Bild
Nästa artikel
Nyheter

Opel Ampera mest sålda elbilen

Publicerad 27 juni 2012 (uppdaterad 27 juni 2012)
Europas mest sålda eldrivna bil är nu Opel Ampera. I Nederländerna, Tyskland och Schweiz är bilen särskilt populär.

Enligt försäljningssiffrorna för maj 2012 har årets bil, laddhybriden Opel Ampera, kört ifrån konkurrenterna och är nu den mest sålda eldrivna personbilen i Europa, med en marknadsandel på drygt 20 procent av det totala antalet eldrivna personbilar.

I Nederländerna har Opel Ampera en marknadsandel på drygt 77 procent i segmentet för eldrivna personbilar under maj månad, där konkurrenterna endast kommer upp i enkelsiffriga andelar. Räknat på årets första fem månader är Amperas marknadsandel i landet 50 procent.

Bilen säljer också bra i Tyskland och Schweiz där marknadsandelen är drygt en tredjedel respektive 44 procent.

– Vi är väldigt stolta över att vara nummer ett i Europa. Vår försäljningsstatistik och det gensvar vi fått från kunderna bekräftar att vi är på rätt spår med Ampera. Vi har lyckats särskilt bra på marknader med statliga incitament som t.ex. i Nederländerna, säger Enno Fuchs, direktör E-mobility i ett pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Amperas framgång i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-06-27 10:01
PREVIA

I Nederländerna har det i Maj sålts 358 Ampera, 27 Volt, 14 LEAF. Och 40% av dessa bilar såldes till privatpersoner. Inga större siffror om man ser till antal bilar, men ändå en fingervisning om att köparna föredrar en bil som kan köra vidare på flytande bränsle när batterierna är tömda.

#2 • 2012-06-27 10:16
Förstikön (ej verifierad)

@Previa: Och då kör den vidare med en snittförbrukning en bit över vad min 2 ton tunga bensinbil med plats för sju personer plus bagage drar.

#3 • 2012-06-27 11:57
Simon no1

Det är rätt talande hur dålig försäljningen av elbilar är när man pratar om försäljning i procent av elbilar....:)

#4 • 2012-06-27 12:00
Hackenbush

Att köpa en renodlad elbil gör man nog bara om man är ute efter en andrabil för kortare körsträckor eller pendling. Men det blir ju en dyr andrabil.
Skall man ha endast en bil i familjen och vill ha miljöbil blir det såklart en hybrid eftersom man vill inte bli stående någonstans utan el i bilen.

#5 • 2012-06-27 12:39
Hanzzon

I USA där försäljningen av Prius laddhybrid började före oss i Europa har Priusen ju redan gått om Volt i försäljning vilket inte jänkarna lär gilla.
Jag gissar att saken blir densamma även här i Europa och Sverige då försäljningen startar av Prius laddhybrid om ungefär en månad då den är betydligt billigare och mer realistisk att köpa för folk än både Volt, Ampera och Leaf.
Den har även fördelen att gå väldigt billigt även på bensin då batterierna är tömmda jämfört med Volt/Ampera som verkar villja ha betydligt mer då.

#6 • 2012-06-27 13:09
PREVIA

Prius laddhybrid är väl lika snål som den vanliga hybriden när man bara kör på bensin trotts att den väger lite mera än den vanliga ser man här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/phevsbs.shtml

#7 • 2012-06-27 15:07
Gunnar 44

Ampera/Volt går billigt även om de körs på bensin. Den elmotor som drivs sekundärt av bensinmotorn behöver inte höga varvtal för att ladda.
Den aktuella motorn drar ju ca 0,5 på ren landsvägskörning när motorn sitter i Astra för att ta ett exempel. Visserligen går motorn med högre tomgångsvarv än hos Astran. Men varför har man inte konverterat bilen till Etanoldrift, det var ju menilngen från början? Är GM och Opel inte intresserade av Etanol? Det är ju bara Insignia som erbjuder Etanolkonverterade motorer av GM s vagnpark.

#8 • 2012-06-27 15:58
Thommys

Innan alla icke bilintresserade bilister får in i huvudet vad det är för skillnad på en miljöbil, elbil, hybrid och laddhybrid kommer nog inte vi se någon större försäljning av laddhybrider. Som för min del är den enda vettiga lösningen idag om man vill åka på el från elnätet.

#9 • 2012-06-27 18:21
N-iklas

Prius? Kanske på tiden att ge den lite uppmärksamhet.

Det ska bli intressant att se hur Prius säljer ja, det kommer att säga en hel del om hur människor prioriterar och tänker.

Jämförelsen är annars tämligen ogenomtänkt eftersom det är två helt olika bilar som knappast kan attrahera samma kunder och därför inte heller i praktiken kan sägas vara konkurrenter, det är som att ställa en Volvo 245 mot en Ferrari.

Prius är avsedd som en vanlig bil för vanliga genomsnittliga bilköpare som har vanliga genomsnittliga önskemål och vanliga genomsnittliga behov.
Det är ingen elbil utan en ovanligt snål bensinbil.
Sedan finns det inte mer att säga om den.

Amperas målsättning är att vara den häftigaste tekniska leksaken.
Prestanda prestanda prestanda.
Hollywood action, Ampera är tänkt att braka in genom en vägg med dundrande kulsprutor, skjuta hela grannskapet i småbitar och köra över allt som vågar sticka upp.

Medan Prius lugnt och städat fraktar familjen till farmor för den traditionella julmiddagen.

Tydligare kan skillnaden inte beskrivas.
En jämförelse är rent hypotetisk.

Alla som inte är ute efter en praktisk folkfraktare från A-B kommer förmodligen att välja Ampera eftersom Prius inte har någonting att erbjuda som skapar uppmärksamhet, rubriker eller sensation.
Med en räckvidd på el på över 8 mil som är rekordet och en sämsta siffra på 3.2 mil med alla elförbrukare på max kan Ampera erbjuda räckvidden hos en elbil och fungera som en elbil.
Prius med sin lilla räckvidd på 23 km har ingen möjlighet att göra det, är det elbil man ska ha och det är viktigare än bagageutrymme, köper man ingen Prius.
Dessutom går Prius bensinmotor in lite då och då även om den är ställd på enbart el vilket gör den än mindre attraktiv för den som behöver en elbil.
I Ampera händer det bara i extrema situationer.

Prius kan inte heller konkurrera när det gäller image, uppmärksamhetsfaktor eller signal till omgivningen.
Tiden har gått, det är inte 2005 längre, ingen tittar två gånger på en Prius, den kan inte erbjuda företag, hyrbilsfirmor, politiker eller leksakshungriga privatpersoner någon symbolik eller ett budskap om att ligga i frontlinjen med den främsta tekniken som finns.

Ampera vann Årets 2012 och Monte Carlo rallyt 2012, det var fyra Opel Ampera bland de tio första bilarna medan Prius plug-in som också var med hamnade på 21 plats.
Söker man häftiga rubriker så inte levererar Prius några.

Dåliga prestanda, 2.3 sek långsammare 0-100. 11.3 mot 9.0.
Tydligen begränsad toppfart på el till max 100 km/t.

Och tekniskt en äldre teknik.
nickel-metal hydrid batterier mot litium-jonbatterier, främsta orsak till lägre pris är mindre och billigare batterier.

Dessutom kan man fundera på hur snål den otroliga Prius egentligen kan vara?
Angående vad man kunde läsa för några månader sedan.

”Jag mötte just min kollega Calle Carlquist vid kaffeautomaten. Han har kört vår Opel Ampera under några dagar och han var full av entusiasm. I dag körde han eldrivet hela vägen från sitt hem i Uppsala till redaktionen vid Norrtull i Stockholm – drygt 67 kilometer. Nu när våren anlänt och man inte behöver kräma på så mycket kupévärme går Amperan längre och längre på el för varje dag.
Calle lät meddela, att han under de senaste 20 milens pendlarresor bara gjort av med två deciliter bensin.”

Är det möjligt att köra Prius 200 kilometer med totalförbrukningen 0.2?
Kräver inte det att man alltid begränsar resvägen till max 20 km och aldrig bryter det?
Är det möjligt i praktiken?

#a • 2012-06-27 19:01
Gunnar 44

Ck svamlar i nattmössan. Alla motorskribenter sammantaget ger ju vid handen att Prius visserligen går att köra snålt kortare körningar i stadstrafik. Emellertid går den inte billigare än någon annan småbil i den klassen på långkörningar. Det krävs alltså en väldigt stor tank om man ska kunna köra bilen 150 mil på en tank. Inte ens fabrikens egna förbrukningssiffror är i närheten av det som krävs för att köra 150 mil på en tank.
Dessutom håller Opel en väldigt hög standard i jämförelse. Komforten är även den överlägsen i Amperan.
Kvaliteten hos Opel i dag håller minst lika hög klass som vilken Japansk bil som helst. Se Dekras kvalitetsrapport. Kommentarer är där helt överflödiga.
Men som familjebil verkar Amperan få stå tillbaka för Priusen och kanske flera bilmärken, på grund av priset.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.