Bild
Nästa artikel
Nä, det är fortfarande svårt att ladda på långresa. Vid Gasthof Adler i Lindau, södra Tyskland, fanns inga uttag.
Nä, det är fortfarande svårt att ladda på långresa. Vid Gasthof Adler i Lindau, södra Tyskland, fanns inga uttag.

Kia Optima Plug-in Hybrid som begagnad – med en irriterande miss

Begbil

Svindyr service retar upp Optima-ägaren, men det finns en miss som är ännu mer irriterande i kallt klimat.

Förbrukningen hos en laddhybrid beror helt på hur bilen körs och laddas. Med rätt körmönster och regelbunden laddning behöver inte mycket bensin gå åt.

När vi sammanfattar vårt andra år med Kia Optima måste vi dock konstatera: vi har varit dåliga hybridförare.

Även om pendlingen till och från jobbet till största delen har gått på el – räckvidden med fullt batteri är som mest fem–sex mil – har bensinförbrukningen gått upp.

Förklaringen är helt enkelt att vi åkt på flera långresor, bland annat en semestertripp på 600 mil till Korsika, och då har det inte varit lika enkelt att ladda.

Numera finns ju snabbladdare utmed de stora vägarna men Optima, och de flesta andra laddhybrider, har inte stöd för snabbladdning. Ladda över natten går förstås men det dräller inte av lediga laddboxar och vanliga vägguttag känns ibland vanskliga. Risken för överhettning och att säkringen ska gå har gjort att vi dragit oss.

Sett till att Optima är en stor kombi på nästan 4,9 meter är ändå den totala bensinförbrukningen ganska hygglig: 0,51 liter milen. Även om batteriet är urladdat gör hybridsystemet skillnad, till exempel stängs bensinmotorn av vid låg belastning och i nedförslut.

När man kör helelektriskt finns dock ett irritationsmoment: bilen kan inte värma kupén utan att starta bensinmotorn. Eftersom Kia snålat in på en värmepump får man leva med att motorn puttrar igång emellanåt för att producera värme.


Optima har ännu inte drabbats av några större fel. Varningslampan med krockkudden tändes visserligen men problemet åtgärdades enkelt vid senaste servicen genom att lossa en kontakt och stoppa in den igen.

Servicen har dock kostat en bra slant. Intervallerna är korta (1 år/1 500 mil) och den sammanlagda servicenotan har redan passerat 18 000 kronor. Mycket pengar men ändå småpotatis jämfört med värdefallet.

Undertill ser rostskyddet bra ut. Vi hittade lite rost på avgassystemets infästningar men godset är grovt och än så länge finns ingen anledning till oro. Stänklappar och blästerskydd vid bakdörrarna hjälper också till att hålla utsidan fin.

En upptäckt under bilen var dock att ett stålband som skyddar avgassystemet fått sig en kyss och nästan knäckts av. Optima är låg (13,5 cm markfrigång) och flera gånger har underredet skrapat i marken vid kraftiga lutningar.

Det skadade stålbandet måste vi låta en verkstad titta på. Då kan vi också påtala att tanklocket ibland behöver 10–15 tryck på låsknappen för att öppna.

Vår Optima är utrustad med något som kallas Pluspaket 2 och det betyder att bilen är fullsmetad med guldkantsfinesser, till exempel rattvärme, glastak, 360-graderskamera, automatisk fickparkering, adaptiv farthållare och inbyggda solskydd i bakdörrarna. Några saker skulle vi dock klara oss utan, exempelvis den hopplöst långsamma elbakluckan och ventilationen i framstolarna som mest känns obehaglig.

Andra goda sidor är det ovanligt rymliga baksätet och den allmänt smidiga och mjuka hybriddriften. Mindre bra är att bagageutrymmets golv lutar bakåt, fjädringskomforten på dålig väg lämnar en del att önska och helljuset är tyvärr ganska klent. Vi saknar också möjligheten att kunna förvärma kupén.

Optima är i dag Sveriges tredje mest sålda laddhybrid. Nästan 7 000 exemplar har hittat ut på vägarna. En viktig förklaring är förstås det låga förmånsvärdet men snart löper många tjänstebilskontrakt ut och Kian kan bli ett intressant begagnatköp.

Vår bil fortsätter i långteststallet.

Kia Optima SW PHEV

Registreringsdatum: 17 november 2017
Mätarställning, mil: 6 127
ViB:s förbr. l/100 km: 5,1
Officiell förbr. l/100 km: 1,4
Garantier, år: 7/3/12
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Inköpspris, kr: 411 700
Inbytespris, kr: 239 100
Marknadsvärde, kr: 268 700
Värdeminskning, kr: 172 600
Bränsle, kr: 49 156
Elkostnad, kr: 2 942
Service/reparation, kr: 18 017
Däck, kr: 16 848
Skatt/besiktning, kr: 720
Försäkring, kr: 10 832
Underhåll, kr: 6 750
Totalt, kr: 274 922
Totalt/mil, kr: 44,87

Taggar: Begbil, Kia Optima

Förbrukningen hos en laddhybrid beror helt på hur bilen körs och laddas. Med rätt körmönster och regelbunden laddning behöver inte mycket bensin gå åt.

När vi sammanfattar vårt andra år med Kia Optima måste vi dock konstatera: vi har varit dåliga hybridförare.

Även om pendlingen till och från jobbet till största delen har gått på el – räckvidden med fullt batteri är som mest fem–sex mil – har bensinförbrukningen gått upp.

Förklaringen är helt enkelt att vi åkt på flera långresor, bland annat en semestertripp på 600 mil till Korsika, och då har det inte varit lika enkelt att ladda.

Numera finns ju snabbladdare utmed de stora vägarna men Optima, och de flesta andra laddhybrider, har inte stöd för snabbladdning. Ladda över natten går förstås men det dräller inte av lediga laddboxar och vanliga vägguttag känns ibland vanskliga. Risken för överhettning och att säkringen ska gå har gjort att vi dragit oss.

Sett till att Optima är en stor kombi på nästan 4,9 meter är ändå den totala bensinförbrukningen ganska hygglig: 0,51 liter milen. Även om batteriet är urladdat gör hybridsystemet sk

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-31 08:02

Hur hinner man göra av med däck för 16000 kr på bara 6000 mil? Jag har bytt två på 10800 mil på min Optima.
Fungerar bakbromsarna problemfritt? Ett av mina ok slutade fungera så det blev nya skivor, belägg och ett ok på garantin. Kontroll av bromsoken ingick inte i servicerutinen.

#2
2020-01-31 09:06

@ Mäkinen, ViB kanske provat på "drifting"?

#3
2020-01-31 12:41

Oj så dyrt bilägande, å inte blev förbrukningen snål trots sitt batteripaket, om snittet hamnar på 0,51 så drar den ju rejält med soppa utan el när den ska släpa på sitt batteri

#4
2020-01-31 13:08

18000:- service kostnad på 6000 mil och ponera på en enkel 2wd bil.
Och som nån sa på 6000 mil är det omöjligt att slita ut däcken då vi kanske pratar 3000 på sommar och 3000 mil på vinterdäcken.

#5
2020-01-31 13:14

Simon,
Om du hade läst artikeln skriver de att de inte laddat så mycket som de hade kunnat.

#6
2020-01-31 13:20

L.Mäkinen, jo, självklart har jag läst artikeln och det bekräftar väl lite hur det ser ut för många av de som kör laddhybrid, man inser ju hur mycket den då måste dra när inte batteriet är laddat

Jag kör ju min hybrid på ungefär samma förbrukning och då har jag inte möjligheten att köra några längre sträckor på ren el som denna bil har, så åker man lite längre sträckor så ska man nog undvika laddhybrid

#7
2020-01-31 14:16

Simon,
Jag åker oftast korta sträckor, 5 mil enkel resa till jobbet, men har kört runt om i Sverige och ner till Danmark en del. Mitt snitt är 0,304 på 10700 mil på knappt tre år. Är det för dåligt?
Hustruns Skoda ligger på 0,55 i snitt och den har ingen hybridlösning alls. Den körs dock bara ett par tusen mil per år.
Nu har jag kört 100 mil sen senaste tankning och är snart nere på halv tank. Det är skönt med mild vinter.

#8
2020-01-31 14:59

L. Mäkinen, du är ett undantag enligt den undersökning som är gjord, för mig hade det inte funkat som kör 20 mil enkel på helgerna och knappt något i veckorna

#9
2020-01-31 15:23

Är det någon som påstått att däcken är slutkörda? Jag tror de menar vinterhjul.

#10
2020-01-31 15:36

Skarj, då är det i min mening en del av priset på bilen.

#11
2020-01-31 17:04

Säger inte emot, men jag tror det är så iaf, ids man kan man nog kolla upp inköpspriset, jag tror det är utan tillbehör men med utrustningspaket. Däremot är det lite slarvigt skrivit, man bör skriva just vinterhjul, inte däck. Men prismässigt känns det väldigt mycket möjligt att det är vinterhjul, samt att tidningar inte brukar räkna in vinterhjul, MoKv i inköpspriset i tester. Kunde ju vara påsen plats att ViBilägare skriver ett klargörande inlägg.

#12
2020-01-31 17:13

Simon. Undantag?? Jag tror att alla privata som köper en laddhybrid tänker igenom sin körning före man lägger ut extra pengar på en laddhybrid.
Jag har en kompis som bara tankat sin optima 3ggr på två år.
Han pendlar till jobbet och bor 2 mil utanför stan.
Har väl idealisk körning men ändå.

En Toyota hybrid hade varit helt vansinnigt fel lösning för han.

#13
2020-01-31 17:20

Skarj. 17000:- för vinterdäck??
Ja det kanske kia handlaren tar ut av kunden men det känns dyrt.
Liksom 18000:- för service.

Tog ut 17”hakka på Alu på bythjul för 11000:- levererat till dörren till min nya bil.

#14
2020-01-31 21:11

Japp, klart dyrt, men handlare brukar inte vara billiga på hjulen. Teslas vinterhjul ska vi inte prata om, men iaf 43 kör till model 3, performance.

VW vill för övrigt ha 12000 kr för 4 st 14" vinterhjul till e-up (dubbat).

#15
2020-02-01 09:18

Kul att se vad totalkostnaden blir i slutänden. Dom flesta koncentrerar sig på bensinkostnaden som är en liten del av totalen.

#16
2020-02-02 13:15

Ja, det är inte lätt att ha en elbil, som inte går att snabb ladda. Undrar om elbilen någonsin blir optimal för ägarna.

#17
2020-02-02 17:21

mso 1000, vansinnigt, vad skulle varit vansinnigt med att få billigare ägarkostnader?

Laddhybrid är så mycket dyrare i inköp att det inte går att köra in kostnaden på många år

#18
2020-02-02 19:44

Men Simon. Om man har den idelasiska körning med en laddhybrid behöver du ju aldrig tanka.

Nya laddhybriderna Superben och octavian har ju värmepump och bilen värms upp samtidigt som den laddas vid hemmet.
Och dessutom i skogen om man vill.

På en corolla hybrid får du ju tanka bensin för 30000 per år och kliva in i kall bil och skrapa rutorna varje morgon.

#19
2020-02-02 21:55

Tankar man en Corolla hybrid för 30000 kr/år så kör man rätt mycket bil, tveksamt i det läget att man vill vänta på laddning. Sen är det fullt möjligt att ha både motor&kupévärmare samt bensinvärmare på en Corolla. Men frågan är om inte Diesel fortfarande är att föredra om man ska köra runt 4000 mil/år, för att inte lägga tid på laddning/tankning av bensin. Tveksamt att man sysslar med kortkörning och stadskörning då...

#20
2020-02-02 23:43

Nja men 20-25000:- i bränsle är inte orealistiskt om du jobbpendlar 5 mil och lite nöjeskörning på det.
Och då är det nog att föredra en laddhybrid.

#21
2020-02-03 07:49

skarj,
Vad menar du med vänta på laddning? De flesta sover ett antal timmar varje dygn och ganska många har dessutom ett arbete som tar en del av dygnet. Det är ju inte så att man sitter och tittar på bilen när den laddar.
4000 mil är bara 18 mil per arbetsdag.

#22
2020-02-03 08:14

Nja, visst, men de flesta jag känner som kör mycket bil tex säljare till industri kör långt, är på företag där det är begränsade eller inga möjligheter att ladda, fortsätter 30 mil för att ta in på hotell (som kan ha laddare, men det kan ju vara upptaget), i praktiken tror jag inte att det fungerar utan att behöva ladda efter vägen, vilket jag inte tror uppskattas. Det är inget en jämn fördelning per dag, väldigt få har nog det körmönstret av de som kör långt.

#23
2020-02-04 06:24

Laddhybrid med 5-6 mils räckvidd kan väl bara vara optimal för privatpersoner/ tjänstebilsförare som har sin dagliga körning inom 5-10 mil mellan laddningarna.

#24
2020-02-06 13:57

Tvärtom mot flera kommentarer ovan så är laddhybriden väldigt lämplig för den som dels kör korta körningar, då kör man på el dels vill kunna köra långa stäckor. Jag har Ioniq laddhybrid och med den har jag en räckvidd på en bra bit över 100 mil. Hittills har jag kört 150 mil som mest och då fyllde jag tanken för jag skulle ut på en ny långkörning. Förbrukning på långkörning ligger på 0,35 - 0,4 beroende på hur fort jag kör!
Vid tre hotellövernattningar har jag kunnat ladda bilen på den vanliga motorvärmaren som vardera gett mig 6 gratismil.
Att dra runt med tunga batterier som någon skrev, vad är då mina 9kWh mot batterivikten i rena elbilar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.