Bild
Nästa artikel
Nya Volkswagen Golf – svenska priser

Nya Volkswagen Golf – svenska priser

Nyheter

Volkswagen Golf kommer till Sverige i elva olika versioner. Bland annat finns en fyrhjulsdriven miljöbil. Nu är alla priser officiella.

Den svenska premiären av nya Volkswagen Golf kommer att ske i november. Priset för den billigaste modellen med 1,2-liters bensinmotor på 105 hk blir 169 900 kronor, vilket innebär att nya Golf får samma instegspris som den utgående modellen. Den dyraste versionen med 2,0-liters dieselmotor och dubbelkopplingsväxellåda kostar 259 400 kronor.

Totalt kommer elva olika versioner till Sverige, varav fem bensindrivna och sex dieslar. Nio av varianterna är miljöklassade.

Två av dieslarna är fyrhjulsdrivna, varav den mindre med 1,6-litersdieseln samtidigt är miljöklassad vilket är unikt i klassen. En annan nyhet är modellen 1,4 TSI MultiFuel som kan köras på både bensin och bioetanol.

Här följer priser och information om de olika versionerna av Golf.

BMT= BlueMotion Technology
BENSINVERSIONER

1,2 TSI BMT (miljöbil)
105 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 114 g/km. Förbrukning: 4,9 l/100 km. Cirkapris: 169 900 kr (Grundversion), 183 400 kr (Masters 4 dr).

1,4 TSI MultiFuel BMT (milljöbil vid körning på E85)
122 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 119 g/km (E85), 123 g/km (bensin). Förbrukning: 7,2 l (E85)/100 km, 5,3 l (bensin)/100 km. Cirkapris: 186 400 kr (Grundversion), 199 900 kr (Masters 4 dr).

1,4 TSI DSG BMT (miljöbil)
122 hk, DSG-växellåda (7-växlad). CO2-utsläpp: 116 g/km. Förbrukning: 5,0 l/100 km. Cirkapris: 200 900 kr (Grundversion), 214 400 kr (Masters 4 dr).

1,4 TSI GT BMT, manuell (inte miljöbil)
140 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 121 g/km. Förbrukning: 5,3 l/100 km. Cirkapris: 209 900 kr.

1,4 TSI GT BMT, DSG (miljöbil)
140 hk, DSG-växellåda (7-växlad). CO2-utsläpp: 116 g/km. Förbrukning: 5,0 l/100 km. Cirkapris: 224 400 kr.

DIESELVERSIONER

1,6 TDI BMT, manuell (miljöbil)
105 hk, manuell växellåda (5-växlad). CO2-utsläpp: 99 g/km. Förbrukning: 3,8 l/100 km. Cirkapris: 199 400 kr (Grundversion), 212 900 kr (Masters 4 dr).

1,6 TDI BMT, DSG (miljöbil)
105 hk, DSG-växellåda (7-växlad). CO2-utsläpp: 102 g/km. Förbrukning: 3,9 l/100 km. Cirkapris: 213 900 kr (Grundversion), 227 400 kr (Masters 4 dr).

1,6 TDI 4Motion BMT (fyrhjulsdriven miljöbil)
105 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 119 g/km. Förbrukning: 4,5 l/100 km. Cirkapris: 206 300 kr (Grundversion), 219 800 kr (Masters 4 dr).

2,0 TDI GT BMT, manuell (miljöbil)
150 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 106 g/km. Förbrukning: 4,1 l/100 km. Cirkapris: 244 900 kr.

2,0 TDI GT BMT, DSG (miljöbil)
150 hk, DSG-växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 119 g/km. Förbrukning: 4,4 l/100 km. Cirkapris: 259 400 kr.

2,0 TDI GT 4Motion BMT (fyrhjulsdriven, inte miljöbil)
150 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 122 g/km. Förbrukning: 4,7 l/100 km. Cirkapris: 251 800 kr.

Läs mer om nya Golfen här.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Golf?
 

Kommentarer

#1
2012-09-14 09:39

Fyrhjulsdrift och miljöbil... Det låter som om det kan bli en tjänstebil av rang...

#2
2012-09-14 10:12

Värt att notera är att ingen av dessa klarar den föreslagna miljöbilsdefinitionen utom möjligen E85 varianten. Om den börjar gälla som aviserat måste de som står som miljöbil registreras före nyår, annars inte miljöbil. Klarar VW leveranserna?

#3
2012-09-14 11:11

Det har ju även pratats om en Bluemotionversion som skulle förbruka 0,32l/m ? eller så kanske jag har fel för mig.
Roligt att se att även Bensinversionerna klarar sig bra då det gäller förbrukningen men jag är orolig för att dessa klarar sin deklaration klart sämre än Dieselbilarna.
Imponerande är det med 4motion och miljöbil = sant

#4
2012-09-14 15:24

Intressant att 1,4 TSI GT BMT, manuell (inte är miljöbil)
Förbrukning: 5,3 l/100 km
medan 1,4 TSI GT BMT, DSG (är miljöbil)
Förbrukning: 5,0 l/100 km

Samma motor medan miljöbilen har DSG automatlåda. Om växellådan är enda skillnaden, vad är då orsaken?
Är det att DSG lådan har frirullning när man släpper gasen, eller finns det någon annan skillnad?

#5
2012-09-14 16:15

Förmodligen är det så att DSG-lådan *alltid* har den bäst lämpade växeln i...sedan är den ju sjustegad vilket kanske avspeglar sig på utväxlingsförhållanderna. Att VW gärna vill sälja bilar med DSG-låda kanske spelar roll oxå, money talks you know.

#6
2012-09-14 16:18

Man får hoppas att dom blivit lite roligare att åka i och köra det finns inget sportigt över dom t.ycker jag och den är för dyr att vara så liten

#7
2012-09-14 16:22

@snabb95:

Med 7 växlad dsg kan man välja en rejäl överväxel för högsta växeln som sänker förbrukningen. Man kan även programmera automaten att växla upp väldigt tidigt, medan uppväxlingen för en manuell låda är styrd av regler i förbrukningsprovet vad jag förstått. Verklig förbrukning hänger mest på körstil och körtekniken av personen som kör...

#8
Uno Lööw
2012-09-14 19:47

Modern, ren design. Lär inte bli omodern lika fort som vissa konkurrenter med sin för dagen hetaste design vilket lär vara bra för andrahandsvärdet och det lär i sin tur bidra tll att fler köper en ny Golf.

När det gäller design är Toyota numera efter men var inte glada för det era tysktroll. När mina skisser på nya Corollan nått Japan så får ni se upp!

#9
2012-09-15 07:31

Synd att inte 4Motion och DSG går att kombinera.

#10
2012-09-15 07:34

Jag saknar en biogasmodell, en riktig miljöbil.

#11
2012-09-15 08:39

1.6 liters dieseln med 4wd för det priset verkar väldigt intressant. Men är det någon som vet vad det är för fyrhjulsdrift som volksvagen använder, för det är väl inte haldex?

#12
2012-09-15 09:10

250.000.- för en Golf med klena 2 års garanti. Nej tack. I denna prisklass finns det hur mycket som helst att välja på. Golf är ju bara sååå tråkig. Om nu denna inte skiljer sig markant mot tidigare version så förstår jag inte hur Greta 65 kan lägga ut så mycket på en bil som denna.

#13
2012-09-15 09:32

Tror man på kvalitets bilar hos VW så borde man våga visa det. 5 års garanti tack annars blir det inte affärer!

#14
2012-09-15 12:25

På en sån här stilbildande, klassledande bilmodell behövs ingen garantitid längre än 2 år, de går åt som smör i solsken i alla fall.

#15
2012-09-15 13:05

Ja,de går åt. Men de blir inte bättre för det än andra som vågar ge längre garantier på sina bilar. Men visst VW känner sig nog inte direkt tvingade att lämna bättre garantier när bilen ändå säljer bara för att det är en Golf. Då många bara köper bil av gammal vana vid just bilbyte. Tex Volvoägare ofta också.

#16
2012-09-15 13:51

Shogun de som köper Golf köper inte av gammal vana, hade de varit missnöjda hade de inte köpt fler Golf utan det är nog så att köparna i Golf-klassen är nog mest nöjda om de köper just en Golf och då byter de till en ny Golf igen när det är dags. Nedvärdera inte bilköparna som otänkande slentrianmänniskor utan inse att de har en avsikt med sitt bilköp.

#17
2012-09-15 15:13

Hakenbusch.

Jag nedvärderar ingen. Men för många är bilköp även slentrian köp,man köper det märke man har för man "känner sig hemma med märket" man är van vid hur det ser ut på instrumentbrädan var knappar spakar sitter etc. Även om de haft vissa problem med märket ifråga. Jag har hur många exempel på det som helst.

Därmed inte sagt att Golf är en dålig bil,men den är inte så mycket bättre än flera konkurrenter med bättre garantier tex.

#18
2012-09-15 15:20

Mja Shogun, det är nog så att ALLA bilmärken har sina problem, man måste sålla lite och se vad eventuella återkommande fel kostar en som bilägare.
Om du säger att det finns bilmärken helt utan problem eller återkallelser av olika anledningar så blundar du för verkligheten, men en del bilmodeller har mindre fel än andra men fel har de. Frågan är just som jag sade "vad kostar problemen när de dyker upp".
Detta är extra viktigt att kolla vid köp av begagnad bil.

#19
2012-09-15 17:15

Hackenbusch.

Jag har inte sagt något om fel nu eller hur mycket fel olika bilar har. Men jag håller med dig om att vissa märken har mindre fel än andra,det är min erfarenhet. Och något jag brukar kommentera/framhålla ofta.

#20
2012-09-15 20:42

Om/när kedjan måste fixas i nuvarande Golf så har jag förstått att hela motorn och växellådan måste tas ut för det är inte tänkt att kedjan måste fixas. Betyder att det blir väldigt dyrt för den som köper bilen efter garantitiden.

#21
2012-09-15 20:43

Precis Peugeo, det är sånt jag menar man får kolla upp så man inte åker på en smäll.

#22
2012-09-15 22:09

Det är väl ungefär som det är på många bilar med kamrem idag. Så kostnaden blir väl som ett kamremsbyte plus merkostnaden för kedjan och kedjesträckarna kontra rem och sträckare för denna. Bara att den kommer oerhört mycket mer sällan.

Känns som en förstålig prioritering i en hyfsat kompakt bil med tvärställd motor där man troligen inte behöver byta kedjan på minst ett decennium.

#23
2012-09-16 01:15

Att bygga så att man måste lyfta ur motorn för att byta kamrem eller kamkedja är oförlåtligt hur liten bilen än är. Jag skulle inte köpa en sådan bil.

#24
2012-09-16 11:16

Roger, du vet väl att VW haft stora problem med sina kamkedjor? Har jag förstått fel med är det inte en kamrem i olja i den här nya (Contintentals, samma som Ford och Peugeot använder)?

#25
2012-09-16 12:08

Här är ett par källor, ingen har vågat ta upp problemet i de nordiska bil-tidningarna, hittad att finska Tuulilasi hade upp det på sin hemsida men inte i nån tidning ännu heller vad jag har förstått?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-jakoketjuongelmat
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html
Gäller tyvärr inte endast 1.4 -liters "dubbel" turbon utan alla.

#26
2012-09-16 16:55

Peugo & Intressant länk Du hänvisar till trots att den är på Finska. Den går att översätta hjälpligt till svenska via Google translate. I denna länk finns massor av länkar till andra artiklar bl.a. ViBilägare från 2009, 2010 och 2011.

Bilderna på dubbelturbon (eller rättare sagt med en kompressor och en turbo) är också intressanta. Man upphör inte att förvånas över hur mycket dyr teknik och avancerad elektronik man inför på en helt vanlig bruksbil bara för att gasresponsen skall förbättras med några tiondels sekunder. I synnerhet som en personbilsmotor går som sugmotor 99 % av tiden.

För att kompressorn resp. turbon inte skall förstöra mer energi än som är oundvikligt måste förutom Westgate ventilen, det sitta en by-pass ventil både till kompressorn och till turbon med därtill hörande elektronisk styrning som tydligen klickar ibland så att motorn inte svarar på gaspådrag.

Samtidigt finns det flera sugmotorer (bensin) med över 100 hk per liter slagvolym. Håkan Matson skriver i di.se om Ferraris F12 Berlinetta ”deras bästa bil hittills” med en V8 på 740 hk och 130 hk litereffekt.

#27
2012-09-16 17:32

Ja, se VW de förnekar sig aldrig. Behöva lyfta ur motorn för att byta kamkedja,va har de för ingenjörer egentligen`Men det kanske beror på att många slutade när de fick i uppdrag att göra succebilen VW Phaeton......nu är det dags att folk vaknar upp och inte bara följer strömmen som döda fiskar,tänk själv!

#28
2012-09-16 17:41

Hmm..måste väl vara en europeisk underleverantör till kedjan...eller vad tror du Shogun?

#29
2012-09-16 18:13

Att följa strömmen och inte tänka själv måste ju vara att köpa en T om de nu är världens mest sålda bil...
Ang kamremmar, det är INTE en standardprocedur att lyfta ur motorn vid byte, det är endast några enstaka modeller som har det så. oftast går man in genom hjulhuset och byter vad jag förstått.

#30
2012-09-17 08:19

Tycker inte att bilen är för högt prissatt,då en Golf beviseligen säljer sig självt.
För 250t får man en toppmodell som man ändå måste kalla den med 150 hk Dieselmotor samt 4wd med förbluffande låg förbrukning,..vilken annan modell erbjuder detta?

Vi pratar om en ikon en av få bilar som jag inte skulle tveka över att köpa som begagnad vilket också speglar dess andrahandsvärde.

Att sen inte Vw kan erbjuda en längre nybilsgaranti är förståss svagt men som sagt att hitta en vettigare bil ( läs vettig,..inte rolig eller praktisk ) sett till bilens hela livslängd blir svårt!

#31
2012-09-17 12:32

Onehp @ Du har förmodligen rätt i det Du skriver den 14 kl 16:22 att motorn får arbeta på låga varvtal med DSG lådan. Läste i någon länk att motorn fick dålig livslängd med DSG låda beroende på att den blev hårt belastad vid extremt låga varvtal. Detta ger även högre belastning på kamaxelkedjan.

Att motorn har en remdriven kompressor gör inte saken bättre, då går det att ta ut mycket höga moment vid väldigt låga varvtal vilket ger stor olikformighet genom hela drivlinan.

Att spara ynka 0,03 l/mil samtidigt som motorn tar stryk är det inte värt. Då är det bättre med en förare som kan väga in alla parametrar vid val av växel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.