Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya Volkswagen Golf – svenska priser

Publicerad 14 september 2012 (uppdaterad 14 september 2012)
Volkswagen Golf kommer till Sverige i elva olika versioner. Bland annat finns en fyrhjulsdriven miljöbil. Nu är alla priser officiella.

Den svenska premiären av nya Volkswagen Golf kommer att ske i november. Priset för den billigaste modellen med 1,2-liters bensinmotor på 105 hk blir 169 900 kronor, vilket innebär att nya Golf får samma instegspris som den utgående modellen. Den dyraste versionen med 2,0-liters dieselmotor och dubbelkopplingsväxellåda kostar 259 400 kronor.

Totalt kommer elva olika versioner till Sverige, varav fem bensindrivna och sex dieslar. Nio av varianterna är miljöklassade.

Två av dieslarna är fyrhjulsdrivna, varav den mindre med 1,6-litersdieseln samtidigt är miljöklassad vilket är unikt i klassen. En annan nyhet är modellen 1,4 TSI MultiFuel som kan köras på både bensin och bioetanol.

Här följer priser och information om de olika versionerna av Golf.

BMT= BlueMotion Technology
BENSINVERSIONER

1,2 TSI BMT (miljöbil)
105 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 114 g/km. Förbrukning: 4,9 l/100 km. Cirkapris: 169 900 kr (Grundversion), 183 400 kr (Masters 4 dr).

1,4 TSI MultiFuel BMT (milljöbil vid körning på E85)
122 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 119 g/km (E85), 123 g/km (bensin). Förbrukning: 7,2 l (E85)/100 km, 5,3 l (bensin)/100 km. Cirkapris: 186 400 kr (Grundversion), 199 900 kr (Masters 4 dr).

1,4 TSI DSG BMT (miljöbil)
122 hk, DSG-växellåda (7-växlad). CO2-utsläpp: 116 g/km. Förbrukning: 5,0 l/100 km. Cirkapris: 200 900 kr (Grundversion), 214 400 kr (Masters 4 dr).

1,4 TSI GT BMT, manuell (inte miljöbil)
140 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 121 g/km. Förbrukning: 5,3 l/100 km. Cirkapris: 209 900 kr.

1,4 TSI GT BMT, DSG (miljöbil)
140 hk, DSG-växellåda (7-växlad). CO2-utsläpp: 116 g/km. Förbrukning: 5,0 l/100 km. Cirkapris: 224 400 kr.

DIESELVERSIONER

1,6 TDI BMT, manuell (miljöbil)
105 hk, manuell växellåda (5-växlad). CO2-utsläpp: 99 g/km. Förbrukning: 3,8 l/100 km. Cirkapris: 199 400 kr (Grundversion), 212 900 kr (Masters 4 dr).

1,6 TDI BMT, DSG (miljöbil)
105 hk, DSG-växellåda (7-växlad). CO2-utsläpp: 102 g/km. Förbrukning: 3,9 l/100 km. Cirkapris: 213 900 kr (Grundversion), 227 400 kr (Masters 4 dr).

1,6 TDI 4Motion BMT (fyrhjulsdriven miljöbil)
105 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 119 g/km. Förbrukning: 4,5 l/100 km. Cirkapris: 206 300 kr (Grundversion), 219 800 kr (Masters 4 dr).

2,0 TDI GT BMT, manuell (miljöbil)
150 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 106 g/km. Förbrukning: 4,1 l/100 km. Cirkapris: 244 900 kr.

2,0 TDI GT BMT, DSG (miljöbil)
150 hk, DSG-växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 119 g/km. Förbrukning: 4,4 l/100 km. Cirkapris: 259 400 kr.

2,0 TDI GT 4Motion BMT (fyrhjulsdriven, inte miljöbil)
150 hk, manuell växellåda (6-växlad). CO2-utsläpp: 122 g/km. Förbrukning: 4,7 l/100 km. Cirkapris: 251 800 kr.

Läs mer om nya Golfen här.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Golf?
 

Kommentarer

#1 • 2012-09-14 09:39
McTar

Fyrhjulsdrift och miljöbil... Det låter som om det kan bli en tjänstebil av rang...

#2 • 2012-09-14 10:12
Mythbuster

Värt att notera är att ingen av dessa klarar den föreslagna miljöbilsdefinitionen utom möjligen E85 varianten. Om den börjar gälla som aviserat måste de som står som miljöbil registreras före nyår, annars inte miljöbil. Klarar VW leveranserna?

#3 • 2012-09-14 11:11
Mistro

Det har ju även pratats om en Bluemotionversion som skulle förbruka 0,32l/m ? eller så kanske jag har fel för mig.
Roligt att se att även Bensinversionerna klarar sig bra då det gäller förbrukningen men jag är orolig för att dessa klarar sin deklaration klart sämre än Dieselbilarna.
Imponerande är det med 4motion och miljöbil = sant

#4 • 2012-09-14 15:24
snabb95

Intressant att 1,4 TSI GT BMT, manuell (inte är miljöbil)
Förbrukning: 5,3 l/100 km
medan 1,4 TSI GT BMT, DSG (är miljöbil)
Förbrukning: 5,0 l/100 km

Samma motor medan miljöbilen har DSG automatlåda. Om växellådan är enda skillnaden, vad är då orsaken?
Är det att DSG lådan har frirullning när man släpper gasen, eller finns det någon annan skillnad?

#5 • 2012-09-14 16:15
Peter E

Förmodligen är det så att DSG-lådan *alltid* har den bäst lämpade växeln i...sedan är den ju sjustegad vilket kanske avspeglar sig på utväxlingsförhållanderna. Att VW gärna vill sälja bilar med DSG-låda kanske spelar roll oxå, money talks you know.

#6 • 2012-09-14 16:18
dogdex

Man får hoppas att dom blivit lite roligare att åka i och köra det finns inget sportigt över dom t.ycker jag och den är för dyr att vara så liten

#7 • 2012-09-14 16:22
Onehp

@snabb95:

Med 7 växlad dsg kan man välja en rejäl överväxel för högsta växeln som sänker förbrukningen. Man kan även programmera automaten att växla upp väldigt tidigt, medan uppväxlingen för en manuell låda är styrd av regler i förbrukningsprovet vad jag förstått. Verklig förbrukning hänger mest på körstil och körtekniken av personen som kör...

#8 • 2012-09-14 19:47
Uno Lööw (not verified)

Modern, ren design. Lär inte bli omodern lika fort som vissa konkurrenter med sin för dagen hetaste design vilket lär vara bra för andrahandsvärdet och det lär i sin tur bidra tll att fler köper en ny Golf.

När det gäller design är Toyota numera efter men var inte glada för det era tysktroll. När mina skisser på nya Corollan nått Japan så får ni se upp!

#9 • 2012-09-15 07:31
Thommys

Synd att inte 4Motion och DSG går att kombinera.

#a • 2012-09-15 07:34
Mr.Wheeler

Jag saknar en biogasmodell, en riktig miljöbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.