Bild
Nästa artikel
Nya kravet: Elbilsladdning i alla nybyggda bostäder

Nya kravet: Elbilsladdning i alla nybyggda bostäder

Nyheter

Om bara några månader införs nya krav för elbilsladdning i nya bostäder och parkeringshus.

Alla nya bostadshus som har parkering måste ha vissa laddmöjligheter för elbilar och laddhybrider. Det nya kravet gäller även för nybyggda parkeringshus, skriver Sveriges Radio.

– Just nu är vi lite i ett moment 22. Det finns inga stolpar uppe och därför köper man inte elbil och eftersom man inte köper elbil finns det inga laddstolpar, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, till Ekot.

Tanken är att sänka utsläppen genom att få fler bilister att gå över till eldrift. Den här typen av regler finns i olika utsträckning i vissa andra länder, men kommer nu alltså även till Sverige.

Men kraven är inte helt tydliga. Det finns exempelvis inget krav om att faktiskt installera laddmöjlighet i alla nybyggda bostäder med parkering, utan kravet kan vara att förbereda för elbilsladdning genom att dra fram kabelkanaler. I vissa andra fall krävs en riktig laddstolpe, installerad och klar att använda.Reglerna ska införas i maj. 2025 ska vissa av reglerna skärpas för att också gälla retroaktivt, exempelvis för parkeringsgarage.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-11 21:07

Jättebra initiativ! Men för fasiken se till att det blir tydliga regler kring det så de inte kommer runt med ett pv-rör från central för framtiden.....

#2
2020-02-11 21:46

Mycket vettigt med nya riktlinjer. Bästa är ju ändå att investeringen/installationen görs från början.

#3
2020-02-11 22:10

Ett helt värdelöst krav då inget krav på framtida möjligheter att få fram den effekt som krävs för laddning inte finns indragen i byggnaden.

#4
2020-02-11 22:20

Jodå PREVIA, du kan betala en högre anslutningsavgift för att få en tillräckligt "grov" kabel indragen, men ha en lägre abonnerad effekt, absolut inga problem.

#5
2020-02-11 22:37

Precis som Grosser skriver är det en väldigt liten merkostnad att bygga "rätt" från början än att dra in det sen.

#6
2020-02-11 22:42

Ofattbart att det dröjt till nu. Idag kan du flytta in i nybyggd lägenhet och så finns det ingenstans att ladda bilen. I bästa fall ett par % av platserna är förberedda för det.

Som grosser påpekar, det blir ju både billigare och bättre om installation görs när man bygger huset och inte i efterhand.

#7
2020-02-11 23:25

Kolvmotorn kommer aldrig att försvinna, den kommer att fortsätta att drivas av bensin och diesel, men också med gas och nya, alternativa bränslen. Vätgas kommer att ta betydande marknadsandelar i framtiden. Ingen energiteknik kommer ensam att lösa världens transportbehov. Elbilar är jätteroliga att köra, men så länge som de inte totalt och globalt sett är miljövänligare än vanliga bilar, köper i alla fall inte jag en elbil - och definitivt inte till de priser som gäller för en riktig bil som jag vill ha. Jag känner mig faktiskt riktigt stolt när jag står vid macken och tankar diesel, och det är ju inte så ofta: Jag kommer liksom 130 mil på en tank och klarar mig därmed cirka 25 arbetsdagar - eller en hel månad inkluderat helgkörning. Perfekt!

#8
2020-02-11 23:32

Bra @ intelligens! Får Miljötalibanerna härja vidare, kommer Sverige att stänga!!

#9
2020-02-12 07:19

Vadå inga laddstolpar uppe? Det finns ju massor över landet. Det är snarare kunskapen om att de finns som är för låg än att det skulle vara brist på dem.

Förbränningsmotorer har fortfarande miljöfarliga utsläpp även om de drivs med syntetiska bränslen. Detta missar många! Avgaserna är absolut inte rena! De ökar halterna av marknära ozon vilket hindrar växters pollinering, det innebär även ökad risk för cancer i luftvägarna hos människor. Utsläppen är cancerogena.

#10
2020-02-12 07:37

Sverige är redan det land i världen med högst byggkostnader: Det här lär inte göra byggandet billigare. Dessutom används ju inte laddplatserna.

"Över 2 000 laddplatser beviljade – 60 används"

https://www.svd.se/facit-for-klimatsatsning-over-2000-laddplatser-bevilj...

Det hela är ett enormt slöseri av våra skattepengar.

.

#11
2020-02-12 08:02

Med nuvarande bostadsbyggnadstakt förväntas ett hus hålla i mer än 100 år.
Det här kravet kommer inte att räcka långt om vi ska vara elektrifierade inom 25 år!

#12
2020-02-12 12:19

Och extrakostnaden får allla hyresgäster dela på.
En bättre spis kan kosta typ 300:- extra i månaden.

Och alla nybyggda hyreshus har ofta bara ett mindre antal begränsade parkeringsplatser och inte ovanligt med enbart 50% platser till lägenheterna.
Resten står på gatan i väntan i köplats 3år.
Grattis elbilsägare.

#13
2020-02-12 13:16

@Grosser
Men så länge det inte är några krav på att man drar in en kraftigare anslutning så kommer ingen byggherre lägga två fingrar i kors för att det blir verklighet som fördyrar deras bostadsrätter.
Av egen erfarenhet vet jag att nybyggda lägenheter i Stockholm inte har några möjligheter att få sina garageplatser försedda med ens motorvärmaruttag då hela byggnaderna har för klen matning från elnätet från början. Så vad hjälper det då att det finns möjlighet med en kraftigare matning om man är beredd att betala för det.

#14
2020-02-12 14:39

Har man en negativ syn på saken säger man "fördyrar". Väljer man att vara lösningsfokuserad säger man "höjer värdet på".

#15
2020-02-12 20:09

Håller med Elbilisten. Likande feltänk när det var fråga om att dra in fiber i fastigheter. Många som motsatte sig då det ibland blev litet påslag på månadskostnaden men tänkte inte på att ingen jävel i modern tid vill flytta till en fastighet utan fiber så efterfrågan och värdet på sådana lägenheter blev därefter.

#16
2020-02-13 23:43

Axa
Statistik eller källa till ”ingen jävel”......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.