Bild
Nästa artikel

Outlander PHEV som katastrofladdare

Nyheter

Uppdatering av Outlander PHEV gör bilen till ett bensindrivet elverk, passande vid strömavbrott eller på campingutflykten.

Den japanska biltillverkaren Mitsubishi bygger nu in möjligheten att generera hushållsström i laddhybriden Outlander PHEV. Mitsubishi säger att de gjort detta för att underlätta vid strömavbrott till följd av naturkatastrofer men funktionen kan även passa väl på friluftsutflykter.
 
Systemet kallas V2H
(Vehicle to Home) och har tidigare bara funnits till Mitsubishis helt eldrivna i-MiEV –modeller. Det är dock osäkert om europeiska Outlander får uttaget, hittills har bara uppgifter om japansk el-standard (100 V) presenterats.
 
Fullt batteri ska räcka till att driva ett normalt hushåll i en dag och en full bensintank ska hålla hemmet med el i tio dygn.
 
Det här ska vara första laddhybriden som erbjuder eluttag enligt Mitsubishi. Nyligen avtäckta vätgasbilen Toyota Mirai har dock en sådan funktion vilket gör det troligt att nästa Prius kan gå att använda som elverk.
 
Diskutera: Vad tycker du om elverk i hybridbilar?
Mitsubishi Outlander PHEV.

MÅTT, CM: L 466/B 180/H 168.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 810.
MOTOR: Bensinmotor på 2,0 liter samt två elmotorer på 60 kW
vardera.
KRAFTÖVERFÖRING: Fram- eller fyrhjulsdrift.
FÖRBRUKNING: Cirka 1,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: Under 49 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 3008 Hybrid, Lexus RX 450h.

Kommentarer

#1
2014-12-29 14:39

Lysande!

#2
2014-12-29 15:00

Mycket bra!

#3
2014-12-29 15:04

Gässssp!

#4
2014-12-29 16:58

Ett par dygns strömavbrott är för de flesta en katastrof. Hur många har ett elverk hemma?

#5
2014-12-29 17:00

Så bilarna skal stå och tuffa på tomgång? Vi har 1 minuts tomgång tillåten i Sverige.

#7
2014-12-29 19:31

Perfekt!

#8
2014-12-29 19:32

Har raderat ett inlägg som inte höll god ton.

#9
2014-12-29 19:40

Tyck vad du vill roger men att förolämpa folk vinner du inget på.
Hänvisar till Vib:s regler för vad som är tillåtet.

#10
2014-12-29 19:47

Ett sådant inlägg till roger och det genererar en varning. Alla har rätt att tycka vad man vill utan att det skall förolämpas till höger och vänster.
Jag har bett dig att läsa Vib:S regler men du gör tydligen inte detta
.

#11
2014-12-29 19:51

Puss på dig Hackenbush ;)

#14
2014-12-29 21:22

Möjlighet att med bilen klara ett längre strömavbrott i det egna hemmet uppskattas nog när det är vinter och man vill kunna bo kvar utan att vattnet fryser i värmesystemet och gör att hela huset vattenskadat.
230 volt växelströmsuttag med ett hundratal watt finns redan i flera bilar som säljs idag men att klara ett helt hus med ström en längre tid så är bilen ett bättre elverk än ett bränsledrivet elverk utan avgasrening och som inte är gjort för lång driftstid. Man tänker även att elbilarnas batteri kan vara till hjälp att kapa effekttoppar i elnäten genom att elbilarna kan mata ut el på nätet korta stunder när belastningen är som högst.
http://www.gizmag.com/toyota-prius-plug-in-emergency-generator/22834/

#15
2014-12-29 21:34

Verkar ju vara en vettig idé.
Bra om man kan använda sig av tekniken på mer än ett sätt.

#16
2014-12-30 09:47

Ett mer klockrent tillbehör på en SUV eller liknande är svårt att hitta! Den ideala campingbilen. När man ställer bil och husvagn vid någon rastplats drar man igång generatorfunktionen (som då förslagsvis låter bensinmotorn gå på idealbelastning, inte tomgång, som en liten passning till Hackenbush). Det gör att man får ström till husvagnen oavsett var man står. Och är rastplatsen vid en större väg fungerar då dessutom bensinmotorn som renare av alla partiklar som dieselbilarna släpper ut.

Och miljövinsten jämfört med separata elverk utan avgasrening blir ju så stor så jag behöver nog inte skriva mer än så här.

Nu blev den biltokige miljöpartisten riktigt GLAD så här på förmiddagen!

#17
2014-12-30 09:58

Tekniskt intressant koncept men i verkligheten inte så lysande. Om vi antar riktigt bra verkningsgrad på 30% blir elkostnaden med dagens bränslepris 456 öre per kWh. Likaså blir CO2 värdet 993 g /kWh vilket är helt jämförbart med de riktigt dåliga kolkraftverken. De man alltså skrotar för de är för dåliga. Tror det kommer finnas en mycket liten efterfrågan på detta. Särskilt i Sverige där det finns el på varenda campingplats. Men ur ett ren katastrofscenario kan det vara intressant. Som ex. efter att en Tsunami slår ut ett kärnkraftverk. Dock blir verkliga värden troligen 50% mer då totalverkningsgraden knappast kommer upp till 30% över hela systemet.

#18
2014-12-30 10:58

Det behöver inte vara en tsunami. Det räcker med en storm av lite större modell, som vi har med jämna mellanrum, för att lite extra ström vore guld värt. Jag tror inte bilarna ska konkurrera med kraftverken.

#19
2014-12-30 13:50

Konceptet blir minst lika efterfrågan (obs. ironi) som 4WD med lågväxlar. Eller vinsch. I praktiken ingen behöver sånt. Visserligen är de bra att ha... typ var 50:de år när det är tsunami eller snöstorm som orsakar längre elavbrott än 1 dygn.

#20
2014-12-30 15:55

Det finns flera platser i Sverige i dag som en eller flera gånger per år har längre strömavbrott så där kan bilen komma väl till pass. Om man likt bilden på förra inlägget har bilen kopplad till elnätet kan man slippa strömtoppar i elnätet då man vid dessa toppar lånar el från bilens batteri likt en UPS för att sedan ladda batteriet i bilen utan att man startar bilen. På det viset får man mindre spänningsvariationer i elnätet och slipper förstärka elnätet för dessa toppbelastningar.
http://www.vattenfall.se/sv/aktuella-stromavbrott.htm

#21
2014-12-30 16:37

Funkar även till de små sakerna. Motordriven pump till gummibåten, arbetsbelysning etc etc. En smart liten extragrej som knappt stör nån när den inte används.

#22
2015-01-01 19:05

Om inte annat så blir det ett Himla dyrt elverk!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.