplysning i instrumenten huruvida det ligger till med sätesvärmen.
Men jag antar att det är fransmännens sätt för nytänkande?

#23
2017-01-02 23:19

Likaså - att t ex slå på farthållaren med en knapp nere på "kardantunneln" (Renault) - "Hur svårt ska man göra det för sej? "... Man har all rätt att tycka olika och att inte gilla t ex tyska bilar men förarplatsen brukar vara lättarbetad på dessa i alla fall.

#24
2017-01-02 23:24

Hursomhelst så verkar de nu tycka att instrumentpanelen är bästa stället för knappen. Väl synlig och lätt åtkomlig :)
Verkar vara en trevlig bil med alert körkänsla och bra komfort. Tycker dock den verkar lite väl högt prissatt.

#25
2017-01-03 08:56

Jag håller med om att knappen för stolsvärmen gärna får sitta på mittkonsollen, där satt den på min gamla Xantia, likaså på Xsara, och då med 3 effektlägen.
På C5 (och många andra PSA) sitter den på sidan av stolen, med bara ett effektläge.

Tycker dock att Renault har mer ologisk spridning/funktion på knapparna. Ex: Ratt för station, men tryckknappar för volymen? Å andra sidan: när man är invand med en bil så hittar man lätt ändå.

Åter till 3008: jag hade också gärna sett en bensinare (med automat), även om jag gillade 180hk diesel med aut. i 3008:an som vi provade.
Bilen är väldigt trevlig, frugan ville vi skulle köpa en direkt...
Läcker design, och det var lätt att läsa instrumenteringen, vi har båda progressiva glasögon. Skönt att ha dem nära vägen. Kändes snarare konstigt att sätta sig i sin gamla bil och kika på instrumenteringen genom ratten...

#26
2017-01-03 10:13

Min C3 Picasso har stolsvärme med tre effektlägen vid sidan av stolen, fungerar jättebra. Det är en rulle så när det börjar brinna i baken på trean så rullar jag ner den till ettan, och detta görs enkelt medan jag kör utan att jag behöver släppa ögonen från vägbanan för att leta efter en knapp på mittkonsolen. Jag känner med fingrarna lägena, väldigt tydligt "stopp" mellan läge 0 och 1, sen mindre klicklägen mellan 1 och 3. Enkelt att manövrera utan att titta på rullen.

Andra bilmärkens tryckknappar är ett gissel, jag har en vän med en Passat och där måste man sträcka sig framåt och leta på panelen för att hitta tryckknappen. Inget jag skulle göra under körning.

#27
2017-01-03 10:35

Raphael
jag behöver inte leta efter knappen i min Seat. Det är min bil, jag har kört den förr och vet var knappen sitter.

Sätt random-svennebanan i en C3 så lovar jag att det aldrig hittar knappen och lär väl köra av vägen om de letar under färd.

#28
2017-01-03 10:39

Om rätt ska vara rätt så ska man ju inte leta efter en knapp under färd. Antingen letar man reda på det man behöver innan man åker eller så ställer man sig vid en parkeringsficka och letar. Kör man av vägen under färd för att man letar efter en knapp så får man skylla sig själv. Det du tycker är en bra lösning kanske inte person B tycker. Jag tycker att det är bra att biltillverkare gör olika. Det innebär att det finns bilar som passar just dig.
Precis som du skriver så vet du vart knappen är i din bil. Du har kört den förr och vet därför. Så resonerar säkert PSA-förare också. De vet vart knappen sitter, de vet hur den skall användas. Vart är problemet?

#29
2017-01-03 11:14

Deeds
Du har rätt. Det finns smaker för alla sorter. Jag som haft bil med båda lösningarna tycker det är mer praktiskt med knapp på mittkonsol. I övrigt tror jag att 3008 kan överraska positivt i långtestet.

#30
2017-01-03 11:29

Det är tur att bilfabrikanterna i alla fall enats om i vilken ordning pedalerna skall sitta - apropå att olika personer tycker olika...

#31
2017-01-03 11:29

milkylainen, SUV och bensin motor är väl ingen direkt hit? Förbrukning lär sticka iväg rejält. Denna 3008 tror jag inte är speciellt snål, bara klumpig och ineffektiv.

#32
2017-01-03 11:57

Axa.. Jag tror också att denna kan överraska positivt! Kul bil!

#33
2017-01-03 13:38

Ser ganska otäck ut i fronten!
Vill fransoserna ta efter japanerna?

#34
2017-01-03 18:17

Stygga vargen: den är inte särskilt klumpig, ok högre än en Octavia scout, men inte mer än 9 cm. Av de 9 är 5 cm mer markfrigång än Octavia, med andra ord är 3008 bara 4 cm högre i karossen.

#35
2017-01-03 23:08

Angående sätesvärme, så har jag en Scenic -11 med "rulle" på vänster sida på förarstolen och höger sida på passagerarstolen... fullständigt idiotiskt! Förutom att man aldrig riktigt lär sig åt vilket håll man ska höja eller sänka värmen, så måste man luta sig över passagerarstolen och precis lyckas nå "rullen" för att stänga av värmen när det inte sitter någon där! Fullständigt livsfarligt när man ligger i tät trafik på väg till jobbet! Det borde vara en förbjuden placering, åtminstone på passagerarstolen!
Dessutom visar bara indikeringslampan på panelen om värmen är av eller på, inte vilken värmenivå den är inställd på.
Jag håller med tidigare inlägg om att en MPV skulle finnas med i årets test, en betydligt smartare biltyp än en SUV, även om jag uppskattar vissas baksäten med lutbart ryggstöd och bra benutrymme (tex KIA sportage).

#36
2017-01-04 10:44

Varför måste du luta dig över och stänga av om ingen sitter där just när du kör bilen? Tar sätet eld om du inte gör det?
Låt det vara på och stäng av när du parkerat? Om man inte lär sig vilket håll som är vilket, PÅ SIN EGEN BIL, så måste det ju enbart bero på att man inte är intresserad av att lära sig. Vi människor är vanedjur och således borde det inte vara speciellt svårt att "vänja" sig vid vad som är vad.

#37
2017-01-04 10:46

Tycker också att Biloklok borde fixa stolvärmen när bilen står stilla.

#38
2017-01-04 11:03

På min bil finns det en avkännare som stänger av stolsvärmen om ingen sitter i stolen. Detta även om reglaget är påslaget. Man kan alltså inte skrapa rutorna medan stolen blir varm. Frågan är om man kan det på någon bil överhuvudtaget?

#39
2017-01-04 19:24

På min bil stängs stolvärmen av när motorn stängs av. Nästa gång man startar bilen får man sätta på stolsvärmen igen manuellt om man vill ha den.

#40
2017-01-04 19:32

Så irriterande med bilar där man måste starta om stolsvärmen varje gång man startar bilen! Sån är vår BMW och det är riktigt dumt! Likadant med rattvärmen. Volvon vi har kommer ihåg det från man körde sist....likaså om man kört Spotify genom mobilen startar den om på samma ställe medans BMW:n alltid startar med radion....

#41
2017-01-04 21:06

Jag vet så klart att vrider man rullen framåt så sätter man på/ökar värmen och vrider man den bakåt så sänks/stängs den av.
Men visst har det hänt att man vridit den på fel håll, något som knappast hade hänt med reglagen någonstans på mittkonsolen. Och visst kan jag stänga av passagerarvärmen stillastående! Det gör jag...oftast iaf! Frågan är varför jag överhuvudtaget ska behöva luta mig över passagerarstolen för att stänga av stolsvärmen? Så oerhört oergonomiskt! Alternativet är klart att gå ur och runt bilen, öppna passagerardörren, stänga av stolsvärmen, gå tillbaka och sätta sig bakom ratten...
För övrigt är jag hittills väldigt nöjd med bilen efter snart 12000 mil. Särskilt avseende driftsäkerheten, otroligt lågt däckslitage och att det enda jag hittills behövt åtgärda är byte av vänster yttre länkarm fram (vilket gick på garantin 4 dagar innan den 5-åriga garantin gick ut! Tummen upp för det Renault!!!

#42
2017-01-05 12:59

Lånade hem en 3008 med 181hk motorn i 3 dagar och jag gillar verkligen denna bil även om jag nog väljer den mindre motorn på 120hk om jag köper en.. I papperna så ska 181hk diesel motorn dra 0.48, under dom 3 dagar jag hade bilen så körde jag 47mil och enligt färddatorn så hade den då dragit 0.56 och vid tankningen så blev det 0.57. tycker detta är riktigt bra med tanke på att den bilen väger 1650kg och har automatlåda. detta var vid blandad körning. det enda negative jag kan komma på är att stolarna var en aning hårda. mirrorscrenen gör att du inte behöver navigator då du kan använda gps på telefnen samt att du kan kolla på tex Netflix eller vad du vill.. bästa priset jag fått för en allure bluehdi 120hk med aut är 245000:-

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.