Nästa artikel
Långteststallet 2017: Peugeot 3008 SUV
Långtest

Långteststallet 2017: Peugeot 3008 SUV

Publicerad 2 januari 2017 (uppdaterad 2 januari 2017)
Sista bilen ut i vår presentation av vårt nyinköpta långteststall är Peugeot 3008. Året som kommer får visa hur den står sig mot SUV/Crossover-konkurrensen med Volkswagen och Kia.

Precis som i fallet Kia, finns bilen än så länge bara med framhjulsdrivning. Därmed är den, trots modellbeteckningen, snarare att betrakta som en crossover än som en renodlad suv.

Långteststallets 3008 drivs av en 1,6-litersdiesel på 120 hk i kombination med en sexstegad automatlåda. Utrustningspaketet heter Allure och det är mellannivån, enligt Peugeots vokabulär.

På prislappen står 293 100 kronor och det gör att 3008 hamnar mitt i fältet i årets långteststall när det handlar om inköpskostnader.

Peugeot 3008 SUV Alllure Bluehdi/120 Automat

GRUNDPRIS: 269 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr, Drive Assist 2 5 500 kr, Citypaket 3 6 900 kr, nyckelfritt lås- och startsystem 4 900 kr.  
TESTBILENS PRIS: 293 100 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 
SKATT: 1 103 kr/år. 
MÅTT & VIKT: L 445/B 184/H 162 cm. Tjänstevikt 1 512 kg. Maxlast 478 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagagevolym 520–1 482 liter (VDA).  
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Maxeffekt 120 hk (88 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 750 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 108 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-02 12:31
V8-Power

Förutom Ignis så var det hyfsade val, Tiguan kanske skulle varit en billigare Seat eller Skoda istället dock.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-02 12:33
EnannanRobban

Där kom den, trevligt!

#3 • Uppdaterat: 2017-01-02 12:40
Hackenbush

Diesel och Suv gör den ointressant för mig personligen.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-02 12:43
Styggavargen

Över 1500 kg för en småbil, inte illa....tror inte den kommer att ligga i närheten av uppgiven förbrukning.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-02 13:53
Henrik M

Trist val, hade hellre sett Reanults nya grand scenic om de nu skulle ha med franskt. Hade vart intressantare att följa. Tycker själv mpv-stuket är flexiblare och mer praktiskt än dessa småsuv om man ser till vad man får en på 4.50 meter bil.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-02 13:53
adzam

Vid första anblicken ser den bara tråkig ut..

#7 • Uppdaterat: 2017-01-02 14:07
Simon no1

Tre dieselbilar, man tror det är ett skämt år 2017

#8 • Uppdaterat: 2017-01-02 14:11
Pi

Där håller jag med dig helt, Simon.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-02 15:36
pinjong

Peugeot är väl alltid lite spännande i den här typen av tester. Ingen vet riktigt vad som kan hända.

#a • Uppdaterat: 2017-01-02 15:55
Axa

Provsatt och upptäckte att knappen för stolsvärme sitter på sidan av sätet, som vanligt franskt påfund. Hate it! Hur svårt kan det vara?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.