Bild
Nästa artikel
Officiell: Nya Skoda Octavia Scout – här är alla nyheter

Officiell: Nya Skoda Octavia Scout – här är alla nyheter

Nyheter

Skoda visar upp en ny version av upphöjda Octavia Scout. För första gången kommer den som mildhybrid och med framhjulsdrift.

I slutet av förra året presenterades nya generationen av Skoda Octavia. Den ger sig in i en klass där konkurrensen sällan varit så tuff, särskilt från utmanare från Kia, Hyundai och interna rivalen Volkswagen.

Nu presenteras även den upphöjda versionen av Skoda Octavia. Precis som tidigare heter den Scout och får plastdetaljer på sidorna, 1,5 centimeter högre markfrigång och ett lite tuffare utseende.

Skoda Octavia Scout är 1,6 centimeter längre och 1,5 centimeter bredare än förra generationen och det ska ge bättre innerutrymmen. Bagageutrymmet växer till 640 liter.

Den här typen av upphöjda kombibilar är populära bland svenska bilköpare och kan vara ett alternativ för den som vill ha en rymlig bil utan att köpa en suv.

Läs också: Vi testar nya Skoda Octavia mot två tuffa konkurrenter

Officiell: Nya Skoda Octavia Scout – här är alla nyheter

Ingen laddhybridversion ännu

På motorsidan blir Skoda Octavia Scout först ut med en fyrcylindrig dieselmotor på 200 hästkrafter och 400 Nm. Den har fyrhjulsdrift och sjustegad dubbelkopplingslåda som standard och får en dragvikt på upp till två ton.

Det finns även två svagare dieselmotorer på 115 eller 150 hästkrafter. För första gången i en Octavia Scout blir de här modellerna framhjulsdrivna.

På bensinsidan finns en 1,5-liters bensinmotor på 150 hästkrafter, antingen med eller utan mildhybridteknik (kallas e-Tec på Skodaspråk). Det är Skodas version av Volkswagens eTSI-system som ska sänka förbrukningen. Mildhybridmodellen har en sjustegad dubbelkopplingslåda som standard.

Dessutom finns en bensindriven toppmodell med 190 hästkrafter.

Någon laddhybridversion verkar inte vara aktuell, åtminstone inte vid lanseringen.

Skoda Octavia Scout får 18-tumsfälgar som standard och en del andra mindre designförändringar jämfört med ”vanliga” Octavia. På insidan finns ett nytt infotainmentsystem med upp till 10 tum stor skärm.

De svenska priserna för Skoda Octavia Scout är ännu inte klara.

Officiell: Nya Skoda Octavia Scout – här är alla nyheter
Officiell: Nya Skoda Octavia Scout – här är alla nyheter
Officiell: Nya Skoda Octavia Scout – här är alla nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-10 12:52

Ingen plast på min bil...inte på sidorna och runt hjulhusen, ser bara konstigt ut och fyller ingen vettig funktion. Dessa "skogsmulle" versioner av vanliga bilar är väl ute också nu... när folket köper en ful SUV?

#2
2020-06-10 13:54

Om möjligt ännu eländigare med alla silverfärgade plastprodukter som sitter i nerkant av "stötfångare" eller ännu värre på undersidan som inbillade hasplåtar!

#3
2020-06-10 15:13

Zzzzzz...

#4
2020-06-10 16:42

Håller helt med #1 och #2: det börjar bli otroligt tjatigt, och är otroligt fult, med all denna plast i hjulhus och underkanten av karossen så fort en bil bara är litet högre än 146 cm eller har pyttelitet högre markfrigång (här 1,5 cm!!)!. Är det något jag önskar mig av 2020 så är det att denna ovana försvinner, eller åtminstone att det skall gå att välja bort det.

Titta på en Navigtor t ex: https://www.autoblog.com/lincoln/navigator/ . Så mycket mer sobert! (Oavsett vad man tycker om bilen i övrigt.)

#5
2020-06-10 18:39

Skoda Octavia är otroligt vacker jämfört med en del andra bilar!

#6
2020-06-10 19:42

När det gäller låtsas hasplåtar i plast under bilen var det rätt bra på octavia från 2015. Det blir lite mindre vägljud i skodas annars rätt bullriga modeller, speciellt när man kör på grus.
Markfrigången är löjlig på en skogsbil.
Den passar rätt annars in rätt bra med alla andra mellanmjölk...

#7
2020-06-10 20:13

Šedá, šedší, Škoda!

#8
2020-06-10 21:33

ToRy. Tänka att man kan välja en std bil om man vill vara utan plast.
Hur svårt kan det vara.
Ellen väljer man std bilen med dåligväg paketet där man gjort bilen robustare utan plast på underredet och 20mm högre.

Nästan lika snygg som Volvo crosscountry

#9
2020-06-10 22:16

Bytet från en A4 Avant till en A4 Allroad (samma årsmodell och motor) gav en helt annan bilupplevelse: tystare & bättre komfort. Sedan dess är det bilar med (löjliga) plastdetaljer som gäller för mig. Dessutom skönt att slippa sitta nere på asfalten och köra. Tror på denna om det går att maxa utrustning och klara sig under 400. TDI150 är supersnål,

#10
2020-06-10 22:19

Perfekt bil för den sista biten till sommarstugan!

#11
2020-06-11 10:39

En standard Skoda har ju förhållandevis ganska bra markfrigång jämfört med andra modeller i klassen.

#12
2020-06-11 12:26

John, jag lovar dig... är din väg så dålig att det inte går att köra med en vanlig Octavia... så blir det inte bättre med en Scout.. antagligen är vägen så dålig att du får lägga bilen på vägkanten och mittsträngen av den dåliga vägen. Jag och en jag känner (som har en XC60) körde på en dålig skogsväg .. samma problem, du kunde inte köra i hjulspåren för att mittsträngen var allt för hög, tror du XC60 hade någon fördel ...nä! Han fick vackert lägga ena hjulparet på mittsträngen och ena i vägkanten för att kunna köra där. Tilltron till att 4-8 cm mer höjd löser problemet är bara fantasier, i verkligheten ej tillämpbart. Dock kan jag säga, hade du tagit en 11-bil (försvarets) som har minst 40 cm markfrigång ... så löser det problemet direkt, du behöver inte ens fundera.. kör på!

#13
2020-06-12 10:17

De extra centimetrarna gör ungefär lika stor skillnad på mina 12 km skogsväg som två extra fullvuxna passagerare bak eller tung last. Nu slipper jag höra knytnävstora stenar smälla i underrede och hjulhus och när tjällossningen är som värst är det en extra liten marginal som gör att underredet inte tar i och fyrhjulsdriften inte gör nån nytta. Ute på vanlig väg kör jag en personbil och inte en friggebod på hjul.

#14
2020-06-12 10:19

xx

#15
2020-06-12 14:11

Lawett, bra där-tack för ett gott skratt, SUV=friggebod på hjul Ha Ha Ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.