Bild
Nästa artikel
Nya körkortsregler börjar gälla 2013

Nya körkortsregler börjar gälla 2013

Nyheter

Nya körkortsklasser, höjda åldersgränser och utökat B-körkort. Det är några av regeringens förslag till nya regler för körkort.

Regeringen har färdigställt en proposition om nya bestämmelser för körkort. Under hösten ska riksdagen ta ställning till förslaget och den 19 januari 2013 kan reglerna träda i kraft. Syftet är att anpassa regelverket till övriga Europa.

– För vanligt B-körkort är förändringarna inte så stora. Det är egentligen inga förändringar, säger Catrin Tidström vid näringsdepartementets trafikenhet.

Bland annat föreslår regeringen att fler behörighetsklasser ska införas: C1, C1E, D1 och D1E för buss och lastbil samt A2 för motorcykel. Tanken är att förbättra trafiksäkerheten genom stegvis tillträde till tyngre och starkare fordon.

Ett annat förslag är att ålderskraven för C och CE ska höjas från 18 till 21 år. D och DE vill man också höja från 21 till 24 år. Ålderskraven gäller däremot inte för yrkeschaufförer.

Enligt propositionen måste även C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D och DE förnyas vart femte år, till skillnad från var tionde år i dag. Körkortsinnehavaren måste då visa att de medicinska kraven är uppfyllda.

Dessutom föreslås en utökad behörighet för B-körkort för den som genomför ett särskilt uppkörningsprov. Innehavaren får då köra kombinationen bil och släp med den sammanlagda totalvikten 4 250 kilo, med ett släp som har högre totalvikt än 750 kilo.


– Det kan vara bra för dem som ligger på gränsen och behöver dra släp som väger till exempel tusen kilo, säger Catrin Tidström.

Klicka här för att läsa mer om regeringens förslag till nya körkortsregler.

Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-13 16:31

Verkar faktiskt vettigt!

#2
2011-10-13 16:52

Alla körkortsklasser borde omfattas av en återkommande läkar och synundersökning ...
tycker jag.

#3
Raymond K
2011-10-13 16:58

Synundersökning kan vara ok men varför återkommade läkarundersökning?
Är man sjuk kör man inte bil utan går till läkaren, är man inte sjuk finns ingen anledning att gå till läkaren.

#4
2011-10-13 17:06

Skall man vara kritisk så undrar jag varför jag som sjöman måste kolla min hälsa och syn var annat år när en lastbilschaufför som kör 3-4 gånger så fort och i närheten av andra behöver göra det var tionde??

#5
2011-10-13 17:24

Varför ska det enbart gälla lastbilschaufförer Raymond K?
Ser man till orsak och verkan är det ju privatbilisterna som orsakar flest dödsfall .. och ser man det i perspektivet olycka per avverkat mil borde nog privatbilisterna kollas varje år :o)
Vad hjälper det att helt inrikta sej på en enda grupp när statistiken, som ju är den som ska ner, säjer att det är andra grupper som både orsakar och är de, plus andra som dör.

#6
Raymond K
2011-10-13 17:31

Det finns en viss skillnad på privatbilister och de som kör i nyttotrafik Jes.
En privatbilist kanske kör 3000 mil om året om man kör väldigt mycket. En som kör nyttotrafik kanske kör 10.000 mil eller mer om året, ja dom kör ju ofta mer än 12 timmar om dagen. Man kan nog ställa lite mer krav på dessa förare tycker jag. Dessutom pressas dessa nyttotrafikförare ofta hårt av sina arbetsgivare och det sliter nog mer.

#7
2011-10-13 18:31

Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!!

Och då tänker jag på bil+släp. Det är ju inget annat än hål i huvudet att man får köra en 1400 kg husvagn bakom en gammal vinglig 240, men inte efter en modern och stabil bil. Men, så är reglerna gjorda på 50-talet, och det har ju som bekant hänt en del med bilarna sedan dess...

Men synkoll för alla förare verkar inte behövas fortfarande...?

#8
2011-10-13 18:35

Raymond K@
Det där är nog en sanning med modifikation .. Jag är yrkesförare och känner inte igen mej. Däremot ser jag en hel del i trafiken .. och en del olyckor.
Hur som helst så säjer statistiken inte att första åtgärden för säkrare trafik är att kontrollera lastbilschaufförer ännu mer.
Helt okay att kontrollera oss mer men det betyder näppeligen något mätbart för trafiksäkerheten totalt sett. Jag tror nog att det är dax att se var problemen är och sätta in resurserna där de kan göra skillnad.
.
Vilka är det som orsakar dödsolyckor .. och vilka dör .. När dessa frågor är besvarade kan, eller borde man satsa resurserna på lösningar som ger resultat i liv och kapital.
Att ständigt fokusera på yrkestrafiken ger nog inget mätbart resultat ..
Hur många dör eller skadas i trafiken till följd av "sjuka" yrkeschaufförer? Är ju första frågan ..

#9
2011-10-13 18:38

Skall bli intressant vad det blir för form av extra körprov ,för att öka totalvikten till 4250kg,dagens BE-prov är inte direkt komplicerade.

Eller kommer proven för BE bli betydligt hårdare än i idag.

#10
2011-10-13 18:59

förstår inte vad dom menar med att "dra 1000 kg t.ex" det har man väl kunnat i "hundra år" åtminstone sen jag tog körkort 1978. det finns en gyllene regel som alla borde ha lärt sig;totalvikten på släpen får ej överstiga dragfordonets tjänstevikt samt att kombinationen ej får överstiga 3500 kg. skulle släpen överstiga bilens tjänstevikt krävs BE körkort. ser ofta killar och tjejer med boggie hästsläp efter liten sketbil= totalvik på släp över tjänstevikt bil= BE!
Hultarn: du får köra med volvon om du har BE
Raymond K: köra mer än 10 timmar är olagligt för en chaufför och de flesta har idag digital färdskrivare, så polisen kan bötfälla dig om typ två månader efter att du körde 12 timmar tror nog att dom flesta undviker det.
Hur många personbilsbilister får fortkörningsböter ett halvt år efter förseelsen??

#11
2011-10-13 19:14

S.Sörensen:
Du missförstod mig nog. Det är idag lagligt att med B-kort köra 1400 kg bakom en 240, och en del har ju till och med satt in vikter för att tynga ner bilen. Något som knappast förbättrar vägegenskaperna!
Hänger du däremot samma vagn bakom en stadig t.ex. BMW 7-serie är det inte tillåtet utan BE-kort!

Intressant är också att om du kör en tom 1500-släpa efter en 1400kg-bil så straffas det hårdare än om du kör en överlastad 1300kg-släpa!

MrColt: vad jag förstår, så är det inte tal om BE, utan att utöka B till 4250 istället för 3500.

#13
2011-10-13 19:52

Du får köra vissa tre-hjulingar Juppe.
Fast jag vill nog rekommendera en kurs trots allt. Trafikkunskaperna bör du väl kunna klara ...?

#12
Juppe
2011-10-13 19:53

Äsch, hade hoppats på lite friare tyglar vad gäller B-körkort och MC.
Tycker nog att man skulle få köra åtminstone lätt MC på B-körkort.

15-åringarna gör ju i princip att det är omöjligt för en vuxen man att åka moppe till jobbet. Försäkringspremierna är helt vansinniga.
En 100cc-vespa hade passat mig perfekt, men jag känner mig för gammal för att sätta mig i skolbänken igen.

#14
Raymond K
2011-10-13 22:55

S.Sörensen..läs

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article740356.ab

#15
2011-10-14 01:40

Dagens BE-prov är rätt svårt för dem som tog körkort för länge sedan. Du måste ju ta om hela B-kortet. Inklusive alla meningslösa uppdateringar. Du kan med andra ord köra på BE-uppskrivingen för att du har dålig koll på vad som är farligt av kolmonoxid eller koldioxid eller datumparkeringsregler. Vilket är helt sjukt då det inte har något som helst med släpvagnar att göra.

BE-borde vara ett teoriprov rörande lastning och körteknik, samt ett manöverprov el. liknande. Att ta om hela B-kortet kanske kan anses uppfriskande men det är orimligt att folk som kört bil i 10-20 år och som uppenbarligen överlevt så länge ska behöva plugga in all denna idioti bara för att få dra tex en hästbusa.

#16
2011-10-14 09:00

Roger Skagerström, jag anser inte att man ska vara okunnig om trafikregler och nya skyltar bara för att man har haft körkort i evigheter. Att man levt länge och tillbringat en viss tid bakom ratten är inte detsamma som användbar erfarenhet bara för att man lyckats överleva.
jag tycker inte heller att man ska behöva gå om hela B-kortsdelen, men visst kan jag tänka mig ett prov för att visa att man hängt med - plus det som är speciellt just för släp, precis som du föreslår.

#17
2011-10-14 09:23

Tycker också att reglerna behöver ses över då det som redan sagts är rent ut sagt sjukt som det är nu.
Mc-kort har tidigare varit för lätt att ta medan det nu är allt för svårt och inte sällan kostar som ett C-kort!
Privatbillister ( en del med svårighet att parkera en Fiat Uno ) får lov att ratta ett tungt fordon om det är registrerat som en husbil medan jag med CE-kort inte får flytta en tom buss registrerad för 9 pers. en meter!
Som redan nämnts måste man ha BE-kort om dragbilen har "fel" dragvikt
(t.e.x får en nyare V70 bara dra ca 1200kg med B kort) ....personen i fråga blir ju inte duktigare på att köra med släp för att han/hon istället sätter sig i en äldre bil utav samma sort.

Släpar registrerade som tunga (t.e.x) biltransportsläp får inte köras utan last med B-kort ( frugan kan alltså inte åka och hämta eller lämna ett sådant släp t.e.x men det går utmärkt för henne att hyra det största skåpsläpet som är lika brett men 3 meter högt och som därmed skymmer all sikt bakåt eller en "fullbredds husvagn" som väger 1500kg!!! förutsatt att bilen är den "rätta"!
Lastbilschaufförer har stränga krav på sig via färdskrivaren som inte tillåter att man kör för många timmar,...men att yrkesförare som kör lätta fordon t.e.x budbil och taxi kör i 12 timmars pass finns det inga regler för. ( tydligen kan man bara bli trött om man sitter i ett tungt fordon )

Kanske skulle det också finnas en naturlig övergång mellan det "Mopedkörkort" som det finns idag och lätt Mc och sedan även "kompleteringsutb." för att öka i Mc-storlek.
All teori idag är i stort sett likvärdig och det fokuseras inte så mycket på vad man skall ta.
Har man ett körkort borde man kunna anta att man kan dess teori och fokus borde ligga på den nya behörigheten.
Tar man ett Mc-kort idag som 18 -åring så har det varit efter en hård och dyr prövning och även försäkringarna sedan är atronomiska.
Det enda som har hänt med körkortsutbildningarna är att de har blevit dyrare men vi verkar inte ha fått duktigare förare för det.
Vi har en tendens att se alla ungdomar som vårdslösa huliganer i trafiken men sätt ett tungt fordon i händerna på en 18 -åring och han bemästrar det galant som 21 åring,..vilket man knappast kan säga om flertalet 40 åringar då de parkerar sin personbil på Ica-parkeringen!
Som 45 åring med ett 27 år gammal Mc-kort på fickan ( som aldrig har använts ) anses man både mer mogen och erfaren och kan därför få köra vilken Mc man vill med en låg premie. ( det finns många som tycker att de kan köra Mc )
Mognad betyder mycket men det gör erfarenhet också.....är man 26år så kan man ha kört Mc i 10 år och då är man mer lämplig att köra detta fordon och borde premieras framför dem utan körvana o.s.v

#18
2011-10-14 10:25

Mistro tar, bland mycket annat, upp en sak som jag aldrig fattat. Hur kan det vara säkrare att byta till en mindre dragbil bara för att totalvikten ska hålla sig under 3,5 ton? Släpet och dess last är ju oförändrad.

#19
2011-10-14 11:14

som mistro skriver ang unga förare: deras inlärningskurva pekar oftast brant uppåt efter körprovet och den faran de utgör pga oerfarenhet suddas ganska fort ut när erfarenhet kommer in i bilden. Värt att tänka på när unga förares faror ställs mot de äldres i debatterna.

#20
2011-10-14 18:47

Då det talas mycket här om både yrkeschaufförer och vanliga körkortinnehavare så kan jag nämna en lustig sak. Alla tror jag vet att det finns något som heter vägtransportledare och dessa skall leda tunga och långa transporter och tro mig eller ej dessa kan alltså idag vara med en tungtransport i 10 timmar för att därefter vända tillbaka hem utan problem. Borde inte dessa i högsta grad räknas in bland dem som borde köra efter arbetstidsregler som för vilken yrkeschaufför som helst. De behöver tydligen inte heller använda sig av färdskrivare. Dessa måste vara väldigt trafiksäkra förare efter att varit med en lång tungtransport så att de är välutvilade innan återfärd hem. Underligt tänkande från Transportstyrelsen att dessa skall vara undantagna från arbetstidsregler och färdskrivare.

#21
2011-10-14 19:10

Ingen blir bättre av att körkortsklasserna och teorierna omvandlas stup i ett,praktiska övningar i hanteringen av fordonskombinationer ger effekt.Det går inte att springa innan man kan gå!? År efter år sattsar myndigheterna på utökade teoriprov trotts att det borde handla om det praktiska utövandet istället.Dessutom bör vi vara mer toleranta mot varandra och sluta hetsa andra genom att anse att vi är "superförare" och visa dom"andra" att dom ligger ivägen , genom att inte hålla avstånd. Och vill man hålla ett långsammare tempo bör man göra allt för att underlätta omkörningar och ej skapa köer! Den saktmodige har också skyldigheter! Hjälps åt i Trafiken!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.