Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya Fiat 500L Living – bilder och fakta

Publicerad 19 juni 2013 (uppdaterad 19 juni 2013)
Retrobilen Fiat 500 får ytterligare ett syskon. Med 500L Living har den lilla modellen förvandlats till sjusitsig familjefraktare.

Sex år efter premiären för den moderna tolkningen av Fiat 500 presenterar den italienska tillverkaren ett sjusitsigt tillskott i familjen av 500-modeller.

500L Living är som namnet antyder baserad på högbyggda flexbilen 500L, som lanserades förra året. Modellen har dock vuxit 21 centimeter på längden, en centimeter på höjden och inuti kupén har två extra sittplatser tillkommit.

Fiat beskriver modellen som 5+2-sitsig, vilket skvallrar om att de bakersta platserna framför allt är tilltänkta för kortväxta passagerare. Bilens extra längd har också gjort att volymen i lastutrymmet, med extrastolarna nedfällda, ökat från 400 till 638 liter.

Motorutbudet omfattar två bensinare och lika många dieslar. På bensinsidan erbjuds en fyrcylindrig 1,4-litersmotor på 95 hästkrafter samt den trecylindriga och turboladdade TwinAir-motorn på 0,9 liter som utvecklar 105 hästar.

Även dieselmotorerna har försetts med turboaggregat, det gäller både 1,6-litersmotorn på 105 hästkrafter och 1,3-litersvarianten som ger 85 hästar. Det sistnämnda alternativet är det enda som kan kombineras med automatlåda.

Nya 500L Living kommer att tillverkas i Fiats serbiska fabrik, jämte 500L. Orderböckerna i Italien öppnas i juli och därefter följer övriga europeiska marknader.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L Living?

Kommentarer

#1 • 2013-06-19 10:36
Hackenbush

Jag tycker att den ser ganska trevlig ut överlag. Gillar tvåtonsinredningen.
Denna kan nog bli en trevlig familjebil även om de 2 bakersta sätena endast rymmer ganska små individer.
Skulle nog faktiskt kunna tänka mig att köpa en sådan här om inte priset blir alltför avskräckande.

#2 • 2013-06-19 11:17
Prestigelös

Ser helt okej ut, påminner lite om Skoda Fabia kombi från sidan.
Synd bara att det sista bakfönstret är lägre i överkant än de övriga rutorna, det blir liksom ett hack ner till den rutan som förstör linjeföringen lite grann.

#3 • 2013-06-19 12:34
Roy J

Vacker eller elegant är den ju inte. Möjligen cool eller tuff. I vart fall egen.
Säkert en helt OK familjefraktare.

#4 • 2013-06-19 12:44
liebhaber

Motorn är inte trecylindrig utan har två cylindrar - TwinAir Turbo...

#5 • 2013-06-19 13:29
Audi A5 SB

Med en tjänstevikt på ca 1500 kg, 85 hk, 7 personer och lite bagage blir den väl nästan trafikfarlig att köra med. Om den är snygg? Nej, det tycker inte jag. Att man döper den till "500" för att associera till snyggingen 500, blir väl lite lätt komiskt. Bilarna har väl inget som helst gemensamt än motorerna?

#6 • 2013-06-19 16:11
Rålle G.

Nä, borde hetta Fiat Giardinetta istället, den har ju helt riktigt inget gemensamt med 500:an förutom motorerna.

I staterna lanseras den med 1.4 liters turbon med 160 hästar som ju förmodligen är rätt perfekt för bilen. Intressant alternativ till bra pris men dessvärre alldeles för undermotoriserad här i mitt tycke. Lär bli extremt sällsynt här i Svedala om den "fantastiska" generalagenten ens bryr sig att ta in den.

#7 • 2013-06-19 17:04
Pender

Nu kommer den knappast att få en tjänstevikt på 1500 kg. Och av 7 personer, kommer nog inte de 2 längst bak vara blytunga. Och mycket bagage lär inte rymmas med alla 7 platserna besatta. Lite förvirrat om man tror att 85 hk alltid är 85 hk. Stor skillnad på 85 hk bensin och 85 hk diesel. Med Audi-signaturens resonemang är de flesta tunga fordon (bussar, lastbilar) trafikfarliga. Min personliga åsikt är att övermotoriserade bilar är betydligt trafikfarligare än undermotoriserade. Särskilt som de övermotoriserade alltför ofta framförs av fartgalningar. Statistik stödjer min åsikt. Jag gillar Fiat, som bilmärke. Men en provkörning av 500L, gav ingen köplust. Dock, 95 hk bensinmotorn, räckte mer än väl till för biltypen. Det är ju liksom ingen rallybil.

#8 • 2013-06-19 18:36
Audi A5 SB

Tjänstevikten på bilen är idag okänd. Emellertid så har 500L med TwinAir-motorn en tjänstevikt på 1260 kg. Med en diesel (tyngre), extra säten och förlängd kaross, lär inte 1500 kg vara så värst långt borta. Vi får väl se...

Vad gäller tyngre fordon (lastbilar), så är det sällan de behöver köra om vanliga fordon på vägar som inte är mötesbefriade. Jag tycker att en personbil borde ha den kapaciteten och jag betvivlar att denna bil besitter det. Ponera att tjänstevikten landar på modesta 1400 kg. 7 personer i bilen (5x70 kg och 2x30 kg = 410 kg) samt 50 kg bagage = 1860 kg på 85 hk. Oavsett att det är en diesel (en liten sådan, 1,3 liter) så blir det ett tungt lass att dra. Men bilen ifråga kommer kanske med en LGF-skylt som standard? ;-)

#9 • 2013-06-19 20:41
Tamburini

Det går alldeles utmärkt att framföra en bil som väger 1800 kg med bara 85 hkr på ett trafiksäkert sätt, det handlar om planering bara. Har själv kört hantverkar bil många mil som vägde 3400 och hade 134 hkr. Men kul är det inte!!! Det är betydligt värre om bromsarna inte håller måttet. Då blir det riktigt farlig!

#a • 2013-06-19 21:13
Roger Skagerström

Vår Vito 109 som vi hade på firman vägde nog runt 1800 och hade typ 88 hästkrafter eller nåt. Ingen raket men jag blev faktiskt förvånad när jag fick höra hur lite hästar det var. Hade nog gissat på en 100-110 iallafall. Ingen raket i omkörningarna men hyfsat vrid gjorde att den var fullt körbar. Reagerade sällan över att den var "slö". Det var väl det som var positivt om den bilen ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.