Bild
Nästa artikel

Volkswagen Passat Bluemotion slår världsrekord – 246 mil på en tank

Nyheter

Från södra England till franska sydkusten och tillbaka till Calais – utan att tanka. Volkswagen Passat BlueMotion sätter nytt världsrekord i körsträcka på en tank.

En brittisk journalist på tidningen Sunday Times har under överseende av Guinness Rekordbok slagit världsrekord i körsträcka med en produktionsbil och en tank bränsle.

Körningen inleddes i Maidstone i södra England, fortsatte till södra Frankrike och avslutades nära Calais på den franska nordkusten där bilens bränsle tog slut.

Den totala körsträckan blev 245,7 mil – nytt världsrekord. Sträckan motsvarar körning mellan Ystad och Haparanda samt tillbaka från Haparanda till Gävle.

Passat rekordbil
Rekordbilen var en Volkswagen Passat Bluemotion med en dieselmotor på 1,6 liter och 105 hästkrafter. Modellen är anpassat för snålkörning med bland annat stopp/start-system, lättrullande däck och finjusterad aerodynamik.

Inför rekordförsöket tömdes tanken för att sedan fyllas med 77,25 liter diesel.

Den genomsnittliga förbrukningen slutade på 0,314 liter/mil med en medelhastighet på 72,5 km/tim.

Diskutera: Vad tycker du om världsrekordet?

Kommentarer

#1
jarl s
2010-10-05 11:44

Ligger man i suget efter en tradare kan en Volvo 760 komma ner till dom siffrorna...

#2
Benny H
2010-10-05 13:01

Och var står det att han legat efter en tradare jarl? En 760 har mig veterligen aldrig kunnat köras på under 1l per mil oavsett....

#3
Lupo3L
2010-10-05 13:07

Intressant!! Bra jobbat av VW!!

#4
Aldrig mer Toyota
2010-10-05 14:14

Jarl:
Nu har du glömt att ta din morgonmedicin eller var det så att mamma glömt köpa Sempers barnvälling och att du därför är såå suuuur? Inse att VW kan detta och att Toyota är "old, new shit"! Ska du inte köpa min Toyota Avensis? Den är fortfarande inte såld...

#5
2010-10-05 14:16

0,314 liter/mil är en riktigt bra siffra. Bränsleförbrukningen är ett område som faktiskt gått framåt rejält de sista åren. Hade någon sagt för 40 år sedan att en fullstor bil skulle dra 0,314 l/mil hade ingen trott på det. Den tillverkare som först kombinerar låg förbrukning med anständig driftsäkerhet kommer ta stora marknadsandelar.

#6
Frederik
2010-10-05 14:37

Imponerande. När bilkörning är tråkigt, så är det lika bra att man kan göra det snålt...

PS: Christian Von Asheberg cyklade nyligen 122mil på ett dygn och han "drog" bara en dunk äpplesaft... kan du det också Jarl?

#7
Peugo
2010-10-05 17:07

Bra jobbat VW! År 2008 slog Peugeot 308 rekordet med siffrorna (OBS!) 0,313 liter/mil med en körsträcka på 191,9 mil. Den stora tanken gav nu rekordet åt VW? Gissar att PSA med dagens 1.6 dieselversioner enkelt skulle nå bättre resultat än de gjorde år 2008? :-)

#8
jarl s
2010-10-05 17:58

Jag skulle kunnat köra den under 0,3l/mil - lätt

#9
lars nyberg
2010-10-05 19:04

Varför är ni otrevliga mot varandra?
Inse att VW tillverkat en bränslesnål bil och hoppas att andra tillverkare kan bli lika duktiga eller duktigare.

#10
2010-10-05 19:15

Ni som är skeptiska och har momentanmätare: Prova att ligga tätt efter ett vindskyddande fordon. Det handlar inte om enstaka procent i minskad förbrukning. Att historien inte förtäljer, om Passatens (och/eller 308:ans förare) var så klipsk(a), är en sak för sig.
PS. Jag praktiserade denna sparåtgärd vid en non-stop körning (förutom tankningar) Sthlm-Boden med min Honda 125cc år 1970. Var svartare än en Bantu-neger i synen vid ankomst.

#11
Peugo
2010-10-06 06:50

http://www.carpages.co.uk/peugeot/peugeot-308-23-09-10.asp
Inte illa, helt klart under 0,3l/mil (ca 0,27) körd av amatörer?

#12
MR X
2010-10-06 08:42

Enastående bra av passat!! :) Det är bara att erkänna! Tyskarna leder motortekniken överlägset!! Annars hade det ju aldrig suttit en disel från Audi i volvo 850 och nu så småningom under Bmwledning om ett två år lånade och ombyggda motorer i Saab.

#13
2010-10-06 10:22

En tanke slog mig. Undrar hur de säkerställt att VW inte "mixtrat" med bilen för att få ner förbrukningen. Hur vet vi att det är en orginal ej modifierad bil direkt från produktionsbandet? Även om det var en brittisk journalist som körde så är troligen denna typ av aktivitet anordnad av VW:s reklamavdelning. Men som sagt, om detta nya "rekord" är sanning så hatten av för VW.

#14
jarl s
2010-10-06 21:16

Klart dom har mixtrat med bilen. Luktar fuffens lång väg.

#15
John
2010-10-07 08:49

Underligt rekord! Det finns bevisligen snålare "vanliga" bilar men kanske inte med så stor soppatank som VW:n har. Ett stort slag i luften.

#16
Kenneth Gustafsson
2010-10-09 07:33

Jarl. Du verkar vara en klar trafikfara som ligger så nära inpå en tradare att du kan utnyttja "Suget" efter den . Vad händer om han plötsligt bromsar hårt? Men du e väl en "superförare" som lätt klarar en sån situation, Kenneth

#17
steffen
2010-11-22 18:46

Det blev nog något fel i texten i reklamen
VW menade, att de hade lyckats med att köra 245,7 mil på den första airconditionkompressor, eller hur VW ?eehhhhh

#18
bozidar
2010-12-07 13:07

MEN dom sa aldrig om hur många liter olja motorn förbrukade.. hahahahaha Castrol 0w 30 njam njam

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.