Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Provkörning

En stor kaross med plats för sju, fyrhjulsdrift – och en förbrukning under två deciliter per mil. Eldrivna Mitsubishi Outlander är världens snålaste suv.

Den ser gigantisk ut bland småbilarna på den danska snabbköpsparkeringen. Mitsubishi Outlander är 4,66 meter lång och 1,68 meter hög och tillräckligt stor för att rymma sju säten. Ändå är denna 1,8-tonsklump snålare än någon av de andra bilarna på parkeringen. Förbrukningen är 1,6 l/100 km.

Mitsubishi blir först med att presentera en suv som hämtar kraft ur en väggkontakt. Den visades på bilsalongen i Paris i höstas, men redan ett par veckor tidigare dök Outlander med tillägget PHEV (Plug in hybrid vehicle) upp vid Årets Bil-juryns test i Danmark.

Den har tre motorer. Mellan varje hjulpar hänger en elmotor på 60 kilowatt eller 82 hästkrafter.  Under motorhuven sitter en tvåliters bensinmotor. Hur stark den är avslöjas inte, men kraften räcker för att både driva bilen och en generator som kan ladda batteriet. Detta ligger under golvet och stjäl inget utrymme i kupén.

Utan ett ljud rullar den stora bilen ut från parkeringen. Från den upphöjda förarplatsen känns det lite som att lågflyga längs bygatan. Ute på landsvägen trampar jag på gasen och väntar på surrandet från bensinmotorn som hjälper till när elmotorerna inte orkar driva upp farten på den tunga bilen. Men inte ett ljud hörs. Displayen på instrumentpanelen avslöjar att bilen fortsätter drivas av elmotorerna. Deras sammanlagda vridmoment på drygt 330 Newtonmeter räcker långt.


I passagerarsätet myser PR-chefen Daniel Nacass åt min häpna förtjusning:
– Eldriften fungerar upp till 120 km/tim, säger han. I högre farter blir bilen framhjulsdriven av bensinmotorn.

På kurviga vägavsnitt där gaspådraget är ojämnt växlar drivningen mellan el-och bensinmotor. Det syns på displayen. I bilen känns inget. Fyrhjulsdriften kopplas in vid behov. Det går också att låsa drivningen i förhållandet 50/50 mellan hjulaxlarna.

Jag får åka länge innan mätaren för batterinivå börjar bli låg. En laddning räcker i cirka 55 kilometer. När batterierna är tomma laddas de på av bensinmotorn, men jag kan när som helst tvinga fram en uppladdning med en knapp, märkt CHRG (Charge). Med en 16 amperes säkring tar det fyra timmar att fylla de 80 litium jon-cellerna med ny kraft från ett vägguttag.

Mitsubishi Outlander PHEV börjar säljas i Japan nu och kommer till Europa nästa år. Mitsubishi hoppas att kunna sälja minst 5 000 årligen.

– Prissteget till den eldrivna modellen ska inte bli större än mellan bensin- och dieselvarianterna, säger Daniel Nacass.  
 Det gör elbilen till ett extra vettigt val.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander PHEV?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Outlander PHEV.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi Outlander PHEV.

PRIS, FRÅN KR: Ej bestämt.
MODELL: Suv med fem el sju säten.
SÄLJSTART: Under 2013.
MÅTT, CM: L 466/B 180/H 168.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 810.
MOTOR: Bensinmotor på 2,0 liter samt två elmotorer på 60 kW
vardera.
KRAFTÖVERFÖRING: Fram- eller fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Uppges inte.
FÖRBRUKNING: Cirka 1,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: Under 49 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 3008 Hybrid, Lexus RX 450h.

Vad nytt? Drivsystemet med tre motorer och stort batteri.
För vem? Den som vill kunna ta sig fram obehindrat men miljövänligt.

Plus: Starka elmotorer, låg förbrukning, räckvidden på el, framkomligheten, stor kupé.
Minus: Lite klumpig att manövrera.

Kommentarer

#2
2013-01-17 09:12

Instämmer till fullo med dig i ditt inlägg Mistro.
Att man vågar köpa den som begagnad utan att oroa sig för dyra reparationer är en klar fördel som tyvärr kraftigt sorterar bort många märken på detta område men även jag har förtroende för Mitsubishi.
Framtiden verka bli intressant! :)

#1
2013-01-17 09:13

Mig vilja ha omgående och jag skulle nog t.o.m vågat mig på bedriften att köpa denna bilen som begagnad om några år då Mitsubishi har mitt fulla förtroende liksom t.e.x Toyota.
Känns som om min nästa bil blir en Hybrid faktiskt och att jag även kan leva med en del kompromisser runt detta.

I fallet ovan verkar man dock inte behöva kompromissa alls ...eller?
Tydligen skall Volvo lansera en Xc60 plug-in Hybrid vart det lider men bara tanken på denna trånga bil gör ju att dess teknik faktiskt kvittar för mig.

Heja Mitsubishi,..ni har stått i skuggan länge nu men med bilar som Outlander PHEV så blir det ändring på detta! :)

Nu återstår då bara prissättningen men på nya Outlander har man nu även en billigare "inropare" än tidigare så då kan ju steget bli ganska långt ifrån billigast till dyrast men som jag utläser prislistan idag så är skillnaden ca 20.000kr mellan Bensin till Diesel ( om de är utrustade likadant!? )
Detta skulle i så fall innebära att den dyraste versionen utav PHEV skulle stanna på ett pris runt 370.000kr! ..låter ju inte så dumt!

#3
2013-01-17 09:26

Förbrukningen är 1,6 liter per mil." SkriverVB.
Låter mycket!

#4
2013-01-17 09:33

Det står i texten
"Ändå är denna 1,8-tonsklump snålare än någon av de andra bilarna på parkeringen. Förbrukningen är 1,6 liter per mil."

Tycker inte att 1,6L/mil är speciellt snålt för en Hybrid

#5
2013-01-17 09:45

I ingressen står det: "En stor kaross med plats för sju, fyrhjulsdrift – och en förbrukning under två deciliter per mil. Eldrivna Mitsubishi Outlander är världens snålaste suv."

Sedan följer 1,6 liter milen, men jag tror nog att alla förstår =)

Om siffrorna stämmer finns det ingen anledning att vara kritiska mot Volkswagens nya SUV. Volkswagen "lovar" ju liknande förbrukningssiffror för en SUV som väl kommer att bli ännu större. Enda skillnaden är väl att Mitsubishin går att köra ca 55 km mot Volkswagens 33 km.

Men gud vilken asful inredning. Instrumentpanelen är bara USCH: sned och plastig - ser ut som 70-tal. Och kolla övergången mellan instrumentpanelen och förardörren - hur klumpigt får det bli? Nej, inredningen i Volkswagens nya SUV är ju däremot riktigt elegant.

#6
2013-01-17 09:52

Håller med Kapten om inredningen, den är verkligen ful och känns gammal.
Den yttre designen är lite lik Vw nya Suv Crossblue och det är snyggt.
Visst förstår man vad som menas när det gäller förbrukningen men det är felskrivet i texten och det är ju inte så bra.
Lika litet för denna som för Vw tror jag på förbrukningssiffrorna. Det blir nog ett par dl mer vid verklig körning.
Upp till 55km räckvidd och 120km/h på enbart el är riktigt bra siffror.

#7
2013-01-17 09:53

Håller med om att det lät mycket. Rättat nu.

/Alexander Öbom, Vi Bilägare

#8
2013-01-17 10:17

Var inte Rav4 EV generation 1 helt eldriven och borde ha 0 i förbrukning ?

#9
2013-01-17 11:07

Jo men världen har väl glömt bort Rav4 EV nu med tanke på det lilla antal bilar som tillverkades samt hetsjakten som därpå följde för att skrota allt som inte tankades med flytande bränsle.
Tyvärr för myndigheterna så rullar det fortfarande några hundra utav dessa bilar och de som bryr sig undrar hur detta kan vara möjligt? ( 10 år gammal elbil som är fullt funktionsduglig? )

Toyota har nu en version 2 utav denna modell men för säkerhets skull så har den även fått en förbränningsmotor och tillverkas bara i ett starkt begränsat antal och skall bara säljas i kalifornien i några städer...Hemska tanke om de rymmer därifrån och kanske dessutom fortplantar sig.. ;)

Lite mer kunde åtminstone jag tänka mig att denna stora tillverkare kunde "släppa på tömmarna" och visa världen vad som finns att tillgå,..inte minst nu med tanke på att t.e.x Plug-in versioner redan är lanserade.

Håller med om att det är en spännande ;) framtid som följer nu.

#10
2013-01-17 11:09

Men det här med förbrukningen när det kommer till hybrider och elbilar ... Jag har klagat många gånger på det luddiga i siffrorna och det kommer helt i blixtbelysning när Simon nämner den helt eldrivna Rav4 och att den då borde haft 0 i förbrukning.
Alltså, 0 i förbrukning kan det ju aldrig bli eftersom även el är energi och kostar pengar. Antingen måste man börja räkna om elförbrukningen till vanlig bränsleförbrukning eller ange elförbrukningen omräknat i kronor och ören. Det kostar faktiskt att köra även på el (!) och den kostnaden anges ju inte överhuvudtaget, medan däremot kostnaden för vanligt bränsle lätt kan räknas ut genom att man tar den angivna förbrukningen på typ 0,42 l/mil x till exempel 2 000 mil om året. Jag är medveten om att det kan bli svårt att få fram exakta siffror för elförbrukningen beroende på hur mycket el som tankas från eluttaget hemma och hur mycket el som laddas via förbränningsmotorn och eventuella mekaniska återvinningssystem, MEN det borde åtminstone klart skrivas ut i "bränsledeklarationssiffrorna" hur många kilowatt batteriet är på och hur långt en laddning MINST skall räcka till vid normal, blandad körning. Endast då kan vi konsumenter någorlunda väl räkna ut kostnaden för eldriften. Ett batteri på 11 kilowatt kostar ca 15 kronor att ladda och räcker batteriet 30 kilometer (tre mil) kostar det fem (5) kronor milen att köra på el. Räcker batteriet 60 kilometer (6 mil) blir kostnaden bara 2,50 milen. Det borde alltså klart stå typ: "Diesel - 0,18 l/mil; Batteri 11 kilowatt - räckvidd blandad körning 30 kilometer".

Vad jag vill ha sagt är helt enkelt att förbrukningsKOSTNADERNA för BÅDE fossilt bränsle och elenergi klart måste framgå för de här bilarna med den här nya tekniken.

#12
2013-01-17 11:33

Jag håller delvismed Kapten, det skulle vara intressant att se vad förbrukningen är under ett helt år i verklig körning, under t.ex. 1500 mil.

För det är ju så vi använder våra bilar, året om, och det kostar året om.

Även om elen är förhållandevis billig så är det ju den verkliga förbrukningen av bensin/diesel/gas som vi betalar mest.
Jämför med Ampera eller Prius, inte drar de den där otroliga siffran under ett år.

Den drar förstås noll bränsle under en kort sträcka, och i bästa fall kan man ladda bilen i båda ändar av sträckan. Men, hur ofta är det så att allt passar?

#11
2013-01-17 11:40

Håller delvis med dig "Kapten",...men varför hetsa upp sig på dessa detaljer?
När såg du att någon bil med förbränningsmotor angav siffror för vad de FAKTISKT förbrukar?
Räcker det inte med att ange liksom i artiklen att bilarna KAN rulla 5-6 mil på enbart el?
Vad bilarna drar med gasen i botten är väl ganska ointressant?

Men åter igen så får vi inte heller idag några exakta uppgifter på de vanligast förekommande bilarna och nu pratar alltså Mitsubishi om att de vill tillverka 5000 PHEV om året!? ...Hur många utav dessa kommer att tillfalla Sverige?
( kan ge mig fan på att även om jag ställer mig i kön nu...så får jag ingen sådan bil!)
I fjor såldes några hundra elbilar ( typ 300 någonting? ) vilket då skall jämföras med typ 270.000 andra bilar....är det då så mycket att beklaga sig över på dessa stackars elbilar som redan lugnt sagt kämpar i motvind?

Bilar som PHEV bilen laddar under färd med förbränningsmotorn vilket är ganska unikt för en ladd-hybrid,..laddning kan dessutom utföras på andra ställen än i hemmet.
T.e.x på jobb eller vissa snabbköp e.t.c men oavsett så är kostnaden för den enskilde som köper dessa fordon knappast att jämföra mot vad det skulle kosta att tanka Bensin eller Diesel.
Största problemet för många har alltid varit kostnaden för dessa fordon men om Mitsubishi nu kan hålla det som de lovar att inte råna sina kunder via nybilspriset så har denna bilen en väldigt god chans för att sälja i hundratusentals ex....om den nu bara FICK säljas i så många ex! ;)

#13
2013-01-17 11:50

Tycker därför att testet med Ampera har varit väldigt intressant då vi ju faktiskt fick fram en sådan snittförbrukning.
Ser ingen som helst anledning för varför den skulle bli högre än så för någon annan utan tvärtom lär den bli betydligt mindre då bilen inte brukades optimalt.

Nackdelen är ju att Ampera inte är särskilt praktisk och sen är den långt för dyr.
Toyota är rätt ute med sin Prius+ då det är en vettig familjebil som dessutom är rätt prissatt,..tyvärr finns den inte som ladd-hybrid.
Prius samt Prius ladd-hybrid är också likt Ampera allt för opraktisk för att tilltala en större skara här i Sverige.

Men Outlandern i artiklen är "huvet på spiken" för många familjer som ibland behöver ett extra nödsäte och kanske även 4wd.
Detta utan att bli ruinerade och som lök på laxen så är den dessutom billig i drift vilket ingen annan suv är. ( är man snål kan man fika hos grannen som bor en kilometer bort i ett par timmar ... ;)

#14
2013-01-17 11:55

Mistro, jag hetsar inte upp mig på några detaljer. Det jag är ute efter i mitt inlägg är INTE att ingen tillverkare anger siffror för vad deras bilar faktiskt förbrukar i form av diesel eller bensin - det jag är ute efter är att det helt saknas uppgifter om batteriets kapacitet (kombinerat med en MINSTA räckvidd vid normal blandad körning) så att kunden får grepp om vad det kostar att ladda batteriet och hur långt det kan förväntas räcka innan det måste laddas igen. Att utsläppen blir 0 om man kör tre mil på en hel vecka i stan är ju självklart, men kostnaden blir då INTE 0. Det är alltså här som jag anser att det felar.

#15
2013-01-17 12:32

Det förstod jag "Kapten" men jag tolkar ändå detta som en detalj i onödan att hänga upp sig på och jämförde därför med de bilar som vi har idag.
Inget fabrikat anger vilken körstäcka som är det minsta möjliga för sina modeller så vad är skillnaden?

Du tänker ju inte: Jasså AMG,..säger du?
Hur långt kan du som kortast köra med den över en tank?

Är kanske fel ute i att du egentligen inte ser några fördelar med elbilen utan bara vill hitta problem ( som så många andra och väldigt grovt sagt ) men det känns lite så när man nämner ett icke problem som ändå inte är relevant om man inte vill köpa en sådan bil.

Räckvidden som anges kan jämföras mot andra fabrikat på samma vis som man jämför vanliga bilar,..men om sedan någon är bättre på att ange dessa siffror är ju som vanligt en helt annan sak.
"Normal blandad körning" är som bekant inget begrepp som man kan använda till någon absolut och gemensam sanning.

Hittar faktiskt själv inga fel så här långt på bilen i fråga utan denna och kommande bilar med liknande system kommer att bli en framgång även för oss konsumenter då de faktiskt är snåla och praktiska utan att vara överprisade ( fortfarande förutsatt att de får tillverkas i den takt som kommer att krävas )

Detta till skillnad ifrån andra tillverkare som bara (och knappt då) tillverkar hyfsade hybridbilar för att sänka sina totala utsläpp med några gram.
De säljer 500 bilar ( eller kanske så många som 5000? ...wow ) till ett löjligt högt biljettpris och detta utan att bilarna är så lysande ändå...men de finns ju att beskåda i faktaböckerna!

Vi har inte bruk för att några få har råd att betala 6-700.000kr för sina bilar som de skrytkör med 1000 mil om året oavsett hur fantastiska dessa bilar än är...de kan rulla på vatten men skulle ändå inte förändra något för "gemene" man som försöker få sitt vardagsliv till att fungera.

Oavsett min skepsis till biltillverkarna så ger bilar som PHEV här ovan mig ett hopp om framtiden vad gäller bilindustrin.
Kanske får jag uppleva den dagen som bilindustrin ber om ursäkt till världen! ;)

#16
2013-01-17 12:35

Jag skulle också vilja veta vad elkostnaden blir på säg 100 mil om man kör enbart på el. Hur mycket tid läggs på laddning, vad är batteriernas beräknade räckviddstapp på säg 3 år.
Visst man kan själv sitta och räkna ut allt detta men eftersom detta är en Bilsite och artiklar läggs ut om de nya hybridernas förträfflighet så tycker jag det vore på sin plats att journalisterna utvecklade detta med elförbrukning litet för oss läsare. Man läser endast oftast typ "0.2L/mil" och detta måste ju endast avse bensin eller dieselförbrukning.
Precis som Kapten säger så är ju inte förbrukningen 0 med el. Elen är ju inte gratis. Detta måste räknas om till en elförbrukningskostnad.

#17
2013-01-17 12:36

Den här blir klart intressant.
Jag har ju lite erfarenhet från förra modellen och den är klart trivsam även om den vore bättre utan den mörka inredningen.
men den är väldigt praktisk och väl utrustad och det jag värdesätter mest är den nerfällbara nedre delen av bakluckan som utgör en extra lastyta.
Det verkar som den finns kvar även på den här modellen.
Dessutom är väl det här en av få laddhybrider som kan förses med drag.

#18
2013-01-17 13:05

Mycket spännande. Klart man vill veta mer, som ni skriver i kommentarerna här. "Batteriernas" livslängd? Elkostnad vid blandad körning, diffbromsar? osv.

Man skall inte ropa hej....

:)

#19
2013-01-17 13:12

....förrän man hamnat under täcket ;o)

Batteriernas livslängd är ju intressant, men det gäller ju samtliga nya hybrider och elbilar som finns och som kommer.
Kanske inte urPrius med sina NiMH-batterier som det ju finns ganska god erfarenhet av.

#20
mcregor
2013-01-17 13:27

Hur mycket elbilar i personbilsklassen brukar dra per mil vid rimligt ekonomisk körning är ju rätt klart efter många tester. Det brukar ligga runt 1,5 -- 2 kWh/mil.
Om man laddar hemmavid så blir ju det en synnerligen överkomlig kostnad. Frågan är vad kostnaden blir när förbränningsmotorn i t ex Ampera sköter laddningen - det är ju en relevant fråga som rimligen ViB borde veta (jag har inte kollat i tidningarna - det kanske framgår där).
Sen nämndes en annan intressant fråga som antagligen betyder mera ekonomiskt och det är batteriets livslängd. Där har vi nog inga pålitliga svar ännu eftersom bilar med LItium-baserade batterier inte funnits så länge.
Sen kan ju enskilda fabrikat också ha sina egna, förlängda garantier på batterierna så detta är nog något man får vara uppmärksam på den dag man köper nån form av eldrivet. Alternativt kan man ju göra som Renault och sälja bilen till ett riktigt hyfsat pris men att man sen får hyra batteriet per månad. Blir säkert lite dyrare per mil jämfört med en ny elbil utan batterihyra men med det upplägget borde ju inte ett ev batteribyte behöva kosta något extra.

#21
2013-01-17 13:43

Mistro, vad jag fortfarande är ute efter är information som gynnar oss konsumenter. Jag hoppas att du inte har något emot detta?

Likaväl som det för en vanlig bil står angivet

Blandad körning: 0,42
Stadskörning: 0,51
Landsvägskörning: 0,34

måste det stå angivet batteriets kapacitet (till exempel elva kilowatt), beräknad laddningstid (kan vara viktigt för många), beräknad körsträcka på ren eldrift och kanske ytterligare några data.

Data av den här typen är inte oviktiga av flera skäl då olika köpare har olika behov.

När det sedan gäller batteritekniken efterfrågar jag även här riktmärken för hur länge batterierna kan förväntas hålla. Om vi håller oss till vanliga uppladdningsbara (hushålls)batterier kan det se ut så här:

Livslängden beror på hur många gånger batteriet kan återuppladdas, vilket anges i cykler. Det maximala antalet cykler beror på faktorer som vilken kemi batteriet bygger på, om det snabbladdas eller ej samt hur det sköts. Generellt håller NiCd (sällsynt idag då det innehåller kadmium) och NiMH (det idag mest vanligt förekommande) för drygt 500 cykler. Sköts de perfekt går det att komma upp i 1 000 laddningscykler. Litium-jon-batterier håller vid normal användning för ungefär 500 cykler.
Det här sista är intressant: Gäller "bara" 500 cykler även för litium-jon-batterier i personbilar? För i så fall kan batterierna vara kass redan efter två år och måste bytas. Eller håller stora batteripack i bilarna längre? Vem av oss vet detta? Ingen, antagligen, men ack så intressant att få veta sett ur en bilägares synvinkel gällande totalkostnaderna med att äga en sådan här bil.

Jag har länge nu frågat efter uppgifter från biltillverkarna hur länge batterierna förväntas hålla men har aldrig fått svar.

Om vi leker med tanken att batteripacket är slut redan efter några år och måste bytas till en kostnad av (antagligen) flera 10 000-tals kronor så blir ju milen till slut rätt dyra ... Så dyra till och med att många nog aldrig hade köpt en bil med eldrift. Alltså, jag är konsument och jag vill veta.

#22
2013-01-17 15:23

Kapten du har ju rätt i att man måste få information om hur länge batterierna håller, däremor håller jag inte med om dina uppgivna cykler.
Det stämmer nog ganska bra vid djupurladdning och det var ju vad som gällde för NiCd för att de inte skulle få en minnesspärr.
NiMH däremot har ju inte denna spärr och ska därför inte utsättas för djupurladdning och därför finns hos Prius med dessa batterier en gräns där batterierna laddas/urladdas inom gränser som ger en maximal livslängd.
Man vet ju nu att Prius NiMH-batterier håller länge.

Men den bilen fungerar ju inte lika som laddhybrider, där är ju helt andra förutsättningar och där kan man kanske räkna med kraftigare urladdningar mellan varje sladd-laddcykel.
Hur länge batterierna då håller vet man ju inte och skulle de behöva bytas efter två år blir det dyra mil.
Men jag tror att det, kanske speciellt på denna PHEV, finns en begränsning som förhindrar djupurladdning och startar laddning då det behövs.
Men med en ren elbil som körs till djupurladdning för det mesta blir det nog en väldig merkostnad för batterier.

#23
2013-01-17 16:09

Så sant "Kapten" och visst borde vi vara skeptiska till något som är så överprisat som elbilen och som ändå inte fungerar bättre än vad den hittills har gjort.
Det är helt klart en tankvärd tanke det här med hur länge ett batteri håller men de tvivlen kunde ju ha lindrats utav att tillverkarna lämnade en garanti på sina produkter.

Vi har alltid varit skeptiska till elbilen och mycket grundar sig just på kostnaderna för ett ev byte utav batteriet.
Men vi funderar inte så mycket på det märkliga i att det inte är ovanligt att en lite dyrare bil kostar 70-100kr/milen eftersom att den tappat 80% utav sitt värde på några år.
Vi funderar inte heller vad dessa bilar ( och då pratar vi inte om supersportbilar ) kostar varje gång något går i sönder,..vad de kostar att serva,försäkra o.s.v ...vi bryr oss inte ens om hur mycket bränsle de drar för vad spelar det för roll i sammanhanget när bilen kostade över 500.000kr?

Kostnaden för bränslet är viktigt och avgörande för låg och medelinkomsttagaren och DÅ är det viktigt att en hybrid faktiskt är billigare i drift än en sedvanlig Dieselbil samt att bilen inte var för dyr i inköp.
Har man råd att köpa bilen och sen kan spara tiotusentals kronor på bränsle så spelar ett ev. batteribyte om 7-10år ingen större roll.
Batterier blir dessutom också hela tiden billigare och med tiden så kanske ett batteripack inte kostar mer än ett kamremsbyte.

Men det är en tuff värd för elbilen då folk som gärna betalar 5000kr för ett oljebyte och 25000kr för en större service klagar över att ett elbilsbatteri kanske blir dyrt att byta framöver och därför tokdissar den.

Själv ser jag möjligheter i el och hybridbilar och vill ge dessa en chans.
De har det redan som sagt tufft som det är och bilden utav dom är inte rättvis. ( ber om ursäkt om någon stör sig på dessa tankar )

#24
2013-01-17 18:24

Mistro, det spelar egentligen ingen roll att du pratar om värdeförluster och servicekostnader eftersom dessa redan är kända samt så "etablerade" att de kan förutses. Men i frågan om batterierna i hybrider och rena elbilar vet vi inget om vilka kostnader som väntar rent tekniskt - men garanterat att biltillverkarna har allt svart på vitt redan!
Till detta efterlyser jag bara ren information under avsnittet "Tekniska specifikationer" om batteriets kapacitet, laddningstid och förväntade körsträcka vid ren eldrift - som ett nödvändigt komplement till de vanliga förbrukningssiffrorna. Helt enkelt.

#25
2013-01-17 22:46

De flesta har fått helt oförutsedda utgifter på sina bilar någon gång så det ser jag inte som en förklaring till det jag nämnde.
Bara för att nämna partikelfiltret som nu spökar i folks medvetanden är absolut inget som särskilt många har förutsett.
Inte heller "räknar" folk med att deras bilar skall dra 40% mer bränsle eller att skatten på bränslet skall skena så att deras val utav bränsle blev en missräkning.
Att bilarna går sönder i förtid och kostar en förmögenhet att laga är inte heller något som någon räknar med
Vilken tillverkare eller säljare rabblar upp alla saker som kommer att gå sönder någon gång på en nyköpt bil?
Vem hade dessutom sen orkat få den infon i huvudet och hade man då överhuvudtaget valt någon bil?
När en elbil väl är såld så är det inte mycket en biltillverkare kan tjäna på den så att hota om ett dyrt batteri fungerar finfint,..som ni märker så är dessa bilar också synerligen sällsynta. ( en idiot undrar varför... )

Det som jag pratade om handlade förvisso om lite dyrare bilar där dess köpare inte bryr sig lika mycket om kostnader som om prestige men vi kan utöka det till att handla om mer alldagliga bilar som t.e.x en Volvo V70 som de flesta anser som en fullt normal och icke särskilt dyr "svenssonbil".
Räknar man ut dess totala kostnader över 5 år och 10.000 mil så blir man chockad ....detta till trots så anser många att V70 är en folkbil d.v.s en billig bil att äga.

Lättast är det alltså för biltillverkarna att ta rejält betalt för sina el och hybridbilar för att göra det hela till en prestigegrej....titta bara på Bmw,Lexus och varför inte Vw som de tar betalt för sina hybridbilar. ( det stavas ocker + ocker )
Volvo vill förståss gärna vara med på en hörna men skillnaden är att de faktiskt har byggt en vettig hybridbil.
När en bil kostar tillräckligt mycket så spelar dess kostnader ingen roll och då kvittar det om vi pratar om hybrider eller inte.

Att lansera en el/hybridbil till priset utav en V70 blir dock genast till problem för långt innan första bilen har landat så pratar man om hur dålig den är.
Detta tvivel kommer då inte bara ifrån tänkt kundgrupp utan även ifrån de som normalt inte är så känsliga för stora kostnader.
Varför skulle de köpa en elbil när de ändå inte bryr sig om höga bränslekostnader?
De som i gengäld hade behövt att kapa sina kostnader har inte råd att köpa NÅGON ny bil alls varpå nästan ingen köper en elbil alls.

Även om vi kom ifrån ämnet Outlander så är detta den första Hybriden som jag tror skulle kunna sälja väldigt bra p.g.a prisbilden,..det största problemet som jag kan se är tillverkningsantalet!

#26
2013-01-18 09:08

Jag har just familjebilstestat vanliga Outlander med 2,2 dieseln och den är ju helt oförtjänt en underskattad och ovanlig familjebil. Nya Outlander lanserades utan större medialt genomslag i höstas men när PHEV lanseras på svenska marknaden kommer många tjänstebilsköpare med miljöprofil slå till på Outlander PHEV - det är jag säker på med tanke på allt bilen erbjuder i termer av flexibilitet och antal sittplatser, andra mellansuvar kommer få det kämpigt att vinna kunder ur den målgruppen på sikt.

#27
2013-01-18 10:45

Ja detta är en jättenyhet,..PHEV fullständigt krossar allt annat i klassen ( som å andra sidan inte är såå svårt )
och kommer troligtvis även att locka den kundgrupp som tidigare har ansett att en SUV är för dyr.

Även om man bara ser till det faktum att bilen är sjusitsig och jämför vad som finns i den klassen så förefaller bilen vara väl prisvärd.
Prius+ lär det säljas en del utav men knappast egentligen för dess låga bränsleförbrukning.
Det finns idag miljöklassade och 7 sitsiga Dieselbilar som är lika snåla eller snålare och dessutom betydligt billigare i inköp.

Andra hybrider oavsett prisklass kommer inte heller i närheten utav att vara så snåla eller praktiska utan är mest bara dyra.
Återstår nu som sagt att se om PHEV verkligen kommer att säljas till de pengar som har nämnts.

#28
2013-01-18 14:23

Kör du en PHEV? Eller känner du någon som gör?
VI är två KTH exjobbare som vill komma i kontakt med förare för vår undersökning

Intressenamälan finns här:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGxIbmg1VkVNUWU0MXZ4Y3FKTEh3NGc6MQ, dela gärna länken !

Vi är jättetacksamma för tips på hur vi kan komma i kontakt med PHEV förare.
Vill ni veta mer om arbetet: hör gärna av er till:
elbil.exjobb@gmail.com

#29
2013-01-18 15:04

Intressant bil detta. Undrar när de flera andra kommer med liknande bilar. Mitsubishi verkar ligga långt framme. Men jag gillar inte utseendet på denna Mitsubishi gamla Outlander var snyggare.

#30
2013-01-19 11:55

Marianne och Mistro: Outlander PHEV är 5-sitsig, inte 7-sitsig (www.insideoutlander.com/specs). Det unika med denna bil annars är ju att den kan dra släp (upp till 1600 kg), det är ju en egenskap som saknas på t ex Toyotas hybrider och laddhybrider. Det enda man saknar (och hoppas komma finnas) är 3-delat baksäte eller alternativt skidlucka.

#31
2013-01-20 08:55

Ja den är helt riktigt femsitsig, elmotorn tar plats.
Tyvärr har man tagit bort den praktiska nerfällbara nedre delen av bakluckan som är en utmärkt lastyta.
Man räknar med att 1000 ex ska komma till Sverige i år.

#32
2013-01-20 17:06

VIlken miss! ,..såg att man på vanliga Outlander kunde välja till två extra säten så det är alltså inte standard men på PHEV är detta alltså inte möjligt.
Inte för at jag har behov utav detta nödsäte men det kan nog reta en del ändå.

Jobbig hobbyfilm nedan men den visar hur bilen är byggd i slutet.

#33
2013-01-20 17:19

Om Outlander tycker jag inget speciellt ... Men att biljournalisten Marianne Sterner inte kan räkna sätena .. stör mej en hel del.
Vem vet .. den är kanske 2-hjulsdriven och hälften så stor som beskrivs?

#34
2013-01-21 08:55

Kan det vara så att man ser dubbelt (nästan i alla fall) om man kört länge och tittar bak tycker sig se 5 säten istället för 3.

#35
2014-09-05 13:20

Om man nu vill bygga en snål bil, varför envisas man med att bygga en SUV??? Både högt luftmotstånd och tyngre antagligen. Tänk om de kunde få till hybridtekniken på någon mer personbils liknande formfaktor. Audi gjorde för några år sedan mycket reklam om en starkare och lättare kaross. Biltillverkarna borde lägga mer energi på att få fordonen lättare, med mindre luftmotstånd men ändå med en acceptabel nivå på lastförmåga. En helt vanlig Kombi bil måste vara det bästa konceptet, det har funkat i över 30 år nu. Skippa fyrhjulsdrift och SUV konceptet, nästan igen behöver egentligen fyrhjulsdrift, det bara väger extra. Jag förstår inte heller varför biltillverkar ökar effekten i motorerna, idag är 150 hk lite... varför? Förr i tiden körde vi omkring med ca 80-100 hkr utan problem (bensin). Man slår sig för pannan när allt fler köper stora XC90 och tex Ford F150 eller andra USA inspirerade modeller... sjukt! Utvecklingen går åt fel håll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.