Nästa artikel
Nya kravet: Elbilsladdning i alla nybyggda bostäder
Nyheter

Nya kravet: Elbilsladdning i alla nybyggda bostäder

Publicerad 11 februari 2020
Om bara några månader införs nya krav för elbilsladdning i nya bostäder och parkeringshus.

Alla nya bostadshus som har parkering måste ha vissa laddmöjligheter för elbilar och laddhybrider. Det nya kravet gäller även för nybyggda parkeringshus, skriver Sveriges Radio.

– Just nu är vi lite i ett moment 22. Det finns inga stolpar uppe och därför köper man inte elbil och eftersom man inte köper elbil finns det inga laddstolpar, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, till Ekot.

Tanken är att sänka utsläppen genom att få fler bilister att gå över till eldrift. Den här typen av regler finns i olika utsträckning i vissa andra länder, men kommer nu alltså även till Sverige.

Men kraven är inte helt tydliga. Det finns exempelvis inget krav om att faktiskt installera laddmöjlighet i alla nybyggda bostäder med parkering, utan kravet kan vara att förbereda för elbilsladdning genom att dra fram kabelkanaler. I vissa andra fall krävs en riktig laddstolpe, installerad och klar att använda.Reglerna ska införas i maj. 2025 ska vissa av reglerna skärpas för att också gälla retroaktivt, exempelvis för parkeringsgarage.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-11 21:07
Henrik M

Jättebra initiativ! Men för fasiken se till att det blir tydliga regler kring det så de inte kommer runt med ett pv-rör från central för framtiden.....

#2 • Uppdaterat: 2020-02-11 21:46
Grosser

Mycket vettigt med nya riktlinjer. Bästa är ju ändå att investeringen/installationen görs från början.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-11 22:10
PREVIA

Ett helt värdelöst krav då inget krav på framtida möjligheter att få fram den effekt som krävs för laddning inte finns indragen i byggnaden.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-11 22:20
Grosser

Jodå PREVIA, du kan betala en högre anslutningsavgift för att få en tillräckligt "grov" kabel indragen, men ha en lägre abonnerad effekt, absolut inga problem.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-11 22:37
Henrik M

Precis som Grosser skriver är det en väldigt liten merkostnad att bygga "rätt" från början än att dra in det sen.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-11 22:42
K_Klabbe

Ofattbart att det dröjt till nu. Idag kan du flytta in i nybyggd lägenhet och så finns det ingenstans att ladda bilen. I bästa fall ett par % av platserna är förberedda för det.

Som grosser påpekar, det blir ju både billigare och bättre om installation görs när man bygger huset och inte i efterhand.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-11 23:32
Hundter

Bra @ intelligens! Får Miljötalibanerna härja vidare, kommer Sverige att stänga!!

#8 • Uppdaterat: 2020-02-12 07:19
Raphael

Vadå inga laddstolpar uppe? Det finns ju massor över landet. Det är snarare kunskapen om att de finns som är för låg än att det skulle vara brist på dem.

Förbränningsmotorer har fortfarande miljöfarliga utsläpp även om de drivs med syntetiska bränslen. Detta missar många! Avgaserna är absolut inte rena! De ökar halterna av marknära ozon vilket hindrar växters pollinering, det innebär även ökad risk för cancer i luftvägarna hos människor. Utsläppen är cancerogena.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-12 07:37
Klarsynt

Sverige är redan det land i världen med högst byggkostnader: Det här lär inte göra byggandet billigare. Dessutom används ju inte laddplatserna.

"Över 2 000 laddplatser beviljade – 60 används"

https://www.svd.se/facit-for-klimatsatsning-over-2000-laddplatser-beviljade--60-anvands

Det hela är ett enormt slöseri av våra skattepengar.

.

#a • Uppdaterat: 2020-02-12 08:02
bgl

Med nuvarande bostadsbyggnadstakt förväntas ett hus hålla i mer än 100 år.
Det här kravet kommer inte att räcka långt om vi ska vara elektrifierade inom 25 år!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.