Bild
Nästa artikel
Mercedes E-klass får snart en uppdatering och den ansiktslyfta versionen kommer dyka upp i sommar.
Mercedes E-klass får snart en uppdatering och den ansiktslyfta versionen kommer dyka upp i sommar.

3 viktigaste nyheterna i uppdaterade Mercedes E-klass

Nyheter

Snart får Mercedes E-klass ett ansiktslyft. Här är de viktigaste tekniknyheterna.

I sommar dyker den ansiktslyfta versionen av Mercedes E-klass upp hos bilhandlarna, men redan nu har Mercedes avslöjat några av nyheterna som ska lanseras. Det handlar alltså inte om en helt ny generation utan om en uppdaterad version som lanseras för att hålla modellen fräsch i ytterligare några år.

Designmässigt kommer E-klassen inte alls ta några jättekliv utan det är istället när det gäller tekniknyheter under skalet som de största förändringarna sker.

– Hela mjukvaran i bilen är praktiskt taget ny, säger Michael Kelz, chefsingenjör för E-klassen, till tyska Auto Motor und Sport.

Nytt infotainmentsystem

Med tanke på att lilla A-klassen redan har fått tillgång till Mercedes senaste infotainmentsystem MBUX är det inte så underligt att nu även E-klassen får ta del av systemet. MBUX är betydligt snabbare och modernare än infotainmentsystemet i dagens E-klass.

MBUX-systemet får två 10,25-tumsskärmar – en på mittkonsolen och en framför föraren istället för analoga instrument – och det finns även smart röststyrning som kan aktiveras genom att säga "Hej Mercedes". Navigationssystemet kan även flika in pilar och husnummer direkt i bilden på vägen som visas i skärmen för att föraren lättare ska hitta till destinationen.

Bilen kommer själv kunna uppdatera mjukvaran i infotainmentsystemet via nätet, till exempel om det dyker upp nya funktioner. Men att uppdatera hela bilens mjukvara över nätet, som hos Tesla, går inte ännu – premiär för det blir först i nästa generation S-klass.

En intressant nyhet i E-klassen är att MBUX också får en ny finess som kallas Mercedes Urban Guard. Det är en funktion som bevaka området omkring bilen medan den är parkerad, ungefär som Teslas så kallade Sentry Mode.

Infotainmentsystemet MBUX, som är snabbare och modernare än det utgående systemet, dyker upp i uppdaterade E-klassen. Så här ser skärmen ut i A-klass.
Infotainmentsystemet MBUX, som är snabbare och modernare än det utgående systemet, dyker upp i uppdaterade E-klassen. Så här ser skärmen ut i A-klass.

Smartare självkörning

Systemen som kan ta över körningen delvis under vissa förhållanden har blivit ännu lite smartare. Den nya "styrassistenten" kan ta över styrningen i bilen i upp till 30 sekunder innan föraren måste lägga handerna på ratten igen.

Problemet är att EU inte tillåter en så generös styrassistent, enligt Michael Kelz. Han säger att Mercedes förstås kommer anpassa systemet efter europeiska lagar, men det är intressant att bilen alltså i teorin kan mer än tillåtet.

Nästan bara mildhybrider

De flesta motorer som finns i uppdaterade Mercedes E-klass får mildhybridteknik. Det handlar om ett 48-voltssystem som innebär att förbränningsmotorn ibland kan stängas av helt, till exempel i jämn fart, då bilen "seglar".

Motormässigt blir det också premiär för två nya bensinare: en fyrcylindrig på 272 hästkrafter och en sexcylindrig på 367 hästkrafter.

Vid sidan av tekniknyheterna försvinner också basmodellen utan något "designpaket". De tre nya versionerna som går att beställa är Avantgarde, Exclusive och AMG.

Kommentarer

#1
2020-01-22 20:04

Nu pratar vi bil på riktigt!

#2
2020-01-23 12:10

Vilken utveckling! År 1985 hade E-klassens fyrcylindriga motor 95 hk om jag minns rätt, och alla kom fram i tid, nu har den 272 hk, så nu har man minsann ingen ursäkt vid för sen ankomst. Samtidigt som vägarna har förbättrats kraftigt och hastighetsgränserna har sänkts, och sänks ännu mera så länge trafikverket får bestämma. Samt att i Stockholm står man mer eller mindre i kö hela tiden. Det kräver många hästkrafter åtminstone mentalt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.