Bild
Nästa artikel

Nissan godkänner HVO100 – Renault testar

Nyheter

Nissan säger ja till att tanka den fossilfria dieseln HVO100 i vanliga dieselbilar. Renault gör ett test med bränslet.

Sedan några år tillbaka säljs ren HVO, så kallad HVO100, i Sverige. Det är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Rent kemiskt finns stora likheter med fossil diesel och därför ska bränslet gå att använda i vanliga dieselmotorer.

Kruxet är att HVO100 inte är ett godkänt drivmedel för de flesta dieselbilar. Tillverkarna kräver i regel att deras bilar ska tankas med bränsle som uppfyller den europeiska standarden för diesel. HVO100 avviker från standarden på grund av att densiteten är lite för låg. Det betyder att bilens garantier slutar att gälla om man tankar HVO100.

2016 beslutade dock Peugeot och Citroën (och systermärket DS) att godkänna HVO100. Motorerna ska fungera på samma sätt som med vanlig diesel och garantin ska inte påverkas, meddelande de franska märkena.

Sedan dess har flera tillverkare sjösatt tester med HVO100 – bland annat Volvo och VW-gruppen. Mercedes har tagit fram en taxiversion av E-klass som får köras på ren HVO.

Nu kommer beskedet att också Nissan ger klartecken för HVO100. Alla dieselbilar från och med 2006 får tanka bränslet med bibehållen garanti.

Renault har också bestämt sig för att utvärdera HVO100. Ett test med ett hundratal bilar ska pågå till slutet av 2018 och ska ligga till grund för ett beslut om eventuellt godkännande.

I dagsläget finns HVO100-pumpar på ungefär 150 mackar runt om i landet.


En fördjupande artikel om HVO100 finns i Vi Bilägare nr 12/2018 som finns i butik från och med 4 september.

Rättelse: I artikeln (”Dieseln som kör utsläppen i botten”) i Vi Bilägare nr 12/2018 finns en felaktig uppgift. Renault har inte godkänt HVO100 som drivmedel för dieselbilar. 

Diskutera: Vad tycker du om HVO100?

Kommentarer

#1
2018-08-30 12:47

Lite positivt med hvo, ser allt fler SUV och större bilar (typ V90) med bensinmotor och det ger otroligt höga utsläpp av växthusgaser. Tydligen kan man inte avstå ifrån en SUV?. Tror det blir som i USA. Är det dags för ett förbud?

#2
2018-08-30 12:41

Det här är positivt! HVO100 är en bra väg att gå så länge tillgången räcker till

#3
2018-08-30 12:47

Kanonbeslut! Renault och Nissan delar väl en hel del motorer, så det är märkligt att Renault inte kan hänga på med en gång. Men apropå "Alla dieselbilar från och med 2006 får tanka bränslet med bibehållen garanti." -- hur mycket garanti finns kvar på en bil från 2006?? Möjligen (pytte)litet goodwill. När nu fler tillverkare godkänner HVO100 blir det förhoppningsvis litet press på resterande att göra det också.

#4
2018-08-30 15:45

och i takt med att fler godkänner så kommer också tillgången.

#5
2018-08-30 16:28

" Tydligen kan man inte avstå ifrån en SUV?. Tror det blir som i USA. Är det dags för ett förbud?"

Passa också på att förbjuda Ford Mustang, Mazda Miata och alla andra sportbilar, eftersom de inte lastar ett endaste dugg och inte löser något som helst transportbehov. Dessutom uppmanar de till onödigt bilåkande.

#6
2018-08-30 16:34

För att kommentera själva artikeln så tycker även jag att HVO är mycket positivt och hoppas att fler och fler godkänner det. Känns som ett mycket bra komplement till elektrifiering. Nu hoppas man ju bara att bilarna blir certifierade på riktigt för HVO100 så att man inte behöver straffbeskattas i onödan om man köper en dieselbil och kör den enbart på HVO100.

#7
2018-08-30 16:41

Mustang är riktigt rymlig, cabben har 380 liter med nedfällt tak eftersom det inte inkräktar på bagaget. Rymmer fyra personer också.

#8
2018-08-30 18:39

Tory, visst hade de kunnat skriva "Alla modeller från 2006 och framåt och för de som har kvar garanti så kommer den fortsätta att gälla" men det hade ju blivit mycket längre att skriva så...

#9
2018-08-30 19:23

Absolut, men vad är då skillnaden mellan modellår 2006 och 2005? Jag har svårt att tänka mig att Nissans hela dieselmotorprogram ändrades år 2006. Men, förmodligen kör de som har en Nissan från 2005 eller tidigare redan på HVO100, om de vill göra det!

#10
2018-08-30 19:26

Finns det någon Nissan diesel från 2005 i trafik?

#11
2018-08-30 20:41

Onekligen en bra poäng... :-) Jag hittar 57 st diesel -Nissan upp t o m 2005 på Blocket, huvudsakligen King cab, Terrano och X-trail. Så, definitivt, bilarna före 2006 är mest av akademiskt intresse!

#12
2018-08-30 21:59

Självklart. Dieselbilarna som såldes i USA (VW t.ex) passeras HVO genom ASTM D975.
Så Amerikanska dieselbilar FÅR gå på HVO, men samma motor får inte gå på HVO i Europa där vi har EN590...

Fånerier. Nissan har helt rätt. Det är ingen skillnad som är relevant för moderna bilar. Tuta och kör.

#13
2018-08-30 23:35

Toyotas last och transportbilar säljs med HVO100 godkännande:

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8887044-toyota-proace-2-0-d-...

#14
2018-08-30 23:35

Toyotas last och transportbilar säljs med HVO100 godkännande:

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8887044-toyota-proace-2-0-d-...

#15
2018-08-30 23:36

Toyotas last och transportbilar säljs med HVO100 godkännande:

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8887044-toyota-proace-2-0-d-...

#16
2018-08-31 06:53

Idiotfråga

#17
2018-08-31 08:43

Sätt inte kaffet i halsen nu, men...
"En fjärdedel av de svenska skattelättnaderna till biodrivmedel gick förra året till palmoljeprodukten PFAD. Detta trots att palmoljeproduktion visat sig vara värre för klimatet än man tidigare trott och att den billiga ingrediensen från palmoljeplantager i sydostasien konkurrerar ut närproducerade alternativ."
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/miljarder-i-skattelattnad-for-prod...

#18
2018-08-31 09:19

"Mustang är riktigt rymlig, cabben har 380 liter med nedfällt tak eftersom det inte inkräktar på bagaget. Rymmer fyra personer också."

Okej då, kanske inte var rätt val av bil för att få fram min poäng, som var att man inte kan förbjuda biltyper. Att beskatta bilar efter hur mycket de släpper ut är ganska rimligt tycker jag, men man kan inte förbjuda en biltyp så länge den uppfyller alla gällande lagar och regler. Att ens komma med ett sådant förslag visar att man har en märklig inställning till det här med demokrati. Bara för att man inte gillar något, så ska det förbjudas.

#19
2018-08-31 09:50

Grosser.
PFAD som används i hvo 100 är en restprodukt som normala fall eldas upp.
Så är väll bra att ta tillvara på den så länge den finns och den som görs i norden är spårar PFAD.
IKEA är världensstörsta användare av PFAD men läser sällan något om det

#20
2018-08-31 13:04

Det är bra att fler certifierar för att köra på HVO 100.
Det stämmer att Nissan i flera modeller använder motorer från Renault i de flesta av sina personbilar, för transportbilar och pickups har de egna dieslar. Även om Renault tillverkar flera av motorerna så är Renault och Nissan olika märken med stor grad av självständighet. De samäger varandra vilket gör att de har en annan struktur än t ex Peugeot-Citroën som är olika varumärken inom samma koncern, i samma företag. Om Peugeot-Citroën säljer en motor till t ex Ford så är det Ford som ska testa och certifiera motorn i sina modeller och inte Peugeot-Citroën. Peugeot-Citroën kan bara svara för sina egna modeller. På samma sätt är det mellan Renault och Nissan. Att Nissan certifierar en motor för sina modeller innebär inte att Renault automatiskt kan göra det, för de är inte samma företag. De är olika företag som samäger varandra genom "Renault-Nissan-Alliance" och som samarbetar på flera områden. Peugeot-Citroën kan däremot göra det för de är samma företag, om än olika varumärken och olika delar inom samma företag. Och Peugeot-Citroën har en gemensam utvecklingsavdelning för motorerna. Det har inte Renault-Nissan. Renault gör motorn och säljer till Nissan, och tvärtom.

Därför kunde Peugeot-Citroën vara snabba med att certifiera alla sina modeller med Euro 5 och nyare för HVO 100. Medan för Renault-Nissan har det tagit längre tid.

#21
2018-08-31 21:51

Ånej. En dieselbil blir miljövänlig! Hela min världsbild rasar nu! Kan någon ringa SOS. Vad skall jag nu gör med min klimatångest??

#22
2018-09-01 20:59

Kul, är det så bra som det låter så och beskrivs så varför inte. Dagens dieselbilar lär inte försvinna över en natt.
Sen kanske den inte blir miljövänlig, men vad jag kunnat läsa mig till så blir den miljövänligare än med fossildiesel i tanken.

#23
2018-09-02 08:37

Länk till artikel i SVD 31/8, tyvärr betaltjänst men att bara läsa rubriken räcker:
https://www.svd.se/reduktionsplikten-riskerar-att-haverera
När det i så fall inte finns tillräckligt med miljömässigt uthållig tillgång på HVO för reduktionen kan det knappast finnas tillgång på 100% HVO heller!

#24
2018-09-02 09:24

Bra länk @bgl, den visar ju på att det sällan är så enkelt som man tror.
Efter att ha läst artikeln så slås jag av tanken att man kanske ska fokusera på att använda HVO100 på de ställen där det ger mest effekt.
Lite OT men kan känna att det är trist att vi glömt bort biogasen för privatbilister, den finns och är klimat och närmiljösmart.
Inget sexigt bränsle men bra skit.

#25
2018-09-02 13:22

@Benny, eller se till att stoppa avskogningen och förbjuda PFAD i biobränslen (vilket redan är på gång).
Bara för att PFAD förekommer i dagsläget så måste det inte göra det i framtiden.

#26
2018-09-02 14:21

Helt rätt Svemba, men då vi inte är där idag som med så många andra eventuellt tekniska framsteg så ska man inte sälja in framtiden som lösning på problemet. Men det hade varit intressant att se en realistisk plan från folk som är kunniga inom området när vi skulle kunna ha en hållbar produktion av HVO100 och vilka fordon som man bör satsa på får det först, sett ur ett miljöperspektiv.
Jag tror garanterat att HVO100 har en plats, men som med mycket annat så är det inte lösningen på allt.

#27
2018-09-02 17:15

@Benny, det krävs inga tekniska framsteg. HVO utan PFAD finns redan.

#28
2018-09-02 20:44

@Svemba, du har helt rätt, men som jag skrev, problemet är att framställa tillräckligt, till en kostnad som inte är för hög för konsument/företag och kunna göra det ur ett hållbarhetsperspektiv.
Men man kan ju börja med att förbjuda PFAD, det kommer sannolikt trigga igång investeringar här inom landet som gynnar oss alla.

#29
2018-09-04 12:56

Jag begriper faktiskt inte alls varför man ska förbjuda PFAD - palmolja - i bränslet. Palmolja är ju bara en restprodukt från processindustrin där man tillverkar kakor, chips / snacks, parfym, kosmetika, margarin etc. dvs det är väl bättre att man använder palmoljeresterna i dieselmotorerna än att man tömmer ut det i miljön bara för att det inte får / ska användas i bränslesammanhang? OM palmoljan är skadlig ska den isf tas bort ur industrin.

#30
2018-09-04 18:05

Palmolja är huvudprodukten, PFAD är biprodukt i raffinaderiet. Någon PFAD vill då inte jag ha i kakorna. :)
https://www.preem.se/om-preem/hallbarhet/fornybara-ravaror/faq-palmolja-...

#31
2018-09-05 12:00

Man tänker direkt på det etanol som för några år sedan skulle lösa alla problem men som visade sig vara dålig både för miljön och för motorn. Blir det samma sak med HVO100, kommer råvaran att räcka till för att tillverka bränslet och blir det skador på motorerna??

#32
2018-10-04 19:06

Det är och var inte något problem med etanol. Däremot var det en mkt framgångsrik kampanj mot etanol när big-oil började inse att det faktiskt blev riktigt populärt utan större subventioner.
Regnskogsskövling sker inför odling av soja och palmolja bland annat, men inte direkt inför sockerrörsodling. Det är dessutom möjligt att framställa etanol på många fler sätt och platser än just via sockerrör, I Sverige sker det tex i Göteborg hos St1 ifrån avfall.
Skulle vilja påstå att problemen med diesel ersättning är större när det kommer till både miljöskövöing och emissioner. I princip samtliga biodieselvarianter ökar tyvärr både NOx och partiklar.
Scania har insett detta och satsar istället just på etanol, som alltså kan användas både till dieselmotorer (med utmärkta emissioner och likvärdig effektivitet jfrt med fossildiesel) och ännu renare i 3-vägs katalysatorrenade ottomotorer som ju är både billigare och ger mer effekt till låg förbrukning.
Det går att bygga otto-etanolmotorer som har lägre förbrukning än vanliga bensinmotorer och tom under de bästa dieslarna, men pga osäker marknad och lagstiftning så har ingen tillverkare vågat satsa på det spåret ännu. (Undantaget Scania då som ska ha all heder av sitt mångåriga arbete med ED95motorerna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.