Bild
Nästa artikel
Skoda Octavia Combi kostar 274 400 kronor i bensindrivet och framhjulsdrivet TSI 150-utförande. Det är 82 600 kronor billigare än Volvo V60 B3 med bensindrift, mildhybridteknik och 163 hästkrafter.
Skoda Octavia Combi kostar 274 400 kronor i bensindrivet och framhjulsdrivet TSI 150-utförande. Det är 82 600 kronor billigare än Volvo V60 B3 med bensindrift, mildhybridteknik och 163 hästkrafter.

Provkörning: Skoda Octavia Combi (2020)

Provkörning

En ny generation Skoda Octavia har i kombilandet Sverige nästan samma tyngd som det senaste från Volvo. Vi Bilägare lotsar bilen genom vårsverige och söker svar på om Octavia har det som krävs för att behålla sin plats i svenska bilköpares hjärtan.

I den här första provkörningen svarar vi på några av de vanligaste frågorna ni läsare ställt på vårt Instagramkonto.

Har den bra utrymmen? Ja. De senaste två generationerna Octavia har varit rymliga bilar för sin klass, Octavia generation fyra (räknat från Octavia presenterad 1996) fortsätter på det inslagna spåret. Kombikarossen har växt med 2,2 centimeter, vilket gör att den nu är 469 centimeter lång. En centimeter kortare än Opel Astra och en längre än Ford Focus alltså.

Bagagerumsvolymen har ökat med 30 liter till totalt 640. Det dubbla bagagerumsgolvet kan vid behov gömma insynsskyddet. Baksätet fälls i 40/60 proportion men en väl tilltagen genomlastningslucka ger flexibilitet. En flyttbar ”regel” som håller väskor och bagage på plats är en nyhet i linje med Skodas måtto ”Simply Clever”. Att bagagerummets nätskiljevägg kostar extra är mindre bra.   

Ben- och fotutrymme är ungefär som tidigare generation – rymligt. Baksätesdynan ger bra med lårstöd och mina 183 centimeter får plats på alla ledder. Fönsterlinjen är barnvänligt låg, men bakdörren kunde öppnat generösare för att underlätta insteg.  

Miljöbilsalternativ? Ja, men det dröjer till sensommaren i form av laddhybridversioner på 204 respektive 245 hästkrafter. Samtidigt lanseras gasalternativet G-tec.

Fram mot hösten kommer två bensinmotorer med 48-volts mildhybridteknik. Ovan nämnda alternativ kombineras med sjuväxlade automatlådor av dubbelkopplingstyp. Dieselalternativen blir på 115, 150 respektive 200 hästkrafter. Den senare fyrhjulsdriven. 

Provkörningsbilen har fyrcylindrig bensinmotor på 150 hästkrafter. Den upplevs raskare än effektsiffran anger. Cylinderavstängningen fungerar mjukare och tål högre belastning än tidigare. Däremot upplevde jag den sexväxlade manuella lådan som något kärv. 

Provkörningen bestod huvudsakligen av motor- och landsvägskörning i måttligt tempo, färddatorn stannade på 6,2 l/100 mil. Acceptabelt för en drygt 1 400 kilo tung kombi.

Plus: Utrymmen, chassikontroll, sittkomfort, motor. 

Minus: Vägbuller, elektroniska buggar, elektroniskt gränssnitt.

Vad nytt? Det mesta.

För vem? Golfklaskombiköparen som funderar på att gå upp en storlek.

Trevlig att köra? Verkligen. Octavia bygger på en utvecklad version av föregångarens MQB-plattform och i stora drag är körupplevelsen snarlik. Styrningen har vettig återkoppling från däcken.

Körupplevelsen är inte direkt entusiasmerande, men har man bråttom hem till fredagsmyset vaknar Octavia till och bjuder på fin körkänsla och god spänst.

Med förbehållet att jag inte har kört Octavia med standarddämpare vågar jag påstå att det elektroniskt kontrollerade dämparna är väl värda sina 8 700 kronor. Möjligheten att gå från närmast amerikanskt gung till välkontrollerad spänst på tjälskottsbråkiga kurvvägar imponerar. 

Stolen ger bra stöd. I förhållande till instrumentpanelen upplever jag att sittpositionen har blivit något lägre, något som tyvärr inte gäller vägljudet. Om Octavia även fortsättningsvis tillhör en av klassens ljudligare bilar får ett framtida test avgöra.

Några tekniska innovationer? Ja, men inga revolutioner. Det är första gången Skoda använder vindrutedisplay. Den har adekvat funktion men är omständlig att ställa in. Ventilerade stolar i kombination med massagefunktion och trezons klimatanläggning är andra nyheter. 

Klimatanläggningen har blivit pekskärmsstyrd, en lösning som inte passar alla. Mediasystemet är i grunden nytt. Några nya Skodaklurigheter har inte tillkommit men paraply i dörren, isskrapa i tankluckan och inbyggd tratt för att fylla på spolarvätska finns.

Nytt formspråk med mer påkostade materialval och tydligare fokusering på pekskärmsanvändning. Den silverfärgade dekorlisten ger handen ett bra stöd för att pricka rätt på den tio tum stora pekskärmen. Tvåekrad ratt!
Nytt formspråk med mer påkostade materialval och tydligare fokusering på pekskärmsanvändning. Den silverfärgade dekorlisten ger handen ett bra stöd för att pricka rätt på den tio tum stora pekskärmen. Tvåekrad ratt!
Rymligt på alla ledder. Den vita symbolen på ryggstödet visar var mobilen kan förvaras.
Rymligt på alla ledder. Den vita symbolen på ryggstödet visar var mobilen kan förvaras.
Bra känsla i knappar och vred. Rattvärmen har tre steg och värmer hela vägen runt.
Bra känsla i knappar och vred. Rattvärmen har tre steg och värmer hela vägen runt.
Bagagerumsdelaren kan likt insynsskyddet stuvas under det dubbla golvet. Påse till vänster = lastnät.
Bagagerumsdelaren kan likt insynsskyddet stuvas under det dubbla golvet. Påse till vänster = lastnät.
»Det sägs att Skoda har blivit ’för’ bra och att märket ska bli mer ’basic’ igen.«

Hur är kvalitetskänslan? Det sägs att Skoda har blivit ”för” bra och att märket ska bli mer ”basic” igen. Det verkar vara ett missförstånd, Octavia har aldrig varit mer påkostad.

Provkörningsbilens Alcantaraklädda instrumentpanel, rattens snitsiga kontrollknappar och innerbelysning med touchfunktion ger ett lyxigt anslag. Bakdörrarnas dörrsidor och de invändiga dörrhandtagen är av samma blanksvarta plastkvalitet som i exempelvis Karoq. 

Slutligen: Priset? Instegsversionen Octavia TSI 150 kostar från 268 900 kronor, då i Style-utförande vilket bland annat innebär adaptiva LED-strålkastare, vingelvarning, navigation och mysbelysning i kupén. Kombikarossen kostar ytterligare 5 500 kronor och vill man byta till diesel betingar det 39 400 kronor, men då ingår automatlåda. 


Octavia är i bättre form än någonsin. Konkurrenterna har en grannlaga uppgift om de ska kunna hindra nya Octavia från att bli en favorit i folkhemmet – igen.

I den här första provkörningen svarar vi på några av de vanligaste frågorna ni läsare ställt på vårt Instagramkonto.

Har den bra utrymmen? Ja. De senaste två generationerna Octavia har varit rymliga bilar för sin klass, Octavia generation fyra (räknat från Octavia presenterad 1996) fortsätter på det inslagna spåret. Kombikarossen har växt med 2,2 centimeter, vilket gör att den nu är 469 centimeter lång. En centimeter kortare än Opel Astra och en längre än Ford Focus alltså.

Bagagerumsvolymen har ökat med 30 liter till totalt 640. Det dubbla bagagerumsgolvet kan vid behov gömma insynsskyddet. Baksätet fälls i 40/60 proportion men en

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SKODA OCTAVIA COMBI TSI 150

PRIS, FRÅN KR: 274 400.

SVENSK LANSERING: Nu. 

MÅTT, CM: L 469/B 183/H 147. Bagagevolym, l: 640–1 700.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 492.

MOTOR: Tvärmonterad fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell växellåda.  

PRESTANDA: Toppfart 224 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,3–5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 120-153 g/km.

KONKURRENTER: Bland annat Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 308, Toyota Corolla, Seat Leon. 

Kommentarer

#1
2020-04-08 08:15

Vettig och lagom snygg bil, lägre instegspris hade väl varit att önska, bakdelen i profil skriker Volvo, inget dåligt i det.
115 hk motor och DSG, men dett pris kring 220 kkr hade varit mumma...

#2
2020-04-08 09:57

Jag upplever inte föregående modell som bullrig, snarare tvärtom. Förvånansvärt tyst jämfört med många bilar med högre pris.

#3
2020-04-08 13:11

Ja min 2018 är förvånansvärt tyst jämfört med många konkurrenter som jag kört.

Ny knapp för rattvärmen på ratten ser jag.
På min 18 ligger den i skärmen men man kan koppla den till stolsvärme knappen vilket är bra, stolsvärme på=rattvärme på.
Tre effektsteg är bra och värmen är på tills jag vill stänga av den och inte på tid som andra har.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.