Bild
Nästa artikel
Volvo ger grönt ljus för HVO100 i taxi

Volvo ger grönt ljus för HVO100 i taxi

Nyheter

Efter en testperiod har biltillverkaren beslutat att godkänna att alla taxibolag i Sverige kör sina Volvobilar på miljöbränslet.

Under fem månader har Volvo Cars kört en testperiod med ren HVO i 100 taxibilar i Göteborg. 
– Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanlig diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.

Det är alltså fritt fram för taxiförare att tanka HVO100 i motorerna D3, D4 och D5, som sitter i V90/S90 modellår 2018/2019 och V60 modellår 2019. Men privatbilister som är intresserade att fylla tanken med ren HVO får vänta, eftersom Volvos godkännande enbart gäller för taxibilar. I dagsläget är bränslet inte tillåtet i vanliga Volvobilar och skulle man tanka HVO100 och något händer gäller inte garantierna. 


HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja och är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Det är förnyelsebart och sänker växthusgaserna, räknat som koldioxid, med upp till 90 procent jämfört med vanlig fossil diesel. 

I Sverige finns några biltillverkare som godkänt HVO100 i vanliga bilar. Bland de som gett klartecken finns Peugeot och Citroën (och systermärket DS), samt Nissan. Mercedes har tagit fram en taxiversion av E-klass som får köras på ren HVO. 

Den som vill veta mer om HVO kan lyssna på Vi Bilägares podcast-avsnitt i ämnet

Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
 
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2018-10-12 15:00

Måhända en ödets ironi att de krafter som förespråkar HVO100, tillverkad av bl.a. slaktavfall, också förespråkar minskad, helst helt avvecklad köttkonsumtion!

#2
2018-10-12 15:26

Biomassa i form av döda (mjölk)kor mm uppstår väl även om man inte använder dem för köttproduktion. Kan man förresten skriva i sitt testamente att man önskar göra lite nytta efter sin egen död?

#3
2018-10-12 16:24

Släpper ut 90% mindre koldioxid men när man förbränner djur och växter, vad släpper man ut då?

#4
2018-10-12 16:35

Varför kan man inte köra en vanlig Volvo på HVO100 medan om samma motor sitter i en taxi går det bra att köra på HVO100? Ologiskt! Jag kör min Volvo V60 på HVO100 och har kört min förra Toyota Avensis i flera år på HVO100 helt utan några som helst problem.

#5
2018-10-12 16:37

Mjölkproduktion utan köttdito ger så dyr mjölk att få är beredd att betala.
Då måste dessutom hälften av alla kalvar (tjur-) slås ihjäl direkt efter födseln, ett ännu större etiskt dilemma än vad nuvarande djurhållning är enligt vissa. Att föda upp dom bara för HVO100- produktion blir också alltför dyrt

#6
2018-10-12 16:55

Ska jag förstå bgl som att vi inte får möjligheten att dricka mjölk om vi inte äter kött?

#7
2018-10-12 17:55

Möjligheten kommer att finnas om bara mjölkdrickarna accepterar det högre priset.
Det är betydligt enklare för en laktovegetarian att ge kroppen fullvärdig kost än vad det är för en renodlad vegan, därför kommer förmodligen toleransen för högre pris på mjölkprodukter att vara stor!

#8
2018-10-12 18:48

Varför gå omvägen via ko för att göra mjölk, en ko-robot kan säkert fixa mjölk direkt från gräs och spannmål. Redan nu finns det bland annat havre-mjölk som är lika gott som ko-mjölk.

#9
2018-10-12 19:24

#3
Kretsloppskoldioxid.
MEN, man kan heller inte öka utsläppen av denna, över den nivå som kretsloppet hinner omsätta.
Då står man ändå som slutresultat med ett överskott Co2.

#10
2018-10-13 08:41

Preems höginblandning av biodiesel är gjord på tallolja, så det finns inget tekniskt hinder från att göra 100 procentig biodiesel på skogsavfall. Det är mer en fråga om tillgång och infrastruktur på råvaran.

Vi går mot en värld med minskad tillgång på fossila bränslen så det är dags för ersättningsbränslen. Man behöver hitta fyra nya Saudis för att bibehålla oljetillgången som nu in i framtiden, vilket givetvis är en omöjlighet. De fossila källorna är ändliga. USAs teknik med fracking-metoden är en desperat åtgärd för att hitta de sista mängderna.

Världen har målat in sig i ett hörn av oljeberoende som att tillgången på olja är oändlig. Vi står inför människans största utmaning hitills, att förändra hela energisystemet och transporter och hitta alternativ till alla de produkter som baserar sig på petroleumbaserad plast.

Det går inte längre med ”business as usual”.

#11
2018-10-13 10:35

Tror inte att det är något större problem att köra på HVO i dieselbilar. Dock är grundproblemet med förbränningsmotorer, otto-, dieselmotorer, att de är för ineffektiva. Verkningsgraden är 30-40 % i bästa fall vilket innebär att vi bränner enorma mängder energi till ingen nytta med dagen teknik.

#12
2018-10-13 13:13

bgl och pinjong: all djuruppfödning ger mer eller mindre 50% hanar. Om man inte använder diverse moderna metoder som är relativt dyra i dagsläget. Detta gäller höns, får, getter, kor, grisar och så vidare. Grejen är att om man accepterar att tamdjur föds upp och hålls, så accepterar man också att det per automatik uppstår en slakt i någon ände. Och ja, så är det. En ko måste få en kalv 1 gång per år för att ge mjölk. En höna blir gammal. Det anses av de som verkligen kan djur (veterinärer, djurbönder etcetera) grymt att låta ett djur självdö om det går att undvika. Alltså får man någon gång avliva det. Det döda djuret kan endera tjäna som mat, eller något något annat.
Du kan inte få mjölk utan att också få massor av tjurar. En bonde kan inte spara alla tjurar, eller ens alla kvigor, eftersom det är en omöjlighet i längden. Börjar du med 30 mjölkkor och inte slaktar löpande har du inom 10 år hundratals djur. Varav en stor del inte kommer att göra något annat än att äta.
Man kan tycka vad man vill om det, men det är svårt att lura naturen. På gott och ont.

#13
2018-10-13 18:30

hvo 18:- litern. Vem vill köra på den smörjan.

#14
2018-10-14 08:38

I mina trakter kostar HVO100 samma som diesel. Då motorn går tystare och jämnare på HVO100 samtidigt som man gör miljön en tjänst är valet enkelt om man har en bil som klarar det.

Miljömässigt är nackdelen med HVO100 NOx och fördelen är att ingen kobolt behövs till några batterier.

Råvarorna som används nu är bara tillfälligt. Finns försöksanläggning där man använder skogsråvara. Samma skogsråvara kan sedan användas i massaindustrin så i Sverige kan vi själva tillverka allt HVO100 vi behöver utan att ta ut mer råvara från skogen. Därför är HVO100 intressant ur nationalekonomisk och miljömässigt perspektiv.

#15
2018-10-14 10:23

16:62 tankade jag HVO100 för förra veckan, det ger en drivmedelskostnad på 6:80/mil.

Inte så jag gråter direkt.

#16
2018-10-14 11:37

Jallemet, vad är det för bil du har som bara drar 0,4 liter per mil? Måste typ vara en golf eller nåt!?

#17
2018-10-14 11:40

Lasse, nu skjuter du båten i sank.. vad skall HVO troende göra när du säger så? (#9)

#18
2018-10-14 14:59

Lasse:
Javisst kan man få ett Co2 överskott om man frigör alltför mycket biologiskt dvs naturligt Co2 MEN detta överskott omsätts betydligt snabbare, oftast på några få år, jämfört med fossilt Co2 överskott som det tar miljoner år att omsätta. Det är omloppshastigheten mellan CO2 från HVO100 vs Co2 från olja som är problemet!

#19
2018-10-14 15:47

I en redan överbelastad atmosfär full med koldioxid?. Nja, jag är tyvärr skeptisk stoor. Omsättningen kan du nog bortse ifrån, dessutom finns det inte tillräckligt med HVO...så det är ett slag i luften.

#20
2018-10-14 21:10

Vargen:
Omsättningshastigheten kan man definitivt inte bortse från. Det är ju den hela växthusproblemetaiken handlar om! Vad gäller tillgången på HVO är det korrekt att än så länge råder det brist på denna. I ett större perspektiv råder det global brist på varje bränsleslag inkl den fossila oljekällan som håller på att sina därför måste man driva framtidens fordon på en mix av etanol, el, HVO, vät och biogas plus säkert många fler framtida, nu okända, energibärare.

#21
2018-10-15 00:56

@styggavargen
Volvo V50 D2 med gynsam körcykel.

10 mil pendling 5 dagar i veckan
på 50-70-90 väg
(Förbrukningen ökar med snitt 1dl/mil vintertid när värmaren går 2ggr/dag).

#22
2018-10-15 09:43

Vargen#17
Dom "troende" får väl komma till insikt, eller fortsätta att leva med en lögn.
Stoor #18
Fossil Co2 eller som du uttrycker det, naturligt Co2, är samma sak. Det avgörande är att fossil Co2 har legat bundet i miljontals år för att, sett till tidsfaktorn, "plötsligt" släppas fri i en annan/annat, tid/atmosfär/kretslopp, än när den bildades.
Detta medför ett överskott som det nuvarande kretsloppet inte förmår hantera.
Lika illa blir det på sikt om vi ökar produktionen av biologisk Co2 i dag. Omloppet ökar inte sin hastighet för att vi ökar utsläppen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.