Bild
Nästa artikel

Hälften av all bensin och diesel har okänt ursprung

Nyheter

Så mycket som hälften av all bensin och diesel som säljs i Sverige har okänt ursprung. Nästa år sätts nya krav på drivmedelsbolagen.

Från och med den 1 maj 2020 kommer alla drivmedelsleverantörer i Sverige vara tvungna att ge information om drivmedlets klimatpåverkan, råvaror som använts och vilket ursprungslandet är. Informationen kommer att sättas upp i form av klisterlappar i direkt anslutning till pumparna, och gäller för såväl förnybara drivmedel som fossila. Men att deklarera exakt var fossila bränslen kommer från är inte alltid helt enkelt.  

I en intervju med TT berättar Per Östborn från Gröna Bilister att de nya kraven kan bli en utmaning för leverantörerna. 

– Bränslebolagen känner bara till ursprunget hos hälften av all fossil bensin och diesel de säljer. Råolja som köps in och raffineras i Sverige är spårbar och kommer till största delen från Ryssland, Nordsjön och Nigeria, men den andra halvan köps in som färdig produkt och där saknas system för att spåra råoljan tillbaka till källan.  

Han är positiv till förändringen och tror att det kan vara en väckarklocka för både konsumenter och leverantörer. 

– Vet leverantören inte var bensinen eller dieseln har sitt ursprung ska det också deklareras. Och jag tror inte att man vill att det ska stå "ursprung okänt" på en pump bredvid ett annat alternativ som tydligt deklarerar klimatpåverkan och ursprung. Det ser helt enkelt inte bra ut, säger han till TT. 

Diskutera: Tycker du att det är viktigt att veta var ditt drivmedel kommer ifrån? 

Kommentarer

#1
2019-08-08 08:55

Man vill ju inte att bensinen kommer från nåt område som drabbats av ofred eller andra oroligheter...

#2
1
2019-08-08 09:12

Märkligt med de som kallar batterier för blodsbatterier när de faktiskt bör veta vad som hänt och fortfarande händer vid framställande av olja.

#3
2019-08-08 09:21

Vem bryr sig? Jag dricker inte bensin.

#4
2019-08-08 09:25

På tiden, vi har höga krav och vet var varenda komponent i en bil är tillverkad och hur den är tillverkad.
Men vi har haft noll koll på ursprunget på det som ger energi att föra bilen framåt. (förutom Biogas, HVO, Etanol och El då).

Det är intressant hur vi ibland ställer höga krav på vissa saker men helt glömmer av andra.
Undrar hur detta kommer påverka bensinpriset?

#5
2019-08-08 09:34

Det borde stå på blodsbatterierna var alla de blodsbesudlade metallerna med mera i dem kommer ifrån - och huruvida barn, djur, miljö och så vidare har lidit vid framställningen och brytningen.
Vidare kan man tänka sig en text på laddstationer var elen kommer ifrån, om den är inhemsk eller importerad från kolenergi i Tyskland, Polen med mera (via det nätverk som alla länder i Europa och Ryssland är sammanlänkade i). Elbil = kolbil. 

.

#6
2019-08-08 09:39

@Klarsynt
De flesta laddstationer redovisar var elen kommer ifrån och om det inte står specifikt så går det att gå in och läsa på hemsidan där det redovisas

#7
2019-08-08 09:43

@Reverend Benny
Dessvärre gör det inte det. När svensk elförbrukning når toppar så importeras el in i våra nät från utlandet. Denna el är till stor del tillverkad av kol. Ju mer vi förbrukar ju mer importerar vi. All ökad förbrukning (såsom övergång till el från t ex diesel) måste täckas av ökad kolel. Detta anges inte när så sker. Det hade nog öppnat ögonen för miljömupparna på söder om de laddar och det plötsligt står på en digital skylt: "Nu strömmar det in el tillverkad av skifferolja från Estland". 

.

#8
2019-08-08 10:00

@Klarsynt, kanske hade varit en poäng med en sådan skylt, helst då i kombination med en digital skylt på bensinstationen där det står att "denna diesel är framställd från skifferolja från ställe x" när man nu fått koll på var oljan kommer ifrån vill säga.

#9
2019-08-08 10:08

@Reverend Benny

Ja, helt klart. Redovisas det ena drivmedlet så skall det andra också redovisas.

.

#10
2019-08-08 11:33

Bra. Kan man ju bojkotta amerikansk olja...

#11
2019-08-08 16:29

Vi har en integrerad nordeuropeisk elmarknad i och med Nord Pool. Hitintills under 2019 har 0,5% av Sveriges effektbehov täckts med import, huvudsakligen från Norge och Danmark. 88 GWh importerat, 17 102 GWh exporterat till andra marknader.
Specifikt för Sverige-Polen har vi importerat: 0,139 GWh och exporterat 1507 GWh. Den import som förekommer är i det närmaste försumbar i sammanhanget.

I Sverige finns 25000 rena elbilar i trafik. Dessa körs i genomsnitt 1200 mil/år och förbrukar 2 kWh/mil.
Total energiåtgång ca 60 GWh. Så att prata om kolbilar annat är för avgasbilar i Sverige blir bara strunt.

Ingen kan förneka att viss import av smutsigt producerad el sker. Det som spelar roll är att se till de FAKTISKA förhållandena mellan import/export. Ännu saknar vi att SydVästlänken tagits i drift mellan Nässjö och Hurva/Höör för att kunna trycka mer effekt till elområde 4 och faktiskt ÖKA möjligheten till export av kärn-/vatten- och vindkraft mot kontinenten.

#12
2019-08-08 12:07

Låter som en bra anledning att sedan höja priset.....

#13
2019-08-08 12:15

Bra sammanställt Grosser, lätt att ta till sig.
Visste inte att siffrorna för import och export såg ut som dom gör.

#14
2019-08-08 12:18

Sverige har sedan flera år i rad haft elöverskott, dvs vi har producerat mer el än vad som använts i Sverige. Det finns alltså en hel del marginal att ta av här för elbilar. Att komma med ”kolkraftsel” varje gång man pratar om elbilar, det är oseriöst. Det är f ö i princip samma ”blodsbatterier” i mobiltelefoner och bärbara datorer som i elbilar, så om elbilar laddas med ”kolkraftsel” så bör ju rimligen det även gälla varje person som har en mobiltelefon, surfplatta eller en bärbar dator. Allt ingår i samma elnät.

#15
2019-08-08 13:13

Finns det nån gräns för hur många gången man kan upprepa samma mantra i tråd efter tråd utan att bli utsparkad?

#16
2019-08-08 14:14

Här kan man se exakta siffror för import/export och det är minsann inte bara Norden som är sammankopplad. Just precis nu gäller, t ex följande:

Netto export / import
ExporterarSVERIGE
2 062 MW
ImporterarDANMARK
2 980 MW
ExporterarNORGE
4 643 MW
ImporterarFINLAND
3 679 MW
ImporterarESTLAND
207 MW
ExporterarLETTLAND
88 MW
ImporterarLITAUEN
920 MW

Och för varje gång något tillkommer som vill ha ström så blåser det inte plötsligt mer. Nej, varje gång något TILLKOMMER så måste detta hämtas ifrån utlandet.

.

#17
2019-08-08 14:32

Mer el.

#18
2019-08-08 14:41

Oj, vi exporterar en hel del el.
Tänk om vi fortsatt satsningen på biogas eller inhemsk etanoltillverkning, då kanske vi varit än mer oberoende av import av olja för drift av våra fordon. Men det var ju snåla bensin och dieselbilar som var framtiden efter 2006.

#19
1
2019-08-08 16:51

Bravo Grosser, det var klarsynt. Kan nog göra t.o.m. Klarsynt lite mer klarsynt.

#20
2019-08-08 17:02

Nog kan kontroll av ursprung behövas pga bensinkvaliteen verkar variera väldigt. Exempel jag drog husvagnen från Ronneby till Dalarna medelförbrukning 1,2 liter milen. Från Dalarna till Falkenberg helt plötsligt 1,4 liter milen sedan Falkenberg till Ronneby endast 1,05 liter milen och detta baserad på likvärdig väderlek och hastighet.....Märkligt eller hur utan massa babbel om orsaker och dylikt. Jag tror på bensinkvaliteen.

#21
2019-08-08 19:56

Bra med ursprungsmärkning så man kan bojkotta drivmedel från skurkstater som Saudiarabien och USA.

#22
2019-08-08 23:03

Jag vill hellre ha en deklaration vid pumpen som visar hur mycket energi det är i bensinen. För den verkar variera betänkligt.

#23
2019-08-09 09:01

AXA m,m.
Bojkotta USA !
Har du samma budskap om att bojkotta VAG bilarna med

#24
2019-08-09 14:16

Varför bojkotta Audi, de gör trevliga bilar med god design så länge man håller sig till de normala sedanerna och inte tittar på monstrositeterna i deras SUV-sortiment.

#25
2019-08-09 17:19

Klarsynt: Så om det bara är blodsbatterier enligt dig när de kommer från dålig framställning så kan du kanske då sluta referera till blodsbatterier när det kommer till Tesla? De tar kobolten från Kanada, och jag har en känsla av att där inte förekommer mer barnarbete än möjligtvis som här nån stackars praktikant.
För övrigt håller jag med dig om att även elbilarna både ha en deklaration. Gärna både varifrån de tar sin kobolt och hur stor andel de har i sina batterier. Så kanske folk väljer de som har gjort lite bättre jobb med att iaf försöka minska användandet än att köpa bara det lägst prissatta från ett företag som bara bryr sig om maxvinsten.

#26
2019-08-10 08:26

Vorwärts Audi gör trevliga bilar?
De kan jag inte påstå med så enormt mycket fel som de har.
Katastrof hög oljeförbrukning, haverier kamaxel kedjor. bedrägeri förfaranden m,m..
Är detta en trevlig bil, Nej inte för mig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.