Bild
Nästa artikel
Nya Skoda Octavia – bilder och fakta

Nya Skoda Octavia – bilder och fakta

Nyheter

Nu presenteras nya Octavia, tredje generationen av Skodas storsäljare. Halvkombin lanseras i vår och kombin sommaren 2013.

Redan på 1950-talet byggde Skoda en bil som man kallade Octavia. Fyra decennier senare fick namnet nytt liv när första moderna Octavian introducerades 1996. Andra generationen började tillverkas 2004 och nu har det alltså blivit dags för trean.

Nya Octavia är baserad på Volkswagen-gruppens nya plattform MQB som också står som grund till flera andra bilar inom koncernen, däribland nya Volkswagen Golf, Audi A3 och Seat Leon. Arkitekturen är en bantad lättviktskonstruktion, vilket gör nya Octavia hela 102 kilo lättare jämfört med nuvarande modellen.

Viktminskningen blir särskilt intressant om man ser den i relation till bilens storlek, som är betydligt större än tidigare. Nya Octavia är 9 centimeter längre, 4,5 centimeter bredare och har en 10,8 centimeter större hjulbas. De siffrorna borgar förstås för större utrymmen i kupén. Dessutom har lastutrymmet vuxit med 30 liter till totalt 590.
 
Inledningsvis erbjuder Skoda nya Octavia som halvkombi, den bilen lanseras i mitten av mars 2013. Om man väntar ytterligare tre månader kan man också beställa bilen med en mer praktisk kombikaross.

Givetvis har Skoda också arbetat om formgivningen, detta under ledning av designchefen Jozef Kaban, som tidigare ansvarat för Bugatti Veyrons snabba former. Notera bland annat de korta överhängen och de tillbakadragna C-stolparna.

En ny modellgeneration betyder även i Skoda Octavias fall nya motorer. För Sveriges del blir tre bensinmotorer med 105, 140 eller 180 hästkrafter aktuella, liksom två dieslar som utvecklar 105 eller 150 hästar. Samtliga alternativ kan kombineras med manuell- eller automatlåda med dubbla kopplingar(DSG).


Under 2013 breddar Skoda motorprogrammet, bland annat med en gasmotor och snålversionen Greenline. Den senare är en snåltrimmad variant av en dieselmotor som ger 110 hästar, CO2-utsläppet anges till 89 g/km och bränsleförbrukningen i EU-körcykeln till 3,4 l/100 km. En fyrhjulsdriven version och den sportiga RS-varianten lanseras också under 2013.
 
Än så länge är inga prisuppgifter officiella.

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Octavia?

Kommentarer

#1
2012-12-11 18:06

Jätte snygg vill ha i dag...

#2
2012-12-11 18:10

Nu är VW och Skoda 1:1 inuti.

#3
2012-12-11 18:51

Har aldrig gillat Skodas design, men den här var riktigt lyckad. T.o.m grillen ser bra ut numera.

Hoppas dom lyckas hålla konkurrenskraftiga priser också.

#4
2012-12-11 18:59

Jo, jo, VW får se upp. Snygg bil med skarpa former. Interiören ser bra ut, den också.

#5
2012-12-11 19:01

Ja det där var ingen Toyotainteriör, så här ska det se ut!
Möjligt val nästa gång helt klart.

#6
2012-12-11 19:17

Nu återstår att se om VAG kommer ihåg att Skoda är koncernens budgetmärke. Denna bil har inget större existensberättigande om den inte är mycket billigare än en Passat. Sen att den nog kommer att hålla bättre än Passat är en helt annan sak. Jag har nämligen mycket bättre förtroende för tjeckisk kvalitet än för tysk. Även om bilen bygger på VAG-delar så är en del gjort i Tjeckien också, eller beställt och kravspecat av tjeckerna.

#7
2012-12-11 19:45

Jättesnygg måste jag säga, den är lyckad på många sätt... Ska absolut kolla in den när den finns i hallen, tror min farsa kommer köpa en till våren med största dieseln så klart.

#8
2012-12-11 21:25

Ja vad ska man säga:
Auris
http://img.netcarshow.com/Toyota-Auris_2013_1600x1200_wallpaper_78.jpg

Octavia
http://bilder2.egmont.se/cache/29/29c2/29c2d7bf935e54371475a55cb272a0df61381e9e

Viss skillnad i utförande...

#9
2012-12-11 22:12

Vart tog klockan vägen?
Visst skymtar man en riktig klocka här?
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-skoda-octavia-forsta-bilderna

#10
2012-12-11 22:17

Klockan är ju i displayen, är väl en typ av rullande meny som du tex kan välja klocka.

#11
2012-12-11 22:46

Du har rätt Peugeote-Pär.
Ingen riktig klocka .o(
.
Bilen ser fräsch ut .. Jag gillar de skarpa linjerna ... och som sagt, grillen har verkligen fått ett lyft!

#12
2012-12-12 01:12

Bilen har längre hjulbas och mer benutrymme än nya Golf. Den har bara 3 cm kortare hjulbas än Passat. Kanske utrymmena borde bli nästan som Passat, men med tjänstevikt kring 1200-1250 kg som ger bränsleekonomiekonomi som en Golf. Passar perfekt för Ryssland och Kina och för den nuftige. Mycket bil för pengarna. Frågan är om den inte blivit för bra för Volkswagens bästa.

#13
2012-12-12 08:28

Hej IngoS, Ok "mycket bil för pengarna". Du som vet vad kostar den?

#14
2012-12-12 09:18

En Skoda Octavia Ambition TSI 160 kostar idag 185.000 och Ams gissar att nya Octavia kommer att kosta ca 15-20.000 mer än dagens modell så ett uppskattat pris blir ca 200.000-205.000 då och det är faktiskt fortfarande väldigt bra pris i jämförelse med andra VAG modeller.
Elegance modellen kommer att kosta något mer.
Man kan då faktiskt säga att man får mycket bil för pengarna.
Tycker själv att denna nya Octavian är mycket elegant både i design utvändigt och i interiören.
Deras normala sidolinje med den lilla plåtkanten som sticker upp i bakkanten på bakdörrarna är pricken över i-et.
Synd att det saknas sidolister men det kan man kanske beställa till.

#15
2012-12-12 09:52

En hel del Audi över Skodas nya formspråk, rätt steril med andra ord men designen lär inte reta upp någon.

Skoda är inte heller längre någon direkt billig bil så jag undrar om inte VW kommer att lansera ett nytt instegsmärke inom en snar framtid.

#16
2012-12-12 10:21

Visst ser den okey ut men herregud vad förutsägbar!

Audi A4, Passat, Seat Exeo är ju ritade av samma designer där bara märkesloggorna skiljer.

Påminner om Britsh Leyland på sent 60- och 70-tal där Morris var en Austin som var en Wolseley osv....

Oerhört trist men tydligen gillar VAG-entusiaster denna konformistiska design. Ge oss nånting nytt istället för att återanvända samma linjer femtioelva gånger!

#20
2012-12-12 16:54

Grymt läcker! Vilket nytänkande! Alltid lika spännande med en ny VAG produkt!!
Få se nu var det en Audi eller Skoda?

#21
2012-12-12 17:19

Mycket bil för pengarna. Det vet vi mycket riktigt inte än. Man kan se det som en downsizing i vikt och motor med bibehållna utrymmen som ligger rätt i tiden. Nästan förvånad att de satsat på högteknologi som höghållfast stål som kostar pengar i ett märke som ska vara mer budget. Vikten är ju som en Dacia Lodgy. Spännande att se om krocksäkerheten blir som en Golf eller Lodgy, som Golf är väl bästa gissningen. Bilen är nästan exakt i måtten som Astra sedan. Astran väger 150-200 kg mer men är nära kassaskåpssäker i krocktesterna. Dessutom har den senare en viktfördel ur säkerhetssynpunkt. Astran säljs i Sverige bara som kombi i den här längden. Kombin behöver kanske prissättas mot Astra och Focus eller kanske ett måttligt merpris över dem pga den nyare tekniken.

#22
2012-12-12 17:27

den ser "premium" ut.

har kört en del Octavia tidiagre av 2011 och 2012 årsmodell, bra hållbara bränslesnåla bilar, mycket bättre än Ford Focus

#23
2012-12-12 21:08

högt säkerhetsbetyg eller ej är nog inget att oroa sig för , billighetsbilen Rapid kammade hem fullpott i senaste EURO NCAP omgången...i klass med Volvo S60n har jag för mig....

#24
2012-12-12 21:12

Ser fin ut! Ska bli kul att se främst kombin hos bilhandlaren framöver :)
Vågar man hoppas på en åtminstone 5årig nybilsgaranti &så !? :)

#25
2012-12-13 09:05

Jag tycker att det är trevligt att de inte fallit för den rådande idiotdesignen som förvandlar de bakre sidorutorna till små tittgluggar.
Sedan hoppas jag att det går att få en inredning som är lite ljusare, allt behöver ju inte gå i mörkgrått.
Men visst är det kul att det går att välja en klocka i displayen, som P-Pär skriver, en klocka med visare och inte de idiotiska numeriska som sitter på de flesta bilar idag.

#26
2012-12-13 09:46

Ja saabnisse, visst är det betydligt elegantare med en normal rak sidolinje än den utpräglade kilformen som så många bilfabrikanter envisas med att ha.

#27
2012-12-17 19:39

Mycket snygg!
Modern, elegant och ändå Skoda- och Octaviadrag. Trivsam invändigt som få. Lite väl många knappar dock, framförallt för att vara en Skoda.
Lite tom på sidan dock, de inte gratis sidolisterna som var Skodaförnuftiga har ersatts med ett gratis plåtveck. Plus dock att de kostat på riktiga sidorutor bak, snyggt och en riktig handbroms som är både snyggare, bättre och mer rejält än en knapp.
Frågan som kvarstår är dock vad priset blir. Är den bara för grevar eller kan även baroner köpa den?
Skoda har blivit VW, VW har blivit Audi. Audi har blivit allt fulare, konstigare och sämre. VW och Skoda ser dock okej ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.