Bild
Nästa artikel
Nytt stopp i Saabfabriken

Nytt stopp i Saabfabriken

Nyheter

Saab tvingades på tisdagen stoppa produktionsbandet i Trollhättan – för tredje gången på bara en vecka.

Brist på komponenter gör att Saab återigen får lägga i bromsen i fabriken i Trollhättan, rapporterar nyhetsbyrån TT.

Via sin informationsavdelning bekräftar Saab att bandet stannade på tisdagsmorgonen samt att bolaget nu förhandlar med berörda leverantörer. Stoppet beskrivs som ett ”hack i flödet”.

Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen, har en annan uppfattning:

– Jag har fått beskedet att minst fyra till fem leverantörer har stoppat sina leveranser för att de inte har fått betalt. Det Saab säger är rent skitsnack, säger han till TT.

– De får det att framstå som om det är leverantörernas fel och därför reagerar vi så starkt. Vi har banne mig ställt upp för Saab.

På måndagen höll Saab presskonferens i Stockholm och ordförande Victor Muller slog fast att bolaget inte har brist på kapital.
 
Diskutera: Hur tolkar du produktionstoppen i Trollhättan?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-04-05 16:04

Jag skulle inte sälja min värsta ovän till Spyker och den där Victor Muller. Morgonförkylningen verkar ha övergått till kronisk feber...

#3
mendefera
2011-04-05 16:11

Det kommer gå bra för saab var så säkra produktions stoppet är ju bara det som händer alla andra också saab är inte ensam om det. saab har ju världens bästa bil ingenjörer ska man inte glöma.

#6
2011-04-05 16:14

Jag tog bort några irrelevanta inlägg.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#7
2011-04-05 16:46

Hur går det egentligen med reservdelstillgången till alla Saabar som redan finns i trafik?
Vi har på vår verkstad nu en okörbar Saab 9-5-05:a som väntar på en ny eldel till tändningslåset och efter en veckas väntan har Saab-återförsäljaren vi beställt reservdelen av varken fått delen levererad eller ens lyckats få ett leveransbesked från Saab när den kan komma.
I dag Tisdag hade man inte ens kunnat beställa en enda reservdel från Saab vilket man skyller på ett datafel nere i tyskland vilket gör att inga delar går att beställa via Saabs-reservdelsprogramm.
Man kan ju hoppas att detta är sant och det inte är så illa att så många underleverantörer stoppat sin produktion till Saab att man inte längre ens kan sälja reservdelar.

#8
2011-04-05 16:54

Mendefera: om nu SAAB är typ bäst i världen i alla kategorier, varför säljer de då så himla uselt???

#9
2011-04-05 17:11

Även mendemera måste inse att Saab inte är något underverk till bil mer än något annat bilmärke.
Därav de låga försäljningssiffrorna ute i världen.
Det finns billigare alternativ som är minst lika bra.
Dessutom måste Saab sköta sina finanser på ett förtroendegivande sätt. Det sker inte idag som det verkar. Att inte betala sina skulder i tid är en styggelse. Inte vill då jag göra affärer med ett företag som inte gör rätt för sig, eller betalar sina räkningar i tid.
Kan Saabledningens tjurighet/konservativa budskap ha medverkat till att GM gjorde sig av med Saab?

#10
2011-04-05 17:16

Äntligen har de stora medierna fattat det jag och några fler sagt sen mer än ett år sen.....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12832330.ab

#11
2011-04-05 17:53

Det skulle vara intressant att veta hur ofta detta hänt andra bilmärken. Så man kan jämföra. En intressant reflektion jag själv gjort http://foto136.wordpress.com/2011/03/26/gissa-bilmrket/.

Helt klart är i alla fall att ett stopp var ett för mycket och två är ännu mera galet.

Jag gillar Saab, deras engagemang och deras bilar och ogillar den ständiga fokuseringen på Saabs ekonomi, men även jag måste erkänna att detta är inte i sin ordning. Detta måste Saab ta i tu med fortast möjligt!

Angående antydningarna om Badad Bob och annat som nu finns i tryck i Aftonbladet också, vilket är djupt osmakligt, har de som beskrivit främst JÅJ på det viset allt som oftast visat sig ha fel och Oisin Cantwel har pendlat mellan glimrande kolumner och rent hopplöst enkelspåriga artiklar.
Däremot finns bland annat på Second Opinion hur bilexperter kan intyga att de blivit felciterade och påprakade negativa kommentarer om Saab, så jag vet inte, känns inte som att media är alldeles snövita de heller....

#12
2011-04-05 18:34

Detta är ju pinsamt plågsamt... Utdragen död!
Tar ju aldrig slut på eländet, rena tortyren...
In med hjärt-lungmaskinen Antonov... sista hoppet, men snabbt!

#13
2011-04-06 09:12

Nu måste man snabbt lösa det här.
Att inte kunna tillverka ökar ju förlusterna och nu när man börjar få fart på försäljningen måste man ju göra allt för att få upp produktionen och få ner leveranstiderna till kund.

#14
2011-04-06 09:39

Saab kommer tydligen att stå still en hel vecka, information kommer under dagen......

Det här kostar pengar......

#15
2011-04-06 10:28

Ryssen jagar pengar för att få igång fabriken igen:
http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epslanguage=sv

#16
2011-04-06 12:33

Lite märkligt att Antonov måste låna, var det inte han som hadde så mycket pengar........???

#17
2011-04-09 12:53

Simon no 1, läste du sighten jag refererade till?
Där framgår ju ganska klart vad som gäller.
Även om man är nerlusad med pengar kan det ju vara lönsamt att låna.

#18
Storknut
2011-04-10 12:55

Nuppe:
Det som skiljer dig från tex Simon är att du har "koll" på grundläggande företagsekonomisk teori. Det är så att om man i bolagetskassa förvisso har gott om likvidamedel som man kan förränta med tex 5% samtidigt som man måste tillskjuta mer kapital. Vad göra? Kan man då låna externt kapital för tex 4% ränta eller varför inte 4,9% ränta ÄR det fortfarande billigare dvs smartare att låna kapital externt kapital jmf med att använda den överfyllda kassan!

#19
2011-04-12 16:34