Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya siffror: Utsläppen ökar – Volvo i botten

Publicerad 4 mars 2020 (uppdaterad 4 mars 2020)
Sverige är ett av få länder där utsläppen från nya bilar faktiskt minskar. Men generellt för Europa ser det värre ut, enligt siffror från Jato Dynamics.

Biltillverkarna berättar ofta om hur mycket snålare nya bilar är jämfört med äldre modeller. Men tidigare i veckan skrev vi om en engelsk undersökning där det visade sig att nya bilar ofta släppte ut mer koldioxid, och hade högre förbrukning, än modellgenerationen de ersatte.

Nu kommer ännu fler siffror som visar att utsläppen inte är på väg åt rätt håll. Det genomsnittliga, volymviktade koldioxidutsläppet från personbilar inom Europa ökade nämligen för tredje året i rad förra året, enligt siffror från Jato Dynamics.

De flesta stora bilmärken hade i själva verket högre utsläpp av koldioxid än året innan, om vi tittar på de volymviktade koldioxidutsläppen från den europeiska bilmarknaden. Enligt den gamla NEDC-körcykeln ligger koldioxidutsläppet nu på 121,8 gram per kilometer. Den lägsta siffran hittills var 117,8 gram som nåddes 2016.

– Precis som förväntat är det en kombination av färre dieselbilar och fler suvar som fortsätter påverka utsläppen. Vi ser ingen förändring i den trenden på medellång sikt och det här resultatet visar behovet av att få in elbilar snabbt för att nå utsläppsmålen, säger Felipe Munoz, analtiker på Jato.

Ökningstakten är inte lika hög som för några år sedan, men utsläppen är ändå inte på väg ned. Sverige utmärker sig dock som ett av få länder där utsläppen faktiskt minskade, med 3,6 procent.

Tittar vi på olika bilmärken ligger Toyota bäst till med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 97,5 gram per kilometer förra året. Det är dessutom en minskning med 2,3 procent. Även Citroën, Peugeot och Renault ligger bra till.

Volvo ligger däremot på en föga smickrande 18:e plats – trea från botten före Mazda och Mercedes – och Volvo ökade dessutom utsläppen med 1,2 procent jämfört med 2018, inte minst eftersom fler än sex av tio nya Volvobilar som säljs numera är suvar.

Kommentarer

#1 • 2020-03-04 10:19
Klarsynt

De kanske minskar på pappret, ja. Och återigen spelar det noll roll vad vi i Sverige gör inom området bilar (vilket verkar vara det enda vi fokuserar på, av någon konstig anledning). De globala utsläppen ökar år för år.

.

#2 • 2020-03-04 10:33
Optimus

Ganska beklagansvärt att de s.k premiummärkena ligger i botten av listan. De har alla ganska stora och tunga bilar i sitt sortiment tillsammans med en hel armada av stora SUV:ar. Kanske kan siffrorna ändras framöver när de lanserar sina elbilar. Kan ju alltid hoppas.

#3 • 2020-03-04 11:01
stonebreaker

Sverige är säkert sämst i klassen med sina STORA smutsiga SUV:ar från Volvo, med hybridteknik har Volvo lyckats trolla ner siffrorna, men verkligheten visar helt andra värden på förbrukning och utsläpp!

#4 • 2020-03-04 13:08
Simon no1

Intelligentes, vet inte om du blundar eller trollar ;)

Ser du inte vart tillverkarnas utsläppsvärde är? Toyota 97,5 g/km mot till exempel VW med sina 121,2 g/km

Man behöver förmodligen inte vara raketforskare för att förstå att det är just Toyotas elhybrider som är orsaken

Ditt räkneexempel är dessutom inte i närheten av verkligheten, en Auris/Corolla bensin kommer landa ungefär 0,65 medans du kör hybriden som är lite mer körstilsberoende på mellan 0,45-0,5

Så du spar minst 1,5 dl milen och kan spara mer, sen slipper du den höga skatten och får ner utsläppen, du menar att dubbla drivlinor skulle vara en belastning, tvärtom så hjälper den till och avlastar bensinmotorn vilket ger både mindre utsläpp och lägre förbrukning

Vilken säljare som gett dig dom svaren hade varit intressant att veta för han pratar i nattmössan, jag kör 20 mil ToR varje helg med min C-HR, allt från 80 till 110 väg och ligger ofta 10+ då har jag hamnat mellan 0,46 - 0,5 trots vinter, omkörningar, högre bil, breda däck, automat och bensin ;)

Så vem har lurat dig att det inte går att åka snålt med hybrid på landsväg?

Det hänger på körsätt och jag kör relativt aktivt så det hade gått att köra ändå snålare och särskilt med orginalhjul, nu åker jag 245 på 9" breda fälgar på vintern och 255 på 9,5" breda fälgar på sommaren, kommer bytas till 275 när de är utslitna och om jag är på lekhumör med många omkörningar så kan jag säkert få den att dra minst 0,6 också, men det är ganska ointressant när man pratar om hur snålt en bil går :)

#5 • 2020-03-04 13:35
Simon no1

Intelligentes, eftersom en elhybrid har ett så litet batteri och viktökningen är marginell, så är det förmodligen en stor vinst för miljön, en ren elbil med jättebatteri passerar ju en förbränningsbil redan efter några år

Så det är förmodligen bättre för miljön redan första året, och utsläppen i trafiken minskar ju mot en ren förbränningmotor så bara vinster

#6 • 2020-03-04 15:28
Simon no1

Intelligentes, eftersom det har räknats på en ren elbil och den redan efter 5-6 år är bättre trots sitt jättebatteri i jämförelse med en elhybrids så lär väl svaret bli typ 1 år, orsaken att jag skriver förmodligen är att vad jag vet finns ingen utredning på detta, känner du att du har behov av att få svar på det så får du nog söka själv, men helt klart är att både förbrukning och utsläpp blir betydligt lägre :)

#7 • 2020-03-04 15:32
Simon no1

Stoor, otroligt kul att läsa din skeva föreställning, det finns ett märke i tabellen som helt tagit bort diesel i sitt personbilsutbud, och gissa vad, de har lägst utsläpp av alla, andra som Mercedes, Volvo, BMV och Audi som till största delen säljer dieselbilar ligger riktigt risigt till, de är så långt efter och så går det när man felsatsat med dieselmotorer

#8 • 2020-03-04 16:51
Simon no1

Stoor, som väl är så är de inte så korkade, det är också orsaken till över 14 miljoner sålda elhybrider, man vill slippa skadliga utsläpp och vibrerande traktormotorer som har svårt att komma upp i temperatur i personbilar, finns ju några som försökt och sen slutat, nu ser man ju en och annan tillverkare som felsatsat på diesel som försöker kränga diselmotorer med hybridteknik, men ärligt talat säljs det inte många för diesel och miljö hör inte ihop, dessutom är diesel dyrare i inköp och beskattas hårdare så bara förluster

#9 • 2020-03-04 17:25
Styggavargen

Hela världen köper SUV, speciellt nu i Europa. Vi kommer inte att få rätsida på utsläppen, enda chansen är att tex förbjuda SUV och kontrollera tillverkare så att bilar som tillverkas verkligen har låga utsläpp.

#a • 2020-03-04 18:21
Simon no1

Stoor okunskapen lyser STOOR ;)

Jaså säljer Toyota stinkande bensenutspyende avgaser ? det var något nytt, kommer det på tub?
Transporterats halva jordklotet, he, he du menar England, Turkiet och Frankrike

Utsläppen av bensen ligger långt under gränsen till skillnad mot dieselpartiklar så du kan vara lugn :)

Själv hade jag inte varit stolt att köra en av de bilar plats som har högst utsläpp i tabellen (plats 18) men som du sa, inskränkt/ indoktrinerad och enögd så förstår jag ditt val ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.