Den som handlar mat får ofta veta var den kommer från. Men att tanka bensin eller diesel är något helt annat. Där är råvarornas ursprung ofta dolt, och flera mackkedjor kan inte svara på varifrån bränslet hämtas.
Det här har varit ett problem i många år. Över hälften, 55 procent, av de råvaror som användes till fossil bensin och diesel under förra året hade okänt ursprungsland.
Det visar uppgifter från Energimyndigheten som organisationen Gröna Mobilister sammanställt i årets upplaga av rapporten Drivmedelsfakta.
”Värdet av löftet är svårt att värdera på grund av bristen på spårbarhet”
Många undrar om någon rysk råolja används i svensk bensin och diesel. Både OKQ8 och Circle K uppger att deras leverantörer försäkrat dem om att råvaran inte kommer från Ryssland, något som också intygas av branschorganisationen Drivkraft Sverige.
”Värdet av löftet är svårt att värdera på grund av bristen på spårbarhet”, skriver Gröna Mobilister i rapporten.
Inget krav
Flera mackkedjor kan tydligt visa varifrån råvarorna kommer. Det gäller St1 och Preem som har egna raffinaderier, samt de företag som köper bränsle från dessa kedjor.
Både St1 och Preem hämtar främst sina råvaror från Norge, Guyana och USA.
Varken OKQ8 eller Circle K delar dock någon information om var det fossila bränslet kommer från. ”Okänt ursprung” är det enda som står på mackkedjornas hemsidor.
Båda kedjorna hämtar sina drivmedel från andra raffinaderier och då finns inget krav på att redovisa var råvarorna kommer från.
Ändring på gång
OKQ8 hävdar att det beror på att det inte finns något vettigt system eller regelverk för hur det ska göras.
– Det gör att det är svårt att skapa en trovärdig ursprungsmärkning även om vi kan säga att våra leverantörer till exempel inte hanterar råolja från Ryssland, säger Jesper Ekström på OKQ8:s kommunikationsavdelning.
Redan nästa år blir det dock ändring. I januari 2026 träder en ny lag i kraft som innebär att företag som importerar bensin och diesel ska kunna styrka varifrån råvarorna kommer.
Men OKQ8 flaggar för att det kanske ändå inte kommer gå att avslöja ursprungsländerna.
– Det är positivt och minskar risken mer för bedrägeri i leverantörskedjan men innebär inte att det kommer finnas ett allokerings- och spårbarhetssystem ut till slutkund som är tillräckligt trovärdigt för en ursprungsmärkning.
Andel av den fossila råvaran som kom från respektive land under 2024.
Preem/Gulf
Siffrorna för Din-X och PS Energi är liknande.
| Land | Andel |
| Norge | 55,1% |
| Guyana | 13,0% |
| Storbritannien | 6,0% |
| USA | 5,9% |
| Libyen | 4,7% |
| Nigeria | 3,4% |
| Danmark | 2,4% |
| Ghana | 0,5% |
St1
| Land | Andel |
| Norge | 32,4% |
| Storbritannien | 2,2% |
| USA | 50,9% |
| Nigeria | 7,9% |
OKQ8/Tanka
| Land | Andel |
| Okänt ursprung | 93,4% |
Circle K
| Land | Andel |
| Okänt ursprung | 93% |
Notera: Totalsumman blir inte 100 procent eftersom artikeln enbart fokuserar på de fossila komponenterna i bränslet, och inte de komponenter som utgörs av biobränsle.
Källa: Drivmedelsbolagen & Gröna Mobilister
Andel av den fossila råvaran som kom från respektive land under 2024.
Preem/Gulf
Siffrorna för Din-X och PS Energi är liknande.
| Land | Andel |
| Norge | 56,6% |
| Guyana | 13,4% |
| Storbritannien | 6,1% |
| USA | 6,0% |
| Libyen | 4,8% |
| Nigeria | 3,5% |
| Danmark | 2,4% |
| Ghana | 0,5% |
St1
| Land | Andel |
| Norge | 26,1% |
| Storbritannien | 3,5% |
| USA | 31,2% |
| Nigeria | 13,1% |
| Qatar | 18,3% |
OKQ8/Tanka
| Land | Andel |
| Okänt ursprung | 91,9% |
Circle K
| Land | Andel |
| Okänt ursprung | 94% |
Notera: Totalsumman blir inte 100 procent eftersom artikeln enbart fokuserar på de fossila komponenterna i bränslet, och inte de komponenter som utgörs av biobränsle.
Källa: Drivmedelsbolagen & Gröna Mobilister
Vi Bilägare har sökt Circle K för en kommentar utan resultat.