Bild
Nästa artikel
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift

Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift

Nyheter

Kias uppdaterade suv-utmanare kommer i två olika hybridversioner.

På bilsalongen i Genève ska Kia visa upp en ny generation av stora suv-modellen Sorento, men redan nu finns de första bilderna och uppgifterna.

Kia Sorento rymmer sju personer och tuffaste konkurrenten lär bli Skoda Kodiaq. Men i samma storleksklass finns även Volvo XC90 som många svenska familjer drömmer om och som Kia säkert vill sno köpare från.

Modellen får flera designförändringar jämfört med förra generationen för att kännas fräschare. Den största förändringen blir på insidan där Kia Sorento ska kännas betydligt modernare.

Bland de tekniska nyheterna finns förbättrad adaptiv farthållare som tar hänsyn till hur stora kurvorna längs vägen är och parkeringsassistent som själv kan parkera bilen även om föraren inte befinner sig i bilen.

Kia Sorento kommer med en 2,2-liters dieselmotor på 200 hästkrafter, men även i en hybridversion med 1,6-liters bensinmotor på 230 hästkrafter och en elmotor på 60 hästkrafter.

Senare kommer Kia Sorento även som laddhybrid med en systemeffekt på 270 hästkrafter. Räckvidden är inte officiell ännu.

Modellen blir framhjulsdriven som standard men fyrhjulsdriven som tillval, förutom laddhybriden som alltid är fyrhjulsdriven.

Uppdatering 18/2: Tidigare skrev vi att batterikapaciteten är på 16,6 kWh i laddhybridversionen av Kia Sorento. Den siffran är inte bekräftad officiellt ännu.

Taggar: Nyheter, Kia Sorento
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift
Officiell: Kia Sorento utmanar Volvo och Skoda med hybriddrift

Kommentarer

#1
2020-02-17 15:42

Väldigt "amerikanifierad" i utseendet. Min personliga åsikt är nog att den utgående modellen är snyggare på utsidan men att insidan var snyggare och lite lyxigare på denna. Frågan är ju hur de prissätter den, där det kommer avgöras hur konkurrenskraftig den blir. Trist de inte släpper den med ren eldrift när kunskapen inhouse finns för riktigt bra elbilar i andra storleksklasser.

#2
2020-02-17 17:11

"Ren eldrift"? Skojar du med mig? Den lär dra 2,5-3 kwh/mil...och skall du få räckvidd måste ett större batteri in i bilen och frågan om det är värt besväret (bilen är tung utan batteriet).

#3
2020-02-17 17:20

Vargen: Och? Kan Audi släppa sin e-tron men den förbrukningen så kan väl Kia med? Eller anser du VAG har företräde på såna lösningar? Har du nån koll på vad utgående Sorento med diesel drar? Ja, större bilar drar mer, är du förvånad? De flesta vill inte behöva gå ner i storlek för de byter drivlina.

#4
2020-02-17 17:47

Ja, "de flesta" kanske inte vill men de måste kanske ändå börja fundera över en framtid med lite mindre bilar - som för det mesta fungerar bra för väldigt många. Det är nog vårt svenska reglemente för tjänstebilar som drar upp storleken på bilarna och inte behovet i sig. Se bara på skillnaden i allmänhet på bilmodeller som köps mest privat kontra de som köps via företag.
För att återgå till denna modell så tror jag personligen inte att den blir nån säljsuccé här i landet för risken är rätt stor att den blir dyr och det är dessutom inte alla företag som har Kia som ett tänkbart val för sina tjänstebilister. Sen får vi väl se hur reglementet för tjänstefordon kommer att förändras vilket tydligen skall ske under året.

#5
2020-02-17 18:15

Pi: Nu vet jag inte hur länge vi haft detta vad du kallar reglemente för tjänstebilar i Sverige, men när jag var liten och växte upp så var utan tvekan minst 80-90% av familjebilarna i villakvarteren storbilsklassen, rejäla kombi av Granada, Rekord, 245, W123 m.fl. Och inte var där många av vännernas föräldrar som hade tjänstebil. Så nej, jag tror inte det är våra tjänstebilsregler som drar upp storleken så mycket. Men jag vet att du inte är kompis med de reglerna sen innan, vi kan lämna det där. Sen som fler påpekade i annan tråd häromdagen så en anledning att de privatköpta bilarna är lite mindre i snitt är att de ofta köps som andra eller tredjebil i familjer med. Men t.ex. XC60 ligger högt på privatlistan, är det en liten bil? Nej inte direkt. Jag tror trots allt de flesta köper bil efter behov, inte jättemånga vill åka runt i en onödigt stor bil. Jag tycker helt klart att en klass mindre bilar är roligare att köra, men har man som jag har 2 barn i bilstolsålder, barnvagn m.m. Då är en d eller e-klassare mycket smidigare. Eller hur?

#6
2020-02-17 18:48

Så länge biltillverkarna inte erbjuder nya typen av miljödieselmotor + el, så kan de lägga ner alla fossilhybrider, anser jag. I det fallet ska även reglerna ändras för bil/km/vägskatt etc för den motorkombinationen. Att fortsätta sälja/köpa bensin/el hybrid är ju ”hål i huvet’ ” - ytterligare ett politiker påhitt utan eftertanke.. Skulle vi värna om miljön eller inte? Undrar när vi ska få politiker som tänker längre än till deras nästa lönebesked..?

#7
2020-02-17 18:54

Henrik - visste när jag skrev inlägget att du skulle ta upp just XC60 men faktum kvarstår att privatköpare i allmänhet köper mindre/billigare bilar än vad som säljs som "tjänstefordon". Och det har även konstaterats av de som är mera insatt i denna marknad än du och jag. Och alla har inte tjänstebilar så all nybilsförsäljning till privatpersoner kan inte förklaras med att det gäller andrabilar inom familjen.
Men för att avsluta så fungerade det utmärkt med en C-klasskombi när man hade 2 barn.
För att återgå till artikeln så tror jag fortfarande inte att denna modell blir nån större succé på den svenska marknaden - men visst kan jag ha fel.

#8
2020-02-17 21:13

Henrik, gå ned i storlek...vill man ha stor utsida och liten insida så välj en SUV, annars finns det MPV eller kombi..så får man plats med mer och en lättare bil på alla sätt (rent energimässigt).

#9
2020-02-17 21:15

Pi, du har rätt... väldigt många kör runt i en större bil än de behöver. Man kan hyra när man behöver det där lilla extra utrymmet.

#10
2020-02-17 21:20

Vargen: Gå ned i storlek skriver du. Inte alltid det går, när jag plockade min bil fanns det inget mindre motsvarande alternativ som hade fungerat. När jag byter nästa gång är behovet av barnvagn och bakåtvänd stol borta, då kanske en mindre storlek fungerar. Men som sagt, när jag plockade fanns inte det. Alla har inte samma behov som dig. :)

#11
2020-02-17 22:27

Henrik, Du hade väl klarat dig med en Ioniq Electric. Den rymmer ju både bakåtvänd barnstol och har ett bagagerum. Det går ju fort att ladda och du behöver käka och kissa. Så nog hade det fungerat fint med en snabbladdning per dag ?

#12
2020-02-17 22:44

Guran: Ganska säker på att du inte riktigt menade det seriöst, men ett kort svar. Nej, det hade inte gått. Jag kör ofta 25-40 mil på en och samma dag i områden än så länge helt utan snabbladdare. Sen är jag ganska övertygad, dock utan att testat att med bakåtvänd barnstol i Ioniq så blir det riktigt tajt i baksätet bakom för en bältesstol där ett barn sitter med mer eller mindre raka ben ut då hon än inte har knävecket framme vid stolsdynan. Sen är jag frågande om du verkligen får ner en fullstor barnvagn samt golfbag, golfvagn och övriga väskor i bagaget på den. Nej, seriöst, fråga de som ligger ute med elbil 4-6000 mil om året på vägarna, ska det fungera smidigt är det än så länge bara Tesla som fungerar utan att behöva kompromissa med annat. Jag hade klarat mig med en Model 3 dock, men den fanns inte att tillgå när jag plockade min. Hade den gjort det hade jag tagit en Model 3 Performance istället, den är roligare än min men med lite sämre komfort. Men återigen, Tesla är absolut inte världens bästa bil, men utan tvekan, för de som även arbetar med/i sin bil och kör mycket, är de svårslagna i kombinationen bra räckvidd och sitt Superchargernätverk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.