Bild
Nästa artikel
Nytt grus ger fler stenskott

Nytt grus ger fler stenskott

Nyheter

Antalet spräckta bilrutor har ökat med nära 30 procent i år, visar ny statistik. En ny typ av grus tros vara orsaken.

Mellan januari till april i år registrerades 37 541 glasskador av försäkringsbolaget If. Det är 29 procent fler jämfört med motsvarande period för åren 2008 till 2010.

– Vi har sett fenomenet på många håll. Småsten som ligger på vägarna efter vinterns halkbekämpning. När de flyger iväg blir det som en projektil mot bilrutan, säger Dan Falconer, motorexpert hos If.

Dan Falconer menar att den bakomliggande orsaken är en ny typ av grus som använts i halkbekämpningen.

– Man undrar vad nyttan är med det större gruset när bilarna skadas. De enda vinnarna verkar vara glasfirmorna som har fått betydligt fler kunder, säger han.

Statistiken från If visar också på stora skillnader över landet. I Västra Götaland var ökningen av glasskador 58 procent, medan den i Stockholm och Skåne var 30 procent. I landets norra delar noterades en liten minskning.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-05-16 12:37

Tjaa, vissa bilar har ju också ENORMA vindrutor, så förutom stenkrosset med sina knivskarpa kanter (inte så mycket "äkta" grus det där) så kanske det har med saken att göra också? Den där statistiken från If med olika siffror i olika landsdelar kanske skulle förklaras också? Vad är orsaken till den? :)

#2
Konrad Bärnevik
2011-05-16 13:41

Breda däck, konstig konstruktion av bilen och inga stänkskydd. Plus att det är populärare än någonsin att ligga precis bakom bakdelen på bilen framför.

Där har vi anledningarna.

#3
Konrad Bärnevik
2011-05-16 13:48

Ökad användning av oljegrusvägar och då den efterföljande lagningen av dessa är en av de största anledningarna.

Oljegrus gör bilar törstigare, det håller sämre, bullrar mer o s v. Men kortsiktigt blir Transportstyrelsen en vinnare av att snåla. Idioti!!!

#4
Raymond K
2011-05-16 14:50

Varför inte införa de enkla billiga och stenskottsskyddande bakre stänkskydden igen?

#5
2011-05-16 14:58

Stenskott kommer ofta från den mötande bilen, eller...

#6
2011-05-16 16:58

Den typ av grus som används på vintervägarna har en storlek som passar precis in i däcksmönstret. Jag har observerat att stenarna följer med bilarna ut på motorvägen där de lossnar från däcken när man acclererar på påfarterna.
Personliga rekordet i mottagna stenskott är 19 st på 2 månader på E18 mellan Kallhäll och Bromma. Ändå håller jag medvetet långt avstånd till framförvarande.
Stänkskydd skulle säkerligen hjälpa en bra bit. Man blit trött på att byta ruta. Har man ruta med regnsensor är dessutom självrisken högre.
Glasmästarna har glada dagar kan man tänka.

#7
Raymond K
2011-05-16 16:59

Jag tror det är glasmästarna som betalat bilfabrikanterna för att sluta montera stänkskydd.

#8
2011-05-16 19:33

Som nån annan redan antytt: stenskott får man nog för det mesta av mötande bilar. Eller, som hände mig en gång, möte med en grusbil som körde med toppat flak och ingen presenning över. Hur kan sånt fortfarande vara tillåtet...?

#9
Konrad Bärnevik
2011-05-16 19:50

Själv åker man bil med pansarglas.

MVH von Bärnewiik

#10
2011-05-16 20:30

Som jag tidigare funderat över. Stänkskydd gör nog inte så mycket, så länge det inte är vidriga stänkLAPPAR som släpar i marken. Men har åkt bakom lastbilssläp som har en sådan "gardin" som hänger längs med hela bakre balken och det kommer sten från dom ändå.

Stenar som flyger rakt bakåt kan rimligtvis inte komma från den plats på bakdäcket där stänklappar sitter, då de vid detta område färdas uppåt och då flyger upp i hjulhuset alternativt underredet på bilen. De stenar som flyger bakåt måste lämna bilen typ de första 4-5 centimetrarna höjdmässigt för att komma ut bakom bilens överhäng. Kanske att dessa studsar i bilen och sen ner i backen och sen upp igen.

#11
Konrad Bärnevik
2011-05-16 21:50

Stänkskydd hjälper en del mot stenskott mm.
Dock behöver de inte vara långa av hårdplast och skrapa i överallt som på Volvo 740. 240 (74-85) hade en bättre lösning, rejäla stänkskydd men mjuka och inte för långa och fula.

#12
2011-05-16 22:00

Stänkskydden slopades för att de i de flesta fall inte gjorde någon nytta, snarare tvärtom. En stänklapp bildar en turbulens bakom bilen, två än värre. Man ansåg att det är bättre med en rak stråle bakåt från varje hjul. Skyll inte bilfabrikanterna för detta, det var dåvarande trafiksäkerhetsverket som tog bort kravet på dessa skydd. Jag tror inte heller att de stenar som hjulen samlar upp kastas rakt bakåt, det är snarare så att alltför många har för ovana att ligga alltför nära, antingen för att försöka skrämmas eller för att de är totalt okunniga i att göra en säker omkörning, alltså med acceleration i samma körfält fram till den framförvarande innan man går ut i mötandes körbana när det är fritt.

#13
2011-05-18 12:33

Gruset far inte som ”en stråle bakat” Focus.
Gruset följer med i bilens riktning och uppåt.
Om Du ligger efter en bil så är det Du som kör ifatt och därmed på gruset. Därför bör det vara större risk för kraftiga stenskott vid möte.

Stänkskydd gör givetvis nytta om man åker efter en bil då skyddet (ännu mer) tar med sig gruset i bilens riktning samtidigt som det fångar in en stor del av Gruset som är på väg uppåt.

Att skyddet fångar in Gruset på väg uppåt och styr in det i skärmen har man nytta av även vid möte. Men när Skyddet ger Gruset en extra skjuts framåt/utåt utan att det fångas upp av skärmen så är det inte alls bra vid möte.

Sammantaget är nog stänkskyddet till fördel i synnerhet om det lutade inåt så att Gruset styrs mot mitten av bilen. Skyddet får givetvis inte släpa i marken.

#14
2011-05-18 16:52

Läs inlägget från snabb95 härinunder!

#15
2011-05-18 20:40

"snabb95" har nog helt rätt och något av det värsta du kan möta, ur stenskottssynpunkt, är ett militärt förband med banddrivna fordon.

#16
2011-05-18 21:05

Att som i Sverige minska halkan med hjälp av relativt grovt grus på hårt trafikerade vägar som våra vägvårdande myndigheter sysslar med skulle vara otänkbart i länder som Tyskland, Holland m fl!
Har alltid undrat över vår svenska flathet beträfffande experimenten som våra väghållare sysslar med!
Använd plogning och salt det har alltid fungerat!

#17
2011-05-18 23:13

Nej inte salt! Ploga ORDENTLIGT. Så länge de håller på med salt så kommer vi få dessa isgator.

Fattar inte hur dom tänker. När det snöar i början av vintern, innan det blivit riktigt kallt, så plogar och saltar dom. SEN KOMMER DEN RIKTIGA VINTERN! När saltsörjan, som inte ens går att ploga bort för att den fryser ner i ytstrukturen på vägen, fryser till is. Sen ligger den jävla isen under snön hela vintern eftersom den inte den heller går att ploga bort. Salt vid större snöfall är helt försummbart. Salt kan användas när det är risk för svart is. Endast då. Att som de gör här omkring, försöka SALTA bort 1 dm blötsnö är ju så jävla korkat så jag vet inte hur de är kopplade ens.

När det är som jävligast på E4'an kör de med plogbilar fram och tillbaka. Vad ger det att salta då? De åker mellan Norrköping och Mjölby och vänder och åker tillbaka, varv efter varv. Enbart snö är inte halt. Plogade och nöjde sig med det vore det lugnt. Men sen saltar de också. Det är då modden kommer. Det är då folk kör av vägen. Det är då man inte ser ett skit för att luften är full av vatten.

Men nej häll på ett par tusen ton vasst grus istället, som ändå sjunger ner i snön och försvinner. Så de måste lägga ut nytt grus.

Suck. :P

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.