Bild
Nästa artikel

Ok med HVO i Volvo

Nyheter

Nu kan nyare bilar på SPA- och CMA-plattformen från 2015 och framåt tankas med det fossilfria bränslet HVO100.

Biltillverkaren Volvo ger klartecken till Volvoägare i Sverige, Norge, Finland och Danmark att tanka ren HVO. Tidigare har det bedrivits tester med taxibilar och nu är det alltså även fritt fram för privatbilister.

Men – det är bara nyare Volvobilar som produceras just nu som omfattas. De är baserade på antingen CMA- eller SPA-plattformen och har fyrcylindriga dieselmotorerna D3, D4 och D5. Godkända modeller är:

  • XC90 från 2015.
  • S90, V90, V90 Cross Country från 2016.
  • XC60 från 2017.
  • V60, V60 Cross Country från 2018.
  • XC40 från 2018. 


Äldre Volvobilar med samma modellbeteckning som nämns här ovanför är alltså inte godkända att tanka HVO100.

HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja och görs på växtoljor och slaktavfall. Det fossilfria, förnyelsebara bränslet HVO100 sänker utsläppen av växthusgasen koldioxid (CO2) med upp till 90 procent.

Tidigare har bland annat Peugeot och Citroën samt Nissan och Renault godkänt HVO100.

Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
 

Kommentarer

#1
2019-04-04 13:07

HVO 100 går utmärkt att köra på och anammas nu av allt fler tillverkare. Det är självfallet positivt att vi går mot en fossilfri värld och batteribilar är knappast en lösning för precis alla.

#2
2019-04-04 13:09

Varför inte döpa om märket till HVOlvo dårå.

#3
2019-04-04 14:17

Palmolja är ju toppen...

#4
2019-04-04 14:23

Palmolja får inte användas i ren HVO100 om den skall kunna vara skattebefriad.
PFAD får inte finnas i HVO100 från juli 2019 för att det skall kunna vara skattebefriat.

#5
2019-04-04 15:25

Då behöver man se till så man kan tanka på alla mackar, det går inte som det är nu.....sedan hur går det med regnskogen? Kan vi vara säkra på att den inte skövlas för att få fram tillräckligt med HVO? Om vi inte kan vara helt säkra på det så är HVO fortfarande ett skitbränsle.

#6
2019-04-04 15:35

Läs en rad upp Shogan istället för att fortsätta med ditt mantra. Sedan, varför behöver det finnas överallt bara för att ännu ett märke godkänner användandet?

#7
2019-04-04 16:14

Sedan kan man undra vad som menas med XC60 från 2017 är godkänd. Jag tolkar det som att min från 2017 med gamla 5 cylindriga dieseln inte är godkänd men den nya 4 cylindriga dieseln, också från 2017, är godkänd. Eller har jag fel?

#8
2019-04-04 16:50

EnnannanRobban.

Varför skulle det behövas fler mackar att tanka på bara för att ett märke till godkänt bränslet? Ja, det funderar jag också på.....tycker nog att det behövs fler ställen att tanka på oavsett, om fler ska kunna använda det, närmaste ställe för mig är Karlstad enkel resa 6mil. Say no more......

Och som sagt VEM garanterar att inte regnskogen skövlas? Och om nu fler ska köra på bränslet, så lär man öka produktionen(bränslet är ju redan idag en bristvara), klarar man det utan att regnskogen skövlas? Sedan priset....få tankar detta om inte priset går ned, nog ganska få som tankar detta om priset är 1-2kr högre än "vanlig" diesel. Jag skulle absolut inte göra det som privatperson och väldigt få andra också om jag känner dom rätt.

#9
2019-04-04 17:04

Christer_1, Jag uppfattar det samma som du, att det gäller nya XC60 med VEA enbart.

#10
2019-04-04 17:52

Då gäller det att se uppför oss med lite äldre Volvo bilar

#11
2019-04-04 18:54

Inget slaktavfall o palmolja i min bil tack!

#12
2019-04-04 19:18

Christer, det gäller alla Volvo på SPA och CMA-plattformarna med VEA-diesel, alltså inte gamla XC60, V60, V40, V70 osv, oavsett motor.
Shogun, det skall ursprungskontrolleras om det skall få vara skattefritt, vilket HVO100 är.
Palmolja och PFAD kommer kunna finnas i HVO-tillsatsen i vanlig diesel eftersom den ändå inte är skattefri som tillsats.

#13
2019-04-05 03:38

Jag antar att även äldre Volvo än de som godkänts av Volvo går utmärkt att köra på 100 % HVO. Orsaken till Volvos begränsning är sannolikt att man helt enkelt inte alls testat några fler modeller än de ovan uppräknade och därför inte kan lämna ett godkännande.

#14
2019-04-05 05:47

@John: ja, och kanske också att de vill skapa efterfrågan på nya bilar?

#15
2019-04-05 06:36

Laddhybridbilar får diverse bidrag oavsett om de laddas eller inte. Är det inte dags att ge godkända dieselbilar precis samma bidrag, oavsett om de tankas med HVO eller inte? En diesel på HVO är fasen så mycket miljövänligare än en blodsbatteribil på kolkraft, tillika.

.

#16
2019-04-05 09:07

Varning dock för o blanda ihop uttrycken!

HVO fungerar fint till alla dieslar även om inte alla tillverkarna godkänt den (än).

Förstår inte varför ViB lägger till 100 när den lätt kan förväxlas med B100 Diesel som är en ren vegetabilisk produkt (Raps), tankar man DEN kan man få problem!! iaf om man åker Mercedes oavsett modell (Egen erfarenhet från åkeriet)

#18
2019-04-05 11:00

HVO är en pappersprodukt, och räddar inte klimatet på långa vägar. Men fine, vill du framstå som miljövänlig eller för att döva dåligt samvete, tanka HVO.

#19
2019-04-05 11:32

@Styggavargen

Som med blodsbatterier, då..

.

#20
2019-04-05 15:33

Cirkeln är sluten när folktraktorn går på slaktavfall...
:-D

#21
2019-04-05 17:08

Tindritus:
Det är inte ViB som lägger till detta för att det är roligt.
100 står för 100%.
HVO kan vara blandat till 50% också som t.ex. Preem har i sin evolution diesel+.

#22
2019-04-06 09:07

Jag har en Volvo V40 CC med D2 motorn Årsmodell 2017. 2 Liters motor på 120 Hk.
Det måste väl vara samma motor som är till D3, D4. Det är bara olika effektuttag på de olika dieslarna.
Alltså borde min motor gå att köra på HVO100?
Varför står den inte i listan???

#23
2019-04-06 15:49

Anders, För att Volvo bara testat de nuvarande modellerna. Såg någon kommentar från Volvo att det var skillnad på bränslepumpen i de äldre modellerna kontra SPA- och CMA-plattformarna.
Frågan om du kan är enkelt att svara på, men Volvo har inte godkänt det.

#24
2019-04-06 17:29

Strunta du glatt i HVO och spara pengar, vanlig diesel fungerar fint i din V40, för den drar väl inte ens halvlitern?

#25
2019-07-03 11:23

Intressant.

Jag kör V60 laddhybrid D6.
som jag förstått är D6 en D5:a med elmotor och då en miljöbil.
HVO100 är ett miljöbränsle varför är inte min motor testad för detta bränsle.
Eller har jag missat något.
Rätta mig gärna.
Vill gärna köra på HVO100

Olle

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.