Bild
Nästa artikel

Nytt kinesiskt bilmärke till Europa

Genève 2013

Ett nytt kinesiskt bilmärke är på väg. Qoros 3 – som utvecklats av tidigare anställda på Saab och Volvo – lanseras redan i år.

Qoros. Lägg namnet på minnet. Redan i år lanserar den kinesiska nykomlingen en första bil i Östeuropa och inom några år kan märket också komma till Sverige.

Bilen i fråga – 4,6 meter långa sedanen Qoros 3 – premiärvisades på tisdagen i samband med bilsalongen i Genève. Enligt Qoros handlar det om en utmanare till bland anat Volkswagen Jetta, Ford Focus, Toyota Auris och Kia Cee’d.

Bland de anställda på Qoros finns omkring tjugo svenskar, de flesta med bakgrund hos Saab eller Volvo. Chefen Volker Steinwascher kommer senast från Volkswagens nordamerikanska organisation och designchefen Gert Hildebrand har tidigare ansvarat för formgivningen hos Mini.

Motorpaletten för Qoros 3 omfattar inledningsvis två fyrcylindriga bensinare på 1,6 liter, med antingen 126 hästkrafter eller 156 hästar och turbo. Kraften levereras via en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad, automatisk dubbelkopplingslåda. I ett senare skede kan en mindre, trecylindrig bensinare bli aktuell, liksom ett utbud av dieselmotorer.

Läs mer om Qoros satsning i Europa i nästa nummer av Vi Bilägare.

Diskutera:Vad tycker du om nya Qoros 3?

Kommentarer

#1
maki
2013-03-05 14:23

Skoda,Passat,Seat ? All in one !

#2
2013-03-05 14:27

Jag tror att det blir en utmaning att lansera ett nytt bilmärke och att bygga upp en ny organisation på en kraftigt fallande bilmarknad i Europa där flera bilhandlare är ekonomiskt trängda och sanerar, reducerar sin verksamhet - alternativt går i konkurs. Frågan är om det finns finansiellt kapital att investera i en ny bilhandelsorganisation, är bankerna villiga att låna ut pengar till det?

#3
2013-03-05 17:16

Den ser ut som en blandning av SAAB och Volvo. Är den välbyggd så kanske, med massor av kinesiskt kapital, det blir en hit. Själv är jag skeptisk till kinesiska, billiga prylar. Changarna har lite motvind med att bevisa att även de kan bygga kvalitet.

#4
2013-03-05 20:16

När jag var ung var alla japanska bilar epavaror, det ena skräpet efter det andra men dom blev bättre undan för undan. Så kom koreanerna o blev riktigt bra så småningom och idag är japaneroch koreaner väl så bra som övriga världens bilar. När jag sa detta till våran handlare av Hyundai och Subaro så säger hon att snart är kinesiska bilar jättebra.

#5
2013-03-05 20:49

"som utvecklats av tidigare anställda på Saab och Volvo"

Finns det en "äkta" kinesisk bil eller är det bara Kinatillverkat?

#6
2013-03-05 22:57

Ännu en artikel om en bil som det redan skrivits mängder om för ett par veckor sedan.

#7
2013-03-05 23:49

Precis, saabnisse, och ingen har väl funnit anledning att ändra uppfattning mot då.

#8
2013-03-06 09:02

Hur kan en 4,6 m lång sedan vara utmanare till Kia Ceed ?
Finns Ceed också som sedan ?

#9
2013-03-06 11:20

Utanför Europa säljer Kia modellen Forte som i praktiken är en sedan-version av den tidigare Cee'd modellen. Kia arbetar på en sedanmodell av senaste Cee'd, det finns många spionbilder ute på nätet om den, och det förväntas att den släpps under 2013.

Sedaner är traditionellt inga höjdarsäljare i Europa men kanske det är på väg att ändras nu när allt fler tillverkare presenterar sedaner.

#10
2013-03-06 16:16

Den ska tydligen lanseras i Österopa först, och där vill man ju ha sedaner, Opel har ju en motsvarande rätt vacker sedanversion av sin Astra för Östeuropa. Jag har sett uppgifter att Qoros siktar minst lika mycket på kinesiska marknaden som på Europa med bilen. Europeiska märken i joint ventures tar ju över kinesiska marknaden allt mer med sina litet bättre bilar, och då måste kinesiska tillverkare svara genom att bygga något som är lika bra. Kineserna vill ha sedaner med litet längre hjulbas i sina lyxigare bilar. Men det kommer väl en fullständigare modellpalett så småningom. Det dröjer nog däremot länge tills den kommer på svenska marknaden. Den här lanseringen kan inte jämföras helt med den japanska och koreanska satsningen. De började med billiga bilar i tveksam kvalitet, här är det fråga om en fullt utvecklad modell av europeisk standard, med västerländsk inköpt teknik och design och med västerländska underleverantörer med kinesisk tillverkning vilket allt garanterar nivån på bilen. Kan slå igenom mycket fortare än japanerna och koreanerna gjorde. Vi har säkert en hel del kinesisktillverkade komponenter i våra bilar redan, särskilt i dem som kommer från fjärran Östern. En del -var det Hondamodeller? -som tagits till Europa är helt tillverkade i Kina, och jag tror inte man kan urskilja kvalitetsskillnader till kinesisk nackdel. Jag minns diskussionerna när Tenson började tillverka sina sportjackor i Korea. Det visade sig att de koreanska hade högre kvalitet på sömnaden än de som tillverkades i Varberg.

#11
2013-03-06 17:02

Den må vara "designad av SAAB och Volvo-ingenjörer"..
Men den ska tillverkas också, med användandet av bra och rätt materialkvaliteter och sen skruvas ihop av kompetent personal..
Där har jag sett mängder av grava misstag i verkligheten, bra disajn men skitmaterial/metaller har använts..

#12
2013-03-06 22:19

Eric H, var tillverkas mer än 90% av alla mobiltelefoner?
Och PC?
Och kameror?
Osv.

#13
2013-03-07 11:46

Eric H har delvis rätt. Många inhemska kinesiska företag tillverkar halvdana bilar, men satsar på utanverket med internationella designers etc. De kan dock inte lura krävande kunder, vare sig i Kina eller annorstädes. Qoros är utvecklad med internationella underleverantörer (på plats i Kina), inte lokala underleverantörer. Vi får anta att kravspecifikationerna är västerländska. De flesta VW, Audi, BMW etc som säljs i Kina är tillverkade på plats, inklusive mycket av komponenterna. En sak som fascinerar mig är att kinesiska Volvo ska få en så föga högteknologisk produkt som växelspakar tillverkade av norska Kongsberg i deras kinesiska fabrik. Underleverantörernas betydelse är mycket underskattad. Det har spekulerats i att Geely skulle få draghjälp i utvecklingen av sina bilar genom tillgången till Volvos nät av underleverantörer. Eric H kan väl å andra sidan hävda att Apples Iphone är en skittelefon för att den är tillverkad i Kina? Qoros är kanske inte en bilarnas Iphone, men ett försök till det.

#14
2013-03-07 20:52

Och vad tror ni om det här:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/qoros-sprider-skrack_7973424.svd
En skröna?
Jag tror kineserna kommer mer och mer.
Jag tror att det kommer att bli kämpigt för vissa biltillverkare och inte bara europeiska.
Men så småningom brukar det jämna ut sig, det kanske blir för dyrt att tillverka i Kina och då sätter de upp fabriker i Europa och så blir det ungefär som vanligt igen.
Fast tvärtom!

#15
2013-03-08 15:16

Qoros satsar först på öst, det är ju ett erkännande att de själva inte tror på att deras bilar är färdiga för västeuropa än. De behöver lite mer tid för produktutveckling. Frågan är om det finns någon europeisk bilmarknad kvar om två år? Jag tror nivåerna kommer att sjunka ytterligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.