Bild
Nästa artikel
Nya siffror: Utsläppen ökar – Volvo i botten

Nya siffror: Utsläppen ökar – Volvo i botten

Nyheter

Sverige är ett av få länder där utsläppen från nya bilar faktiskt minskar. Men generellt för Europa ser det värre ut, enligt siffror från Jato Dynamics.

Biltillverkarna berättar ofta om hur mycket snålare nya bilar är jämfört med äldre modeller. Men tidigare i veckan skrev vi om en engelsk undersökning där det visade sig att nya bilar ofta släppte ut mer koldioxid, och hade högre förbrukning, än modellgenerationen de ersatte.

Nu kommer ännu fler siffror som visar att utsläppen inte är på väg åt rätt håll. Det genomsnittliga, volymviktade koldioxidutsläppet från personbilar inom Europa ökade nämligen för tredje året i rad förra året, enligt siffror från Jato Dynamics.

De flesta stora bilmärken hade i själva verket högre utsläpp av koldioxid än året innan, om vi tittar på de volymviktade koldioxidutsläppen från den europeiska bilmarknaden. Enligt den gamla NEDC-körcykeln ligger koldioxidutsläppet nu på 121,8 gram per kilometer. Den lägsta siffran hittills var 117,8 gram som nåddes 2016.

– Precis som förväntat är det en kombination av färre dieselbilar och fler suvar som fortsätter påverka utsläppen. Vi ser ingen förändring i den trenden på medellång sikt och det här resultatet visar behovet av att få in elbilar snabbt för att nå utsläppsmålen, säger Felipe Munoz, analtiker på Jato.

Ökningstakten är inte lika hög som för några år sedan, men utsläppen är ändå inte på väg ned. Sverige utmärker sig dock som ett av få länder där utsläppen faktiskt minskade, med 3,6 procent.


Tittar vi på olika bilmärken ligger Toyota bäst till med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 97,5 gram per kilometer förra året. Det är dessutom en minskning med 2,3 procent. Även Citroën, Peugeot och Renault ligger bra till.

Volvo ligger däremot på en föga smickrande 18:e plats – trea från botten före Mazda och Mercedes – och Volvo ökade dessutom utsläppen med 1,2 procent jämfört med 2018, inte minst eftersom fler än sex av tio nya Volvobilar som säljs numera är suvar.

Taggar: Nyheter
Nya siffror: Utsläppen ökar – Volvo i botten
Nya siffror: Utsläppen ökar – Volvo i botten

Kommentarer

#1
2020-03-04 10:19

De kanske minskar på pappret, ja. Och återigen spelar det noll roll vad vi i Sverige gör inom området bilar (vilket verkar vara det enda vi fokuserar på, av någon konstig anledning). De globala utsläppen ökar år för år.

.

#2
2020-03-04 10:33

Ganska beklagansvärt att de s.k premiummärkena ligger i botten av listan. De har alla ganska stora och tunga bilar i sitt sortiment tillsammans med en hel armada av stora SUV:ar. Kanske kan siffrorna ändras framöver när de lanserar sina elbilar. Kan ju alltid hoppas.

#3
2020-03-04 10:39

Det är bra med hybrider för utsläppen, speciellt för suvar.

#4
2020-03-04 11:01

Sverige är säkert sämst i klassen med sina STORA smutsiga SUV:ar från Volvo, med hybridteknik har Volvo lyckats trolla ner siffrorna, men verkligheten visar helt andra värden på förbrukning och utsläpp!

#5
2020-03-04 12:39

Shogun skriver att "det är bra med hybrider för utsläppen". Kan Shogun förklara på vilket sätt? Vi kan räkna på ett exempel. Enligt Toyotas försäljare (som jag pratar med emellanåt) är det ingen vinst att köpa en hybrid om du kör - låt oss säga - åtta mil landsväg per dag till och från jobbet. Säljarna har i stället gett förslaget att köpa en renodlad fossilbil, eftersom bränslebesparingen med hybriden blir försvinnande liten och att den aldrig kan kompensera för det högre inköpspriset.

Låt oss säga att det för normalbilisten handlar om en bränslebesparing på 1 deciliter per mil med en Toyota hybrid jämfört med en renodlad bensindriven Toyota (vi håller oss till typ Yaris/Auris). Under 1 500 mils körning per år blir bränslebesparingen ynka 150 liter med en hybrid. Vi ponerar att vi kör med en renodlad bensinbil (till exempel en Toyota Yaris/Auris) och att den bilen håller i 20 år. Den totala bränsleåtgången blir således 3 000 liter mer över 20 år jämfört med en motsvarande hybrid. Denna merförbrukning om 3 000 liter kommer att generera cirka 7 200 kilo mer CO2-utsläpp än vad hybriden hade gjort.

Men, hybriden har alltså dubbla drivlinor: Först bensinmotorsystemet och sedan elmotorsystemet. Jag är helt säker på att den extra drivlinan i hybridbilen - alltså elmotorsystemet - genererar flera gånger mer CO2-utsläpp (!) att utveckla, tillverka och köra omkring med på grund av ökad vikt än de extra 7 200 kilo CO2 som den renodlade bensinbilen släpper ut.

Nu kommer frågan till Shogun: På vilket sätt menar du att hybriderna skulle vara bättre för miljön, både totalt och globalt sett? Var är meningen med en hybrid när den något lägre bränsleförbrukningen äts upp av alla de utsläpp som den extra drivlinan genererar i utveckling, tillverkning och "omkringkörning" (ökad vikt)?

#6
2020-03-04 12:59

Intressant att se att jag direkt får två "Bromsa" på det inlägget! Gjorde sanningen ont? :)

#7
2020-03-04 13:08

Intelligentes, vet inte om du blundar eller trollar ;)

Ser du inte vart tillverkarnas utsläppsvärde är? Toyota 97,5 g/km mot till exempel VW med sina 121,2 g/km

Man behöver förmodligen inte vara raketforskare för att förstå att det är just Toyotas elhybrider som är orsaken

Ditt räkneexempel är dessutom inte i närheten av verkligheten, en Auris/Corolla bensin kommer landa ungefär 0,65 medans du kör hybriden som är lite mer körstilsberoende på mellan 0,45-0,5

Så du spar minst 1,5 dl milen och kan spara mer, sen slipper du den höga skatten och får ner utsläppen, du menar att dubbla drivlinor skulle vara en belastning, tvärtom så hjälper den till och avlastar bensinmotorn vilket ger både mindre utsläpp och lägre förbrukning

Vilken säljare som gett dig dom svaren hade varit intressant att veta för han pratar i nattmössan, jag kör 20 mil ToR varje helg med min C-HR, allt från 80 till 110 väg och ligger ofta 10+ då har jag hamnat mellan 0,46 - 0,5 trots vinter, omkörningar, högre bil, breda däck, automat och bensin ;)

Så vem har lurat dig att det inte går att åka snålt med hybrid på landsväg?

Det hänger på körsätt och jag kör relativt aktivt så det hade gått att köra ändå snålare och särskilt med orginalhjul, nu åker jag 245 på 9" breda fälgar på vintern och 255 på 9,5" breda fälgar på sommaren, kommer bytas till 275 när de är utslitna och om jag är på lekhumör med många omkörningar så kan jag säkert få den att dra minst 0,6 också, men det är ganska ointressant när man pratar om hur snålt en bil går :)

#8
2020-03-04 13:34

Öka på till att hybrider går 1,5 deciliter snålare per mil, OM DET KÄNNS BÄTTRE, Simon! Siffrorna ger då en merförbrukning på 225 liter på ett år och 1 500 mils körning för den renodlade bensinbilen jämfört med hybridbilen, alltså 4 500 liter mer på 20 år, som ju gällde i mitt exempel i #5 ovan. Det ger då 10 800 kilo mer CO2-utsläpp på 20 år än vad hybriden hade gjort.

Då tar vi slutklämmen igen. Hybriden har alltså dubbla drivlinor: Först bensinmotorsystemet och sedan elmotorsystemet. Jag är helt säker på att den extra drivlinan i hybridbilen - alltså elmotorsystemet - genererar betydligt mer CO2-utsläpp att utveckla, tillverka och köra omkring med på grund av ökad vikt än de extra 10 800 kilo CO2 som den renodlade bensinbilen släpper ut.

Och så frågan igen då (till Shogun, den här gången): På vilket sätt menar du att hybriderna skulle vara bättre för miljön, både totalt och globalt sett? Var är meningen med en hybrid när den något lägre bränsleförbrukningen äts upp av alla de utsläpp som den extra drivlinan genererar i utveckling, tillverkning och "omkringkörning" (ökad vikt)? Till detta kan vi också lägga att skrotningen en dag kommer att generera än mer slutsläpp, då det återigen är dubbla drivlinor som ska skrotas!

#9
2020-03-04 13:35

Intelligentes, eftersom en elhybrid har ett så litet batteri och viktökningen är marginell, så är det förmodligen en stor vinst för miljön, en ren elbil med jättebatteri passerar ju en förbränningsbil redan efter några år

Så det är förmodligen bättre för miljön redan första året, och utsläppen i trafiken minskar ju mot en ren förbränningmotor så bara vinster

#10
2020-03-04 14:04

Nu använder du ordet "förmodligen" två gånger … Dessutom låser du nu fast dig vid bara "det lilla batteriet". Det är ett batteri, en elmotor, kablage, styr- och reglerteknik med mera. Det som "kostar" avgjort mest är tillverkningen.

Simon, du kan väl ta på dig uppgiften att ta reda på exakt hur mycket CO2-utsläpp den extra drivlinan i en hybrid kostar att utveckla, tillverka och släpa runt på. Om du seriöst kan belägga att utsläppen underskrider 10 800 kilo CO2 under bilens hela livslängd på 20 år (som jag tog i exemplet ovan), räknar jag med att du glatt återkommer. Om du kommer fram till att utsläppen överskrider 10 800 CO2 under bilens hela livslängd, räknar jag med att du inte återkommer.

#11
2020-03-04 14:20

Självklart ökar Co2 utsläppen då dieselandelen tyvärr sjunker. Dieselmotorernas numerär / andel liksom elbilarna måste öka om vi ska nå nollutsläpp till 2045. Till detta måste den klimatvidriga bensinen snabbt fasas ut.

#12
2020-03-04 15:28

Intelligentes, eftersom det har räknats på en ren elbil och den redan efter 5-6 år är bättre trots sitt jättebatteri i jämförelse med en elhybrids så lär väl svaret bli typ 1 år, orsaken att jag skriver förmodligen är att vad jag vet finns ingen utredning på detta, känner du att du har behov av att få svar på det så får du nog söka själv, men helt klart är att både förbrukning och utsläpp blir betydligt lägre :)

#13
2020-03-04 15:32

Stoor, otroligt kul att läsa din skeva föreställning, det finns ett märke i tabellen som helt tagit bort diesel i sitt personbilsutbud, och gissa vad, de har lägst utsläpp av alla, andra som Mercedes, Volvo, BMV och Audi som till största delen säljer dieselbilar ligger riktigt risigt till, de är så långt efter och så går det när man felsatsat med dieselmotorer

#14
2020-03-04 15:40

Simon:
OM Toyota vore kloka ersatte de klimatvidriga bensinhybrider med dieselhybrider som Mercedes Benz gör så skulle Co2 utsläppen kapas ytterligare 25 -30%. Det är inte lätt att tänka klart om man bara läser Toyotareklam...

#15
2020-03-04 16:51

Stoor, som väl är så är de inte så korkade, det är också orsaken till över 14 miljoner sålda elhybrider, man vill slippa skadliga utsläpp och vibrerande traktormotorer som har svårt att komma upp i temperatur i personbilar, finns ju några som försökt och sen slutat, nu ser man ju en och annan tillverkare som felsatsat på diesel som försöker kränga diselmotorer med hybridteknik, men ärligt talat säljs det inte många för diesel och miljö hör inte ihop, dessutom är diesel dyrare i inköp och beskattas hårdare så bara förluster

#16
2020-03-04 17:25

Hela världen köper SUV, speciellt nu i Europa. Vi kommer inte att få rätsida på utsläppen, enda chansen är att tex förbjuda SUV och kontrollera tillverkare så att bilar som tillverkas verkligen har låga utsläpp.

#17
2020-03-04 17:29

Simon:
Jo, det finns faktiskt de som är precis så korkade som du skriver. Toyota är ett sådant exempel som säljer stinkande bensenutspyende avgaser. Ja, bensin innehåller cancerogen bensen som skadar både DNA och RNA i människokroppen. NOx i dieselbilarnas avgaser är numera inget argument mot diesel. Men visst vill man köra små trånga pluttbilar så får man nöja sig med en klimatvidrig Toyota som dessutom har transporterats runt halva jordklotet innan den hamnade i Sverige. Det måste ju vara extremt klimatsmart? Jo, tjena som sagt var läser man bara Toyotareklam blir man inskränkt / indoktrinerad och tror att Toyotaskrället går 50% på el. Det är inte lätt att vara enögd, då ser man bara...

Jag är en nöjd och mycket stolt ägare av en närproducerad dieseldriven bredaxlad Volvo XC60 B5 AWD -20 som alltid tankas med HVO100!

#18
2020-03-04 18:21

Stoor okunskapen lyser STOOR ;)

Jaså säljer Toyota stinkande bensenutspyende avgaser ? det var något nytt, kommer det på tub?
Transporterats halva jordklotet, he, he du menar England, Turkiet och Frankrike

Utsläppen av bensen ligger långt under gränsen till skillnad mot dieselpartiklar så du kan vara lugn :)

Själv hade jag inte varit stolt att köra en av de bilar plats som har högst utsläpp i tabellen (plats 18) men som du sa, inskränkt/ indoktrinerad och enögd så förstår jag ditt val ;)

#19
2020-03-04 19:19

Det är nästan pinsamt att läsa att Simon inte förstår att diesel avger mycket mindre CO2 än bensin! Anledningen till varför Sverige missar de uppsatta klimatmålen från fordonstrafiken är just för att "dieselgate" och hysteriska politiker fick folk att överge diesel för bensin. Detta är allmänt känt och ökningen av fordonstrafikens utsläpp av CO2 ökade nästan direkt efter "dieselgate".

#21
2020-03-04 19:40

Och det sjukaste av allt: De flesta som sitter där i Stockholm och propagerar för dessa idiotidéer är sådana som själva inte har körkort! Vem har kunnat glömma MP:s Karin Svensson Smith som hade liknande galna idéer? Gissa vad - hon hade inget körkort!

#22
2020-03-04 19:58

Intelligentes
re #10.eftersom du är så noga med vetenskapliga bevis, vad är skillnaden mellan "Jag är helt säker på" (ditt inlägg #8) och "förmodligen" (Simon no1 #9) ?

#23
2020-03-04 20:52

Intelli verkar inte förstå hur Yttrandefriheten är beskaffad? VIB har inga skyldigheter att värna om Intelli yttrandefrihet...

#24
2020-03-04 21:30

Klarsynt #1: "Och återigen spelar det noll roll vad vi i Sverige gör inom området bilar (vilket verkar vara det enda vi fokuserar på, av någon konstig anledning). De globala utsläppen ökar år för år."

Nej, efter två års ökningar av fossila koldioxidutsläpp (2017/ 2018), planade det ut under år 2019. Se https://www.iea.org/articles/global-co2-emissions-in-2019

#25
2020-03-04 23:12

Här kommer det en bil från Kina i länken nedan med höga utsläpp. Vem vill ha en sådan bil? Men det är vad man får i Europa om man ska ha XC60, med isydda svenska flaggor, gapskratt!

Inte konstigt Volvo slutar med dieselmotorer, när man har så höga utsläpp. Blir mest bensinhybrider och elbilar från Volvo framöver så man slipper ligga sist i tabellerna, alla följer Toyota förr eller senare. 1997 kom första hybriden från Toyota, inte konstigt man har lägst utsläpp då, och inga dieslar i modellprogrammet för personbilar.

Men håller man tabellen upp och ned som vissa verkar göra med alla tabeller vad de än mäter så ligger ju Volvo bra till ;o)

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#26
2020-03-04 23:15

Shogun: Du har i väldigt många inlägg skrivit ner alla märken som satsar på och har diesel och anser Toyota är så bäst som fattat att diesel är skit och de har absolut inga dieslar i sina personbilsmodeller!! Känner du igen det där?? Är du verkligen så övertygad om att du har rätt? Tycker du ska googla lite....ditt kära Toyota har visst det personbilsmodeller med diesel fortfarande 2020, och det även nyutvecklade.....men se där?! Hur ska du skriva nu? Först släpper de en ren elbil vilket du skrev de ju inte höll på med för det hade Toyota kommit på var skräp, och nu visar det sig de fortfarande kör diesel med.......antingen sviker Toyota dig, eller har du helt enkelt skrivit ren bullshit hela tiden.....

#27
2020-03-05 03:17

Henrik M.

Vilken modell i Europa/Sverige av personbilsmodellerna kan du köpa med dieselmotor? Man fasar ut dieselmodeller i Europa/Sverige allteftersom. Men vilken har dieselmotor som du syftar på? Visa det vilken modell du avser 2020. Man satsar på hybrider och har de lägsta genomsnittliga utsläppen, läs tabellen! Men håll den inte upp och ner som andra gör.....
Det är hybriderna som gör att man har låga utsläpp, inget annat vad jag vet.

Var har jag skrivit att elbilar är skräp? Visa på det. Vad jag vet har jag alltid framhållit att framtiden är elektrisk i olika former som kompletterar varandra, det ena behöver inte utesluta det andra som endel verkar tro. Bla, för bränsleceller som jag tror på, bara infrastrukturen byggs ut. Bla för att Toyota har flest patent av alla tillverkare på solidstate batterier. Jag sa sist till dej att jag anser att Toyota inte ligger efter Tesla, se ovan. Men det tålde du ju inte, och nu efter det har du agg mot allt man skriver, bla här för att reta rena trollen här i denna spalt, men det är okej.

Toyota visade sin första elbil innan Tesla var påkommet 1997, byggd på första Rav4, Rav4 EV. Man hade samarbete kring förra generationen av Rav 4 electric med Tesla 2012-2014. Man sålde sina 27% i Tesla för man kunde inget lära av dom, som man inte redan visste. Men man gjorde en vinst på försäljningen, bra så, de är inte dumma de där japanerna.

Toyota sviker inte någon. Man har all teknik att erbjuda sina kunder och om marknaden kräver det,så kommer det fram BEVs när man anser tiden är rätt för det enligt företaget. Tex sin egen batterifabrik med majoritetsägande tillsammans med Panasonic, (gammal polare till Toyota) att fabriken ska bli färdigbyggd. Så jag har inte skrivit någon bullshit, utan säger som det är men det är det inte alla som tål. Inte du heller när man säger emot dig eller inte håller med. Då kommer det invektiv och namecalling. Men det skiter ju jag i. Gick bra för Tesla model 3 i vintertestet i Vi Bilägare också....sist i test, bra jobbat till det priset, men bilen kanske är i testfasen än...;o)

#28
2020-03-05 03:03

Intelligentes, inget pinsamt alls, en elhybrid avger mindre CO2 än en motsvarande dieselbil, så vem är det som inte förstår?

Räcker ju att kolla i tabellen, det finns en tillverkare som slutat med diesel och gått över till elhybrid med bensinmotor, resultatet?

Lägst utsläpp av alla, så det var väl inget pinsamt eller svårt att förstå? hade de övriga tillverkarna hängt med istället för att försöka envisas med hur bra diesel är så hade de också kunnat få ner sina CO2 utsläpp

#29
2020-03-05 04:44

Självklart har små pellejönsbilar typ Toyota lägre Co2 utsläpp än tex bredaxlade rejält byggda tex Mercedes, BMW och Volvobilar. Vad är det för konstigt med det? Utsläppen för alla bilar skulle bli ca 25-30% lägre om man haft dieselmotorer, gärna i kombination med laddhybrid som tex förutseende Mercedes Benz gör.

Att shogun trollar och blir påkommen och sedd med brallorna nere har hänt gång på gång men så läser han ju bara toyotareklambroschyrer ;O )

Är det förresten någon som märkt att Toyota inte ens kan montera det bakre dörrhandtaget rakt på deras skalbaggebil, ch- r? Den sitter nämligen helt snett och dessutom extremt högt upp nästintill mot biltaket! Det måste vara en perfekt bil för småbarnsfamiljer? Not!

#30
2020-03-05 04:45

Självklart har små pellejönsbilar typ Toyota lägre Co2 utsläpp än tex bredaxlade rejält byggda tex Mercedes, BMW och Volvobilar. Vad är det för konstigt med det? Utsläppen för alla bilar skulle bli ca 25-30% lägre om man haft dieselmotorer, gärna i kombination med laddhybrid som tex förutseende Mercedes Benz gör.

Att shogun trollar och blir påkommen och sedd med brallorna nere har hänt gång på gång men så läser han ju bara toyotareklambroschyrer ;O )

Är det förresten någon som märkt att Toyota inte ens kan montera det bakre dörrhandtaget rakt på deras skalbaggebil, ch- r? Den sitter nämligen helt snett och dessutom extremt högt upp nästintill mot biltaket! Det måste vara en perfekt bil för småbarnsfamiljer? Not!

#31
2020-03-05 05:07

Stoortrollet.

Nej, jag läser denna undersökning, fast inte upp och ner.....Toyota har lägst utsläpp av alla tack vare sina suveräna hybrider har man nått dit. Och man siktar på att nå ännu lägre utsläpp som är kraven längre fram. Liksom kloka Volvo nu också gör, slutar med dieselmotorer och börjar hybridisera och elektrifiera sitt modellprogram för att få lägre utsläpp. Kortsagt man följer i Toyotas fotspår för att slippa vara sämst i tabellen och försöka slippa dryga böter. Dieselbilsförsäljningen störtdyker i Europa av förklarliga skäl. Elektrifiering är svaret på detta att nå lägre utsläpp.

#32
2020-03-05 08:41

Det är ju inte så att Toyotas bilar har så låga utsläpp som anges i tabellen utan det är en beräkningsmodell som gör att hybridbilar räknas om ytterligare och får kraftigare viktning än det de faktiskt ger. Toyota har varit duktiga att sprida sina halvmesyrer till hybrider i sina modellserier så de får mycket extra tillräknat sig trots att bilarna i praktiken inte är så rena.

Ingen som passerat mellanstadiet kan komma fram till ett genomsnitt på 97,9 på siffror där den lägsta är 115.

#33
2020-03-05 11:01

L. Mäkinen.

Där kom bortförklaringen! Det är inte så enkelt att andra är sämre än Toyota? Det visar ju då på vad osmarta andra tillverkare är bara, är de så korkade att de inte också satsade på hybrider utan diesel och tvingades fuska istället, tex VW. Jag förundras över alla halmstrån som framläggs alltid när Toyota är bäst. Gapskratt Mäkinen!

#34
2020-03-05 11:48

Shogun,
Det är ingen bortförklaring utan en förklaring. De faktiska utsläppen från Toyotas bilar är betydligt högre än siffrorna visar i sammanställningen. Man kan bara gratulera dem till att ha lyckats framstå som ett bra miljöval utan att lägga pengar på det.

#35
2020-03-05 12:01

Sudda, sudda ...

#36
2020-03-05 12:04

Ni som brukar hacka ner på miljöpartiet. Det är ju tack vare dom och vår regering som Volvo måste få ha höga utsläpp. Vår industri går i detta fall före miljön. Så fungerar dagens miljöpolitik. Andra partier i vår riksdag tycker nog samma sak.

#37
2020-03-05 12:54

Mäkinen.

Hur har du kommit framtill detta, kan vi få se uträkningen på detta. Gäller väl även Kias hybrider isåfall. Du bara svamlar som vanligt. Lägg fram beviset! Bara ett halmstrå för att alla andra är sämre återigen.

#38
2020-03-05 13:43

Shogun,
Det är självklart så att det gäller KIA också. 97,5 gr CO2/km motsvarar en bränsleförbrukning på 3,5 liter/100 km, Ingen kan tro att den siffran visar ett snitt på Toyotas vagnpark.

#39
2020-03-05 14:35

Mäkinen.

Det är ju lika för alla. Toyota är fortsatt bäst. Det visar ju bara på hur mycket sämre andra märken är. Det är bara ett halmstrå från din sida som från många andra när Toyota ligger i topp. Till mångas förtret som kör sämre märken.

#40
2020-03-05 15:10

Shogun,
Det jag säger är att siffran inte visar det sanna utsläppsvärdet för de bilar de säljer. Som bilköpare vill jag ju gynna någon som i praktiken gör något bra och inte någon som anpassat sig efter reglerna. Hos Toyota har de ett lågt snitt, men ingen spets. Andra tillverkare ger möjlighet att välja en produkt som är bättre än Toyotas bästa.

#41
2020-03-05 15:39

Mäkinen.

Då visar ju det på vilken liten verkan dessa produkter har från andra tillverkare. Toyotas 15miljoner hybrider har gjort betydligt mer än andras "spets produkter" som inte hjälper att sänka de genomsnittliga utsläppen. Toyota är fortfarande bäst hur du än försöker att vända ut och in på dig för att du valt en sämre produkt. Typiskt halmstrå.....

Så då anpassade Toyota hybridtekniken redan 1997 till utsläppsreglerna......hur du hur dumt det låter. Eller är andra tillverkare så mycket mer korkade och att de satsat fel, det är nog en mer korrekt beskrivning. Alla får nog anpassa sig till reglerna för att sänka utsläppen på bästa sätt, en del är bättre än andra på bra teknik som gör skillnad.

#42
2020-03-05 16:52

Volvo måste ha mer elbilar, annars blir dryga böter.

#43
2020-03-05 22:09

Mäkinen:
Ge upp trollet, säg att toyota är guds enda gåva till mänskligheten så blir shogun nöjd och vi andra slipper läsa hens eviga kontraproduktiva tjat eftersom många av oss andra vet bättre eller har andra erfarenheter. Själv har jag kört två st dieseltoyotor en 2010 och den andra en 2016 och vet att de absolut inte är varken bättre eller sämre än något annat bilmärke, bara så himla mycket trååååkigare ;o )

#44
2020-03-06 02:06

Stoortrollet.

Jag är ju redan nöjd, skulle man inte vara det, Toyota är ju bäst med de effektivaste drivlinorna när man mäter utsläppen. Det står ju klart och tydligt här i undersökningen. Det är ju det som är så kul att läsa varje gång så kommer det bortförklaringar/halmstrån från de son valt sämre märken som inte kan acceptera fakta. Diesel når inte till samma effektivitet som hybrider, tänk om fler köpte effektiva hybrider från Toyota vad utsläppen skulle sjunka, istället för gammal teknik med vanliga bensin och dieselmotorer. Som tex att köpa en Volvo XC 60 från Kina som många får idag i Europa vid köp, hur ska det kännas när de har ditsydda svenska flaggor här och där, när de kommer från Kina rena rama lurendrejeriet. Har du ditsydda svenska flaggor på din XC 60 Stoor? Men Volvo har ju tagit sitt förnuft till fånga och slutar med dieselmotorer och elektrifierar sina bilmodeller med hybrider och rena elbilar, man får hoppas att dessa är lika effektiva som Toyotas hybrider framöver, hitills har det ju inte gått så bra. Man går tillslut i Toyotas fotspår och följer ledaren inom bilindustrin.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#45
2020-03-06 08:56

Javisst har jag vackert ditsydda svenska flaggor i framsätena som förövrigt har massage, aircondition, eldrivna sätes, svank och lårstöd samt massor av underbara elinställningar, dessutom står det ”Made in Sweden” på chassieplåten som sitter stansad i chassiet innanför höger passagerardörr ;o )

- Avundsjukans tryne är sällan vacker!

#46
2020-03-06 09:06

”Värst” av allt är väl att min XC60 B5 AWD inscription mm är dieseldriven och tankas enkom med HVO100? Att stora starka trygga bredaxlade bilar såsom Volvo, BMW, Audi, Mercedes Benz som i huvudsak tillverkar Suv:ar leder inte oväntat till att fordonsskatten blir högre pga stora motorer som förbrukar mer bränsle än småbilar. Skulle dessa bilar vara bensindrivna vore det en klimatmässig katastrof eftersom bränsleförbrukningen och därmed Co2 skulle stiga markant. Av den anledningen borde och kommer bensinmotorerna fasas ut och ersättas med fler dieslar och framförallt fler dieselhybrider a la Mercedes Benz 300 de modell. Utöver detta måste fler elbilar varför inte Suv:ar ut på marknaden.

#47
2020-03-06 19:09

Stoor, sen är ju inte en suv det optimala ur miljö- och klimatsynpunkt, även om den tankas med enbart HVO 100.

#48
2020-03-10 13:25

Stoor.

Värst av allt är ju att du hela tiden blundar för hur verkkigheten ser ut. Se i länken ovan jag lade in, där står det att Volvo tar XC60 från Kina till Europamarknaden.....vad glada många kunder ska bli som tror sig köpa en svensktillverkad bil ute i Europa.

Det är ju bra att Volvo själva inser bristerna med dieselmotorer och slutar utveckla nya generationer, att du inte förstår bristerna har vi förstått, då du inte vill se/höra sanningen. Man följer i Toyotas fotspår och satsar på hybrider och elbilar i olika former, om de är lika effektiva som Toyotas återstår att se framöver. Då kanske de ligger bättre till i kommande tabeller än för Toyota vad gäller utsläpp.

Hoppas att automatlådan i XC60 från Toyota/Aisin fungerar bra också i din bil, liksom den utvecklade dieselmotorn som Toyota ägda Denso varit med och utvecklat. Hur du än vänder dig så är Toyota med och tjänar pengar.....;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.