Bild
Nästa artikel
Nytt världsrekord: 261 mil på en tank

Nytt världsrekord: 261 mil på en tank

Nyheter

En amerikansk Volkswagen Passat med tvåliters dieselmotor tog sig inte mindre än 2 617 kilometer på en tank – nytt världsrekord.

Rekordkörningen påbörjades den 3 maj i Houston, Texas, och avslutades i Sterling, Virginia, två dagar senare. Bilen var lastad med drygt 54 kilo bagage och för att förhållandena skulle vara så realistiska som möjligt genomfördes all körning dagtid.

Paret John och Helen Taylor som tidigare slagit flera långdistansrekord alternerade bakom ratten. Bilen var, som sagt, en USA-byggd Volkswagen Passat med en fyrcylindrig dieselmotor som utvecklar 140 hästkrafter.

Snittförbrukningen slutade på 2,8 l/100 km.

Under resan passerades nio delstater och när bränslet var slut hade 2 617 kilometer tillryggalagts. Det är 160 kilometer längre än det tidigare rekordet för längst körd sträcka på en tank.

Diskutera: Vad tycker du om rekordet?

Kommentarer

#1
2012-05-09 12:37

Dom kanske tankade V-Power Diesel och den kör du ju längre på... Mkt bättre än det skit diskvatten som säljs i sverige som diesel.

#3
2012-05-09 12:49

De hade alltså en förbrukning på 2.796 l/100 km och bilens angivna förbr. i USA är 5.47 l/100 km. En förbättring på 49 % om man får tro detta. Traots att de lagt till minst 100 kg från bilens tjänstevikt.
Intressant också att bilens angivna räckvidd är 800 miles och detta par kom 1626.1 miles, alltså ungefär dubbelt. Det blir ganska uppenbart att Volkswagen smygtankat en gång till... Tro inte på allt du läser.

#4
2012-05-09 12:50

@lensek 2616.95 km.

#6
2012-05-09 13:11

Vw har fuskat förr i sådana här tester så jag finner inte heller det troligt....

#5
2012-05-09 13:12

Filips: Hur menar du? Förbrukningen ca 50% och det ger en dubbel körsträcka. Var är motstridigheten?

#7
2012-05-09 13:23

@McTar så du tycker inte att det är lite lägligt att förbrukningen minskat med hälften då körsträckan dubblats? Det tycker jag... Dessutom så var förra världsrekordet satt av en Volkswagen. Misstankarna stärks.

#8
2012-05-09 13:26

Det står inte hur stor tanken är. Jag saknar och hur lång tid resan tog / snittfart.

#9
2012-05-09 13:30

@1storstark 18.5 US gallons = 70.030118 litres

#10
2012-05-09 13:39

Finns inte en chans att en Passat kommer 260 mil på en tank om man inte frirullar den 50% av tiden i 70 km/h med manuell låda.
Helt ointressant i verkligheten.

Passaten är INTE snål i verklig drift och motorvägsfarter.
Vem köper en bil för att pendla på motorväg i 70km/h?
Jag har samma maskin. Jag kommer fan inte under 0.65 om jag ens klappar bilf-n i medvind och nerförsbacke.

#11
2012-05-09 13:45

Den officiella förbrukningen på denna bil enligt myndigheterna är
6,7 l / 100 km vid blandad körning
5,5 vid landsväg.

Båda är väl rätt mycket högre än för "våra" Passater..? Även om de är olika, så motsvarar de väl ändå varandra i storlek.

#12
2012-05-09 13:53

Med klok och planerad körning i jämn fart utan farthållare och med nyttjande av de fördelar som finns, ex vis baksuget bakom en lastbil eller dylikt så kan man klippa bränsleförbrukningen en del. Om det sedan kan minska förbrukningen så här mycket låter jag dock vara osagt.

#13
2012-05-09 14:05

Filips: Drar bilen hälften så kommer man dubbelt så långt. 0,28 är lågt men är händelsen övervakad av myndigheterna så tycker jag man måste tro på dem. Jämfört med eu-normen är ju skillnaden inte så stor.

#14
2012-05-09 14:27

Jo det gör den ju förstås -.-' Dock låter 0.28 l/mil otroligt i mina öron.

#15
2012-05-09 14:29

I huvudsak har sånhär hypermiling ingen relevans för verkligheten.
Jag skulle sätta en sträcka om 300 mil, där snitthastigheten måste vara minst 108km/h eller något spännande. Dvs, slackar man så måste man köra fortare. Det går inte att bara sitta och fisköra och snålrulla.
Relevanta tester är vad som är intressant.

#16
2012-05-09 14:30

De där 54 kg bagage bestod av en extradunk kopplad direkt till bilens egen tank.

Skämt åsido, så verkar det onekligen som en riktig snålkörning. Undrar hur hög snittfarten var. (Hur många svor över bromsklotsen?)

Mistro, kan du visa när VW fuskat i tidigare? Jag är nyfiken.

#17
Granlund
2012-05-09 15:07

En 7år gammal Prius är snålare.

http://www.treehugger.com/cars/team-achieves-110-mpg-average-in-prius.html

#18
2012-05-09 15:11

Är det grön slang för diesel i USA? Ser ju ut som att det tankas blyfri bensin. Fast då borde en tank inte funka många meter med en dieselmotor :)

#19
2012-05-09 16:07

"Roy" : Det är mina egna antagande men 1996 ( vill jag minnas ) så slogs det världsrekord med en Passat Tdi och då har jag för mig att den hade rullat 180 mil? på dess 80 liters tank och även då hade tanken varit "plomberad".
Tyckte att det var väldigt spännande då Dieslar vid tillfället inte var så populära i Sverige p.g.a den tråkiga skatten.

Flera år senare läser jag i en Blocket-annons om en vit Passat Tdi som då är till salu.
Ägaren skriver att det är samma bil som slog världsrekordet då -96 och att den också rullar väldigt billigt.
En konstig detalj var dock att ägaren vid ett tillfälle hade tankat över 100 liter Diesel så han "misstänkte" att tanken inte var orginal ....

Vill minnas att jag då kollade upp bilen och att regnr m.m stämde men man kan ju ha blevit glömsk på gamla dar ...

Kul det där med den Gröna slangen också ....

Har dessutom för mig att USA-Passaten är större och tyngre men hittar inga belägg för hur mycket som skiljer bilen ifrån den Europeiska.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111116/provkord-vw-passat-20-tdi-140-usa/?page=1

Ett par andra världsrekord satt utav samma par,..verkar som att de lever på dessa :
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080523/tva-nya-varldsrekord-av-peugeot-308/?page=1

#20
2012-05-09 16:45

Vad är det som är så konstigt med att det är en Volkswagen som slagit rekordet..de hade ju även det gamla? Det vore väl konstigare om någon annan slagit det gamla...eller hur.
Verkar va svårt för en del Volvo240-ägare att förstå att man inte behöver fylla på tanken så fort man ser en mack..

#21
2012-05-09 17:01

Varför skulle det vara så otroligt att man kan köra en modern diesel bil på 2,8 l/100 km?
Bara för att det inte var en Toyota så börjar man skylla på fusk, hastigheter mm.
Enligt Volkswagen så har man en förbrukning på 4,0l/100km, så man har kört lite snålare, men inte omöjligt.

#22
2012-05-09 17:26

Kollar man upp Taylors på shells sida som anger att dom driver 2st företag,
http://www.shell.us/home/content/usa/products_services/on_the_road/smarter_driving/taylors/
Och sedan på Taylors företagssida,
http://www.eco2driving.com
så hittar jag då inte något om Passatrekordet.
Någon annan som gör det?

#23
2012-05-09 17:47

Granlund: Ny moped är snålare än 7år gammal prius.
http://www.dackalen.se/bike.php?agID=6
"Steget" är ungefär lika långt. ;-)

#24
2012-05-09 18:11

Jag sällar mig till skaran som inte tror på det här, hade de hamnat på 0,36-0,40 hade det vart trovärdigt.

#26
2012-05-09 18:31

Hm, anar en eller fler hundar begravda här..

Konspirationsteorierna blir ju mer aktuella när paret driver två företag som inriktar sig just på eco-driving som sign. "Strator" så riktigt påpekade.

Hygglig reklam för firmorna. Minst sagt..

"They have two companies, Fuelacademy and Eco2driving where they run global education programs, to teach drivers how to reduce their fuel consumption, reduce CO2 emissions, save money and drive smarter and safer. Between them, Helen and John hold 89 world records of which 43 are for fuel economy."

Skulle vara intressant veta exakt hur det gick till: låg man konstant i suget precis bakom en lastbil hela vägen? 7 kg i däcken? Avslagen ac? sänkt chassi eller igentejpade karosspringor i fronten? Lite väl låga siffror i mina öron, 0,35 kanske men 0,28?

#27
2012-05-09 18:31

Mistro, jag hade en arbetskamrat som också gärna bidrog till mytbildningar. Han berättade både det ena och det andra som varande absoluta sanningar. Vid två tillfällen bevisades det att det han sagt varit totalt osant. De andra tillfällena var "bara" orimliga.
Du gör ett eget antagande, misstänkliggör en plombering och tror mer än gärna vad en totalt obekant person skriver om en väl rymlig tank. Där du verkligen borde varit kritisk är du det alltså inte.

Strator, kollade också runt på Taylors webbplats utan att hitta det senaste rekordet. Dålig uppdatering?
Verkar annars vara en sympatisk verksamhetsidé.

#28
2012-05-09 19:06

Jag ser inte det orimliga och misstänkta i att personer som har som jobb att lära ut eco-driving också lyckas praktisera det... vem annars är bättre lämpad?

#29
2012-05-09 19:10

Kunde slå vad att Peugeot 508 skulle slå Passat men är inte riktigt säker hur stor tank den har? Det är det som är lite klurigt att man måste ha en tillräckligt stor tank för att kunna slå detta rekord. Var det inte Peugeot som hade det två gånger innan Passaten (308 åtminstone) men förlorade på att tanken var mindre? Inte en idiot kör som dom i detta test men hoppas dom gillar att sitta i en Passat. :)

#30
2012-05-09 19:25

Rätt bra för att vara en diesel som alltid är 30 % snålare än bensinbilen enligt Bil Sweden och andra dieselförespråkare.
Men som Granlund skriver Priusen förbrukade bara 2,138 l / 100 km när dom tre grabbarna körde snålt med bland annat 8 timmars körning på reserven vilket i sig borde vara något av ett rekord i sig.
Sedan är det alltid den som kör än snålare, fast med en mindre bil Honda Insight.
1,9 l/ 100km.
http://www.treehugger.com/cars/honda-insight-hybrid-wins-hypermiling-competition-with-124-miles-per-gallon.html
Passat. Kerb weight (kg) 1532 + ca:75 kg för föraren = tjänstevikten

#31
2012-05-09 19:37

Kan väll mycket väl stämma, Clarkson körde en Audi A8 4.2 TDI 130mil med en 90liters tank, förvisso ingen extra packning förutom kamerorna men tjänstevikten ligger på 2ton sen var det V8a.
Rätt skapligt om man kör snålt.

#32
2012-05-09 21:32

Innehåller dieseln mer energi per liter i USA så är det inte jämförbart. Vi vet ju att vår svenska diesel inte kan jämföras med den på kontinenten.
Hur många mil man kommer på en tank säger inte så mycket om man inte vet hur stor tanken är. Annars så tror jag att man kan komma ner rejält med rejäl snålkörning.
Man kan ha tur med väder också. Medvind hela vägen gör mycket. Inget regn gör en del med. Ingen sol gör att AC:n kan vara avstängd. Väljer man dessutom raka vägar och de som inte har stigningar, som medför nedväxlingar spar man på det med.

#33
2012-05-09 21:58

Sant Peugo att om en Peugeot ska *vinna* detta race så måste den ju ha en stor tank....men den måste nog minst rymma 90 liter för att slå detta rekord..*L*

#34
2012-05-10 11:00

"Roy" : Även om nu killen som jag nämnde bara fabulerade så anser jag inte det särskilt orimligt att den gamla rekord-Passaten VAR modifierad.
Det konstiga i det hela är väl mer i så fall att bilen hade släppts ut på den fria marknaden? Vi struntar i detta så länge och går vidare med vad artiklen handlar om.

Vad gäller den nya Passaten och det nya rekordet så är det ingen bedrift som är möjlig att utföra för en vanlig person med en standardbil.
Man vill få det hela till att låta som att paret Taylor bara hade tagit en söndagsutflykt under helt normala förhållanden då det i själva verket ligger massor med förberedningar bakom,för att inte tala om hur mycket pengar som ligger bakom. Att bilen kan ha dragit så lite tvivlar jag inte på,men däremot på att bilen är orginal.

Det är inte så konstigt om en av världens största biltillverkare har tekniken att bygga en hypersnål bil,..det konstiga nu är att man påstår att det handlar om en serietillverkad bil.
Paret Taylor lever som sagt på detta så varför skulle inte även dem vilja främja sin egen sak? ( vem vill inte lära sig att köra bil utav dem? )

Så näe du har rätt Roy, man skall inte tro på vad som helst och därför väljer jag att inte tro på Vw,paret Taylor eller för den delen Peugeot i sitt tidigare rekord ( där man t.o.m skrev ner förbrukningen i sin reklam ytterliggare )
Givetvis kan varken jag eller du bevisa någonting mot dessa jättar men vi har egna hjärnor och åtminstone MIN säger att detta inte är möjligt.
Låt oss säga att en duktig förare kunde ha fått ut 140 mil på en tank under bra förhållanden men 120 mil till är bara löjligt att tänka sig.

Man skall max ha kört 14 timmar per dag så ingen exakt tid är angiven.
Men med körda 28 timmar och 261 mil så blir snitthastigheten över 90 km/t.
Som sagt så är detta ett jättejippo och det är också helt omöjligt att missa denna bedrift på Google då den helt överskuggar allt annat om Passat på tusentals sidor.
Bara den optimeringen har garanterat kostat miljoner.

Med tanke på alla bedrifter som detta par har lyckats med under årens lopp så skulle man ju kunna tro att alla bilar är snåla om de bara körs på rätt sätt.
Det är väl också ungefär det som tillverkarna är ute efter att plantera in i våra hjärnor.....bilarna är det inga fel på utan på dess ägare!
Att bilen är snudd på omöjlig att köra på ens utlovad förbrukning är förståss inget som man bör fundera på?

Ett roligt jippo var en tävling som Mix Megapol utlyste tillsammans med Audi där det gällde att gissa hur långt en miljöbil ( Audi A4 2.0 TDIe ) kunde köra på 10 liter Diesel inne i Malmö stad.
Närmast gissat fick låna bilen under ett års tid.
Det tog många timmar och farten var låg.
Gissar att Audi inte var helt nöjda med den "reklamen" då bilen drog över 0.8l/m med ett par utav programledarna för kanalen bakom ratten.

Paret Taylor kan när som helst få låna min bil och visa hur slipstenen skall dras. ( den bör ju vara snålare än den förra testbilen då den är nyare ;)
Kör dem bilen på utlovad förbrukning ( 0.44l/m blandad ) under 150 mil som är en tiondel utav deras tidigare rekord,..så skall jag äta upp mina ord. ( men först då )

#35
2012-05-10 12:54

Varför misstro rekordet? Taylors har ju även världsrekordet för att köra runt Sydafrika, där de körde med en Prius 3, och då ännu effektivare än i denna Passat, om även inte i antal tankningar, så i det mer avgörande energiåtgång.

#36
2012-05-10 13:44

"Elak": Varför tro på något som motstrider alla andra uppgifter?
Vi har här med biltillverkare att göra som inte drar sig för någonting.
Dem vet att många är missnöjda med bilarnas förbrukning men istället för att göra något åt detta så lägger man massor utav pengar på att visa på att bilarna minsann kan dra hälften så mycket som utlovat!
Detta då inte heller under några märkvärdiga omständigheter.....

Som sagt så misstror jag inte förbrukningen i sig utan att bilen är serietillverkad.
Människan lyckas med det mesta utom då det handlar om att gynna oss bilägare med lägre förbrukning,samt att tillverka elbilar som fungerar!

Om det sedan är en Passat,308,Prius eller någon annan bil spelar ingen roll då det rör sig om resultat som inte egentligen är möjliga att uppnå.

#37
2012-05-10 14:17

Misstro:
Det finns mängder med vittnesmål om hypermiling med alla möjliga typer av bilar. Med rätt förare (och rimlig trafik) går bilarna att köra långt under sin EU-cykel. Taylors är inga normala förare, dom är världsmästare. Jämför med att hoppa med en motorcykel över 20 bilar. Bara för att du och jag inte kan det betyder det inte att det är omöjligt. Vi kanske till och med skulle kunna lära oss det! Det viktiga är att körstilen spelar oerhört stor roll.
Pulse and glide, baby!

#38
2012-05-10 14:18

Vi måste veta mer om vindriktning och vindstyrka under körningen eftersom Taylors har valt att köra i samma ONO riktning hela tiden och det är ganska osannolikt att starten har skett i motvind. Det finns fler kritiska frågor utöver i kommentererna redan ställda tex är detta första försöket denna väg? För att ett försök ska vara trovärdigt måste det vara repeterbart.

#39
2012-05-10 16:03

Nä, nu får ni ge er!
Varför skulle inte ett proffs på att köra snålt kunna nå dessa siffror?
Jag brukade få ut ca 110mil med min Passat TID 170hk DSG mellan tankningarna och då har jag bly-fot.
När jag körde den försiktigt, dvs snålt var jag nere på 4L/100km och som sagt det var den stora 170hk med automatlåda.
Varför skulle då inte en 140hk Bluemotion (Start/Stop-system mm) med manuell låda, körd av snål-proffs på RIKTIG diesel (inte svensk blask) kunna nå 2,8L/100km. Och ja, Passat har en 70L tank.

#42
2012-05-10 19:23

Håller med LC4ever....vad är problemet? Är väl inga problem att köra en bil snålt...har en 140 hästars bensinare som jag utan några större problem kör på runt 0,55 l/mil. Bilen väger 1440 kg. Mitt personliga rekord med den bilen på en 9milsresa till Gbg är 0,50. Farthållare den mesta tiden. Det går att köra snålt, det gäller bara att lära sig hur. Har kört min bil 8300 mil nu...snittförbrukning på dessa mil är 0,65.

#41
2012-05-10 19:24

"Lc4ever" : DU vill alltså på riktigt få oss till att tro på att du kan köra din bil utan större ansträngning på 0.4 l/m under en hel tank?
I så fall kommer du 175 mil ....imponerande i så fall men tyvärr bara skitsnack!

Du får gärna förklara vilken nytta detta start/stopp system har haft i rekordbilen eller det faktum varför missnöjet är så stort över alla dessa så kallade miljöbilar.
Som redan nämnt så får jag kämpa ganska bra för att få min bil ( som på pappret är betydligt snålare än din ) till att dra under 0.6l/m,...men jag måste ju vara en idiot eftersom att du med tung gasfot kör en 60hk starkare och tyngre bil med en liknande förbrukning!

#43
2012-05-10 20:13

Jag kan komma betydligt längre i min 460 hästars Volvo FH12,a ...
Har nämligen 53 kubiks tank :o)

#44
2012-05-10 22:16

Misstro: Du säger att du försökt köra snålt bara kommit ned till 0.6l/mil, och därför kan Taylors inte klarat köra på 0.29? Tror du att du om du bara försökte så kan du springa lika fort som Carl Lewis, också? Eller köra F1 som Fittipaldi? Varför inte gilla läget och inse att du inte är duktig på att köra snålt? Vill du ändra på det finns det utbildningar.

#45
2012-05-11 03:26

Mistro hyser misstro.
Det är förvisso en bra inställning att om någonting verkar för bra för att vara sant, så är det också det.

Medger att det är en fantastiskt låg snittförbrukning, men om man tillämpar alla de tips som ges på webbplatsen och dessutom har all deras rutin att ytterligare finslipa - så är det nog ändå möjligt.

#46
mcregor
2012-05-11 06:35

Håller nog till viss del med Mistro när han "misstror" en del inlägg där man säger sig kunna köra sina bilar ovanligt snålt. Det har i alla tider funnits de som påstår att just deras bilar går så mycket snålare än man själv kan köra samma bil - även om man försöker tillämpa det som under senare år kallas eco driving. Det brukar finnas nån "begraven hund" i dessa påståenden tyvärr. Om trots att jag är VW-ägare så måste jag fråga mig hur det gått till att köra en Passat på den oerhört låga förbrukning som artikeln handlar om.... Har dom haft nerförsbacke hela tiden eller ? Då kan också förbrukningen i min VW-diesel gå ner mot 0,0 l/mil. Men inte ens i en fart på runt 70 km/t på plan väg är jag i närheten av dessa siffror. Visst är dom erfarna "snålkörare" men jag har väldigt svårt att tro att det handlar om en bil slumpvis tagen ur produktionen. Det var ju rätt lång sträcka totalt sett så det borde dykt upp partier längs vägen som var betydligt mycket mera "bränsleslukande" kan man tycka....

#47
2012-05-11 11:41

Man får inte heller glömma att körningen gjorts i södra USA, i ett jämfört med europa, mestadels väldigt flackt landskap, gynnsamt klimat osv.
Trafikrytmen där är betydligt lugnare där, man kör mjukare och jämnare, helt enkelt.
Vägarna är ofta spikraka, kurvor genererar rullmotstånd.
De är dessutom belagda med tätare asfalt, och inte sällan betong,det i sin tur ger lägre rullmotstånd, men är inte nån höjdare i vårt svala och våta klimat.
Bilar i den delen av landet säljs med högre utväxling än i europa, som mer liknar Canada.
Däck på den marknaden har mindre rullmotstånd än våra, beroende på att de körs i ett högre temperaturintervall och på andra typer av vägar.
Sen har dom en annan kvalite på dieseln.
Man kan helt enkelt inte jämföra förbrukningen här och där.
Med tanke på förutsättningarn ,tror jag inte start-stopptekniken haft så stor betydelse.
Sen är det naturligtvis så att när man diskuterar bränsleförbrukning kan man endast mäta mot sig själv.
Jag som bor på skånska landsbygden och har 5 mil lands- och motorväg till jobb, har inga problem att köra under Eu-cykeln.
Speciellt med en bil av typen passat, som är till för den typen av körning.
Med en småbil, optimerad för stadstrafik hade skillnaden varit mindre.
Är man bosatt i ett storstadsområde har man inte samma förutsättningar.
Kallstarter, köer, stoppljus osv blir ju utslaget på olika många mil.
Körstilen spelar in, min fru kör dyrare än jag, även om hon kör försiktigare..
Hon kör försiktigare i kurvor, korsningar osv.
Jag kör som det jag är, lastbilschaufför, dvs. håller farten uppe så länge som möjligt, det är inte några kilometer fortare som spelar roll, utan en hyfsad snittfart.
Varje kilometer fartsänkning i tex. rondeller kostar soppa och tid.
Ju jämnare fart, ju snålare.
I södra USA kör man jämnare,på den här körningen har det inte funnits många avstickare, korsningar osv.
Ju längre pass man kör ju snålare, det kostar tid och soppa att köra in på rastplatser.
Det är således många faktorer som spelar in,men man får i vilket fall anstränga sig för att komma ner i dessa siffrorna.

.

#48
2012-05-11 13:58

Ingen här fattar, fast det är så j..a enkelt - det räcker med att "koppla in" sig efter Jes_s volvo FH12. Kör man 2-3m efter så blir man "uppsugen" och då behövs nästan ingen bränle. Alltså det är ingen världsrekord för mig! USA skämt :P

#49
2012-05-11 17:36

"duccedriver" : Tack för ett mycket bra och förklarande inlägg!
Själv har jag ju varit inne på fusk förutom nämnda förutsättningar men det beror ju också så klart hur man definerar "fusk".
Skulle vilja ha mer info om bilen i frågan dock.
Hur är bilen kontrollerad innan och hur vet man att detta är frågan om en ren standardvagn?
Mycket kan avvika ifrån standard som inte är direkt synligt för ögat vid en snabb titt.

Givetvis är inte jag bitter för att inte jag är en lika duktig bilförare om det är det som en del vill ha min skepsis till.
Självklart är det möjligt att med alla bilar att ta sig fram på ett bränslesnålare sätt men jag försöker bara framföra att det inte räcker med en "Eco-körning" utbildning i bakfickan för att kunna köra sin standardbil under normala omständigheter ens i närheten utav detta världsrekord.

Tycker ändå att bedriften är fantastisk men som sagt så skulle jag vilja veta lite mer "bakom kulisserna" och det är väl inte sååå konstigt?

#50
2012-05-13 11:52

The greatest distance driven on a single standard tank of fuel is 2,545.80 km (1,581.88 miles) by a Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion, in an event organized by 'Auto Motor i Sport' (Croatia). It was driven by Marko Tomac and Ivan Cvetkovic (both Croatia) within Croatia, between 27 and 30 June 2011.

Only Croatian roads were taken during the attempt. The average consumption amounted to 3.08 l/100 km (91.71 UK mpg, 76.37 US mpg).

Detta klipp ur guinness world of records, inte så mycket sämre.
Tidningen bör ju ha använt en produktionsbil kan man tycka.
visserligen är 1,6 bluemotion snål, men när man är nere i
dessa siffror är marginalerna inte stora.

#51
2012-05-15 20:10

Normännen med en Mondeo med PSA:s 1.6-liters diesel: http://www.hegnar.no/motor/article692659.ece
"0,279648 liter diesel pr. mil."
Med en betydligt lättare bil, som tex 508:an som jag nämnde, skulle rekordet slås lätt.

#52
2012-05-16 08:28

Just nu är väl Renault med sin Megane värst? ( 0.35l/m )
En sådan kan säkert slå rekordet i motvind? ;)
Volvo kvalar in b.l.a S/V60 med D5 och 215Hk som miljöbil inför nästa år och det borde väl vara ett rekord i sig?
En 508:a är för övrigt inte lättare än en Mondeo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.