Bild
Nästa artikel
Opel Ampera mest sålda elbilen

Opel Ampera mest sålda elbilen

Nyheter

Europas mest sålda eldrivna bil är nu Opel Ampera. I Nederländerna, Tyskland och Schweiz är bilen särskilt populär.

Enligt försäljningssiffrorna för maj 2012 har årets bil, laddhybriden Opel Ampera, kört ifrån konkurrenterna och är nu den mest sålda eldrivna personbilen i Europa, med en marknadsandel på drygt 20 procent av det totala antalet eldrivna personbilar.

I Nederländerna har Opel Ampera en marknadsandel på drygt 77 procent i segmentet för eldrivna personbilar under maj månad, där konkurrenterna endast kommer upp i enkelsiffriga andelar. Räknat på årets första fem månader är Amperas marknadsandel i landet 50 procent.

Bilen säljer också bra i Tyskland och Schweiz där marknadsandelen är drygt en tredjedel respektive 44 procent.

– Vi är väldigt stolta över att vara nummer ett i Europa. Vår försäljningsstatistik och det gensvar vi fått från kunderna bekräftar att vi är på rätt spår med Ampera. Vi har lyckats särskilt bra på marknader med statliga incitament som t.ex. i Nederländerna, säger Enno Fuchs, direktör E-mobility i ett pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Amperas framgång i Europa?

Taggar: Nyheter, , Opel Ampera

Kommentarer

#1
2012-06-27 10:01

I Nederländerna har det i Maj sålts 358 Ampera, 27 Volt, 14 LEAF. Och 40% av dessa bilar såldes till privatpersoner. Inga större siffror om man ser till antal bilar, men ändå en fingervisning om att köparna föredrar en bil som kan köra vidare på flytande bränsle när batterierna är tömda.

#2
Förstikön
2012-06-27 10:16

@Previa: Och då kör den vidare med en snittförbrukning en bit över vad min 2 ton tunga bensinbil med plats för sju personer plus bagage drar.

#3
2012-06-27 11:57

Det är rätt talande hur dålig försäljningen av elbilar är när man pratar om försäljning i procent av elbilar....:)

#4
2012-06-27 12:00

Att köpa en renodlad elbil gör man nog bara om man är ute efter en andrabil för kortare körsträckor eller pendling. Men det blir ju en dyr andrabil.
Skall man ha endast en bil i familjen och vill ha miljöbil blir det såklart en hybrid eftersom man vill inte bli stående någonstans utan el i bilen.

#5
2012-06-27 12:39

I USA där försäljningen av Prius laddhybrid började före oss i Europa har Priusen ju redan gått om Volt i försäljning vilket inte jänkarna lär gilla.
Jag gissar att saken blir densamma även här i Europa och Sverige då försäljningen startar av Prius laddhybrid om ungefär en månad då den är betydligt billigare och mer realistisk att köpa för folk än både Volt, Ampera och Leaf.
Den har även fördelen att gå väldigt billigt även på bensin då batterierna är tömmda jämfört med Volt/Ampera som verkar villja ha betydligt mer då.

#6
2012-06-27 13:09

Prius laddhybrid är väl lika snål som den vanliga hybriden när man bara kör på bensin trotts att den väger lite mera än den vanliga ser man här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/phevsbs.shtml

#7
2012-06-27 15:07

Ampera/Volt går billigt även om de körs på bensin. Den elmotor som drivs sekundärt av bensinmotorn behöver inte höga varvtal för att ladda.
Den aktuella motorn drar ju ca 0,5 på ren landsvägskörning när motorn sitter i Astra för att ta ett exempel. Visserligen går motorn med högre tomgångsvarv än hos Astran. Men varför har man inte konverterat bilen till Etanoldrift, det var ju menilngen från början? Är GM och Opel inte intresserade av Etanol? Det är ju bara Insignia som erbjuder Etanolkonverterade motorer av GM s vagnpark.

#8
2012-06-27 15:58

Innan alla icke bilintresserade bilister får in i huvudet vad det är för skillnad på en miljöbil, elbil, hybrid och laddhybrid kommer nog inte vi se någon större försäljning av laddhybrider. Som för min del är den enda vettiga lösningen idag om man vill åka på el från elnätet.

#9
2012-06-27 18:21

Prius? Kanske på tiden att ge den lite uppmärksamhet.

Det ska bli intressant att se hur Prius säljer ja, det kommer att säga en hel del om hur människor prioriterar och tänker.

Jämförelsen är annars tämligen ogenomtänkt eftersom det är två helt olika bilar som knappast kan attrahera samma kunder och därför inte heller i praktiken kan sägas vara konkurrenter, det är som att ställa en Volvo 245 mot en Ferrari.

Prius är avsedd som en vanlig bil för vanliga genomsnittliga bilköpare som har vanliga genomsnittliga önskemål och vanliga genomsnittliga behov.
Det är ingen elbil utan en ovanligt snål bensinbil.
Sedan finns det inte mer att säga om den.

Amperas målsättning är att vara den häftigaste tekniska leksaken.
Prestanda prestanda prestanda.
Hollywood action, Ampera är tänkt att braka in genom en vägg med dundrande kulsprutor, skjuta hela grannskapet i småbitar och köra över allt som vågar sticka upp.

Medan Prius lugnt och städat fraktar familjen till farmor för den traditionella julmiddagen.

Tydligare kan skillnaden inte beskrivas.
En jämförelse är rent hypotetisk.

Alla som inte är ute efter en praktisk folkfraktare från A-B kommer förmodligen att välja Ampera eftersom Prius inte har någonting att erbjuda som skapar uppmärksamhet, rubriker eller sensation.
Med en räckvidd på el på över 8 mil som är rekordet och en sämsta siffra på 3.2 mil med alla elförbrukare på max kan Ampera erbjuda räckvidden hos en elbil och fungera som en elbil.
Prius med sin lilla räckvidd på 23 km har ingen möjlighet att göra det, är det elbil man ska ha och det är viktigare än bagageutrymme, köper man ingen Prius.
Dessutom går Prius bensinmotor in lite då och då även om den är ställd på enbart el vilket gör den än mindre attraktiv för den som behöver en elbil.
I Ampera händer det bara i extrema situationer.

Prius kan inte heller konkurrera när det gäller image, uppmärksamhetsfaktor eller signal till omgivningen.
Tiden har gått, det är inte 2005 längre, ingen tittar två gånger på en Prius, den kan inte erbjuda företag, hyrbilsfirmor, politiker eller leksakshungriga privatpersoner någon symbolik eller ett budskap om att ligga i frontlinjen med den främsta tekniken som finns.

Ampera vann Årets 2012 och Monte Carlo rallyt 2012, det var fyra Opel Ampera bland de tio första bilarna medan Prius plug-in som också var med hamnade på 21 plats.
Söker man häftiga rubriker så inte levererar Prius några.

Dåliga prestanda, 2.3 sek långsammare 0-100. 11.3 mot 9.0.
Tydligen begränsad toppfart på el till max 100 km/t.

Och tekniskt en äldre teknik.
nickel-metal hydrid batterier mot litium-jonbatterier, främsta orsak till lägre pris är mindre och billigare batterier.

Dessutom kan man fundera på hur snål den otroliga Prius egentligen kan vara?
Angående vad man kunde läsa för några månader sedan.

”Jag mötte just min kollega Calle Carlquist vid kaffeautomaten. Han har kört vår Opel Ampera under några dagar och han var full av entusiasm. I dag körde han eldrivet hela vägen från sitt hem i Uppsala till redaktionen vid Norrtull i Stockholm – drygt 67 kilometer. Nu när våren anlänt och man inte behöver kräma på så mycket kupévärme går Amperan längre och längre på el för varje dag.
Calle lät meddela, att han under de senaste 20 milens pendlarresor bara gjort av med två deciliter bensin.”

Är det möjligt att köra Prius 200 kilometer med totalförbrukningen 0.2?
Kräver inte det att man alltid begränsar resvägen till max 20 km och aldrig bryter det?
Är det möjligt i praktiken?

#11
2012-06-27 19:01

Ck svamlar i nattmössan. Alla motorskribenter sammantaget ger ju vid handen att Prius visserligen går att köra snålt kortare körningar i stadstrafik. Emellertid går den inte billigare än någon annan småbil i den klassen på långkörningar. Det krävs alltså en väldigt stor tank om man ska kunna köra bilen 150 mil på en tank. Inte ens fabrikens egna förbrukningssiffror är i närheten av det som krävs för att köra 150 mil på en tank.
Dessutom håller Opel en väldigt hög standard i jämförelse. Komforten är även den överlägsen i Amperan.
Kvaliteten hos Opel i dag håller minst lika hög klass som vilken Japansk bil som helst. Se Dekras kvalitetsrapport. Kommentarer är där helt överflödiga.
Men som familjebil verkar Amperan få stå tillbaka för Priusen och kanske flera bilmärken, på grund av priset.

#13
2012-06-27 19:55

Du är ganska fast i din tro leifer.
Där Prius testas som en vanlig bil mot vanliga bilar har det genomgående visat sej att Prius inte är en lands/motorvägsbil.
Prius är en stadsbil, där den klarar sej hyfsat .. ja till och med riktigt bra.
Att den upplevs som en gråsten på en tvättsvamp är en annan sak.

#16
2012-06-27 21:23

Jag skapar mej min egen uppfattning leifer .. utifrån olika källor, inte minst sådana jag känner.
Det är ingen idé att som gudfader Shogun skicka miljoner länkar till trosfränders uppfattningar. Det är att ha en tes och söka fakta som styrker den.
Enklast är att köpa dej en Prius .. Då först vet du bestämt vad den kan och hur mycket den kostar!
http://www.youtube.com/watch?v=oOvp69lnZbA
"The back of a baboon"
"If you want to save the planet or so, buy a Golf diesel, it's better" :oD

#17
2012-06-27 21:30

Med sin elräckvidd är Amperan ett bättre köp än Prius som miljöbil men vad som talat för Prius och emot Ampera är såklart priset och möjligen att Amperan är strikt 4-sitsig.

#19
2012-06-27 21:43

Detta eviga tjat om Prius - en bil med ett mer oförtjänt bra rykte går inte att hitta.

#20
2012-06-27 21:58

Prius är en mycket snål och driftsäker bil. Anledningen till att fler inte köper den finns i leifers länk. Måste vara den enda bilen i AMS historia som fått 0,5 i betyg för styrning. Chassi ger 1,0. Även det rekord?

Det är en gåta varför Toyota skapar en sådan kompetent bil och ger den så usla köregenskaper. Vill man inte att folk ska köpa den? Kanske för att man vill spara pengar, då bilen (enligt uppgifter) bara genererar förluster.

#21
2012-06-27 22:20

Kapten.

Är det inte lika med MB idag? Lexus är ju en betydligt bättre bil kvalitetsmässigt som egenskapsmässigt,det är min erfarenhet då jag jämför MB med Lexus.

Prius utsågs ju i VIB test som den bättre bilen jämfört med Ampera och var den bil de skulle välja. Vad du får att Prius har ett "oförtjänt"bra rykte är nog bara något du hittat på i din hjärna som är förblindad av enbart MB,tyvärr för ditt eget bästa.

BMW litar på Toyotas avancerade teknik,tänk på att Prius har ett mer avancerat hybridsystem än den värsta MB S-klass,det måste svida för dig att en MB är så simpel i jämförelse. Som sagt BMW litar på Toyotas teknik vad gäller bränsleceller också,kanske MB också kommer krypande på sina bara knän också vad det lider.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120626/toyota-och-bmw-uppges-fordjupa-samarbete

Tyskland kryper för den japanska överhögheten när det gäller avancerad teknik.
På min sons BMW står det en slogan "Bmw följer inte utvecklingen,BMW leder den." Tror jag det med hjälp av Toyota så blir det nog bra. Toyota hade också en slogan för ca 10år sedan "Saker och ting är inte längre som man tror" så sant som det är sagt! ;o)

Audi A5 SB.

Kan gärna länka till den källa som säger att Prius går med förlust IDAG för Toyota,jag tror inte på det längre. Se på bredden i programmet med hybridbilar. Kostnaderna har sjunkit när även Yaris idag har hybriddrift och fler modeller blir det. Kostnaderna kommer att sjunka än mer när Toyota säljer tekniken till fler biltillverkare som inte klarar att ta fram tekniken på egen hand för att de är för svaga. Detta har BMW insett och söker hjälp hos de som har störst kunnande på området hybrider/bränsleceller.

#22
2012-06-27 22:25

Oavsett kvalitet så köper jag hellre en MB då dessa har en mycket mer tilltalande design är den könlösa Lexus som inte på något sätt får en att tänka "där är en trevlig bil" Lexus är helt enkelt tråkiga.

#23
2012-06-27 22:52

Hacken.

Var och en gör ju sitt val,men många gånger utan att riktigt veta. För att citera Toyotas slogan igen "Saker och ting är inte längre som man tror" något som stämmer in på nya Lexus också jämfört mot MB. Men man är ju fri att välja ;o)

#25
2012-06-28 00:22

N-iklas skriver. "Jag mötte just min kollega Calle Carlquist vid kaffeautomaten. Han har kört vår Opel Ampera under några dagar och han var full av entusiasm. I dag körde han eldrivet hela vägen från sitt hem i Uppsala till redaktionen vid Norrtull i Stockholm – drygt 67 kilometer. Nu när våren anlänt och man inte behöver kräma på så mycket kupévärme går Amperan längre och längre på el för varje dag.
Calle lät meddela, att han under de senaste 20 milens pendlarresor bara gjort av med två deciliter bensin.”

Är det möjligt att köra Prius 200 kilometer med totalförbrukningen 0.2?
Kräver inte det att man alltid begränsar resvägen till max 20 km och aldrig bryter det?
Är det möjligt i praktiken?"
Nu är är inte Calle Carlquist vår vanligaste bilpendlare med sina 13,4 mil till och från arbetet och ingen bilanvändning när man kommer hem. Snittet för vardagsbilisten är ca:4 mil per dag och då är även övriga turer med bilen efter arbetsdagen medräknade. När Calles bil är framme vid hemmet efter 67 km väntar 6 timmars laddningstid innan han kan ta bilen till alla ärenden man har efter jobbet om man absolut vill kunna köra på bara el. Om man vill köra så ekonomiskt får man som Calle Carlquist bosätta sig 67 km från jobbet, sitta i bilkö någon timme per dag och inte ha några andra ärenden efter jobbet någon vardag i veckan. Eller så gör man som vi alla andra huvuddelen av befolkningen som bor och jobbar i vår tätort där 24 km på bara el räcker gott och väl till arbetet där vi sedan laddar bilens batteri fullt på bara 90 minuter för att sedan köra hem efter arbetsdagens slut. Prius plug-in har för övrigt samma typ av batterier som Ampera/ Volt.

#26
2012-06-28 09:06

christer, det har du väl märkt sedan länge, att oavsett vad tråden handlar om, halkar den så gott som alltid över på Toyota och dess förträfflighet.

Så har det varit i alla tider för alla missionärer, de är tvingade att sprida sitt budskap i alla lägen och i alla väder och ve dem som inte finner sig i deras åsikter!

#27
2012-06-28 09:24

"Previa": Ja det är nog så sant men det är knepigt det här med förbrukning och få någon verklighet i tillverkarens uppgifter om förbrukning.
Själv har jag endast 22 km till arbetet på motortrafikled och i teorin borde då alla bilar rulla tämeligen billigt men då man lägger till all annan körning också (en massa korta turer) så skenar förbrukningen.

Vår Clio drar drygt 0.8 och 308:an snittar efter 800 mil drygt 0.58 ( men verkar sjunka ) ...häromdagen noterade jag att Dieselbilen vid något tillfälle drog 0.27 i motorvägsfart men detta går ju inte att använda till något då verkligheten ju för oss säger 0.58.
(Att sedan "duktigare" personer än oss envist hävdar att deras bilar drar mindre hjälper ju inte oss)

Samma sak gäller alla bilar nämligen att i verkligheten så drar bilarna mer och det kan vara svårt att veta hur ens vardagliga körning fungerar på olika drivlinor.
En Ampera eller Prius skulle utrymmesmässigt inte fungera för oss och är därför inget alternativ som "förstebil" och då spelar ju allt annat ingen roll.
Om utrymmena inte spelar någon roll så gör garanterat priset det.
Dessa El och Hybridbilar MÅSTE helt enkelt ha en fantastisk förbrukning för att kompensera något utav sitt pris.
Även om vi kunde köra en Ampera helt gratis ( noll Bensin och gratis laddning ) så skulle den fortfarande vara mycket dyrare att äga än en bil för 150.000kr.

Blev dock glad igår då jag såg att Previa+ skulle kosta under 300.000kr men frågan är ju om den är rymlig eller vettig nog att kunna mäta sig med konkurrenterna?

Framtiden ligger ju i dessa bilar men som sagt så måste prislappen justeras ner några steg för innan dess orkar få bry sig om fantasiförbrukningar.

Vad gäller testet mellan Prius och Ampera så tror jag att tongångarna har ändrats nu när Amperan har rullat lite mer.
Lovorden var få i början då testet mitt i vintern fick en dålig start,..men nu verkar det mesta vara positivt med bilen...
Mer rättvist vore förståss om man hade haft möjlighet att ställa en Plug-in Prius mot en Ampera istället.

#28
2012-06-28 12:40

Mistro. Du skriver att " En Ampera eller Prius skulle utrymmesmässigt inte fungera för oss och är därför inget alternativ som första bil och då spelar ju allt annat ingen roll." En Ampra kan inte jämföras med Prius som är en klass större bil. I USA räknas Ampera/ Volt till klassen compact cars och Priusen till family sedan. Om man är ute efter en bil med samma eller större bagage än Peugeot SW som har 573/1736 liters bagage så räcker inte vanliga Priusens 445/1120 liter som bara är något större än Peugeot Crossover i bagageutrymme.
Men vill man ha en större bil än dessa bilar så är Prius V ett alternativ. som hamnar mellan Volvo XC 70 och XC 60 i kupevolym.

#29
2012-06-28 12:45

” Snittet för vardagsbilisten är ca:4 mil per dag och då är även övriga turer med bilen efter arbetsdagen medräknade.
När Calles bil är framme vid hemmet efter 67 km väntar 6 timmars laddningstid innan han kan ta bilen till alla ärenden man har efter jobbet om man absolut vill kunna köra på bara el.”

Men i så fall behöver ju Amperas batterier inte laddas fullt om de bara behöver klara 40 km och inte 70.
Alltså ingen laddtid på sex timmar.

Nu nämndes det inte heller i texten om Calle Carlquist om batterierna var helt tomma efter 67 km, det kanske de inte var?
Ampera behöver inte laddas fullt för att gå jämt med Prius, 23 km är mindre än hälften av Amperas kapacitet som den på sommaren lätt överskrider, vilket innebär att man kan minska laddtiden till 3 timmar vilket ger 25.7 km räckvidd - eller 30 minuter längre än Prius vilket ger 17 km, bara 6 km mindre.
Om nu Prius verkligen går 23 km och inte oftare 20?
Laddtiderna tenderar att bli längre och räckvidden mindre än vad många tillverkare optimistiskt påstått.

Prius klarar således inte 200 kilometer på 0.2.
Faktum kvarstår att Ampera klarar det medan Prius oavsett hur extrema omständigheter man lägger upp inte kan klara det.

Kan köra snålare än Prius, ännu en stor prestation till övriga troféer.

Alltså verkar upplägget med två totalt olika bilar som båda kan erbjuda något som den andra inte kan, vara helt korrekt.

Och valet står mellan vad man söker, behöver, prioriterar i valet mellan två olika världar.
Det är inte två liknande bilar som försöker göra samma sak och att försöka framställa dem som så är helt fel.

Ampera är action och prestanda och Prius en Svenssonbil, varför har man inte tydligt talat om det?
Det blir enkelt att välja och det finns inte längre något att debattera när konkurrenssituationen tas bort.
Det blir snarare en fråga om livsfilosofi och syn på hur samhället ska se ut.

Enligt ett amerikanskt biltest skulle inget byte av batterier ske i Prius, tydligen har man ändrat sig för efter ett visst slit kan äntligen en uppgift om batterierna letas upp.
Nu uppger man att plug-in använder litium-jonbatterier, det är lika svårt att få teknisk information från Toyota som från Volvo, man är uppblåsta av självgodhet och tycks mena att det enda någon människa rimligen kan vara intresserad av är hur man beställer en bil och när man kan hämta den.

Ämnet handlar om Amperas försäljning och då kan man gissa att Priuslägret kanske begår det klassiska misstaget att underskatta motståndet.

Prius har aldrig mött en motståndare som denna förut och när man möter något okänt ska man aldrig tro att man vet hur det ska gå.
Sedan att man vet hur det kommer att gå i världens tristaste land Sverige är en sak för sig.

#30
2012-06-28 13:25

Saabnisse.

Kan det ha att göra med alla trångsynta bilägare till bla Saab och Volvo här i Sverige? Jag kan säga att jag alltid fått gå i försvarställning för mitt ägande av en Toyota bil och alla japanska bilar jag haft mot alla Saab och Volvoägare som naturligtvis alltid vet bättre trots att de aldrig ägt en japansk bil. Jag köpte min första Toyota 1980 och allt sedan dess har det varit likadant ända tills nu så får du gå i försvarsställning om du har en japansk bil många gånger,läs här på denna sida VIB.......de som vet bäst är de som aldrig ägt en japansk bil ;o) Likadant var det säkert för ägare till franska bilar.

För naturligtvis var den japanska bilen alltid skräp och slut efter 10000mil om den ens håller så länge enligt dessa "experter". Så jag undrar vilka det är som "missionerat" under årtionden i sin tro att allt svenskt är så överlägset i allt. Har de varit så överlägsna så har de överlevt på världsmarknaden och lyckats sälja sina bilar till andra än bara svenskar ;o) De flesta undersökningar idag talar emot det vad alla dessa "experter" tidigare sa/sagt/säger för de finns bland oss än idag. Så försök förstå helheten! De som missionerat för svenska bilar är oftast värst att tala om vad dålig bil du har och vad förträffliga Saab och Volvo är.

Sedan kan man diskutera vilka det är som börjar prata Toyota i trådar som inte har med Toyota att göra många gånger. Tex i denna artikel tycker jag att det är ganska naturligt att man jämför de båda Ampera och Prius,inget konstigt alls.

#31
2012-06-28 14:15

Att Shogun jämt "måste" gå i försvar för Toyota och dylikt .. beror näppeligen på varken Toyota eller Japan!!
Jag skulle tro ett forum för psykologi skulle kunna utvärdera ... "Varför" :o/

#32
2012-06-28 14:47

Shogun:
"jag alltid fått gå i försvarställning " säger du, jag håller inte med. Du tycks ju ha ett ständigt behov att tala om för andra hur fantastisk Toyota är, gång på gång blandar du in ditt "2+2" trots att ingen sablat ner ditt bilval.

"Sedan kan man diskutera vilka det är som börjar prata Toyota i trådar som inte har med Toyota att göra många gånger"
Exakt. Senast var det du som försökte blanda in Toyota i diskussionen om Skoda, Audi och VW.

#33
2012-06-28 15:35

hultarn.

Vad vet du vad jag fått höra genom åren Sedan 1980? Och får höra även idag?
Så du tror inte att man får höra allt från riskokare till alla andra dåliga argument vad dåliga japanska bilar är av självutnämnda experter? Sådana som aldrig ägt en endaste japansk bil. Du får tro vad du vill men så ligger det till. Och gör det hos vissa även 2012.

Därför framhåller jag Toyota även idag för de har varit de driftsäkraste bilarna,trots vad alla olyckskorpar sagt genom åren. Sedan är det faktiskt så enkelt som att lägga ihop 2+2 av olika undersökningar idag. Men som sagt det finns olyckskorpar än idag som motsätter sig resultaten som är solklara ;o)

Sedan har du nog inte läst vad vissa skriver om mitt bil val tidigare och nu,då blundar du för vad vissa skriver eller också har du i grunden samma uppfattning.

Sedan i tråden om Audi,VW,Skoda har jag inte blandat in Toyota,det var du som gjorde det frivilligt! Jag bara nämnde 2+2. Bra att du lärt dej det och att det ligger något i det. ;o) Så här skrev jag i den tråden på forumet.

citat"Frågan är ju vilka märken som låg/ligger bäst till i dessa tre rapporter,det fick vi inte veta av hultarn. Kan vi få dessa länkade hit så vi får läsa dessa,sedan kan man nog dra sin egen slutsats om det är märken som ligger bra till i alla tre lägga ihop 2+2 alltså. ;o) Jag har mina aningar sedan tidigare hur det ligger till när man lagt ihop 2+2 av många olika undersökningar.slut citat"

Så här skrev du hultarn,citat."Shogun: det är inte så att du tänker blanda in ett visst japanskt märke i denna tråden som handlar om Audi, VW och Skoda?
Jag tänkte vi skulle hålla oss till tråden.
I Dekra är det VW som är bäst. Likadant som i den brittiska, som jag skrev ovan."slut citat.

Så jag blandade inte in Toyota alls,jag nämnde inte ens namnet,det gjorde däremot du! Så jag höll mig till tråden. Men man vill ju gärna se hela sanningen och inte bara halva hela tiden. Och vi fick inte se länkarna där heller varför?

#35
2012-06-28 15:48

Jes.

Det beror på trångsynta personer som bara kan köpa bilar från ett eller möjligen på sin höjd två länder. För dom måste det vara väldigt enformigt att få så lite erfarenhet om bilar när man provar från bara två länder. Och att de vet hur bilar är från andra länder de aldrig ägt. De kallas självutnämnda experter/siare. ;o)

Tur man är allätare vad gäller bilar och kan tala om för och nackdelar med alla och vilka fel de drabbas av. Nu är Hyundai under luppen! Åter till Opel Ampera. ;o)

#36
2012-06-28 16:19

Låt oss återgå till seriösa diskussioner kring seriösa bilar .. Vi släpper Shogun, Tiotaa och allt annat trams ..
Kan man tro Opel vill göra Ampera även med diesel alt. gas?

#38
2012-06-28 18:24

Golf diesel leifer ..
Köp en sådan .. lyckan gjord :oD

#39
2012-06-28 23:34

"Previa" : Dem flesta brukar att jämföra Ampera och Prius och så även Vib.
Att en bil klassas som större eller mindre visar sig inte alltid i hur användbar den är.
En bil i C-segmentet kan därför vara betydligt vettigare för oss konsumenter än en på pappret större bil.
Visst kunde vi ha användning för en elbil/Hybrid även i en mindre storlek ( då som "andrabil" ) men den får som sagt då inte vara för dyr....

Skrev fel tidigare då jag skrev Previa+ ....menade förståss Prius+ ( eller Prius V som den heter på andra marknader ) ...skall kolla på den vart det lider men jag tror att den utrymmesmässigt får det väldigt tufft mot t.e.x Scenic som nu även klassas in som miljöbil med på pappret ungefär samma förbrukning.

#40
2012-06-28 23:49

En nyhet som inte hunnit till VIB än. Men som har lite anknytning till Ampera.

http://www.teknikensvarld.se/2012/06/28/32612/toyota-prius-plug-in-hybrid-nu-i-sverige/

#41
2012-06-29 00:28

Om man laddar Ampera i tre timmar så har Priusen med sina lithium-ion batterier med 1,5 timmes laddningstid redan varit iväg ute i trafiken 1,5 timme.
Ampera går 4-8 mil på de 8 kWh man utnyttjar av de 16 kWh batteriet lagrar.
Ampera har en elföbrukning och en bensinförbrukning som är högre än Prius plug-in trotts att den är en mindre bil , men som väger mer än Prius och så mycket action när batteriet är tömt och med en 86hk bensinmotor och en vikt på 1800 kg lär det inte bli. AMS har gjort ett reportage.
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111601.pdf

#42
2012-06-29 11:43

PREVIA ,jag skulle villja se en jämförande test under likartade förhållanden mellan plugin-Prius och Ampera innan jag utrycker mig lika säkert.

Men å andra sidan tillhör jag ju inte de troende utan mer de tvivlande.

#43
2012-06-29 14:24

Prius laddar alltid 1.5 timme snabbare, Ampera måste laddas 4-4.5 timmar för +40 km räckvidd, men Prius måste in någonstans och ladda 1.5 timmar till för att klara det, så även om tiden är kortare så måste man göra det två gånger mot Amperas en gång, mer besvär och krångel.
Är man så jäktad att man inte kan undvara 90 minuter för att slippa mer besvär på vägen så…

En F-1 med tom tank är det inte heller mycket action över innebär det att en F-1 är en trist stoppkloss?

Ampera drivs alltid av elmotorn på 150 hk även då batterierna är tomma.
Bensinmotorn på 86 hk laddar en generator på 72 hk som direkt ger ström till elmotorn.
Därför påverkas inte prestanda av tömda batterier.

Bensinmotorn kan i toppfart och fullgas acceleration kort gå in och ge ytterligare drivkraft, vilket innebär att tomma batterier inte sänker prestanda, det kan faktiskt bli tvärt om.

#44
2012-06-29 15:38

PREVIA , du räknar som du kan.
Vi kan ta ett annat räkneexempel:
En resa på 80km med en medelfart på 80km/h. Enbart eldrift
Opel Ampera klarar detta på 1 timme (maxräcvidd 80km)
Med Prius tar denna stäcka ca 5,5 timme inkl 3 st laddstopp á 90 minuter...:-)))

#45
2012-06-30 20:57

N-iklas, Toyotas (och därmed Lexus) teknik har hela tiden varit den mest avancerade och är så fortfarande. Och ändå är den mycket pålitlig.
Det är väl det som varit japanernas specialitet - kommer de med något helt nytt så slarvar de aldrig bort det hela, utan snarare överdimensionerar i början för att senare minska ner på de detaljer som visat sig vara lite väl outslitliga.
En parallell: Jag minns när Canon släppte sin första fax. Den var så bastant att tappade man den i golvet så gick väl golvet sönder. Efterföljarna var betydligt nättare.
Jag kan tillägga att laddhybrriden har den senaste batteritekniken.

Leifer, när man läser jämförelsen mellan Volvon och Toyotan som din länk leder till, får man intrycket att de mätt förbrukningen med bilarnas färddatorer, men så oseriösa kan de väl inte vara.
Jes länk till en riktigt gammal test av den allra första Priusen gjorda av den inte särskilt seriösa Jeremy Clarkson förstår jag inte alls vitsen med.

Som PREVIA skriver, så kräver Ampera ett disciplinerad körschema utan större avvikelser så att bilen kan få ladda ordentligt. Med inte alltför långa dagliga turer är den säkert mycket bränslesnål och möjligen komfortablare än Prius. Men med tanke på priset kanske den snarare borde jämföras med någon Lexus - och då blir sannerligen inte Amperan en vinnare vare sig i komfort eller vägegenskaper.

Jag gillar inte utseendet på Prius och jag har förstått att köregenskaperna är allt annat än inspirerande, men den verkar behändigare att ta sig fram med i stan, trots att även den har usel bakåtsikt.
Ampera tycker jag ser ganska läcker ut, men inte är det väl den hi tech-stinna sportbil som N-iklas vill göra gällande. Och inte erbjuder den utrymmen i paritet med yttermåtten.

Under långkörning torde Priusen vara en vinnare beträffande förbrukning. Amperas bensinmotor går visserligen med vad man får anta optimlat varvtal, men att låta energin gå omvägen över en generator kan inte vara effektivt, trots minskade förluster i form av uteblivna växellådor.
Det här skulle jag verkligen vilja se en längre test av.

Shogun, jag tror faktiskt inte att folk i gemen har en så negativ inställning till japanska bilar som du verkar ha upplevt.
I synnerhet inte nu när även Korea visat att man kan få bra mycket utrustning och pålitlighet för pengarna om man köper asiatiskt.

#46
2012-07-01 15:25

Lars58, Nu kommer inte Amperan 8 mil som du skriver (räknar), utan inte ens sex mil. Och just där när batterierna är tomma måste det finnas en laddningsmöjlighet för ladda Amperan i ca: två timmar för att sedan fortsätta åttamilafärden. Nu tror jag inte dessa laddbara bilar är tänkta att behöva laddas när man har någon eller som i detta fall två mil kvar till målet. Det är därför man har förbräningsmotorn som gör att man alltid når målet även när batteriet är urladdat Läs DN.
http://www.dn.se/motor/tester/pa-langtur-tappar-amperan-sin-grona-glans
"Vi började provturen med fulladdade batterier i Stockholm. Efter 5,92 mil var batteriet tomt. Vi hade då förbrukat 13 kWh." Prius har ett batteri på bara 4,4 kWh som väger 80 kg där man tar ut 3,8 kWh för hållbarheten skall bli bra. Ampera som är en tyngre bil än Prius kräver ca: 2,2 kWh per mil i DN testen.
Här i länken ser man att om man kör något mer än fyra mil så klarar Volt/Ampera det på 9 kWh och Prius med ett mindre batteri drar 3,2 kWh och 1,14 liter bensin för dessa mil.
http://www.fueleconomy.gov/feg/phevsbs.shtml

#47
2012-07-01 16:24

Ampera vann Monte Carlo rallyt 2012, med fyra Ampera bland de tio första bilarna medan Prius plug-in hamnade på 21 plats.

Behöver man säga mer om vilken som uppenbarligen är den värsta sportbilen av de två och av alla alternativt drivna bilar, eftersom den vann.

Om Toyotas teknik är så överlägsen varför presterar den då ingenting!!!
Annat än kaffeprat från Svensson i Katthult?

#48
2012-07-01 16:49

Previa.

Vi har en diskussion på forumet i tråden "Utsläppsneutralitiet". Där Saabnisse gör ett påstående om bla Prius plug in hybrid när just elen tar slut så drar den mer än en bil utan plug in och hybridteknologi. Eller jämför med en Prius plug in och en normal Prius vem som drar mest bensin när elen är slut för plug in hybriden,kan du svara på det,eller ta reda på det? Detta kan ju också gälla Opel Ampera,drar den mer än en bil utan batterier då när förbränningsmotorn går igång bla pga vikten som Saabnisse menar? En intressant fråga/påstående. Svara i forumet,tack!

#49
2012-07-01 18:35

N-iklas, intressant detta med Monte Carlo rallyt 2012.

#50
2012-07-02 00:00

Volt/ Ampera har en förbrukning av 6,4 l / 100 km när den går på bara bensin.
6,7 i stan och 5,9 på landsväg blir 6,4 blandat.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=31618
Vanliga Priusen 4,6 i stan '4,9 landsväg blir 4,7 blandat.
http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&year1=2012&year2=2013&vfuel=Hybrid&mclass=Family+Sedans&srchtyp=newHybFam
Prius plug-in 4,61 i stan 4,8 landsväg och 4,7 blandat.
Laddbara Priusen behövde 23,2 kWh för att köra 16,1 mil på bara el. Volt behövde 39 kWh för samma sträcka på bara el enligt insideline.com
http://www.insideline.com/chevrolet/volt/2011/comparison-test-2011-chevrolet-volt-vs-2010-toyota-prius-phv.html
Insideline testen av Priusen är med det större batteriet på 5,2 kWh som väger 120 kg där bilen inte gick lika långt på bara batteri som med det lättare 80 kg 4,4 kWh batteriet som bilarna säljs med nu men man tar ut ca: 3,4 kWh ur bägge batterierna som använts.

#51
2012-07-02 01:00

Enligt vi Bilägare drar Ampera i snitt 4.5 på vintern, sommaren brukar innebär sjunkande siffror för alla bilar, alltså mindre än 4.5.

Den uppgiften är mer trovärdig än någon annans.

”Amperans förbrukning lider fortfarande av sviterna efter testresan norrut tidigare i år och i skrivande stund ligger snittet på 4,5 l/00 km. Visserligen är det den klart lägsta siffran i stallet, men förbrukningen ligger ändå skyhögt över de 1,6 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.

Numera körs Opeln på ett för drivlinan betydligt effektivare sätt; daglig pendling på cirka sju mil tur och retur med laddningsmöjligheter däremellan. Det innebär att knappt någon bensin alls går åt, bara några deciliter i samband med uppvärmningsfasen efter kallstart.

Resultatet är att bensinåtgången börjat sjunka drastiskt och det ska bli spännande att se var Amperans snitt hamnar efter ytterligare några hundra mil.

När det gäller strömförbrukningen är den uppe i knappt 604 kilowattimmar (kWh). Med det snittpris på el som långtestlaget räknar med efter konsultation av Energimyndigheten – 1:50 kr/kWh – innebär det en totalkostnad på drygt 900 kronor. Så om man kan köra enbart på el blir det riktigt billigt!

Klagomålen från etappens testförare gäller i första hand den sega bromskänslan och utrymmena i baksätet, som varken räcker till för honom själv eller för barnens barnstolar. Han skriver också följande i protokollet:

Mycket i bilen känns artificiellt utom det man befarar ska göra det; nämligen drivlinan. Den svarar blixtsnabbt på alla förarens kommandon. Plus blir det även för den klippstadiga väghållningen och den sköna känsla det innebär att susa fram utan att släppa ut minsta lilla luftförorening.”

#52
2012-07-02 03:58

Det händer ibland att bilar som jag till en början gillat skarpt, tvingats omvärdera när nya fakta kommit fram.
Subaru har jag alltid haft ett gott öga till. Jag gillar deras drivlina, men räcker egentligen resten till jämfört med konkurrenterna? Kanske pålitligheten kan kompensera. Lite som med Prius. Förbannat smart konstruktion, men...
Ampera hade jag lite blandade känslor inför, eftersom jag inte tror att seriehybrider är den bästa vägen. Nu har den visat sig vara trevlig att köra men i övrigt tämligen opraktisk.
Kan ingen uppfinna den perfekta bilen? (För vem då och hur länge?)

#53
2012-07-02 10:05

PREVIA. Den officiella räckvidden för Ampera är max80km vid mest gynnsamma förhållande.
Kan man förmoda att att även Prius 25km räckvidd förkortas något när diverse energikrävande utrustning används...?

#54
2012-07-03 11:24

Lars 58, Här ser man 32 st Användares förbrukningssiffror vilka visar att Volt/Ampera kan gå väldigt snålt när det gäller bensinförbrukning.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=31618&id=31767&#tab1

#55
2012-07-03 12:01

Bensinförbrukningen i dessa är igentligen ointressant. Ingen köper dessa för att ha som långfärdsbil.
Det intressanta är ju att iaf med Opeln kan de flesta köra sina dagliga transporter vecka efter vecka utan att förbruka en droppe bensin.
(förutom dom skvättar som ibland går åt vid kallstart)

För att återgå till frågan i artikeln, så får man bara gratulera till Opels framgång. Vore ett intressant alternativ vid nästa byte, om det inte var för priset...Förhoppningsvis blir tekniken billigare ju större volymer som produceras.

#56
cainiao1988
2012-09-13 04:16

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.