Bild
Nästa artikel
Nyheter

Officiell: Mercedes E-klass uppdateras med nya laddhybrider

Publicerad 3 mars 2020 (uppdaterad 3 mars 2020)
Mercedes E-klass får en ordentlig uppdatering med små designförändringar och flera tekniska nyheter. Bland annat finns en "tupplursfunktion" och nya laddhybridversioner.

Det är dags för en ”halvtidsuppdatering” av Mercedes E-klass. Nyheterna presenterades på en digital presskonferens efter att bilsalongen i Genève stoppats på grund av coronaviruset.

Mercedes E-klass får inga större designuppdateringar utan det rör sig – som väntat – om några mindre förändringar. Störst är kanske skillnaden baktill där baklamporna på sedanversionen nu går på bredden istället för på höjden, för att efterlikna Mercedes CLS.

Då är förändringarna på insidan desto större. Infotainmentsystemet är nu Mercedes senaste så kallade MBUX-system med betydligt modernare teknik än tidigare. Köparna kan välja mellan en 10,25- eller en 12,3-tumsskärm och det finns inte mindre än fyra olika sätt att styra systemet med: pekskärm, kontrollvred, röststyrning eller handgester.

För att hålla föraren pigg och alert finns ytterligare två nyheter på insidan: dels en finess som justerar om stoppningen i stolen, och dels några förinställda lägen för musik-, ljus- och massageinställningarna som tillsammans ska göra långresorna bekvämare och mer avslappnade.

En annan udda finess är ett ”tupplursprogram”, eller ”Power nap” som nyheten heter på engelska. Det är bara tillgängligt i laddhybridmodellerna och gör att föraren ska kunna ta en liten tupplur vid vägkanten för att klara längre resor.

Mercedes har även hämtat inspiration från Teslas så kallade ”Sentry Mode” som kan spela in området omkring bilen för att fånga personer som exempelvis orsakar dörruppslag eller försöker göra inbrott på film. Systemet kallas Mercedes Urban Guard och finns även i en ”plusversion” med GPS-spårning av bilen i realtid.

De tekniska nyheterna under skalet är större än designförändringarna. Mercedes E-klass finns numera som laddhybrid i inte mindre än sju (!) olika versioner: med bensin- eller dieselmotor, sedan- eller kombikaross samt med bak- eller fyrhjulsdrift. Fler detaljer om de olika laddhybridmodellerna kommer senare.

Dessutom finns mildhybridteknik i flera versioner och en rak, sexcylindrig bensinmotor. Ny instegsmotor är en fyrcylindrig bensinare med 48-volts mildhybridteknik som ska kunna glida iväg på eldrift när den startas.

Uppdaterade Mercedes E-klass börjar säljas senare i år och ändringarna gäller även kombimodellen och den upphöjda E-klass All-Terrain.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.