Bild
Nästa artikel
Nya konkurshot mot Saab

Nya konkurshot mot Saab

Nyheter

För några veckor sedan lämnades en första konkursansökan in mot Saab, nu kommer ett nytt hot från tre utländska leverantörer.

Fler och fler leverantörer tröttnar på Saabs oförmåga att betala sina skulder. Flera skulder kommer att mätas ut av kronofogden i nästa vecka, för några veckor sedan begärde Swepart verktyg AB Saab i konkurs och nu har tre utländska leverantörer enligt Svenska dagbladet sällat sig till skaran.

Svenska dagbladet skriver att det rör sig om tre bolag, varav två är tyska och ett är spanskt. Två av bolagen ska ha försökt nå Saab för att delge dem konkursansökan, men rätt personer har inte varit anträffbara. Under onsdagen hade fortfarande inget av bolagen lämnat in någon konkursansökan till tingsrätten.

Enligt Svenska dagbladet är det spanska bolaget Matrici S. Coop som tillverkar paneler. Saab ska enligt uppgift träffa dem för att söka en lösning under veckan.

Vi Bilägare har utan framgång sökt Saab för en kommentar.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-11 10:47

Mycket trist att läsa.
Det verkar sanneligen som att det är över för SAAB denna gång.

Vad gör den borgarliga regeringen? Givetvis ingenting.
De har fullt upp med att förlusta sig med adeln och direktörerna.
Att ett stort antal arbetare förlorar sina jobb verkar inte beröra dem nämnvärt.
Man blir bestört.

#3
2011-08-11 13:19

Saab kommer aldrig överleva... Börjar ju nästan bli lite överdrivet nu, lägg ner verksamheten för man märker ju att det kommer aldrig gå!
Tråkigt men sant!

#4
2011-08-11 13:41

Hur ska då alliansen agera? ska de förstatliga ett privatägt bolag (som ägs av en holländare), det kanske funkade fram till första halvan av 1900-talet i en del totalitära stater men numera i en öppen värld är det inte direkt "politiskt korrekt" om man så säger... eller ska de bara ge dom en hög pengar, att föra över till skatteparadis i västindien? Hade såssarna gjort så?

#5
lillstefan
2011-08-11 15:15

Gösta_L

Jag vill också gärna veta dina tankar vad regeringen borde göra. Det är lätt att gnälla på att folk gör fel, men kan man inte säga något vad de borde göra är det väl bättre att hålla tyst?

#6
2011-08-11 15:37

Gösta_L, här är en till som vill veta.

#7
2011-08-11 15:56

Jag tror inte heller att alliansen kunnat göra något direkt, men de sitter inne med en del information som skulle vara intressant att ta del av.
1. Varför godkänner de inte Antonov när riksgälden gjort det?
2. Varför stöder inte Maud Saab inför EIB?
3. Det konstgaste av allt, varför tar inte Mustaschmario chansen när han har den, han kan ju slå in öppna dörrar och skaffa sig en bra massa pop-poäng?

#11
2011-08-11 22:44

saabnisse

ja håller med dig, konstigt var ordet. Men jag är rätt säker på att det finns en (eller flera) "Skumma" omständigheter som gör att dom inte kan agera på de sätt de egentligen vill och kan.
Min teori stärks också av att oppositionen inte reagerar när deras "arbetare" (som dom säger sig stödja) snart står utan jobb.

Det är svårt att inte bli frustrerad när dom som har makten att agera inte agerar , särskillt när det käller en produkt jag/man tycker så mkt om.

#12
2011-08-11 22:47

Erik T; så är det nog; tystnad är samtycke. Juholt skulle skrika strupen av sig om han hade något att vinna. Det finns något i någons garderob......

#13
2011-08-12 10:43

Juholt har väl allt att vinna här, inget att förlora, han har ju inte behövt ta något beslut och oppositionen har ju aldrig tidigare missat ett tillfälle att få pluspoäng.

#14
lillstefan
2011-08-12 12:04

Kanske är sossarna lite försiktiga efter Monas uttalanden om att staten borde köpa SAAB (bland annat), en del uttalanden sänkte nog Socialdemokraterna.

Erik T: Jag vill ställa samma fråga jag ställt till en annan; du skriver att du blit frustrerad över att regeringen inte gör något, vad tycker du att de borde göra?

#15
2011-08-12 12:15

lillstefan:

Det är ju omöjligt för mig att säga pga av att jag inte har informationen om vad som finns i den där eventuella garderoben som audi a5 sb nämnde (men nåt finns där tror jag). Men i stort sett känns det ju som att det är mkt "locket på" när det kommer till frågan saab automobil.
Som svar på din fråga din fråga: jag tkr dom kunde göra starkare på tryckningar när det gäller punkt 1 och 2 på saabnisses lilla lista. vad tkr du sj?

#16
lillstefan
2011-08-12 20:57

Nu är mina åsikter kring denna affär inte så populära på denna sida, men mina tankar kortfattat:

Generellt tycker inte jag att staten ska lägga sig i företagande, företagen ska sköta sig själva. Om man ska ge bidrag, vad gör man då när samma ekonomiska situation inträffar om ett år? Bidrag igen? Avsluta och låta det dö, vilket skulle innebära att den tidigare satsningen är bortkastad?

Dessutom tycker jag att det luktar skum om Müller, han unnar sig bonusar trots att säljmålen har missats kapitalt.

Det kan ju faktiskt råda oklarheter kring Antonov, fast kanske borde det offentligöras varför. Han har sagt sig villig att gå in med en miljard, men dessa pengar kommer ju att ta slut på nolltid. Om han har så mycket pengar och till varje pris vill rädda SAAB, varför kan han då inte se till att betala tillbaka EIB-lånet så att han och Müller kan göra som de vill?

Jag tycker att det luktar skumt om det hela, men det är jag det. Frågan är om inte en konkurs kan vara bra i detta läge. Då kan man plocka ut det friska och starta på ny kula. Men visst, risken finns att många blir arbetslösa, men det blir väl en viss överföring av jobb, folk kommer ju att köpa andra bilar istället.

Det blev visst inte så kortfattat!

#17
2011-08-12 21:46

lillstefan; jag tycker att din sammanfattning var mycket bra. Speglar min egen uppfattning.

#18
2011-08-12 23:11

"börja på ny kula"? det är en intressant tanke. kan någon vänlig person förklara sammanfattat hur en sådan (konkurs å sedan pånyttfödelse) skulle kunna gå till. vilka omständigheter med skulder å sånt gäller.

#19
2011-08-13 09:46

"Börja på ny kula" var den delen av sammanfattningen som jag inte håller med om. Det funkar nämligen inte p.g.a. att Saab AB har rätt till namnet och vid kk så kommer man med allra största sannolikhet "ta hem" namnet för gott. Alltså, inga fler personbilar med namnet Saab.

#20
2011-08-13 22:18

ok namnet skulle inte vara samma. skulle ett nytt företag kunna forma samma produkter som saab gjort? om saab konkar allstå, å de nya köper nån slags rättighet, (dylikt) ?

#21
2011-08-14 10:01

I teorin, ja. Men i praktiken, nej. Det kostar för mycket att starta om "Baas" utan varumärket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.