Bild
Nästa artikel
Officiell: Toyota Mirai FCV 2014.
Officiell: Toyota Mirai FCV 2014.
Officiell: Toyota Mirai FCV 2014.

Officiell: Toyota Mirai FCV

Nyheter/Bilder

Se 44 nya bilder på Toyotas vätgasbil som nu fått namnet Mirai. Tillsammans med bilderna släpper den japanska tillverkaren även några nya detaljer om bilen.

Toyota FCV eller Toyota Fuel Cell Sedan som den också kallats har nu fått ett tredje och troligtvis sista namn: Mirai. Tillsammans med nya namnet släpper Toyota även 44 bilder på bilen som nu tycks helt produktionsklar.
 
Om allt går enligt planerna ska de första bilarna levereras till Japanska kunder i december. Under nästa år ska bilen ta sig till bilhallarna i Tyskland, England och Danmark. Sverige och resten av Europa får vänta till 2017 innan Toyota Mirai finns att köpa enligt senaste uppgifterna från Toyota.
 
Toyota Mirais två vätgastankar rymmer 122,4 liter och ska kunna fyllas upp på cirka tre minuter. Trycket är högt, närmare 700 bar, men säkerheten ska garanteras genom att eventuellt krockvåld absorberas av karossen vilket skyddar både bränslecellspaketet och gastankarna.
 
Bilen har radarbaserad autobroms och dödavinkelvarnare medan kamerateknik övervakar filbyten. Mirai har plats för fyra personer som alla får stolsvärme i standardutrustade bilar. Även rattvärme, nanoluftfilter och elektriskt justerbart ländrygsstöd är standard.
 
Pris och räckvidd är ännu inte helt officiellt men tidigare uppgifter har pekat mot en prislapp bortåt 600 000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Mirai?
Toyota Mirai FCV 2014

Motor: Elektrisk synkronmotor för växelström.
Max effekt: 113 kW (154 hk) och max vrid: 335 Nm.
Längd: 4, 89 m.
Bredd: 1,82 m.
Höjd: 1,54 m.
Vikt: 1 850 kilo.

Kommentarer

#1
2014-11-18 17:05

Det är onekligen framtiden.

#2
2014-11-18 17:41

Hur fulla var dem som gjorde inredningen?

Ungefär som 70-talet möter 90-talet.

#3
2014-11-18 17:41

Detta kan vara framtiden och bränslecellstekniken är onekligen intressant. För vissa företag kan denna bil vara intressant men för privatpersoner faller denna bil platt med tanke på inköpspris, innerutrymme, bagageutrymme och att tankinfrastrukturen inte är utbyggd. Karossdesignen, interiören och köregenskaperna lär man inte hurra över.

#4
2014-11-18 17:46

Har tittat igenom alla bilder nu och interiören är ju närmast sjukt dåligt designad, hur kan man släppa ut något sådant virrigt, ålderdomligt och fult?!

Sedan vecket på sidan över bakhjulet, varför?

#5
2014-11-18 17:59

Junkers jag kan hålla med dig att interiören är inte så speciellt genomarbetad. Men som sagt Toyota har nog lagt allt fokus på utvecklingen av drivlinan och i denna typ av framtidsbil så är interiören mindre viktig.

Intressant att mitt tidigare inlägg blev bortplockat, jag försökte bara förhålla mig lite kritiskt utan att vara provocerande.

#6
2014-11-18 18:33

Man kan ju jämföra med nya Volvo XC90:s inredning...
Rent och vackert!
http://i.ytimg.com/vi/NAwciYcOA8k/maxresdefault.jpg

#7
2014-11-18 18:42

Vaddå lägga "mindre focus"... det enklaste vore att slänga i en Avensispanel och modda den. Men det spelar ingen roll ändå för detta är en av de få bilar jag inte ens vill få gratis. Hujedamig sicket bottenrekord!!!!

#8
2014-11-18 19:30

Vad gäller bränsleceller så har jag skrivit tidigare vad jag tycker, det dröjer lång tid innan det är något att räkna med för vanliga konsumenter och inte enbart beroende av infrastrukturen.
Men bilen var ju en dröm!
En mardröm med en blandning av alla stilar man kunnat komma på och med en inredning som skulle ha kunnat designats i grundskolan. (Men det kanske stämmer?).

#9
2014-11-18 19:43

Diesel har nog slagit till med årets understatement - " tankinfrastrukturen inte är utbyggd". Utbyggd - tja, den är väl inte ens påbörjad ännu skulle jag vilja påstå. Vill nog se hur man kan åstadkomma en effektivare produktion, distribution och förvaring av vätgasen innan jag börjar applådera.

#11
2014-11-18 20:23

Det är förvisso trevligt att Toyota fortsätter med sin franska lösning av instrumenten ovanpå panelen närmare vindrutan, för det är ju en lösning med många fördelar som vi tidigare konstaterat här i forumet. Men resten av inredningen, jösses... Det ser ju ut som om bitarna är på väg åt olika håll... Nu förstår jag att det är en del av en japansk filosofi som handlar om att det inte får se för perfekt och stilrent ut utan skönhet handlar om att också ha med det operfekta, det finns ju också med i kinesernas yin och yang-tänkande. Men för mig ser det stökigt ut. :) Utsidan ser ut som "framtidsbilar" som koncept har sett ut sedan 80-talet.. så inget särskilt att kommentera där. Men visst kan vi tycka att det är en intressant teknik.

#12
2014-11-18 20:35

Raphael - jämför inte Peugeots instrumentering med denna Toyota för det skiljer avsevärt i avstånd till instrumenteringen och längre avstånd = enklare för oss med progressiva glasögon att kunna se instrumenteringen skarpt utan att behöva "hissa upp" blicken. Denna kan mycket väl fungera även för mig medan Peugeots lösning är helt kass - och det är nog främst du som applåderat den lösningen - knappast "vi" och definitivt inte jag.

#13
2014-11-18 20:36

Prius är en skönhet - jämförelsevis. Och instrumenten ovanpå panelen och i mitten är ju ett otyg, som de flesta här redan har konstaterat;-)

#14
2014-11-18 20:45

Nissan Juke är ju ett under av skönhet i jämförelse med denna bilen och då tycker jag ändå att Juke ser hemskt ut.

#15
2014-11-18 21:12

Pi, du har alltså inte sett instrumenteringen i exempelvis någon av Citroëns Picassos (Jag har en själv), Renault Scenic eller utgående generationen av Renault Espace? Alla dessa har en numerisk visning närmare vindrutan och där hastighetsmätaren sitter strax snett vänster om den absoluta mittpunkten. Det fungerar väldigt bra i min C3 Picasso... Som sagt, jag gillar bilar med instrumenten ovanpå panelen för det passar mina ögon bäst. Och Peugeots lösning applåderar jag också gärna för det passar mig också utmärkt. Skönt kunna ha linser på sommaren och fräcka solglasögon, det kan jag inte ha med bilar som har instrumenten mellan ratten eftersom det inte går att göra linser för mitt synfel som gör att jag ser både nära och längre håll... Mina linser är mer gjorda för längre håll och de franska lösningarna passar mig utmärkt här. Och jag har inga progressiva glasögon heller, utan jag har glasögon för längre håll och så har jag läsglasögon. Med den franska lösningen kan jag välja glasögon eller linser, det som passar mitt humör. Med instrument mellan ratten tvingas jag till en glasögonlösning som jag inte vill ha, och linser fungerar inte där. Franska lösningarna täcker därför fler människors behov och därför är de bättre.

#16
2014-11-18 21:20

Fördelen med lösningen i min C3 Picasso, och som även gäller C4 Picasso (både gen 1 och 2, även om den är mer förskjuten till vänster i gen 2) och Scenic, det är ju att det inte är en stor blaffa framför föraren, utan instrumenten är i sitt eget lilla hus uppe på panelen till höger om föraren nära vindrutan. Detta tycker jag ger bättre sikt rakt fram. Toyota har ju likadant från höger till vänster ja hela främre delen tas ju upp av en stor blaffa... medan de franska minibussasrna alltså har en "bulle" i mitten och luftigare direkt framför föraren. Det är som att köra turistbuss, mycket god sikt i Picasso... panorama vy.... Och tittar vi i min Picasso så är hastighetsmätaren mycket större än den i Toyotan också... Det är ju trevligt..

#17
2014-11-18 21:32

Kan vi nu återgå till bilmärken som har framtiden för sig och inte bakom sig.........

#18
2014-11-18 21:42

Helt klart väldigt intressant teknik! En av anledningarna till att inte Sverige blir en av länderna där Toyota lanserar bilen först är ju att vi här tyvärr inte ligger i framkant på området och flera länder ligger långt före vad gäller tankställen ect. I Tyskland finns tex 50st mackar när serieproduktionsbilen börjar säljas nästa år och år 2023 säger man sig ha 400 st färdiga mackar. I Japan ska det finnas 100st mackar 2015 och 1000st år 2025.
Men med tiden kommer det nog fler även här och det kanske har förbättrats markant redan till 2017 då den väl ska börja säljas här, då kanske man dessutom fått ner produktionskostnaderna ytterligare med tanke på att man lyckas minska de med 90% på bara några år.
Spännande kommer det oavsett att bli och jag tror att detta har en framtid.

#19
2014-11-18 21:36

Pi:s, mitt och många andras problem med otyget med instrumenten placerade på annat sätt är det fullständigt normala kan enkelt ses här under punkt 3; http://www.optikerpersson.se/?op=glas Och då ska veta att reklamen ofta är överdriven. Så det där som fransoserna och japanerna kör med - ja, det faller fetbort för mig.

#20
2014-11-18 21:41

Wow, 400 mackar år 2023! Som referens har vi ca 2.500 mackar i Sverige idag. Det krävs nog att andra och större producenter kliver in för att det ska fungera....

#21
2014-11-18 22:07

Vad jag kan se så kommer Toyota tillsammans med några andra biltillverkare (Bmw, Daimler, Honda, Hyundai och Toyota som samarbetar för att få fart på utvecklingen i Europa), att finansiera en stor del för utbyggnad av tankställen i vissa länder i Europa tillsammans med bla EU där faktiskt även Sverige står med i utbyggnaden, så det kanske börjar hända saker även här snart: http://www.platts.com/latest-news/electric-power/london/eu-hydrogen-fuel...
Lite mer läsvärt i ämnet: http://www.hirseland.se/nyheter.html

#22
2014-11-18 21:55

50 mackar är iaf betydligt fler än vad Tesla har ...

#23
2014-11-18 22:07

Tesla har väl sisådär 100 miljoner mackar bara i Sverige, kallas eluttag.

Hursomhelst har jag surfat runt i världen och i alla länder är de flesta mest förvånade över hur man kan släppa ifrån sig något så katastrofalt fult. Många gör sig roliga över detta med små lustiga rörliga gifar med poppande ögon mm.
Jag förstår dem.
Hade den kostat 10000:- och vart gratis att köra är det ändå mycket tveksamt om man velat ha denna.

#24
2014-11-18 22:37

Junkers, Hur lång tid tar en fulltank i dessa eluttag? Alla har tyvärr inte 8 timmar på sig för att tanka fullt och det är ett problem när bilen enbart är en elbil. Men i övrigt är Tesla fortfarande väldigt intressant.
Det är väl för kul med folk som oftast hällre pratar om alla andra dåliga detaljer än just tekniken som är största grejen med den här bilen som inte är en specifik Europamodell, det var lika med Prius liksom senast med Lexus NX där enligt vissa förståsigpåare Lexus knappt skulle sälja en bil utav, verkligen blev en helt annan i båda fallen men bara tiden kan utvisa hur det blir med denna.

#26
2014-11-18 22:53

För er som inte visste det är alla Tesla förberedda för batteribyte vilket tar två minuter!
Det finns filmer på Youtube där det visas inför publik och stationer för detta är under uppbyggnad.
Meningen är att snabbladdarna ska vara gratis men batteribyte ska kosta ngn hundralapp.

http://www.teslamotors.com/batteryswap

I december ska den första invigas...

Värt att notera är att hydrogeproduktion är extremt mycket ineffektivare än batterilagring.

#27
2014-11-18 23:29

Helt klart intressant! Hur många batteripack kommer en sån station att rymma och vad kommer det att kosta? Hur exakt är dessa för att göra jobbet exakt rätt varje gång på skitiga bilar ute i verkligheten? Det är nog mycket som framtiden får utvisa i flera fall på dessa områden liksom bränslecellerna men framtiden blir klart intressant!
Hydrogenproduktionen beror väl förresten helt på hur man väljer att framställa det och om man använder sig av sånt som annars går till spillo.

#28
2014-11-19 08:08

Jag upprepar något av det jag skrev om Honda FCV:
-Toyota leder ligan - se deras tekniska beskrivning/bilder på hemsidan.
-Toyota OCH Honda har medvetet gjort sina bilar uppseendeväckande= fula?
-storskaligt finns effektiva produktionsmetoder för vätgas. Problemet är tankstationer.
-småskaligt kan man effektivt producera vätgas från biogas med sol-, vind- eller vattenkraft.

AUDI aviserar en FCHV-laddhybrid dvs dom har ett större batteri än Toyota och med möjlighet att ladda under natten. Känns som tårta på tårta.

#29
2014-11-19 08:21

Hanzzon:

På dessa stationer som Tesla bygger så kommer man kunna göra följande:

(Hämtat från TeslaClubSweden)
*Snabbladda bilen gratis på 20 minuter vid en Supercharger laddstation
*Byt ut batterierna på en minut till ett fulladdat batteripack, mot en kostnad jämförbart med att tanka en bensinbil fullt. Det nya batteripacket lånas bara – bilens originalbatteri laddas fullt och monteras tillbaka på tillbakavägen.
*Byt ut batterierna på en minut till ett fulladdat batteripack och behåll det nya batteripacket. Då får man betala priset för mellanskillnaden gamla batterier mot nya, och ev storleksändringar. Det vill säga byter man från ett gammalt 60kWh batteripack till ett nytt 85kWh och behåller den får man betala uppemot 100 000 kronor!

Sen när det gäller att inte ha tid att tanka. Hur ofta kör man helt slut på el?
Bilen laddas ju under natten. Skulle vara skönt om min dieseldoris stod fulltankad varje dag när man kom ut i garaget.

#30
2014-11-19 09:36

Tack för intressant info Deeds! Även intressanta batterikostnader om man får betala närmare 100 000kr för att uppgradera sitt batteripack från 60 till 80kwh.
Personligen funderar jag lite på att uppgradera batteripaketet i min Prius 3 för att bygga om den till en Plugin hybrid för relativt vettiga pengar, det är ju det största problemet i dagsläget med elbilar som ska fungera i vardagen. Skulle Priusens originalbatteri visa tecken på försvagning så skulle jag inte tveka men där är jag inte ännu efter 21 600mil, men det är helt klart intressant för att kunna åka alla kortare sträckor med avstängd bensinmotor och tekniken/elmotor verkar vara byggd för att klara av detta.

#31
2014-11-19 12:26

@Junkers, i praktiken går det inte att använda dessa "100 miljoner" eluttag. Det tar för lång tid!
Har du källa ang när Teslas Battery Swap ska lanseras?
Vad jag har hört så är det en teknik som inte finns och kritikerna menar att den aldrig kommer att finnas heller. Det är ett concept och ett sätt för Tesla att höja de statliga bidragen till verksamheten.

#32
2014-11-19 16:33

Det är inte ofta Toyota bygger vackra bilar - och det här var definitivt inte en av de gångerna.
Profilen är väl på sin höjd acceptabel, men framifrån ser den ut som något hämtat ur ett akvarium. Ska alla japs ha snösamlande gälar?
Interiören måste vara det värsta jag sett någonsin.
Orkar inte kommentera alla misslyckade detaljer.

#33
2014-11-19 18:27

I runda slängar laddar du 1 mils körning i en elbil på 1 timme i ett vanligt 1-fas 230 V uttag. Svenska bilar går i snitt ca: 1300 mil/år (t o m lite mindre) vilket approximerat blir ca: 4 mil/dag. M a o inga som helst problem att ladda hemma under natten för en stor del av oss svenskar. Sen passar säkert inte eldriften för den som kör långa sträckor dagligen såvida man inte har en Tesla och deras snabbladdningsstationer finns längs sträckan - och då åker man dessutom "gratis" eftersom laddningen inte kostar något. Som jag redan sagt - eldrift passar inte alla men skulle om bara priset på bilen var det rätta kunna ersätta väldigt många bilar i Sverige - och inte minst familjens andrabil.

#34
2014-11-19 20:52

December 2014 tas första battery swap i bruk, Kalifornien.

https://insideevs.com/tesla-confirms-first-battery-swapping-station-will...

#35
2014-11-20 20:19

Svenskarna kör faktiskt ännu färre mil bara några mil över 1200 per år vilket gör att det skulle räcka med 300st Danska vindkraftver för att ladda alla bilar i Sverige om dom var eldrivna. Fast nu har vi redan så många vindkraftverk i Sverige redan att den elen redan räcker redan till alla bilar om de vore elbilar eller laddhybrider som huvudsakligen går på el.
Eftersom vi oftast bara kör några mil per dag med våra bilar som har ett snitt på ca: 4 mil per dag så behöver inte elbilens batteri laddas från helt tomt batteri utan bara toppas upp med en kort laddningstid för att vara fulladdat igen.
http://www.mhivestasoffshore.com/Products-and-services/The-Turbines/V164
Nu köper Schiphol flygplats i Amsterdam 167 Tesla bilar för att köra sina resenärer till och ifrån flygplatsen och taxibolag i Stockholm köper tydligen 10 Tesla för att bli något grönare ,så elbilar kommer bli vanligare framöver även för taxi.

#36
2014-11-20 21:57

Ursäkta, men har inte det här spårat ur väl mycket?
Det handlar ju om Toyota Mirai!

#37
2014-11-20 22:01

Den är så gräslig att alla vill glömma den om prata om annat ..

#38
2015-01-08 22:23

Toyota har lyckats med att få ner priset sedan 2002 med 95 % från ett pris som motsvarade Honda Claritys pris som uppgavs kosta 7,5 mijoner kronor styck. I Californien finns det bara 500 ställen att tanka dieselbilar och ändå hörs ingen klaga på brist att hitta en mack för att tanka sin dieselbil, så man tror inte att det framöver behövs så många vätgasmackar för att kunna tanka vätgasbilarna. Man tror att dagens vätgasmackar i Californien räcker till 10 000 bilar vilket nog tar ett tag att uppnå. I Californien så krävs att 30 % av vätgasen kommer från förnyelsebara källor och övrig vätgas får man offtast hittills från naturgas som när den görs om till vätgas får 60 % lägre CO2 utsläpp än om naturgasen görs om till bensin och används till bensindrivna bilar.
Nu kan alla gå hem och bygga sin egen vätgasbil när Toyota släppt sina patent på sina vätgaslösningar.
http://teknikensvarld.se/toyota-slapper-tusentals-branslecellspatent-fri...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.