Bild
Nästa artikel
Opel Astra som fyrdörrars sedan

Opel Astra som fyrdörrars sedan

Nyheter

Senaste generationen Opel Astra kompletteras nu med en ny typ av karossform. Astra i fyrdörrars sedanversion blir fjärde varianten.

Opel Astra i sin senaste generation säljs sedan tidigare som femdörrars halvkombi, som kombin Sports Tourer och som sportkupén GTC. Nu kommer alltså en fyrdörrars sedan som ska göra Opels Astra-utbud komplett.

Bilen ska vara ett billigare alternativ till sedanerna i mellanklassen och riktas till marknaderna i västra Europa samt till Turkiet och Ryssland, där Opel väntar sig att modellen skulle kunna bli populär. Säljstart är nu i juni.

Astra i sedanversion blir 4 658 mm lång, 1 814 mm bred och 1 476 mm hög med en hjulbas på 2 685 mm. I bagageutrymmet finns plats för 460 liter bagage, vilket är 90 liter mer än vad halvkombin erbjuder.

Från början finns sju motoralternativ, på bensinsidan motorer på mellan 100 och 180 hk och bland dieslarna gäller 96 till 130 hk.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra som sedan?

Kommentarer

#1
2012-06-07 14:38

Konstigt att man fortsätter med de värdelösa "bagagekrossarjärnen" år 2012!

#2
2012-06-07 15:51

Denna typ av bagagegångjärn är på väg tillbaka istället för gasdämparna. Bagage löper ingen risk eftersom de är väl inklädda.

#3
2012-06-07 18:51

Tror nog att bilen riktar sig till östra Europa i första hand, och inte till Västra Europa som det står. Sedaner är betydligt mer gångbara där än här.

#4
2012-06-08 08:43

Tror snarare att bagagekrossarna är tillbaka på grund av att de futtiga kronor bilindustrin vill betala för en sådan detalj som gasfjädrar inte möjliggör att de ens lyckas hålla garantitiden ut. Man får som vanligt vad man betalar för. Det finns de som fungerar år ut och år in men de är för dyra för dem.

#5
2012-06-10 09:48

Hur som helst så känns det väldigt gammalmodigt med de där
"bagagekrossarna"

#6
2012-06-10 15:53

466 cm lång! Vemodigt att se knattarna växa upp. Den här modellen började som Opels minsting Kadett, två storleksklasser under Kapitän. Kadett blev så småningom Astra som sedan successivt vuxit. Jag minns vår gamla Kapitän -55 som jag övningskörde för faderskapet i: 473 cm lång med stötfångare (=lika lång som Astran utan), bredd 176 cm -smalare än Astran, tomvikt 1300 kg, dvs lättare än Astran. Den uppfattades då som en stor bil; 2,5-liters rak sexa med sidventiler, rattväxel med 3 växlar och osynkad etta, hel soffa fram -bra när man skulle åka 3 i framsätet-. Nog har vi blivit litet blinda för hur bilarna vuxit. Kanske nästa Astra bör döpas om till Admiral!

#7
2012-06-11 10:01

Detta med storleken är intressant. Tillhör denna "Golfklass" trots sin storlek ? Med 466cm är den lika stor som t.ex Volvo V60 (463cm). En Audi A4 är 470 cm.

#8
2012-06-11 13:07

Ingo S @ Nog var det väl toppventiler i Kapitän 55, eller?

#9
2012-06-11 17:56

Opel införde nya motorer med toppventiler på alla modeller 1938.

Denna Kapitän hade för övrigt den i efterhand roliga detaljen med vindrutetorkare som drevs av kamaxeln vilket innebar att ju fortare man körde desto fortare gick torkarna.

Det var också världens första bil med vetenskapligt utprovade bakljus och blinkers som skulle synas ur alla vinklar och i skarpt solljus.

Annars är jag inte helt förtjust i de utanpåliggande gångjärnen, de gör att man oftast inte kan sträcka sig in över skärmen och plocka åt sig något eller lyfta in småsaker lite slappt och slarvigt.
Man är tvungen att snällt masa sig runt akterut, väldigt jobbigt för den som är lat.
Därför tycker jag dessa gångjärn är likvärdiga, båda har för och nackdelar.

I en stor bil med rymligt bagage har gångjärnen mindre betydelse än i en liten trång bil, en av de första med de utanpåliggande var ju Audi 80 från 1987 och den hade ju ett pyttelitet bagage som knappt rymde något alls och inte kunde man fälla ryggstöden heller, den finessen hade Audi ännu inte kommit på.
Golvet var därtill ojämt som i en gammal Volvo.
Inte konstigt att man tvingades sätta mekanismen på utsidan.

På Astra ger dessa gångjärn rena och eleganta linjer när luckan är öppen,
ingen mekanism man kan riva sig på eller dunka armbågarna i, snyggare än utanpåliggande.

OCH kvalitetsintrycket med dessa tjocka, helt inplastade byglar är mycket högt i jämförelse med naturliga motparten VW Jetta vars bagage är en ren katastrof i kvalitetsintryck, tunna, spinkiga gångjärn i naken fyrkantsplåt som ser ut att vara bockade i tekniksalen på närmaste högstadieskola, synliga bultar, tröskel och lås ser ut att sitta i en lågprisbil från Mongoliet.

Att VW vågar släppa ut sådant skandalöst skräp visar hur uppblåsta av självgodhet och övermod man är.

#10
2012-06-11 21:46

Välkommen till veckans avsnitt av "Niklas hatar en bil" denna gång är det VW som får en släng av sleven och jämförs med lågprisbilar från mongoliet (vilka det nu är?)... Naturligtvis är de inte i närheten av den fantastiska Oplen, och på tal om självgod och övermod, pastorn....

#11
2012-06-13 19:19

Självgod eller inte, men N satte fingret på en öm punkt. För det är bara att konstatera att VW sparar pengar på ställen där de tror att det inte syns! Men att jämföra med förekommande lågprisbilar är väl ändå att ta i?

#12
cainiao1988
2012-09-13 04:34

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.